Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Emoce (city).
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Psychologie Mgr. Milan Šimek
City Pavel Šuranský.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Náročné životní situace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Základy psychologie – úvod
Úvod do estetiky estetika.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPatologické.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Rozpoznání a předvedení 6-ti základních emocí z mimických výrazů ve tváři i změnou tělesného postoje. Pohybová hra Nomen Omen. Jemný dotek obličeje (peříčkem,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
City DUM_15.
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Emoce, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace popisuje vznik emocí, rozdělení emocí a jejich vliv na život jedince. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 45 minut.

Anotace: Tato prezentace popisuje vznik emocí, rozdělení emocí a jejich vliv na život jedince.

Definice emoce Emoce (city) jsou projevy subjektivního vztahu člověka k tomu, co dělá a co poznává. Citové procesy mají krátký průběh a vyšší intenzitu. City - jsou velmi rozmanité. Jsou to psychické jevy, které hodnotí co poznáváme a děláme. Hodnocení se přitom řídí našimi potřebami a cíli. Citové stavy označujeme termínem nálada (může trvat minuty, hodiny ale i dny ), naše city nemůžeme přesně sdělit. City se projevují mimikou obličeje, pohyby celého těla, v zabarvení hlasu a nebo třeba ve změnách činností vnitřních orgánů. Po společenské stránce plní city důležitou úlohu ve vztazích mezi lidmi a v životě sociálních skupin (mezi uvolněnými a smějícími se lidmi se cítíme dobře a naopak).

Podle formy rozlišujeme 3 základní výrazné city: nálada = poměrně dlouhodobý trvalý stav afekt = silná citová reakce, má výrazné a silné projevy ( vztek, strach, bouřlivá radost… ) vášeň = silný citový vztah

City - primární – vevnitř - sekundární – ovlivněné zvenku

City dělíme je na: nižší jako tělesné pocity, emoce, afekty, city libosti nebo nelibosti při uspokojení nebo neuspokojení základních životních potřeb jako je hlad, žízeň, potřeba ochrany před zimou atd., vyšší jsou city vlastní pouze člověku a jsou důležité pro zařazení jednotlivého člověka do soc. skupin a do společnosti. Proto také rozvíjení těchto citů patří k důležitým úkolům výchovy. - morální city = ohleduplnost a laskavost… - estetické city = vznikají během života, vkus – nevkus, krása – ošklivost… - intelektuální city = radost z vědění a ocenění, zvídavost, radostné překvapení… - sociální city = otázka mezilidských vztahů, tolerance…

Základní vlastnosti citů: Příjemnost – nepříjemnost (libost x nelibost). Napětí – uvolnění. Vzrušení – uklidnění (touha po klidu x vzrušení ve sportu, v kině). Existence protikladů – láska x nenávist, radost x smutek. Citová ambivalence (smíšenost, rozporuplnost).

Biologická stránka citů: Na vzniku emocí se účastní vývojově starší části mozku (pravá hemisféra). Při prožívání registrujeme tělesné změny. Vznikají v důsledku excitace autonomního nervstva a vlivem hormonální činnosti: v mimice obličeje (smích, pláč, údiv), v pohybech celého těla, v zabarvení hlasu, fyziologické změny v činnosti vnitřních orgánů (bušení srdce, zrudnutí/zblednutí, zrychlené dýchání, pocení)

Individuální citové reakce posuzujeme z různých hledisek: Citová vzrušivost, síla citových projevů a jejich ovládání – souvisí s temperamentem. Náladovost ve smyslu rychlosti střídání nálad je do značné míry funkcí temperamentu. Citová ovlivnitelnost (sugestibilita) x protiklad samostatnost a nezávislost. Citlivost ve smyslu empatie.

Emoční inteligence Vysoké IQ automaticky nezaručuje úspěšní a spokojený život. Klíč pro EQ je umět usměrňovat své emoce a nepotlačovat je. EQ je vymezován pěti vlastnostmi: 1. schopnost vyznat se ve vlastních citech, 2. schopnost ovládat své city, 3. automotivace, 4. umění rozeznávat city jiných, 5. schopnost empatie (vžít se do role jiného).

Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová :Základy obecné psychologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 2007