Závěrečný audit projektu kapitola rozpočtu 8 – Náklady vyplývající přímo ze smlouvy Denisa Kolouchová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Advertisements

Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Plánování auditu 3. cvičení.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Hradec Králové. 9:00 – 10:00 Projektová část – obecné podmínky realizace grantových projektů, monitorovací zpráva 10:00 – 11:00 Základní vymezení.
Riziko a významnost v auditu
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Audit seminář CGI duben 2014.
Zpráva auditora Zpráva auditora představuje vysoce koncentrovanou informaci pro uživatele účetních závěrek.
„ Finanční zprávou pro Akci 3 krok za krokem “. Základní finanční pravidla programu  Pravidla dána Příručkou pro Akci 3 a Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
Moravská Třebová, Ing. Mgr. Dana Buriánková, vedoucí odboru finančního Dotace z Integrovaného operačního programu, oblast podpory 2.1 Zavádění.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
CRR ČR pobočka Olomouc 1 pobočka CRR ČR pro NUTS II Střední Morava se sídlem v Olomouci Centrum pro regionální.
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
Plánování auditu ISA 300 Plánování práce auditora
Mezinárodní federace účetních - IFAC
III. Finanční řízení Ing. Michal Čech. Obsah Způsobilé výdaje Rozpočet projektu Osobní výdaje Vykazování výdajů Hodnotící kritéria Finanční milníky 2.
N_SD/c-pVPH TB č. 10 Správa dokumentů v mezioborových souvislostech – 2. část.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecné informace k finanční části seminář pro žadatele – 3. výzva
A UDIT VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
 Smlouva o poskytnutí účelové dotace čl. V., odst. 14 (Pověření poskytováním SOHZ čl. IV., odst. 13) a dále Metodika PK část XIII., odst. 13  mezní.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Seminář k „Výzvě na technologická centra a elektronické spisové služby“ Oblast podpory: 2.1 Zavádění ICT v územní.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Pracovní setkání středních škol k připravovanému individuálnímu projektu z OP VK Finanční příprava projektu 1.
Informační schůzka k 1.výzvě pro předkládání projektů pro roční program 2012 Evropského uprchlického fondu Praha 11. října 2012 Evropský uprchlický fond.
Seminář pro příjemce podpory z OP VK Smlouvy + náležitosti.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Monitorovací zprávy projektů realizovaných v OP LZZ z hlediska obsahu Seminář pro příjemce.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost OBECNÉ INFORMACE (seminář pro žadatele – 2. výzva, 2. GG PO 1)
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Nové pojetí zprávy auditora a dopady na činnost RVDA
Nová zpráva auditora Implementace v ČR Jiří Pelák Komora auditorů ČR.
Mezinárodní federace účetních - IFAC
PODPORA NABÍDKY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI MONITOROVÁNÍ PROJEKTŮ SEMINÁŘ PRO PŘÍJEMCE 5. května 2010.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Výzvy k předkládání žádostí o podporu MAS Podhorácko - IROP
Fond malých projektů Interreg V-A SK - CZ Realizace malého projektu Zdeněk Mikel Ostrava
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
PODPORA NABÍDKY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI
Implementace KAP v Jihočeském kraji I
Ověření a udržitelnost malého projektu
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Transkript prezentace:

Závěrečný audit projektu kapitola rozpočtu 8 – Náklady vyplývající přímo ze smlouvy Denisa Kolouchová

Obsah 1. Požadavky vyplývající z PpP verze 2,3,4,5 2. Požadavky vyplývající z Metodického dopisu č Zákon 93/ 2009 Sb., o auditorech 4. Auditoři ČR 5. Závazné předpisy pro auditory 6. Standardy 7. Náležitosti ověřovací zakázky 8. Typy zakázek 9. Zpráva auditora 10. Výrok auditora 2

Příručka pro příjemce, verze 2, str. 113 Audit projektu → dotace = 3 mil. Kč nebo vyšší. Audit se týká projektového účetnictví příjemce popř. partnerů s finančním příspěvkem. Auditované období = doba realizace projektu Smlouva s auditorem musí být uzavřena minimálně 6 měsíců před ukončením projektu. Auditor musí být zapsán v seznamu auditorů. Zpráva auditora musí obsahovat náležitosti vyplývající z platné legislativy (Zákon č. 93/2009 Sb. § 20). V PpP není uvedena novela (Zákona č. 254/2000 Sb., § 14). Výrok auditora musí být předložen se závěrečnou žop. 3

Příručka pro příjemce, verze 3, str Audit projektu → dotace = 3 mil. Kč nebo vyšší. Audit se týká projektového účetnictví příjemce popř. partnerů s finančním příspěvkem. Auditované období = doba realizace projektu Smlouva s auditorem musí být uzavřena minimálně 6 měsíců před ukončením projektu. Auditor musí být zapsán v seznamu auditorů. Zpráva auditora musí obsahovat náležitosti vyplývající z platné legislativy (Zákon č. 93/2009 Sb. § 20). Výrok auditora musí být předložen se závěrečnou žop.

Příručka pro příjemce, verze 3, str. 118 Zpráva z externího auditu musí poskytnout ujištění o: Správnosti a úplnosti zaúčtování všech výdajů. Způsobilosti všech vykázaných výdajů v souladu s podmínkami stanovenými Příručkou pro příjemce OP VK. Zhodnocení postupu při zadávání veřejných zakázek. Ověření souladu výdajů s platným rozpočtem projektu. 5

Příručka pro příjemce, verze 4, str. 125 Audit projektu → dotace = 3 mil. Kč nebo vyšší. Audit se týká projektového účetnictví příjemce popř. partnerů s finančním příspěvkem. Auditované období = doba realizace projektu Smlouva s auditorem musí být uzavřena minimálně 6 měsíců před ukončením projektu. Auditor musí být zapsán v seznamu auditorů. Zpráva auditora musí obsahovat náležitosti vyplývající z platné legislativy (Zákon č. 93/2009 Sb. § 20). Výrok auditora musí být předložen se závěrečnou žop. 6

Příručka pro příjemce, verze 4, str. 125 Zpráva z externího auditu musí poskytnout ujištění o: Správnosti a úplnosti zaúčtování všech výdajů. Způsobilosti všech vykázaných výdajích v souladu s podmínkami stanovenými Příručkou pro příjemce OP VK. Zhodnocení postupu při zadávání veřejných zakázek. Ověření souladu výdajů s platným rozpočtem projektu. 7

Příručka pro příjemce, verze 5, str. 130 Audit projektu → dotace = 10 mil. Kč nebo vyšší. Auditované období = doba realizace projektu. Audit se týká projektového účetnictví příjemce popř. partnerů s finančním příspěvkem. Smlouva s auditorem by měla být uzavřena nejpozději 6 měsíců před ukončením projektu. Auditor musí být zapsán v seznamu auditorů. Zpráva auditora musí obsahovat náležitosti vyplývající z platné legislativy (Zákon č. 93/2009 Sb.). Provedení ověření dle požadavků standardu ISAE Výrok auditora musí být předložen se závěrečnou žop. 8

Příručka pro příjemce, verze 5, str. 130 Zpráva z externího auditu musí poskytnout ujištění o: Správnosti a úplnosti zaúčtování všech výdajů. Způsobilosti všech vykázaných výdajích v souladu s podmínkami stanovenými Příručkou pro příjemce OP VK. Zhodnocení postupu při zadávání veřejných zakázek. Přičemž výběr vzorku bude v souladu s relevantními standardy. 9

Kapitola rozpočtu 8, výzva 26 a 27 V případě, že je dotace projektu nižší než 10 mil. Kč jsou případné výdaje na závěrečný audit nezpůsobilé. Je-li v rozpočtu nastavena položka na závěrečný audit je nezbytné: V rámci podstatné změny rozpočtu projektu přesunout finanční prostředky určené na závěrečný audit do jiné kapitoly rozpočtu. Ponechat částku určenou na audit v kapitole 8 a tuto částku nečerpat. 10

Metodický dopis č. 19, článek 2, ze dne 9.srpna 2011 Úprava postupu pro provádění závěrečného auditu Požadavek na provedení auditu je splněn provedením ověření podle požadavků standardu ISAE Zpráva z externího auditu musí poskytnout ujištění a informaci o následujících skutečnostech: –O správnosti a úplnosti zaúčtování všech výdajů souvisejících s projektem za období realizace projektu (auditované období). –O úhradě vykazovaných způsobilých výdajů v souladu s podmínkami stanovenými v PpP. –O tom, zda vzorek zadaných zakázek byl zadán v souladu s platnou legislativou a PpP. 11

Zákon 93/ 2009 Sb., o auditorech § 20 Zpráva auditora Písemná zpráva, která musí obsahovat zákonem stanovené náležitosti např. Název společnosti, právní formu a sídlo účetní jednotky, identifikaci období, výrok auditora (viz příloha prezentace). Auditor je povinen ve zprávě uvést své jméno, příjmení a číslo auditorského osvědčení, datum vyhotovení a podpis. Zprávu auditora projedná auditor se statutárním orgánem auditované účetní jednotky. Auditor je povinen vést spis o průběhu auditu, který uchovává nejméně 10 let. 12

