SCLLD MAS ČL Seminář Místní partnerství a jeho význam při zpracování strategie rozvoje obce Horšovský Týn 25. března 2014 a jejím naplňování.... Horšovský.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Tvorba integrované strategie území MAS Ekoregion Úhlava.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Metodická podpora plánování obcí ze strany MMR
Program rozvoje města Železný Brod 1. JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY ZDŮVODNĚNÍ ● FUNKCE ● ČINNOST ÚLOHA ČLENŮ ● HARMONOGRAM
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
KULATÝ STŮL S OBČANY – DISKUZE O BUDOUCNOSTI. Místní akční skupina (dále MAS) je na politickém rozhodování nezávislým společenstvím občanů, neziskových.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Integrovaná strategie území Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. Jan Balcar.
VZOR PREZENTACE – ZDŮVODNĚNÍ PROGRAMU ROZVOJE OBCE PRO ZASTUPITELE Příloha č. 2 k problémovému okruhu PO2 – Koncepční rozvojový dokument obce MANAŽERSKÝ.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
REGIONÁLNÍ AKČNÍ PLÁN PRO ÚZEMÍ KRAJE VYSOČINA (RAP)
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Datové centrum sociálních služeb v Libereckém kraji Interaktivní softwarový program určený pro poskytovatele sociálních služeb, zadavatele a také pro.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
Ing. Jan Havránek vrchní ředitel sekce fondů EU Sekce fondů EU 10. dubna 2014.
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Podpora strategické práce ve veřejné správě
Individuální projekt OP VVV
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Místní plán inkluze + OP VVV
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Strategie regionu, obce
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Regionální akční plán Olomouckého kraje
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje Jablunkovska
Program rozvoje Ústeckého kraje
Jednání PS Vzdělávání Mgr. Barbora Ledlová
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Klíčové aktivity projektu
Transkript prezentace:

SCLLD MAS ČL Seminář Místní partnerství a jeho význam při zpracování strategie rozvoje obce Horšovský Týn 25. března 2014 a jejím naplňování.... Horšovský Týn 25. března 2014

Strategie komunitně vedeného místního rozvoje „SCLLD“ Manuál tvorby připravuje MMR – poslední návrhová verze je z Integrovaná strategie území (ISÚ) Integrovaný akční plán rozvoje území (IAPRÚ)

Principy „SCLLD“ transparentní příprava – „zdola – nahoru“ partnerství (venkov – město) komunitní a expertní přístup zpracování požadavek na integrované a vícesektorové akce, inovační přístup konkrétnost vazba na relevantní další rozvojové strategie respektování principů / pilířů udržitelného rozvoje

Závazné metodické kroky tvorby „SCLLD“ Vymezení a základní charakteristika území Problémová analýza Analýza potřeb Zmapování dalších strategií řešeného území Stanovení vize a cílů a jejich priorizace Výběr opatření pro naplnění cílů Nastavení indikátorů jednotlivých cílů Finanční plán a harmonogram realizace Nastavení implementace a monitoringu Zveřejnění, připomínkování, schvalování (obce, MAS) POZN.: Samostatné zpracování území VCHÚ (NP, CHKO)

Komunitní projednávání „SCLLD“ Dotazníkové šetření Kulaté stoly, pracovní skupiny, projednávání s veřejností Prokazatelně informovat veřejnost a aktéry v území Vytvoření komunikačních nástrojů

Další praktické info k SCLLD zahrnuté operační programy (PRV, zaměstnanost, podnikání, ŽP, IROP) SCLLD musí být v souladu: se strategickými dokumenty obcí tvořících území působnosti MAS se strategickými dokumenty nadřazených celků s metodickými pokyny MZe a MMR

Co je Program rozvoje obce? ANALÝZA (rozbor, rozklad, hledání příčin a souvislostí) SYNTÉZA (spojení, sjednocení, systémový souhrnu závěrů) KONCEPCE (pojetí, představa, myšlenková osnova)

Proč má obec plánovat? Jaké jsou důvody? (krom toho, že je to zcela běžná a nutná součást života) Vytvoření argumentační základny pro rozhodování v zásadních rozvojových otázkách Prostor pro nalezení všeobecného konsenzu obyvatel obce (příležitost pro uplatnění principu komunitního řízení rozvoje obce) Zpracování praktického podkladu (manuálu) pro aktivizaci vnitřních zdrojů obce / regionu a realizaci rozvojových aktivit Příprava stěžejního podkladu pro čerpání finančních prostředků z domácích zdrojů a ze zdrojů Evropské unie Upevnění pozice v regionu a posílení konkurenceschopnosti obce (marketingový efekt) „Kdo selže v plánování, plánuje selhání“

Aktuální situace v plánování rozvoje v ČR SYSTÉM A HISTORICKÉ SOUVISLOSTI - přístup k plánování - plánování různých územních úrovní - princip programování v EU (období → IPRM) LEGISLATIVA - zákon č. 128/2000 Sb., o obcích - zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje METODIKA - ?

