Kvalita seminář pro školy 21. 6. 2016 Testování 3. ročníků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Testy pro testování žáků 5. a 9. tříd 2012
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Didaktické prostředky
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Autoevaluační nástroje na naší škole
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Vlastní hodnocení školy
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
SOCIÁLNÍ KAPITÁL JAKO FAKTOR OVLIVŇUJÍCÍ REGIONÁLNÍ DISPARITY A REGIONÁLNÍ ROZVOJ Projekt MMR ČR WD
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Škola Vinoř Anketa březen 2015.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Případová studie Seminář 2014.
Didaktické testy II Psychometrická analýza úloh a testů podle klasické teorie testování Martin Chvál Brno,
Struktura bakalářské práce
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Projekt VEKTOR Jihlava, Scio v oblasti českého školství a vzdělávání od roku na státu nezávislá a státem nefinancovaná společnost do.
Kvalita seminář pro školy Testování 3. ročníků
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Projekt Mapa školy Jihlava,
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Testování žáků (státní) – dosavadní zkušenosti
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
hodnoťte ⋆ diskutujte ⋆ plánujte
Didaktické prostředky
Projekt Impuls / Seminář
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Projekt Impuls / Seminář
České Budějovice, červen 2016
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
monitorovacích indikátorů a kvality realizace SPL MAS
Transkript prezentace:

Kvalita seminář pro školy Testování 3. ročníků

Program semináře: až Prezentují: Daniela Jírová, Michal Dorčák a Iva Skybová  Shrnutí projektu  Jak rozumět výstupům  Příklady dobré praxe a doporučení pro školy, jak s výsledky pracovat  Představení celkových výsledků v předmětech i dílčích dovednostech  Zhodnocení a porovnání výsledků jednotlivých skupin oborů  Závěry z testování  Příklady dobré praxe – Iva Skybová (Gym Hladnov)  Diskuse, otázky.....

Cíle projektu: Testování 3. ročníků Součást dlouhodobého rozvojového programu Moravskoslezského kraje Podpora kvality vzdělávání poskytovaného středními školami. Kontinuita programu umožňuje získat dlouhodobější a systematická zjištění o výsledcích vzdělávání žáků pro školy i zřizovatele.

Charakteristika projektu: Projekt je koncipován jako podpůrný nástroj pro učitele a vedení školy. Je založen na vzájemné důvěře a vztahu. Informace by měly sloužit a pomáhat učitelům. Důležitým faktorem je správná, erudovaná a citlivá interpretace (v kontextu typu oboru, regionu, podmínek...). Není cílem vytvářet žebříčky, porovnávat neporovnatelné školy, trestat.

Přínosy pro školu a žáky: Umožňuje zmapovat míru znalostí a dovedností žáků 3. ročníků – objektivní, nestranná zpětná vazba. Pomáhá plánování dalšího rozvoje žáků a zkvalitňování poskytované výuky. Poznání silných a slabých stránek žáků (jemnější členění testových položek) – pro učitele i žáky, individualizace výuky. Stanovení přidané hodnoty vzdělávání u škol i jednotlivých žáků – možnost využití pro testované třídy, ale i budoucí výuku. Praktická doporučení s ohledem na další rozvoj žáků.

OBSAH PROJEKTU Testování 3. ročníků  Srovnávací didaktické testy Čj, Ma, Aj a Nj (45 min + 20 min)  Varianta v PJ  Dotazník žáka Zpráva pro školu Zpráva pro žáka Doporučení pro školu Doporučení pro žáka Seminář Zpráva pro kraj

ZAPOJENÉ ŠKOLY

Zhodnocení projektu Problémy: o Krátký termín pro přípravu i realizaci. o Změny ve třídách mezi 1. a 3. ročníkem. o Chyby v datech a testech v 1. ročníku. o Masivní útok na servery – 1 den zpomalení. Pozitiva: o Pozitivní zpětná vazba, bezchybnost realizace. o Flexibilita škol. o Dobré zabezpečení našich serverů.

PARAMETRY TESTŮ

Statistiky Reliabilita slouží k měření přesnosti testování. Teoreticky je to číslo mezi minus nekonečnem a 1, v praxi bývá mezi 0 a 1. Čím je reliabilita vyšší, tím menší vliv na výsledek má náhoda. Zpravidla se reliabilita pohybuje mezi 0,5 a 0,95. Diskriminace testu vyjadřuje, s jakou přesností test měří. Je to číselně vyjádřená schopnost úlohy (celého testu) rozlišovat mezi úspěšnými a neúspěšnými řešiteli. Testy s indexem diskriminace nad 0,35 jsou výborné. Úlohy s indexem mezi 0,35 a 0,25 jsou dobré; mezi 0,25 a 0,15 jsou ještě přijatelné, ale měly by být upraveny pro test; úlohy pod 0,1 by měly být z testu vyloučeny a výsledky testu přepočítány bez nich.

Parametry Vždy se našel minimálně jeden žák, který vyřešil správně celý test (kromě NJ). V rozšířené matematice se to povedlo jenom žákům z gymnázií. V základní matematice i žákům z technických oborů a lyceí. V testu základní matematiky se v každém oboru kromě gymnázií a ekonomických oborů našel minimálně jeden žák, který vyplnil celý test špatně.

Výsledky pro školu – jak rozumět výstupům

APLIKACE SCIODAT 1.Webová, bezpečná a intuitivní aplikace. 2.Předběžné výsledky ihned. 3.Veškerá správa žáků v rukou školy. 4.Výsledky dostupné v dalších letech (dohledá i nové vedení). 5.Zpráva pro školu ke stažení. 6.Zprávy žáků. 7.Návod.

