Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Práce s uživateli sociálních služeb Mgr. Jiří Pilař Komunitní plánování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Zákon o sociálních službách
2.komunitní plán sociálních a navazujících služeb v Zábřehu na období
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Vznik  jeden z výstupů projektu „Vytvoření střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Prostějově“  realizace byla zahájena  v pěti.
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Ing. Stanislava Správková
KONTAKT BOHUMÍN – metodika komunitního centra a soc
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Zhodnocení naplnění 2. Komunitního plánu sociálních služeb města Olomouce v letech Zdislav Doleček Olomouc.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Interkulturní práce a slovník roku Mladý Jeroným, Jana Vlastníková.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Metodický a supervizní seminář k praxi III. 4. září 2012.
Domov Trmice Za Humny 580 Gorkého 889
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
KA 05 – Poradenství pro osoby ohrožené recidivou drogové závislosti a osoby blízké Název projektu: Individuální projekt města Chebu na změnu situace sociálně.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Kvalita v sociálních službách jako proces
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Komunitní plánování cesta k aktivní roli klienta sociálních služeb
Investiční záměr Zlínského kraje Veřejné projednání obec Loučka
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Subjekty a objekty veřejných politik
Terénní programy.
Terapeutické komunity
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Ing. Stanislava Správková
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Dobrovolnické programy
Klíčové aktivity projektu
KOMUNITNÍ PLÁN PÉČE Benešov nad Ploučnicí
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Práce s uživateli sociálních služeb Mgr. Jiří Pilař Komunitní plánování o.p.s. – pobočka Karlovy Vary

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Kdo je uživatelem sociálních služeb? Podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách: § 3 Vymezení některých pojmů Pro účely tohoto zákona se rozumí a) sociální službou činnost nebo soubor činností podle tohoto zákona zajišťujících pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo prevence sociálního vyloučení, b) nepříznivou sociální situací oslabení nebo ztráta schopnosti z důvodu věku, nepříznivého zdravotního stavu, pro krizovou sociální situaci, životní návyky a způsob života vedoucí ke konfliktu se společností, sociálně znevýhodňující prostředí, ohrožení práv a zájmů trestnou činností jiné fyzické osoby nebo z jiných závažných důvodů řešit vzniklou situaci tak, aby toto řešení podporovalo sociální začlenění a ochranu před sociálním vyloučením, c) dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem nepříznivý zdravotní stav, který podle poznatků lékařské vědy má trvat déle než jeden rok, a který omezuje duševní, smyslové nebo fyzické schopnosti a má vliv na péči o vlastní osobu a soběstačnost, …

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Kde je místo uživatelů sociálních služeb v procesu kpss? uživatel – osoba, které jsou poskytovány sociální služby z důvodu její nepříznivé sociální situace a která má být zapojena do procesu kpss, někdy také rodinný příslušník; uživatel – osoba, pro jejíž zapojení do procesu kpss je třeba využít specifické prostředky při komunikaci, umožnění spoluúčasti na plánování, realizaci plánů a jejich hodnocení; uživatel – osoba, bez které je proces kpss nemyslitelný.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Kde je místo uživatelů sociálních služeb v procesu kpss? uživatelé zadavateléposkytovatelé veřejnost

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Máme triádu – chceme všichni to samé? Každý chceme něco jiného!!! Pravda je, že každý člen triády má odlišné zájmy a potřeby. Stačí si je objasnit. Stačí se dohodnout. KPSS je proces, který umožňuje tyto odlišné zájmy a potřeby všech členů triády uspokojit.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Máme triádu – o co nám jde? Uživatelé Rovné podmínky Zadavatelé Spokojení občané Poskytovatelé Poskytovat služby

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Uživatel v procesu kpss - kategorie lidé se zdravotním postižením; lidé ze specifického socio-kulturního prostředí; lidé se specifickým znevýhodněním; … jsou lidé stejně jako ostatní účastníci procesu kpss.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Uživatelé v procesu kpss – kde jsou? To nám poví: analýza prostředí, kde se kpss odehrává; poskytovatelé sociálních služeb; zadavatelé ze sociálních odborů úřadů obcí; pořadatelé akcí pro veřejnost,...