Projekt MMR „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ Nositel projektu: Ministerstvo pro místní rozvoj Projekt vychází z vládní strategie Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby (Smart Administration), schválen usnesením vlády č. 536/2008. Období řešení: duben 2011 – březen 2014 Pilotní regiony: Liberecký, Pardubický a Zlínský kraj. 25 pilotních obcí (ověřování metodiky) Řešitelé projektu pro MMR GaREP, spol. s r.o., Brno e-Rozvoj.cz, s.r.o., Jablonec nad Nisou atlantis software, s.r.o., Praha

Projekt MMR „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ Cíle projektu: Zlepšení kvality řízení obcí – metodická pomoc a vytvoření webového portálu pro zpracování programů rozvoje obcí. Zvýšení otevřenosti plánovacích procesů obcí a zefektivnění vzdělávání v oblasti řízení rozvoje obcí. Aktivity projektu: Analýza rozvojových dokumentů obcí Vytvoření metodiky tvorby programu rozvoje obce Ověřování metodiky Tvorba webové aplikace a vytvoření systému e-learningu Vzdělávání, seznámení uživatelů s aplikací

Metodika tvorby Programu rozvoje obce Východiska formulování metodiky Metodické principy (systémový přístup, jednoduchost, logika, přehlednost, srozumitelnost, použitelnost v praxi) Obsah PRO (náplň, rozsah) Proces tvorby PRO (komunitní přístup)

Otázky před zahájením zpracování PRO V jakém rozsahu bude PRO zpracován? Co všechno má PRO obsahovat? Kdo bude PRO zpracovávat? S kým bude PRO průběžně diskutován? Jak nastavit nástroje komunitního přístupu k projednávání PRO? Jak bude do procesu zpracování zapojeno obyvatelstvo? Jak budou časově uspořádány jednotlivé kroky tvorby PRO? Jaký bude harmonogramu tvorby PRO? Zajímají nás jiné rozvojové dokumenty? Které? Musíme s nimi pracovat? Jak?

Základní struktura PRO A.2 Východiska pro návrhovou část A.1 Charakteristika obce B.1 Strategická vize B.3 Podpora realizace programu B.2 Opatření a aktivity A. ANALYTICKÁ ČÁST B. NÁVRHOVÁ ČÁST Úvod 1. Území 2. Obyvatelstvo 3. Hospodářství 4. Infrastruktura 5. Vybavenost 6. Životní prostředí 7. Správa obce Silné stránky Slabé stránky Vize na 10–20 let Opatření Tematická Prostorová Specifikace aktivit Důležitost Termíny Odpovědnost Náklady Zdroj financování Řízení realizace Způsob sledování a hodnocení Způsob aktualizace 14

Obsah analytické části PRO  Soustřeďuje základní fakta o obci a obsahuje komplexní zhodnocení situace v obci a stavu a vývoje jednotlivých oblastí života Část dokumentuZákladní obsahVolba rozšíření A. Analytická část A.1 Charakteristika obce 1.Území 2.Obyvatelstvo 3.Hospodářství 4.Infrastruktura 5.Vybavenost 6.Životní prostředí 7.Správa obce  Výsledky šetření obyvatel  Výsledky šetření podnikatelů  Výsledky šetření neziskových organizací  Srovnávací analýza A.2 Východiska pro návrhovou část Silné a slabé stránky  Limity rozvoje  Problémová analýza  SWOT analýza  Vyhodnocení předchozího programu rozvoje obce  Vyhodnocení vazeb dalších koncepčních dokumentů 15

Charakteristika obce - proč analyzovat? Smyslem analýzy obce je stručně a výstižně soustředit hlavní poznatky o obci, na základě nichž jsou formulovány vize a opatření. Všechny osoby zapojené do tvorby PRO tak mají srovnatelný informační základ. Vloží do fakt o obci určitý nadhled, a to pomocí srovnání s údaji jiných území. Umožní tak posoudit závažnost problémů. Je podkladem pro formulaci otázek v dotazníkových šetřeních, kdy chceme zjistit, jak jsou zjištěné problémy vnímány obyvateli a aktéry.

Na jaké otázky nám analýza odpoví? Jaký je současný stav relevantních rozvojových složek obce? Jaký je jejich vývoj? Jaké jsou v obci problémy, čím jsou způsobeny a případně zda a jak jsou řešitelné? Jaké má obec rozvojové možnosti, které doposud nevyužívá?

