Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna třetihor a čtvrtohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3577.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna druhohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Historie Země. Předgeologické období hadaikum ma ma let velký impakt - Theia, Měsíc nejsou dochované horniny nestabilní zemská kůra.
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr.Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_154_Druhohory TEMA: Neživá.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna prvohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ANOTACE Didaktická hra, která procvičuje znalosti z prvouky a přírodovědy. Upevňuje znalosti z oboru živé přírody a jejího rozdělení. AUTORTereza Skálová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: září 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_17_Éry vývoje Země Téma: Mineralogie Číslo projektu:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
DINOSAUŘI Vojtěch Wolfel ″.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
ŠELMY LASICOVITÉ Hana Ošlejšková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Polární oblasti Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ZAJÍCI KRÁLÍK VERSUS ZAJÍC UŠI PŘEDNÍ KONČETINY SPOLEČENSKÝ ŽIVOT NORY
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA NA ZEMI
DRUHOHORY TŘETIHORY ČTVRTOHORY
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
VY_32_INOVACE_PŘZOO.16 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
PRV 3 – Neživá příroda Název školy Plavská škola Autor
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
OBRATLOVCI – opakování
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Základní skupiny živočichů
ZVÍŘATA SEVERNÍ AMERIKY
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Poznatky ze života zvířat
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Člověk a jeho svět 3. ročník
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ZOOPARK GLOWACKÉHO Klára Kovaříková, Alžběta Mikulíková, Eliška Havelková, Tereza Bláhová.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Člověk v živočišném systému
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
1. 1.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
SAVCI ZÁKLADNÍ ZNAKY A ROZDĚLENÍ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Éry vývoje země Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Obecná charakteristika Vývoj savců
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna třetihor a čtvrtohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_ Anotace: Žáci zopakují základní poznatky o fauně třetihor a čtvrtohor

Třetihory a čtvrtohory fauna třeti- a čtvrtohor – opakování

Legenda  postupuj dle otázek  symbol Tě vrátí k poslední otázce  symbol Tě posune k další otázce  symbol se objeví po zodpovězení správné odpovědi a objasní, proč právě tato je správná

1) Po celé období třeti- a čtvrtohor dominovala suchozemským oblastem skupina obratlovců: savci ptáci plazi obojživelníci

2) na počátku třetihor vymřela velká skupina dinosaurů hlavonožců plazůsavců a z jejich těl se postupně vytvořila ložiska ropy a zemního plynuhnědého a černého uhlí benzínu a nafty

3) V průběhu třetihor osídlili savci celou planetu Zemi a dokonce se přizpůsobili chladnému podnebí čtvrtohor. Uveď jediný ekosystém, kde ani v současné době NEŽIJÍ. tropický deštný les žijí opravdu po celé Zemi moře a oceány polární oblasti

4) Uveď znaky typické pouze pro savce všichni rodí živá mláďata mají srst mají nehty místo drápků mají 1 pár mléčných žláz mají vrstvu podkožního tuku, který jim pomáhá udržovat stálou tělesnou teplotu většina z nich rodí živá mláďata jsou výhradně suchozemští mláďata po narození sají mateřské mléko

5) Ne všichni savci, kteří se vyvinuli se ale dožili do dnešních dní, zkus vybrat ty, které v průběhu čtvrtohor vyhynuli. medvěd hnědý nosorožec srstnatý tygr tupozubý veleslon dlouhosrstý mamut tygr šavlozubý

Rozšíření savců na Zemi  savci skutečně žijí ve všech možných biomech  osídlili tropické lesy na rovníku (primáti aj.)  i polární oblasti (šelmy aj.)  oproti plazům se vyznačují obrovskou mírou přizpůsobivosti

Vymřelí savci  asi nejznámějšími jsou mamuti  byli to osrstění chobotnatci dorůstající do velikostí větších slonů žili spolu s člověkem ještě před asi lety  dalším známým a dnes vyhynulým savcem byl tygr šavlozubý, predátor o hmotnostech mezi 50 až 300kg, žil od konce pleistocénu do cca 10tis. l. př. n. l.  trochu méně známým, ale žijícím spolu s člověkem byl i nosorožec dlouhosrstý  obecně se má za to, že tato zvířata vyhynula, spíše kvůli změnám v klimatu než kvůli intenzivnímu lovení člověkem

Savci  třída savců se objevila již ve druhohorách, kdy však žili skrytým způsobem života kvůli velkým masožravým ještěrům  teprve po vymření dinosaurů ve třetihorách se mohly naplno projevit možnosti třídy savců

Fosilní paliva patří sem:  ropa a zemní plyn, které jsou z těl vyhynulých dinosaurů (z druho- a třetihor)  černé uhlí z prvohorních kapraďorostů  hnědé uhlí z druho- a třetihorních nahosemenných i krytosemenných rostlin  benzín a nafta se z ropy musí vyrobit frakční destilací

Konec

Zdroje veškeré obrázky použité v prezentaci pochází ze sady Clipartů Office.com