Novela zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů Hlavní novelizační body 1 163ps.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Advertisements

Státní správa myslivosti
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Nástroje územního plánování
MS Tetřívek Štíty.
Novela zákona č. 38/1994 Sb. (zákon č. 220/2009 Sb.)
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Zásady správné zemědělské praxe
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Přemnožení spárkaté zvěře a zákon o myslivosti. Oplocený objekt Sv. Anna v Brdech Počet stromků ve fázi odrůstání: v oplocence 6088 ks/ha, mimo oplocenku.
Hospodářská úprava lesa Legislativa
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Ochrana zemědělského půdního fondu
Řízení o přestupcích.
Rozpočty územních samosprávných celků
Právo na informace Tereza Danielisová,
Právní úprava ochrany lesa
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Ing. Marcela Strakošová
Správa místních poplatků
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Příklady do seminářů Právní vztahy k nemovitostem konaných dne 30/ v době 8.00 – 11.05, uč. č. 214, sem. sk. 2 JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Ochrana půdy a lesa.
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
RP10-16 Dotace na hospodaření v lesích na území Zlínského kraje Zlín, Ing. Marcela Strakošová.
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Testování životního prostředí podle tabulek pro zvěř spárkatou © 2014 Ing. Tomáš Kušta, Ph.D.
Z Á K O N, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů nebytových prostor v domě s byty, (sněmovní tisk.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Novela zákona o myslivosti Ministerstvo zemědělství r.
Program rozvoje venkova ČR 2007 – 2013 Osa II Ing. Ivan Landa, CSc
Příspěvek na hospodaření v rámci AGROENVIRONMENTÁLNÍCH OPATŘENÍ ČESKÉ REPUBLIKY LUŽE Listopad 2008 Jan Simek DAPHNE ČR - Institut aplikované ekologie.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Změny v LPIS v souvislosti s novou SZP a novelou zákona o zemědělství.
Veřejnoprávní smlouvy
Státní pozemkové vlastnictví - prameny právní úpravy -
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
Odbor životního prostředí
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Novela veterinárního zákona
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ochrana lesa.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Pracovní skupina CROSS COMPLIANCE
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
2. Nemovitosti (stavby, byty, nebytové prostory, pozemky a trvalé porosty), jejichž cena je plně nebo částečně hrazena ze státního rozpočtu, státního fondu.
Právní problematika břehových porostů
4. Nemovitosti (stavby, byty, nebytové prostory, pozemky a trvalé porosty), jejichž cena je plně nebo částečně hrazena ze státního rozpočtu, státního fondu.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
EKOLOGICKÉ REKULTIVACE
DOTAČNÍ ROK 2019 – LFA; PPO; ANC LFA
Transkript prezentace:

Novela zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů Hlavní novelizační body 1 163ps

Obsah – I. Zadání k novelizaci zákona Plán mysliveckého hospodaření –Stanovení a předkládání plánu –Kontrola plnění plánu lovu –Odpovědnost zúčastněných Vnadění a přikrmování Životní prostředí zvěře Změny honiteb v souvislosti se změnou vlastnictví Vstup do honiteb (obor) Honební společenstvo Účast na mysliveckém hospodaření 2

Obsah – II. Myslivecká stráž a její kompetence (např. živočichové v přírodě nežádoucí) Odbornost mysliveckých hospodářů a OSSM Lov na nehonebních pozemcích Doby lovu a podmínky lovu Uvolnění zakázaných způsobů lovu Zvláštní případy usmrcování poraněné a nemocné zvěře Lovecký lístek Závěr 3

Zadání Řešit problematiku: –Zvýšených početních stavů některých druhů spárkaté zvěře – zejména prasete divokého –Škod zvěří na zemědělských plodinách, pozemcích a lesních kulturách Působení škod zvěří Náhrady škod zvěří 4

Plán mysliveckého hospodaření Plán chovu a lovu (§ 36 odst. 3) Uživatel honitby předloží plán chovu a lovu držiteli Držitel honitby souhlasí „Tichý souhlas OSSM“ (nevyjádří-li se do 30-ti dnů) OSSM rozhodne (plán může i změnit) Držitel honitby má výhrady OSSM rozhodne (plán může i změnit) Zapojení držitele do spolurozhodování Snížení zátěže OSSM 5 Hospodařící subjekt podněty k OSSM (např. povolení lovu mimo dobu lovu v zájmu zemědělské výroby)

Plán lovu (§ 36 odst. 5) Současná praxe – některé druhy zvěře (např. prase divoké či sika japonský) nejsou v honitbách záměrně sčítány a následně normovány, přesto se loví na základě § 39 (často i v tisících kusech) Nově se zavádí: –Uloví-li uživatel honitby v hospodářském roce ( ) a více kusů jedinců daného druhu spárkaté zvěře (tzn. bez min. a norm. stavů) povinně pro následující hospodářský rok vyhotovuje pouze plán lovu u tohoto druhu zvěře! (navýšení početních stavů v „normovací vyhlášce“, černá zvěř se bude normovat i na polní část honitby) 6