SCIODAT

Použité veličiny a zkratky Skóre – počet bodů, které žák v testu získal (odečítání) Hrubá úspěšnost – poměr mezi počtem správných odpovědí a počtem všech úloh v testu Čistá úspěšnost – podíl skóre žáka k maximálnímu počtu bodů, které lze v testu získat Percentil – vyjadřuje pořadí žáka přepočtené na stupnici 0 – 100 Přidaná hodnota – je rozdíl výkonu žáka v testech pro 3. ročník a pro 1. ročník

Souhrn Shrnutí výsledků projektu 1.barevná stránka, shrnuje základní informace 2.první rychlá orientace, jak škola v testování uspěla 3.slovní hodnocení předmětových testů celkově 4.školy, které absolvovaly testování i nyní, údaj o přidané hodnotě a slovní hodnocení a vysvětlení.

Souhrnná tabulka Při hodnotě nižší než -5 hovoříme o hodně podprůměrné; -5 až -2 podprůměrné; -2 až 2 průměrné; 2 až 5 nadprůměrné; větší než 5 vysoce nadprůměrné základní přidané hodnotě.

Percentily - vizualizace

Možnosti interpretace Porovnání výsledků: třídy mezi sebou, předměty mezi sebou s průměrem oboru, s průměrem celkově s cíli a očekáváními školy, zaměření s potenciálem žáků ve třídě..... Rozdílné výsledky tříd? studijní předpoklady žáků? stejný/jiný učitel? metody, styl práce, motivace? klima třídy, problémy?

Podrobnější pohled podrobné výsledky dle témat podrobné výsledky dle úloh probrané/neprobrané problematické výrazně odchýlené od průměru doplnění výsledky dotazníků Přímá zpětná vazba učiteli, žákům.

Dovednosti a tematické části

JAK SI STOJÍ NAŠE ŠKOLA? RELATIVNÍ POSTAVENÍ

RELATIVNÍ POSTAVENÍ – jen můj obor

Jak si stojí naše škola, relativní postavení – PH/všechny školy

Přidaná hodnota

Možnosti interpretace II Je dobré pracovat s oběma výstupy, které škola získá – s percentilem i s přidanou hodnotou. Nutné vždy brát v úvahu specifikum daného oboru - např. gymnázia, která v percentilovém pořadí, tedy i úspěšností v testu poráží ostatní obory, dosahují horších výsledků při pohledu na přidanou hodnotu. Je to dáno tím, že škola pracuje s žáky, kteří dosahují dobrých výsledků zpravidla už při vstupu na školu.

Výsledky žáků

Souhrnná tabulka žáků - MA Průměrná PH žáka ČJ: 12,8 Ma: 11,5/8,9 Aj: 18 NJ: 30

Interpretace Umožňuje hlubší vhled do výsledků třídy výsledky žáků – rozptyl podrobné výsledky – témata Doplnit lze dalšími výsledky žáků Lze sledovat trendy, vývoj žáků Umožňuje hledat řešení pro konkrétní žáky

Výsledky pro žáka

1.Výsledky 2.Zhodnocení 3.Porovnání 4.Přidaná hodnota 5.Doporučení 6.Popis testu

Jak naložit s výsledky projektu, aby škole přinesly co největší užitek? Zařaďte projekt do autoevaluačního systému školy a zajistěte návaznost na další nástroje – promyslete si, k čemu výsledky chcete využít. Srovnání s ostatními (percentil) umožní identifikovat odchylky od průměru. – porovnat lze s rámci celkově i referenčními (testy celkově, podrobně: témata, dovednosti). Porovnejte jednotlivé třídy a předměty. Interpretujte výsledky každého žáka, doplňte je dalšími zjištěními s využitím všech dostupných dat a zdrojů. Vytipujte si ty, se kterými je nutné pracovat individuálně, a poskytněte informace vyučujícím/rodičům. Sledujte průběžně i pokroky žáků a funkčnost metod. Při interpretaci je nutné brát v úvahu celkový kontext školy a řadu dalších faktorů, které mohou působit na výsledky žáků a které je mohou vysvětlovat.

Příklady dobré praxe  zpráva předmětových komisí analýza příčin dobrých/špatných výsledků (doplnit charakteristikou školy, informacemi o studentech, o učitelích, o průběhu výuky, hodnocení třídního učitele, analýza dalších výsledků....)  naplánování opatření (upevnění, kompenzace..) (změna výuky, změna ve třídě, mentor pro učitele, další vzdělávání, podpora, individualizace výuky, využití dalších metod...)  naplánování a provedení zpětné vazby (opakované šetření/testování, dílčí testy)  splnitelnost očekávaných cílů

Doporučení: Nevytvářejme žebříčky. Interpretujme vždy v kontextu. Nejvíce informací má samotná škola. Např.  Specifika ŠVP a probranost látky  Cíle školy  Struktura studentů a pedagogického sboru  Výsledky dalších šetření/nástrojů  Úspěšnost v projektech.....  „Historie školy“ Výsledky, i ty „špatné“ jsou příležitostí k rozvoji.

DOPORUČENÍ do budoucna Zaměřit se na ověřování, nikoliv jen porovnávání. Cílem testů by měla být pomoc (konkrétní zpětná vazba pro konkrétního učitele), nikoliv plošné srovnání. Využívat nástroje pravidelné zpětné vazby s ohledem na typ školy. Podpořit školy, které na sobě pracují, a podpořit jejich různorodost.

Doporučení do budoucna Dobře definovat cíl projektu a jeho obsah (různé typy škol, různé cíle). Využívat bezchybná vstupní i výstupní data (např. nemít faktické chyby v testech, špatné parametry).

Dotazy, diskuse....

Děkujeme Scio 2016