ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, 403 31 Tel.:472731819, 472731253 Tel.řed./fax:472731480,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
Advertisements

ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Rodina a její funkce.
Rodina.
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina 6. ročník.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Prvouka 3.ročník ZŠ „DOMOV-RODINA-TRADICE -VÁNOCE“
ANOTACE CZ. 1.07/1.5.00/ Já a moje rodina VY_52_INOVACE_87_96
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Výchova k občanství RODINA
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,6_02_RODINA.
RODINNÉ VZTAHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_01_RODINNÉ VZTAHY Téma: OBČANSKÁ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_209_Náhradní rodinná péče Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Výchova k občanství TEMA: VZTAHY V RODINĚ ČÍSLO.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Rodina, náhradní rodinná péče
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Rodina, příbuzenství.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření listopad 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Rodina dříve a dnes Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Pardubice - Spořilov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,

Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Veronika KolompárováB3 VY_32_INOVACE_03 Vytvořeno: 18. srpen 2012 Ročník: 7., 8. a 9. Vzdělávací oblast: multikulturní výchova – volitelný předmět Svět Romů Anotace: VM slouží k seznámení s postavením otce, matky, nejstarší sestry a nejstaršího bratra v tradiční romské rodině.

 Role otce romské rodiny: - Je hlavou rodiny. - Ostatní se mu musí podřizovat. - Rozhoduje a nese zodpovědnost za svou rodinu. - Zasvěcuje chlapce (syny) do mužských povinností – jak obstarat rodinu po finanční stránce, jak správně vykonávat konkrétní řemeslo apod. - Vydělává peníze (v dnešní době už i žena!). - Stará se o to, aby správně fungovaly rodinné vztahy.

 Povinností obou bylo postarat se o stárnoucí rodiče.  V tradiční romské rodině se rodiče nikdy nedávali do domovů určených pro seniory.  Pokud rodiče zemřeli, postarali se o pozůstalé sirotky prarodiče do té doby, než nejstarší z nich byli schopni postarat se o ostatní sourozence. Ani u dětí nebylo zvykem dávat je do dětských domovů.  Diskuze: Platí tyto zvyky i v dnešních romských rodinách?

 Role matky romské rodiny: - Zajišťuje každodenní život rodiny – stará se o děti. - V tradiční romské pospolitosti opouštěla romská žena svou rodinu ve 14 letech. - Dívku dále vychovávala tchyně. - Za dospělou hospodyni byla žena považována, až když měla 2 – 3 děti. - Kromě domácích povinností (vaření, úklid, zajištění dětí apod.) musela žena obstarat i obživu. - Žena - matka měla více povinností a starostí než muž – otec.

 Postavení ženy v olašské romské rodině bylo vždy na 2. místě.  Nejdůležitějšími úkoly této ženy – matky jsou: postarat se o domácnost a vychovat děti.  Pokud v rodině nefunguje role otce, musí ji zastat olaššká žena – zajistit peníze (třeba i krádeží).  Olašská žena musí svou rodinu reprezentovat i vzhledem, musí dbát o svůj zevnějšek.  Je-li olašská žena nevěrná, následují kruté tresty, např. ostříhání vlasů, fyzické napadení i zohavení, vyhození od rodiny. V takových případech nedopadá ostuda pouze na ni, ale na celou jeji rodinu, tedy především manžela.

 Role nejstaršího syna v romské rodině: - Nejstarší bratr = baro phral. - Velmi pevné postavení z hlediska autority pro mladší sourozence. - V případě potřeby musí zajistit pro své sourozence finanční zajištění. - Zemře-li otec, zaujímá jeho roli v rodině, rozhoduje dokonce i tom, zda-li se matka může znovu vdát. - Je vítanější než dcera. - Dokážeš vysvětlit z jakého důvodu romské rodiny upřednostňují syny před dcerami? - Nemusí pro ně obstarávat žádné věno.

 Role nejstarší dcery v romské rodině: - Nejstarší sestra = bari phen - Role není přesně definována. - Při větším množství sourozenců je nejstarší dcera povinna být schopna postarat se o ně. Zastat roli matky. - Musí umět uklízet, prát a vařit. - Nechodila do školy, aby se mohla plně věnovat svým sourozencům a sama se tak připravila na svou budoucí roli – matky.

 Postavení a role některých členů tradiční romské rodiny, In: Romano džaniben 1–2/96  Žlnayová E. a kol.: Postavenie a úloha ženy – matky a muža – otca v rómskej rodine, In: Romano džaniben, 1-2/96, str. 13  Šebková H. a kol.: Úloha nejstaršího syna v romské rodině, In: Romano džaniben 1-2/96, str. 5