Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0499 Název školy Soukromá střední odborná škola Frýdek-Místek, s.r.o. Název materiálu VY_32_INOVACE_400_VES_20 Autor Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Správní právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Organizace veřejné správy
Struktura územní samosprávy a jiná územní členění
Nástroje územního plánování
ředitel Krajského úřadu Olomouckého kraje
Organizační struktura veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Veřejná správa – úvod.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Přenesená působnost Přenesená působnost svěřená právními předpisy a)obci správní území – území obce b)pověřenému obecnímu úřadu správní území –území obcí.
Městská (Obecní) policie je orgán obce, který zřizuje a ruší zastupitelstvo města obecně závaznou vyhláškou (OZV č. Městská policie a č. Městská policie,
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Mgr. Pavel PETR Katedra společenských věd VŠB - TUO
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
OBECNÍ ZŘÍZENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Rozpočty územních samosprávných celků
Vypracovaly: Gabriela Janečková Radka Janků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Správní právo MOST FBI Správní právo Orgány obcí a krajů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
Základy správního práva
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Obec II. obecní zřízení Petr Machala.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Petra Palátová Lucie Paulusová Michaela Oravová 15. listopadu 2010
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Legislativní uchopení VS
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Obce II.
Územní samospráva Obce
Struktura územní samosprávy a jiná územní členění
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Organizace VS v ČR Územní samospráva.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Územně-správní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Územní samospráva a její organizace
Havarijní plán kraje.
OBECNÍ ZŘÍZENÍ Mgr. Michal Oblouk.
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Občanská výchova – 6. ročník, Obec, kraj
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
MĚSTO VALAŠSKÉ KLOBOUKY
Vybrané problémy územních samosprávných celků
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Obecní zřízení – úvodní test
Název školy: Základní škola Městec Králové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KRAJ Působnost KRAJE OBČANÉ KRAJE ORGÁNY KRAJE Zastupitelstvo
„Orgány obce a jejich pravomoci“
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školy Soukromá střední odborná škola Frýdek-Místek, s.r.o. Název materiálu VY_32_INOVACE_400_VES_20 Autor Mgr. Jana Nachmilnerová Tematický okruh Veřejná správa Ročník 3 Forma denní Datum tvorby Srpen 13 Anotace Text slouží k výuce a samostudiu, celek tvoří základy pro orientaci v předmětu Veřejná správa, obsahuje také cvičení, pro práci s vyučovaným tématem. Společná kontrola činností je prováděná pomoci dataprojektoru nebo na PC Zdroje Ilustrace, pokud není uvedeno jinak, jsou screeny obrazovky a jejich úprava, archiv autora a kliparty MSOFFICE.

ORGÁNY OBCE  Orgánem obce je zastupitelstvo obce a rada obce. Navenek obec reprezentuje starosta, který stojí v čele obecního úřadu. Orgán obce je i Obecní či Městská policie.  Obec v rámci své samostatné působnosti spravuje sama záležitosti, které jsou v jejím zájmu a v zájmu jejích občanů, pokud je nespravuje kraj. Obecní úřad zároveň v rámci přenesené působnosti vykonává státní správu v rozsahu vyplývajícím ze zákonů, přičemž některé obce mají některé působnosti přenesené působnosti nejen pro vlastní území, ale i pro území širšího správního obvodu.

TYPY OBCÍ S přenesenou působností:  Obsah výkonu státní správy je v určitém rozsahu státem přenesen na územní samosprávu.  V podstatě tedy stát vykonává státní správu v přenesené působnosti prostřednictvím úředníků, kteří nejsou zaměstnanci státu, ale zaměstnanci obcí či krajů. Orgány obcí a krajů spravují své záležitosti samostatně v rámci samostatné působnosti a dále ještě vykonávají státní správu v rámci přenesené působnosti.  Zákon o obcích rozlišuje několik typů obcí z hlediska rozsahu výkonu svěřené státní správy. Je to: základní rozsah,rozsah pověřeného obecního úřadu a rozsah úřadu obce s rozšířenou působností.  Do základního rozsahu výkonu přenesené působnosti patří např. evidence obyvatel, pověřený obecní úřad také vydává např. stavební povolení a obecní úřad obce s rozšířenou působností je mj. oprávněn vydávat občanské průkazy a cestovní pasy.

Se samostatnou působností:  Je samostatný výkon samosprávy u obcí nebo krajů. Stát může do výkonu samostatné působnosti zasahovat, jen vyžaduje-li to ochrana zákona a jen způsobem, který zákon stanoví. Také rozsah samostatné působnosti může být omezen jen zákonem.  Obec se samostatnou působností má v kompetenci zejména o správu vlastního majetku, vytváření a realizování rozpočtu, zřizování a rušení příspěvkových organizací, právnických osob a obecní policie, vydávání obecně závazných vyhlášek, rozhodování o vyhlášení místního referenda, pojmenovávání části obcí i ulic a dalších veřejných prostranství a udělování a odnímání čestného občanství.

OBECNÍ ZASTUPITELSTVO  Obecní zastupitelstvo je nejvyšším orgánem obce. Obecní zastupitelstvo především odpovídá za dodržování plánu rozvoje obce a za hospodaření s obecním majetkem.  Zastupitelstvo je voleno v obecných, rovných, přímých a tajných volbách na principu poměrného zastoupení na čtyřleté funkční období  Obecní zastupitelstvo se schází dle potřeby, nejméně však jedenkrát za 3 měsíce. Svolává je starosta obce, který také řídí zasedání. Ta jsou, na rozdíl od rady obce, veřejná. Pro schválení usnesení je potřeba nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva.  Zastupitelstvo obce může jako své pomocné orgány zřídit výbory, přičemž vždy povinně zřizuje dva - finanční a kontrolní. Mezi hlavní pravomoci obecního zastupitelstva patří:  schvalovat program rozvoje obce  schvalovat rozpočet obce a závěrečný účet obce  vydávat obecně závazné vyhlášky obce  rozhodovat o vyhlášení místního referenda

OBECNÍ RADA  Rada obce je výkonným orgánem obce v oblasti samostatné působnosti a za její výkon odpovídá zastupitelstvu obce. V oblasti přenesené působnosti přísluší radě obce rozhodovat, jen stanoví-li tak zákon. Radu obce tvoří starosta, místostarosta a další členové rady.  Počet členů rady obce je lichý a činí nejméně 5 a nejvýše 11 členů. Rada obce se nevolí v obcích, kde zastupitelstvo obce má méně než 15 členů.  Rada obce se schází ke svým schůzím podle potřeby, její schůze jsou neveřejné. Činnost obecní rady:  zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu  vydávat nařízení obce  stanovit pravidla pro záležitosti petic  schvalovat účetní závěrku obce a další  kontrolovat úkoly plněné obecním úřadem  ukládat pokuty ve věcech samostatné působnosti obce

STAROSTA  Starosta zastupuje obec navenek.  Starostu a místostarostu (místostarosty) volí do funkcí zastupitelstvo obce z řad svých členů. Starosta a místostarosta musí být občanem České republiky. Za výkon své funkce odpovídají zastupitelstvu obce. Mezi hlavní pravomoci starosty patří:  jmenuje a odvolává se souhlasem ředitele krajského úřadu tajemníka obecního úřadu v souladu se zvláštním zákonem a stanoví jeho plat podle zvláštních předpisů  odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok  odpovídá za informování veřejnosti o činnosti obce  zabezpečuje výkon přenesené působnosti v obcích, kde není tajemník obecního úřadu  rozhoduje o záležitostech samostatné působnosti obce svěřených mu radou obce  starosta svolává a zpravidla řídí zasedání zastupitelstva obce a rady obce, podepisuje spolu s ověřovateli zápis z jednání zastupitelstva obce a zápis z jednání rady obce  starosta spolu s místostarostou podepisuje právní předpisy obce