Kde brát informace pro analýzu? Vlastní znalosti představitelů a pracovníků obce Existující materiály obce Statistické informace Z veřejných databází Z obecní evidence Meziobecní srovnání, porovnání v rámci širšího území Informace z veřejných diskusí Terénní šetření

Podpora systému MPPO Statistická data ČSÚ za všechny obce přímo v systému (pravidelná roční aktualizace) SW nástroj pro provedení srovnávacích analýz Nástroje pro zefektivnění diskusí (vypořádání připomínek) Nástroje pro realizaci terénních šetření Nástroj na podporu formulace souhrnných analytických závěrů

Analytické závěry – přechod k návrhové části stanovení důležitosti dílčích analytických závěrů / výroků SWOT analýzy vyhodnotit rozvojový potenciál řešeného území definovat funkce řešeného území s ohledem na jeho pozitivní (udržitelný) rozvoj identifikovat rozvojové slabiny rozvoj řešeného území identifikovat potenciální úskalí rozvoje řešeného území

Struktura návrhové části Opatření 1 Strategická vize Opatření 2 Opatření 3 Aktivita 1.1 Aktivita 3.2 Aktivita 3.1 Aktivita 2.2 Aktivita 2.1 Aktivita 1.2

Obsah návrhové části PRO  V návrhové části je vyjádřen představa o rozvoji obce a navržen způsob jejího dosažení. Část dokumentuZákladní obsahVolba rozšíření B. Návrhová část B.1 Strategická vize Vize..... let (10–20 let)  Principy rozvoje  (Dlouhodobé) strategické cíle  (Střednědobé) programové cíle B.2 Opatření a aktivity Opatření Aktivity..... let (4–7 let)  Specifikace opatření  Detailnější specifikace aktivit  Zásobník aktivit B.5 Podpora realizace programu 1.Organizační zajištění realizace 2.Nejbližší kroky 3.Způsob vyhodnocování a aktualizace dokumentu Akční plán–  Akční plán.....(1–2 roky) 22

Rozvojová vize Představa o budoucnosti obce – jak se obec zlepší a změní po realizaci opatření navržených v PRO. Časový horizont: 15 – 20 let, vize tedy nebude naplněna realizací jednoho PRO, ale více PRO na sebe navazujících – proto je tak důležité vyhodnocování a aktualizace PRO. „ Je lepší mířit ke hvězdám a minout, než mířit na kupu hnoje a trefit se“

Rozvojové cíle Čeho bude dosaženo realizací PRO. Charakteristika: cíl je realistický (reálně dosažitelný), měřitelný nebo hodnotitelný, vydiskutovaný a odsouhlasený aktéry Uvádět u nich hodnotící ukazatele, včetně výchozích a očekávaných hodnot  hodnocení naplňování realizace PRO. Ne vždy musí být cíl kvantifikovatelný, musí však být hodnotitelný adekvátním způsobem. Např.: zvýšit počet obyvatel o 5%, odstranit 30% ekologických zátěží v obci apod.

Rozvojová opatření Zastřešují soubory aktivit k určitému tématu/prostoru a stanoví přístup k řešení jednotlivých témat/problémů. Odvíjí se od vize, resp. cílů, mají střednědobý charakter. Každé opatření obsahuje min. 1 aktivitu. Charakter opatření:  prostorový – zaměřeno na komplexnější řešení situace v jednotlivých částech obce  tematický – řešení určitého tématu v rámci celé obce

Rozvojové aktivity označují konkrétní úkony, činnosti v rámci opatření každou aktivitu je nutné podrobně specifikovat (viz níže) může mít kratší dobu realizace než je celé návrhové období PRO rozvojové aktivity se rozpadají na 1 nebo více projektů

Specifikace aktivit Důležitost (priorizace) Termíny – rok(y) realizace Odpovědnost za realizaci – určení subjektů, které budou zajišťovat faktické naplňování aktivity. Náklady – odhad nákladů na realizaci aktivity. Zdroje financování Komentář (např. postupové kroky) ZÁSOBNÍK AKTIVIT: soupis nápadů, činností, které by neměly zapadnout, ale které nejsou v období platnosti PRO realizovány.

Nastavení realizace PRO Stanovení způsobu zajištění naplňování PRO (akční plán) Stanovení způsobu sledování a vyhodnocování naplňování PRO (zpětná vazba). Stanovení způsobu provádění změn (aktualizace).

Podpora systému MPPO Podpora strukturované tvorby návrhové části → cíle, opatření, aktivity Strukturovaná specifikace aktivit Nástroj pro třídění a priorizaci aktivit Automatizované projednávání návrhové části Automatizovaná tvorba akčního plánu

Možnost financování tvorby PRO…aktuálně!! OP LZZ – Ministerstvo vnitra ČR výzva k předkládání žádostí o dotaci: březen/duben 2014 ???

Děkuji Vám za pozornost Ing. Petr Ponikelský tel.: web: portál: RYCHLÝ KONTAKT