Plnění plánu chovu a lovu spárkaté zvěře (§ 33 a § 37) Splnění plánu lovu se posuzuje u každého druhu spárkaté zvěře samostatně –Považuje se za splněný, je-li: a)Splněn tak, jak byl schválen OSSM, nebo b)splněn lov počtu kusů samic a mláďat daného druhu zvěře, přičemž počet ♂ může být i zcela nahrazen odpovídajícím počtem ♀ a mláďat. Nesplnění je sankcionováno až do výše Kč (liberační důvod – je-li plán splněn alespoň na 70 % a uživatel nesplnění odůvodní – OSSM posoudí relevanci – např. špatný rok). Uživatel honitby bude držiteli honitby prokazovat ulovení kusu spárkaté zvěře – dohodnou si způsob průkazného potvrzení kontroly (ve smlouvě o nájmu honitby) Uhynulá zvěř – zahrnout do plnění plánu, je-li úhyn doložitelný (způsob doložení je ponechán na dohodě OSSM a uživatele) 7

Kontrola plnění plánu lovu Ošetření ulovené zvěře (§ 50) Původně se uvažovalo o markantech (pro odpor veřejnosti, zvýšení finančních nákladů na likvidaci, větší tlak na OSSM – od záměru upuštěno), nově zmocnění MZe k možnosti zavedení celostátního povinného způsobu kontroly ulovení zvěře. Společně se vzorkem na laboratorní vyšetření na svalovce stočeného zasílá uživatel honitby i pírko (tj. ocas) prasete divokého –Nebude-li ulovení kusu podloženo protokolem o vyšetření potvrzující i dodání pírka, nebude možno tento kus zahrnout do plnění plánu lovu. –Opatření podporuje dosavadní povinnost uživatele honitby předkládat vzorky ze zvěře vnímavých na trichinelózu (svalovce stočeného). 8

Držitel honitby (vlastníci pozemků) Hospodařící subjekt (tj. uživatel honebního pozemku) Uživatel honitby (př. myslivecký spolek) Nájemné / pachtovné Nájemné ŠKODY zvěří 9 na zvěři SMP ČR + další legislativa Zákon o myslivosti

Vnadění a přikrmování Zakazuje se: –Ponechávat v krmných zařízeních jakékoliv krmivo mimo dobu nouze (vyjma léčiv, minerálních lizů a minerálních směsí) –Umisťovat vnadiště do vzdálenosti kratší jak 200 m od krmného zařízení –Umisťovat vnadiště blíže než 200 m od sebe, –Umisťovat vnadiště do vzdálenosti kratší jak 200 m od hranic sousední honitby, nedohodnou-li se uživatelé jinak –Umisťovat v honitbě více vnadišť než 1 na 50 ha, –Umisťovat na vnadiště více než 10 kg krmiva na den, na vnadišti se nesmí najednou nacházet více než 10 kg krmiva, –Umisťovat vnadiště bez souhlasu vlastníka pozemku a osoby, která na pozemku zemědělsky či lesnicky hospodaří. – 10

Stav životního prostředí jako faktor ovlivňující živočichy, kteří v něm žijí (§ 52-§ 54) Živočichové evolučně výše než rostlinstvo, současně jsou na rostlinný pokryv navázáni, a to jak po stránce potravní, tak především pro jeho krytovou, klidovou a prostorovou nabídku. Současná krajina nabízí mnohým druhům zvěře uvedené podmínky v hojné míře a tento stav jim prospívá a podporuje zvyšování početních stavů vybraných druhů spárkaté zvěře). Naopak jiným druhům zvěře aktuální podoba krajiny neprospívá – z krajiny mizí (zvláště drobná zvěř, zpěvné ptactvo, hmyz aj.) 11

Zrovnoprávnění vztahu uživatele honitby a hospodařícího subjektu Nově se zavádí motivační nástroj k zapojení zemědělsky hospodařícího subjektu do prevence vzniku škod zvěří na zemědělských plodinách a pozemcích a rovněž pro podporu komunikace mezi ním a uživatelem honitby. Hospodařící subjekt by měl mít primární zájem na ochraně své produkce a půdy před škodami, jejichž úhradu následně požaduje po uživateli honitby. Zmenšení půdních bloků, resp. dílů s jednou plodinou poskytující nyní vybraným druhům zvěře (např. praseti divokému) vhodné potravní, klidové a krytové podmínky podporující exponenciální reprodukci v praxi často neumožňující efektivní lov, tj. optimalizaci početnosti. Škody způsobené zvěří nebudou hrazeny uživatelem honitby v případě, že neporušil zákonem stanovené povinnosti ve vztahu nejen k plnění plánu chovu a lovu zvěře (nejde jen o spárkatou, ale i o nepředvídatelné škody způsobené např. husami na ozimech) 12

