Návrh Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2015 Porada ředitelů škol a školských zařízení 9. prosince 2014 KÚ Libereckého kraje
Legislativní opora Zákon č. 561/2004 Sb. - školský zákon, § 9 MŠMT návrh projednává: s ústředními odborovými orgány organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností kraji Předkládá: Vládě ke schválení Poslanecké sněmovně a Senátu k projednání Zpracovává se jednou za 4 roky
Legislativní opora Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů a výročních zpráv (ve znění vyhl. č. 225/2009 Sb. a č. 195/2012 Sb.) Stanovení strategických směrů rozvoje ze základních hledisek: demografie, trh práce, zaměstnanost vzdělanostní úroveň obyvatelstva celoživotní učení zlepšení kvality a efektivity systémů vzdělávání rovný přístup ke vzdělávání udržitelný rozvoj
Hiearchie strategických dokumentů ČR pro oblast vzdělávání Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 DZ ČR Rámec rozvoje Strategie Datová VŠ do r digitálního informační vzdělávání politika res. školství DZ VŠ Akční plán inkluzivního aktualizace DZ VŠ vzdělávání – do 2020 (každoročně)
Tvorba DZ v čase do k připomínkování krajům do připomínky krajů na MŠMT dopracování DZ ČR do 31. března zveřejnění do 30 dnů po schválení Vládou ČR návrh DZ krajů do 31. října (v roce schválení DZ ČR) MŠMT stanovisko krajům do 15. prosince dopracování do 31. března zveřejnění do 30 dnů po schválení zastupitelstvem kraje
Návrh Dlouhodobého záměru ČR 2015 Vychází z opatření nastavených Strategií vzdělávání 2020 Reforma systému financování v letech Založeno na připravovaných změnách legislativy Předpokládá se čerpání prostředků ESF, programovací období (hl. Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání – určen pro celé území ČR vč. Prahy) Některá opatření přesahují do gesce jiných sociálních partnerů
Návrh Dlouhodobého záměru ČR 2015 Předškolní vzdělávání Přijímání dětí od dvou let Povinný poslední ročník MŠ před nástupem do ZŠ Podpora „nedostatečných“ kapacit zejména z fondu MŠMT na podporu kapacit MŠ a ZŠ a z rozpočtu ERDF Transformace přípravných tříd základních škol pro děti s OŠD
Návrh Dlouhodobého záměru ČR 2015 Základní vzdělávání Zkvalitnění výuky na 2. stupni ZŠ Podpora „nedostatečných“ kapacit zejména z fondu MŠMT na podporu kapacit MŠ a ZŠ a z rozpočtu ERDF Optimální počet žáků na třídu (cca 20) Hodnocení školy (nastavení kritérií kvalitní školy, srovnatelnost hodnocení ZŠ) Odliv žáků na víceletá gymnázia – návrh 5 – 10 % podílu žáků Není řešena otázka velikosti školy (zohlednění malotřídních škol) Podpora kapacit zájmového vzdělávání (školní družiny, školní kluby)
Návrh Dlouhodobého záměru ČR 2015 Střední vzdělávání Financování středního vzdělávání odráží zaměstnatelnost absolventů a objektivizovaná kritéria kvality střední školy („predikce trhu práce“) Důraz na praktické vyučování v reálném prostředí Přijímací zkoušky pro obory vzdělávání s maturitní zkouškou Zavedení elektronického testování žáků Reforma maturitní zkoušky – návrh zavedení dvou úrovní MZ (jiné pro obory gymnázia a lycea) – matematika povinně pro gymnázia Tlak na snižování kapacit oborů vzdělávání s nezaměstnaností absolventů v rozmezí 10 – 20 % Zavedení institutu tzv. mistrovské zkoušky
Návrh Dlouhodobého záměru ČR 2015 Rovné příležitosti Přijetí čtyř stupňů podpůrných opatření pro žáky se SVP (legislativa, financování, Katalog, diagnostické nástroje + proškolení) Metodické vedení školských poradenských zařízení a institut revize, standardy kvality poradenského zařízení Podpora školních psychologů a speciálních pedagogů Péče o nadané žáky odkazem na Koncepci podpory rozvoje nadání a péče o nadané (2014 – 2020)
Návrh Dlouhodobého záměru ČR 2015 Pedagogičtí pracovníci Dokončení a realizace kariérního systému učitelů Modernizace počátečního vzdělávání + posílení DVPP Zlepšit postavení a vzdělávání ředitelů škol Ústavní a ochranná výchova Standardy kvality péče v jednotlivých typech zařízení (vyhl. od r. 2015) Podpora středisek výchovné péče (ambulantní péče, celodenní – stacionáře) Snižování kapacit zařízení ústavní péče Změna legislativy!
Děkuji za pozornost. Magdalena Zábranská telefon: