HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Speciální péče na naší škole
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
LIDSKÝ HLAS Hlasová hygiena.
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Mladší školní období.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Schopnosti Pavel Šuranský.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Buchtová Eva, Staňková Barbora. „Pomoz mi, abych to dokázalo samo“ děti mají rozdílné učební schopnosti a nadání.
Průřezová témata.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
osob s mentálním postižením
Alternativní a augmentativní komunikace
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
ARTETERAPIE.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Já písnička SKÁKAL PES. 2
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociologie pro SPP/SPR
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Naši skřítkové písnička.
Komunikace učitele se žáky
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Obrázkové čtení Jazyk a řeč, poznávací schopnosti, myšlenkové operace, jemná motorika, koordinace ruky a oka.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika

Obsah: 1. Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 2. Hudební činnosti 3. Přínos hudebních činností pro rozvoj dítěte 4. Oblasti RVP PV 5. 1 Dítě a jeho tělo 5. 2 Dítě a jeho psychika 5. 3 Dítě a ten druhý 5. 4 Dítě a společnost 5. 5 Dítě a svět 6. Opakování, praktická cvičení Použitá literatura

1. Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání RVP PV Výchova je chápána jako naprosto samozřejmý proces založený na prolínán í výchovně-vzdělávacích aktivit. Hudební činnosti se prolínají s mimohudebními aktivitami. Hudební činnosti jsou pro vývoj dítěte nenahraditelné. S dětmi zpívejme, tančeme a radujme se každý den.

2. Hudební činnosti Zpěv Pohyb a tanec Hra na snadno ovladatelné nástroje Poslech hudby

3. Přínos hudebních činností pro rozvoj dítěte Ovlivňují komunikaci a spolupráci. Podporují logické myšlení. Podporují tvořivost. Podporují paměť. Přispívají ke kultivaci osobnosti dítěte. Ovlivňují sebedůvěru dítěte. Přispívají k objektivnímu hodnocení druhých. Hudební prožitky mohou pomoci k vyplavování agresivních sklonů. Hudba přináší prožitek.

4. Oblasti RVP PV Dítě a jeho tělo – biologická oblast Dítě a jeho psychika – psychologická oblast Dítě a ten druhý – interpersonální oblast Dítě a společnost – sociálně kulturní oblast Dítě a svět – environmentální oblast

4.1. Dítě a jeho tělo Zpěv Vyžaduje správné držení těla. Dýcháním se okysličuje tělo. Prokrvuje se organismus. Aktivuje se střevní peristaltika. Správné tvoření hlasu šetří hlasivky. Přináší relaxaci, uvolnění.

Dítě a jeho tělo Pohyb je důležitý pro zdravý vývoj. S pojený s hudbou přináší uvolnění. Rozvíjí jemnou a hrubou motoriku. Rozvíjí prostorovou orientaci. Kultivuje pohyb. Rozvíjí rytmické cítění. Hra na nástroje rozvíjí jemnou motoriku, smyslové vnímání, koordinaci pohybů.

Dítě a jeho tělo Poslech vede k uvolnění těla a k fyzické pohodě. Rozvíjí smyslové vnímání, především sluch. Propojujeme s pohybovou výchovou. Vytváříme představy, obrazy.

4.2. Dítě a jeho psychika Zpěv rozvíjí řečové schopnosti a jazykové dovednosti. Rozvíjí vnímání, schopnost naslouchat a porozumět, koncentrovat se. Zlepšuje výslovnost, artikulaci hlásek. Zdokonaluje se mluvený projev a vyjadřování. Obohacuje se slovní zásoba. Pomáhá léčit koktavost. Obsah písně může vést k chápání nových pojmů.

Dítě a jeho psychika Pohyb rozvíjí řečové schopnosti ve spojení s rytmickou deklamací slov a hrou na tělo. Při pohybové improvizaci a pantomimě dítě může vyjádřit svou náladu. Rozvíjí tvořivost, fantazii, paměť. Hra na hudební nástroj Dítě může vyjádřit své nálady, emoce. Rozvíjí se paměť, myšlenkové operace. Poslech vede děti k pozornosti, koncentraci. Děti formulují své názory, vyjadřují své představy. Hudební forma vede k chápání logické posloupnosti.

Dítě a jeho psychika Všechny hudební činnosti přinášejí dětem možnost poznávat sebe sama, uvědomit si vlastní identitu, získávat sebevědomí. Rozvíjí se sebeovládání, schopnost vyjádřit vlastní prožitky, dojmy, pocity. Rozvíjí se schopnost empatie.

4. 3. Dítě a ten druhý Hudební činnosti probíhají v kolektivu, ve vzájemné součinnosti dětí. Hudba je vhodná k adaptaci dítěte v kolektivu. Hudba dokáže ovlivnit náladu dítěte, utvářet pozitivní vztahy mezi dětmi. Děti lépe vzájemně komunikují, respektují jeden druhého. V textech dětských písní jsou vyjádřeny sociální vztahy. Nácvik hudebních vystoupení přináší pocit spolupráce a sounáležitosti.

4. 4. Dítě a společnost Hudba vhodně uvádí dítě do společnosti ostatních lidí, ukazuje dětem duchovní hodnoty. Každé dítě může svým hudebním uměním přispět k příjemné atmosféře. Lidové písně související s regionem otvírají dětem lidovou moudrost. Při poslechu vhodných skladeb utváříme vkus dětí.

4. 5. Dítě a svět Dítě získává povědomí o okolním světě a jeho dění. Dítě se seznámí s kulturou vzdálených krajů. Lze sledovat významné hudební události. I prostřednictvím hudby lze vytvořit základy pro zodpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí, ke světu.

5. Opakování, praktická cvičení Kterou hudební činností dle vašeho názoru nejvíce rozvíjíme slovní zásobu dětí? Kterými hudebními aktivitami můžeme ovlivnit atmosféru v dětském kolektivu? Lze léčit prostřednictvím hudby koktavost? Zazpívejte si píseň Travička zelená. Zkuste vymyslet činnosti hudební i nehudební, které můžete dětem v souvislosti s touto písní nabídnout.

Použitá literatura a zdroje RVP PV Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání, Mgr. Marie Lišková RAABE Pedagogická praxe konaná v litoměřických mateřských školách