Psychologie komunikace Sociální komunikace v práci manažera Ivana Nekvapilová Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Management Ing. Jan Pivoňka.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Charakteristika řízení
V e d e n í l i d í.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Z praktických zkušeností mnoha manažerů vyplývá, že vedoucí neuplatňuje ve všech situacích a ke všem podřízeným stejný styl řízení. Vlastní výběr a účinné.
Audit administrativních činností
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Komunikace.
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Komunikace a její využití v řízení
KOMUNIKACE A JEJÍ VYUŽITÍ V ŘÍZENÍ
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
MANAGEMENT - Pojetí managementu
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Přijímání informace a porozumění sdělovanému
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Psychologie komunikace Sociální komunikace v práci manažera Ivana Nekvapilová Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )

Motto: Není důležité jen to, co říkáme, ale také, jak to říkáme, kdy a komu.

Cíle přednášky Zdůraznit skutečnost, že konflikty mezi zaměstnanci mají svoje příčiny ve způsobech komunikace převládajících uvnitř jejich pracovního prostředí. Obrátit pozornost na ty stránky komunikace, které jsou významné pro utváření pracovních vztahů, včetně vztahu k profesi. Vysvětlit nezastupitelnou úlohu vedoucích pracovníků (velitelů) při utváření kvalitní interní komunikace na pracovišti Nabídnout cesty ke zkvalitnění komunikace.

Obsah 1. Proč je důležité rozumět komunikaci? 2. Jak probíhá komunikace? 3. Jaké podoby má komunikace? 4. Jak a čím ovlivňuje vedoucí komunikaci na svém pracovišti? 5. Jakých chyb se lidé často dopouštějí? 6. Co mohou udělat pracovníci pro zkvalitnění komunikace na pracovišti?

1. Proč je důležité rozumět komunikaci? Komunikační kompetence manažera : Schopnost manažera (velitele) dorozumět se se svým sociálním okolím a vytvářet podmínky pro zdravou komunikaci. Znamená: - schopnost komunikovat (přijímat, tvořit, sdělovat a předávat informace) - schopnost řídit komunikaci, tj. usměrňovat komunikační toky v organizaci, tak aby podstatné informace pro výkon práce byly předávány po linii formální organizační struktury - schopnost vytvářet prostor pro využívání různých efektivních prostředků a podpor účinné a zdravé komunikace

1. Proč je důležité rozumět komunikaci? K čemu komunikace v zaměstnání slouží? předání informaci zabezpečení rychlého a správného výkonu zajištění součinnosti několika osob či subjektů domluva o něčem setkání s druhým člověkem zdůraznění své osoby získání moci nad druhým člověkem vytěsnění člověka ze sociálního prostředí Je naše komunikace vždy stejná? nadřízený - s podřízeným (a obráceně) spolupracovníci navzájem muži - s ženami ( a obráceně) mladší - se starším introvert - extrovert

2. Jak probíhá komunikace? Kódování Sdělení I. Kanál Dekódování Sdělení I. Vysílač aktivní Přijímač pasivní Šumy Zpětná Vazba Sdělení II II Prvky komunikace

počet komunikujících jejich osobní vlastnosti předchozí znalost tématu, hloubka a rozsah pracovní i životní zkušenosti předchozí vztahy účastníků a zkušenosti z komunikace zažité komunikační stereotypy v prostředí typ komunikační situace ( plnění pracovního úkolu; vyřizování vzkazů; náhodné setkání na pracovišti; neformální konverzace (oběd) klima na pracovišti Další vlivy 2. Jak probíhá komunikace?

3. Jaké podoby má komunikace? Podle způsobu kódování informace : verbální, neverbální, symbolická, činem Podle způsobu přenosu informace: ústní, písemná Podle způsobu kontaktu komunikujících: přímá a nepřímá Podle charakteru vztahů mezi komunikujícími: přátelská, oficiální (formální), důvěrná Podle použitého stylu: autoritativní, asertivní, pozitivní

4. Jak a čím ovlivňuje vedoucí komunikaci na pracovišti? představami o podřízených (pozitivní, negativní) stylem řízení zkušeností vzory osobnostními dispozicemi - schopnost komunikovat, temperament motivací k výkonu profese, k výkonu funkce systémem hodnot sociální inteligencí místem v organizační struktuře

pošťáci černé díry hradby jezdci na kole JANDA, P. Vnitrofiremní komunikace. Praha: Grada Publishing, 2004, s. 125 Typologie manažerů ve vztahu ke komunikaci uvnitř organizace

5. Jakých chyb se lidé často dopouštějí? zúžené chápání komunikace aplikace autoritativního způsobu komunikace na všechny situace ulpívání na pseudoautoritativních postupech nejednoznačnost sdělení