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Uživatelé v procesu kpss – zapojení Aktivity k zapojování: navázání kontaktu; komunikace s jednotlivci a skupinami; předávání informací; zjišťování potřeb a názorů; přímé zapojení jednotlivců do procesu kpss.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Uživatelé v procesu kpss – oslovení Aktivity k oslovení: důležitý je první kontakt – využít osobní návštěvy, přímého kontaktu, nezahltit informacemi; zaznamenat výsledek prvního kontaktu, dohodnout další postupy; pozor na specifika při jednání s jednotlivými skupinami uživatelů.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Specifika uživatelů v procesu kpss – lidé s postižením mentálně postižení nezvyklé projevy, odlišný způsob komunikace; spolupracovat s rodinnými příslušníky, pečujícími osobami; duševně nemocní nezahlcovat informacemi, nelekat odpovědností, starostmi; účastí na setkáních; tělesně postižení pozor na bariéry; smyslově postižení zajistit tlumočníka do znakové řeči; zajistit doprovod nevidomým osobám; písemné materiály v elektronické podobě, v Braillově písmu.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Specifika uživatelů v procesu kpss - Romové nejde o jednotnou komunitu – mají různé potřeby a zájmy; záleží na podmínkách, ve kterých žijí – různé způsoby života; Romové = uživatelé sociálních služeb = ti, co žijí v sociálně vyloučených lokalitách; rozděleni podle rodinné či rodové příslušnosti, konflikty mezi rodinami; pozor na samozvané předáky; nedůvěra k oficiálním institucím, lidem zvenčí; odlišné motivy jednání; neumí uvědoměle formulovat své potřeby; vycházet ze znalosti podmínek a struktury sociálních vztahů v konkrétní lokalitě; rozlišovat potřeby sociální a národnostní.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Specifika uživatelů v procesu kpss - cizinci zapojit zejména cizince, kteří se rozhodli v ČR dlouhodobě usídlit; navázat kontakt přes nevládní neziskové organizace, krajanské organizace; při jednání zohledňovat možnost jazykové a kulturní bariéry; na jednání se dobře připravit – legislativa, kulturní specifika, konzultace s odborníky.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Specifika uživatelů v procesu kpss – lidé v nepříznivých sociálních podmínkách kategorie osob: ze sociálně znevýhodňujícího prostředí; ze zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy; ze zařízení pro výkon trestu odnětí svobody nebo ochranné léčby; v nepříznivé životní situaci; v krizové situaci; závislí na návykových látkách.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Uživatelé sociálních služeb - zdroj informací o přáních a potřebách způsoby sběru dat: běžné techniky - rozhovor, dotazník, anketa; nejvýhodnější je přímý kontakt; alternativní způsoby, jako např. kreslený či písemný projev jako výsledek výtvarné nebo literární akce; zapojení uživatelů do řešení problému bariér.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Uživatelé sociálních služeb – přímé zapojení do procesu kpss zásady: zapojit uživatele do procesu kpss a udržet jej v něm; zapojit uživatele do realizace vyjednaných opatření; uplatnění uživatelů: administrativní pracovníci; pracovníci informačního centra; pracovníci dobrovolnických center; propagace kpss – média, mezi uživateli; vytváření, aktualizace internetových stránek; pořádání integračních akcí.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Uživatelé sociálních služeb – zajištění účasti v procesu kpss bezbariérový přístup k budově, pohyb po budově; upravené materiály pro potřeby slabozrakých; tlumočení do znakové řeči; doprovod pro nevidomé, mentálně či tělesně postižené; dostatek občerstvení, zejména tekutin; délka trvání setkání, přestávky; překladatel pro cizince; srozumitelné a jednoduché informace; kvalitní moderátor.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Uživatelé sociálních služeb – jak je udržet v procesu kpss neslibovat nesplnitelné; pozorně jim naslouchat a věřit „jejich řešení“; podporovat tvorbu zájmových skupin, zajistit účast mluvčího skupiny v řídícím článku procesu kpss; konzultovat s nimi materiály, aby byly srozumitelné všem, tedy i neodborníkům; podporovat je v diskuzi, dávat jim dostatečný prostor a hlídat jim jej; vést je ke zodpovědnosti za sebe a za svoji zájmovou skupinu; ukládat jim úkoly v takovém rozsahu, který mohou zvládnout.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Uživatelé sociálních služeb – nejčastější důvody ukončení spolupráce nebylo naplněno očekávání; má pocit, že mu nikdo nenaslouchá; práce jej přestala bavit; nevidí smysl v dalším setrvání v procesu kpss; zhoršení zdravotního stavu; vyčerpanost, beznaděj.  znát jeho očekávání a reálné možnosti;  dávat dostatečný prostor, hlídat jej;  hledat takové uplatnění, které jej bude bavit;  připomínat úspěchy a dát mu na nich podíl;  zůstat v kontaktu, projevit zájem;  supervize, podpora, dobré plánování.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Uživatelé sociálních služeb – práce s uživateli v procesu kpss je nutné si uvědomit jejich hodnotu pro proces kpss; jsou největšími odborníky na svoje postižení, mohou nám dát přesné informace; pozor na přeceňování individuálních zájmů, potřeb – je nutno zobecňovat; musíme je učit systematickému myšlení a plánování; nezbytná je vysoká míra trpělivosti; je nutné využívat techniky aktivního naslouchání; dávejme jim dostatečný, přesně vymezený prostor – pravidla skupiny.

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Techniky aktivního naslouchání Povzbuzování Objasňování Parafrázování Zrcadlení Shrnutí Ocenění

Projekt "Vzdělávání klíčových účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb" Předávání informací v procesu kpss osobně; telefonicky; poštou; elektronickou poštou; prostřednictvím www stránek; prostřednictvím lokálních či zájmových tiskovin a periodik.