Auditoři ČR Komora auditorů ČR - profesní organizace založená na základě Zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech Požadavky na auditora VŠ vzdělání Tříletá praxe asistenta auditora Auditorské zkoušky → auditorské osvědčení Uveden v seznamu auditorů – 13

14

Závazné předpisy pro auditory Zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech Mezinárodní předpisy v oblasti řízení kvality, auditu, prověrek, ostatních ověřovacích zakázek a souvisejících služeb. Auditorské standardy vydané Komorou auditorů ČR. Etický kodex (auditor má např. povinnost mlčenlivosti → komunikace pouze přes účetní jednotku). 15

Standard ISAE 3000 Vztah vůči rámci a ostatním standardům Etické požadavky Přijetí zakázky Dohodnutí podmínek zakázky Provádění zakázky Získávání důkazních informací Zpráva o ověření 16

Standardy ISA ISA 200 – cíl auditu: posílení důvěry předpokládaných uživatelů v účetní závěrku. ISA 320 – vhodné uplatnění konceptu významnosti (materiality) při plánování a provádění auditu - určení hladiny významnosti např. všechny doklady nad 10tis. ISA 450 – vyhodnocení dopadu zjištěných nesprávností a dopad neopravených nesprávností. ISA 500 – důkazní informace (navržení a provedení vhodných a dostatečných auditorských postupů). ISA 530 – výběr struktury a velikosti vzorku pro testování. 17

Audit Audit neboli ověřovací zakázka Zakázka v níž odborník (auditor) vyjadřuje závěr s cílem zvýšit míru důvěry uživatele (příjemce dotace) ohledně výsledku hodnocení hospodaření účetní jednotky → důvěra v účetní závěrku. 18

Náležitosti ověřovací zakázky 1. Třístranný vztah 2. Předmět zakázky 3. Vhodná kritéria 4. Dostatečné množství důkazních materiálů 5. Písemná zpráva 19

1. Třístranný vztah Auditor (odborník) Příjemce (účetní jednotka) Poskytovatel (uživatelé) 20

2. Předmět zakázky Např. informace vykázané v projektovém účetnictví. Důležitá je správně uzavřená smlouva s jasnou specifikací co bude auditor dělat a jaký bude výstup. 21

3. Vhodná kritéria Měřítka použitá pro hodnocení či ocenění předmětu zakázky. Kritéria musí být jednoznačně stanovena. Např. účelně vynaložené prostředky v souladu s dotačními podmínkami. Nutno definovat co je účelnost! 22

4. Dostatečné množství důkazních informací Dostatečnost – kvantilita (auditor neposkytuje absolutní jistotu – pracuje se vzorky). Vhodnost – kvalita (relevance, spolehlivost). Významnost – materialita (věc úsudku odborníka). 23

5. Písemná zpráva o ověření Přiměřená jistota nikoliv absolutní Cíl: snížení rizika ověřovací zakázky na přijatelně nízkou úroveň. Postupy: velmi komplexní, předepsané standardy ISA+ISAE. Zpráva: pozitivní forma vyjádření závěru. Omezená jistota nižší než přiměřená jistota  Cíl: snížení rizika ověřovací zakázky na přijatelně nízkou úroveň avšak větší riziko. Postupy: omezené, zejména na analytické postupy, předepsané standardy ISRE. Zpráva: negativní forma vyjádření závěru. 24 Obsahuje závěr v němž je uvedena míra jistoty

Zakázky A. Ověřovací zakázky Auditor je odpovědný za výběr a postupy. Typy ověřovacích zakázek Audit účetní závěrky (standardy ISA – přiměřená jistota). Prověrky (standardy ISRE – omezená jistota). Ověřovací zakázky jiné (standardy ISAE – omezená nebo přiměřená jistota). Vhodné pro účely OP VK. B. Související služby Nejedná se o ověřovací zakázku, není vypracována žádná zpráva, auditor neposkytuje závěr, je vypracována zpráva o věcných zjištěních. Za výběr a postupy je odpovědný zadavatel. Nevhodné pro účely OP VK. 25

Zpráva auditora Název „Zpráva nezávislého auditora“ Určení a popis informací o předmětu zakázky „Ověřili jsme přehled způsobilých výdajů projektu XY… Určení kritérií v kompetenci a odpovědnosti auditora. Identifikace účetní jednotky a auditora. Prohlášení, že zakázka byla provedena v souladu se standardy ISAE. Přehled provedených prací. Závěr odborníka. 26

Výrok auditora 1. Výrok bez výhrad „Podle našeho názoru předložený přehled způsobilých výdajů projektu XY společnosti ABC je sestaven ve všech významných aspektech dle požadavku právního aktu o poskytnutí dotace“ 2. Výrok s výhradou 3. Odmítnutí výroku nebo odstoupení od zakázky 27

Děkuji za pozornost 28