5. Jakých chyb se lidé často dopouštějí? nadměrné používání negativní komunikace nemístný akcent na věcný obsah sdělení nemístný akcent na apelační úroveň nemístný akcent na vztahovou úroveň přehlížení sebeprezentační úrovně

6. Co mohou pracovníci udělat pro zkvalitnění komunikace? Vedoucí pracovníci: poznávat své podřízené jako osobnosti, vnímat, jak se projevují vytvářet podmínky pro zdravou komunikaci (formální komunikační toky předcházet konfliktům konflikty rozpoznat a řešit znát sebe sama, své komunikačních schopnosti, dovednosti naučit se rozlišovat různé komunikační situace a jim přizpůsobovat charakter a průběh komunikace novým zaměstnancům spíše vysvětlovat než je trestat nepoužívat etiketizaci zadávat smysluplné úkoly a vysvětlovat jejich smysl připravovat se na důležité komunikační situace

6. Co mohou pracovníci udělat pro zkvalitnění komunikace? Řadoví zaměstnanci: poznávat své kolegy rozlišovat pracovní a osobní komunikaci být nápomocni ve vytváření zdravého komunikačního prostředí znát své silné a slabé stránky učit se komunikovat s každým poskytovat i vyžadovat zpětnou vazbu připravovat se na důležité komunikační situace nepoužívat etiketizaci vzdělávat se v oblasti sociální komunikace podílet se aktivně na budování kultury komunikace v organizaci, tedy na kultuře celé organizace

Správná komunikace v organizaci je především komunikací je účinnou komunikací zabezpečuje včasné předání věcně správných sdělení propojuje všechny činnosti v organizaci je uskutečňována dvojitá zpětná vazba je řízena managementem jejím cílem je klient, uživatel služeb

Předpoklady správného fungování komunikace Chápání komunikace a organizace Otevřenost účastníků komunikace Vzájemná důvěra účastníků komunikace Společné cíle všech zaměstnanců Čas a prostor pro komunikaci Organizační struktura Styl řízení Kultura organizace Komunikační kompetence všech zúčastněných

Komunikace v organizační struktuře Závisí na: složitosti organizační struktury přesném vymezení povinností, pravomoci a odpovědnosti jednotlivých článků fungování oficiálních komunikačních cest (rychlost, včasnost a přesnost předávané informace) malém významu šeptandy v organizaci volbě vhodných prostředků přenosu informací na možnosti a kvalitě zpětné vazby v komunikaci mezi nadřízenými a podřízenými kvalitě interpersonální komunikace

Faktory ovlivňující kvalitu komunikace Technické Lidské Prostředky přenosu informace Předmět činnosti a cíle Kompatibilita prostředků organizace Funkčnost Kultura organizace Dostupnost pro uživatele Převažující styl řízení Typy manažerů Motivace zaměstnanců Velikost pracovních kolektivů

Revize komunikace prošetření komunikace vyhodnocení implementace zhodnocení

Co je třeba zkoumat? S kým by kdo měl komunikovat? S kým skutečně komunikuje? Co by mělo být sděleno? Co se skutečně sděluje? Jak by měla komunikace s publikem probíhat? Jak skutečně probíhá?

prověřit všechny podoby a způsoby komunikace uvnitř organizace označit silné a slabé stránky komunikace v organizaci v nutných případech doporučit změny zajistit, aby komunikace organizace byla zásadová a promyšlená Jaké úkoly je třeba v rámci revize splnit?

Malý test efektivity komunikace v organizaci 1. Dostáváte informace potřebné pro výkon Vaší práce? 2. Máte přístup k potřebným informacím? 3. Dozvíte se první informace od svého velitele nebo prostřednictvím neformální komunikace? 4. Dostáváte informace příliš pozdě, příliš brzy, příliš často, právě včas? 5. Jaký druh informací potřebujete ke své práci? 6. Jak často potřebujete informace aktualizovat? 7. Dostáváte příliš mnoho informací, zbytečné informace? 8. Čtete pravidelně vnitřní informační materiály (rozkaz)? 9. Považujete poskytování některých informací za zbytečné? 10. Jakou formou Vám jsou informace nejčastěji předávány? 11. Kterou z forem považujete ze své pracovní pozice za nejúčinnější?

O komunikaci v organizaci je nezbytné pečovat. Její vysoká kvalita patří k významným hodnotám organizace. Zpětně ovlivňuje hodnotu organizace.

JANDA, P. Vnitrofiremní komunikace. Praha: Grada Publishing, 2004 HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994 LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: EAST PUBLISHING s.r.o., 1989 NEKVAPILOVÁ, I. Podstata sociální komunikace. Vyškov: VVŠ PV ve Vyškově, 2003 Použité zdroje