Zastupování starosty  Je-li starosta ze své funkce odvolán nebo se své funkce vzdal a není-li současně zvolen nový starosta, vykonává jeho pravomoc až do zvolení starosty místostarosta, kterého určilo zastupitelstvo obce k zastupování starosty. Neurčilo-li zastupitelstvo obce místostarostu k zastupování starosty nebo byl-li tento místostarosta z funkce odvolán nebo se funkce vzdal současně se starostou, pověří zastupitelstvo obce výkonem pravomoci starosty některého z členů zastupitelstva obce.  Zastupitelstvo obce může zvolit více místostarostů a svěřit jim některé úkoly. Místostarosta, kterého určí zastupitelstvo obce, zastupuje starostu v době jeho nepřítomnosti nebo v době, kdy starosta nevykonává funkci.  Starosta má právo užívat při významných příležitostech a občanských obřadech závěsný odznak. Závěsný odznak má uprostřed velký státní znak a po obvodu odznaku je uveden název Česká republika.

OBECNÍ ÚŘAD  Obecní úřad je orgán obce, který má administrativní charakter. Obecní úřad, v jehož čele stojí starosta, tvoří: starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu.  Obecní úřad vykonává působnost jak v oblasti samostatné působnosti.Obecní úřad v oblasti samostatné působnosti: plní úkoly, které mu uložilo zastupitelstvo obce nebo rada obce, pomáhá výborům a komisím v jejich činnosti.  Přenesenou působnost svěřenou obci vykonává obecní úřad s výjimkou těch věcí, které patří do působnosti jiného orgánu obce (např. rady obce, zvláštního orgánu obce, apod.).

ZVLÁŠTNÍ ORGÁNY OBCE  V případech stanovených zvláštními zákony zřizuje starosta pro výkon přenesené působnosti zvláštní orgány obce, jmenuje a odvolává jejich členy. V případech stanovených zvláštními zákony vykonává zvláštní orgán obce s rozšířenou působností státní správu pro správní obvod obce s rozšířenou působností.  V čele zvláštního orgánu obce může být jen osoba, která, nestanoví-li zvláštní zákon jinak, prokázala zvláštní odbornou způsobilost v oblasti přenesené působnosti, pro jejíž výkon byl zvláštní orgán zřízen (toto ustanovení se nevztahuje na případy, kdy v čele zvláštního orgánu obce stojí na základě ustanovení zvláštního zákona starosta).  Příkladem zvláštního orgánu obce je povodňová komise podle vodního zákona, bezpečnostní rada obce podle krizového zákona, anebo např. komise pro sociálně-právní ochranu dětí, kterou zřizuje starosta obce s rozšířenou působností.

OBECNÍ POLICIE  Zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce a plní další úkoly, pokud tak stanoví zákon. Každý má právo obracet se na zaměstnance obce zařazené do obecní policie (tj. na strážníky) se žádostí o pomoc strážníci jsou povinni v rozsahu svých úkolů požadovanou pomoc poskytnout. Při plnění svých úkolů spolupracuje obecní policie s Policií České republiky.  Obecní policii řídí starosta, pokud zastupitelstvo obce nepověří řízením obecní policie jiného člena zastupitelstva obce.

VÝBORY ZASTUPITELSTVA OBCE  Zastupitelstvo obce může zřídit jako své iniciativní a kontrolní orgány výbory. Výbor je orgánem zastupitelstva obce a nikoliv orgánem obce. Svá stanoviska a návrhy předkládají výbory zastupitelstvu obce. Zastupitelstvo obce zřizuje vždy finanční výbor a kontrolní výbor.  Výbor plní úkoly, kterými jej pověří zastupitelstvo obce. Ze své činnosti odpovídá výbor zastupitelstvu obce. Počet členů výboru je vždy lichý. Výbor se schází podle potřeby. Finanční výbor:  Musí být nejméně tříčlenný. Jeho členem nemůže být starosta, místostarosta, tajemník ani účetní.  Jeho úkolem je provádění kontroly hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce a plnění dalších úkolů, kterými ho pověří zastupitelstvo obce. Kontrolní výbor:  Pro kontrolní výbor platí stejná pravidla, jako pro výbor finanční. Jeho úkolem je pak kontrola plnění usnesení zastupitelstva, kontrola dodržování právních předpisů ostatními výbory a plnění dalších kontrolních úkolů, kterými jej pověří zastupitelstvo obce.

ZDROJE  