Společný zájem obou stran – OPTIMUM (početních stavů, škod zvěří i na zvěři) 30 ha oddělených pásem o šíři min. 12 m s plodinou usnadňující lov spárkaté zvěře (vzrůst, atraktivita apod.), opatření se nevztahuje na trvalé travní porosty Při nedodržení podmínky nelze uplatnit nárok na škody u uživatele honitby. Podpora využívání přímých plateb pro zemědělce dodržující zemědělské postupy příznivé pro klima a životní prostředí – např. diverzifikace plodin, zachování stávajících trvalých travních porostů (např. kolem vodního útvaru) a vyčlenění ploch v ekologickém zájmu tzv. EFA (krajinné prvky, úhory v ekologickém zájmu, souvratě, meziplodiny, plodiny vázající dusík aj.) Podpora využívání dotačních titulů na agroenvironmentálně-klimatických opatření (např. nektarodárné biopásy, zatravňování orné půdy, nově zaváděné opatření zatravňování drah soustředěného odtoku) – sloužící též např. jako protierozní opatření 13

14 Změny honitby se změnou vlastnictví (§ 31 odst. 4) Církevní restituce Dohodne-li se držitel honitby s vlastníkem honebních pozemků, provede OSSM změnu i k jinému datu než následujícího roku po roce, v němž bylo požádáno Nejde o tvorbu honiteb, platí dosavadní přístup, tj. nová honitba pouze po majetkové změně

Vstup do honiteb (obor) Omezení a zákazy dané v zájmu ochrany (§ 9) OSSM může na základě žádosti uživatele honitby nařídit omezení nebo zákaz vstupu do honitby – nově z důvodu bezpečnosti osob (výjimkou pozemní komunikace) U obor – omezení či zákazy –Nařídit na dobu užívání honitby uživatelem (žadatelem) –Vyznačit na přístupech do obory Zrušení při změně podmínek, za kterých byly omezení či zákazy nařízeny. Procesní postup – cestou správního řízení 15

Úpravy ve fungování honebního společenstva a účast na mysliveckém hospodaření (§ 32) Je-li honitba pronajata, je tento myslivecký spolek povinen upřednostnit přihlášky ke členství podané vlastníky nebo nájemci honebních pozemků podle pořadí od data jejich podání Valná hromada odsouhlasuje účetní závěrku, tj. schází se jednou ročně 16

Myslivecká stráž Nově ustavování nebude povinné a je ponecháno na libovůli uživatele honitby (podm. jedna stráž na započatých 500 ha zůstává) Přenesení kompetencí –Druhy živočichů v přírodě nežádoucí – navíc vykonává i myslivecký hospodář a další osoby pověřené na základě povolenky k lovu vydané uživatelem honitby 17 Zvyšování odbornosti mysl. hospodářů a OSSM Aktivní myslivečtí hospodáři budou v pětiletých cyklech proškolováni (vysoké školy – ČZU v Praze a Mendelova univerzita v Brně) Výkon státní správy myslivosti zajišťuje územní samosprávný celek v přenesené působnosti prostřednictvím úředníků, kteří povinně budou do dvou let splňovat podmínku vzdělání na úrovni loveckého lístku, do tří let – úroveň zkoušek pro myslivecké hospodáře (§ 47)

Lov na nehonebních pozemcích (§ 41) Pokud pověřené osoby neprovádí lov na nehonebních pozemcích, může OSSM pověřit kteroukoli osobu, která má lovecký lístek (dosud mohl pouze jen uživatele honitby, v níž se nehonební pozemky nachází či sousedního uživatele honitby) – prevence před nárůstem početních stavů zvěře z důvodu nečinnosti pověřených osob) Řešení pro stále častější případy – např. prase divoké v intravilánu obce Mníšek p. Brdy Doby lovu a podmínky lovu (§ 42) Nově bude moci OSSM udělit výjimku z doby lovu u samičí zvěře a mláďat – v zájmu zemědělské nebo lesní výroby, ochrany přírody nebo v zájmu mysliveckého hospodaření. Reflexní prvek na společném lovu spárkaté zvěře povinně (vyjma sokolníků) 18

Uvolnění zakázaných způsobů lovu (§ 45) Klade se důraz na dohodu mezi sousedními uživateli honiteb (lov zvěře na čekané od hranice honitby, od sousední bažantnice, přikrmování zvěře, umisťování mysliveckých zařízení aj.) Střílet zvěř v odchytových zařízení kulovým nábojem s nižší úsťovou energií Zvláštní případy usmrcování poraněné a nemocné zvěře (§ 45a) Jedinec druhu zvěře: a)Zraněný – např. po srážce s dopravním prostředkem b)Vykazuje zjevné projevy nemoci Zmocněné osoby na základě povolenky k lovu, Policie ČR, obecní policie. V případě pochybností OSSM může pro příště nařídit veterinární vyšetření. 19

Lovecký lístek (§ 47) Nově: Bezúhonný není ten, kdo v posledních třech letech byl pravomocně uznán vinným ze spáchání více než jednoho přestupku na úseku myslivosti, popř. komu byla udělena za dané období více než jedna pokuta Zavádí se „duplikát loveckého lístku“ (ztráta, odcizení, změna jména či příjmení) Zkouška pro získání loveckého lístku se bude skládat z písemné a ústní části 20 A další drobné věcné a procesní nedostatky… Soulad s NOZ, držení a chov zvěře, dosled a dohledávka zvěře, vypouštění zvěře do honitby, evidence význačných trofejí aj.