„Co je to vlastně ta spiritualita?“ Pro účely seznámení, porozumění, objasnění: SPIRITUÁLNÍ PÉČE A DOPROVÁZENÍ KONZULTOVÁNÍ ETICKÝCH OTÁZEK NEMOCNIČNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Přes evropu k polis Evropský rok občanů Petr Lebeda Evropský dům, 16. ledna 2013.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Metody sociální práce 3.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
Představení: spirituální/duchovní péče a doprovázení
Pojem přeměna obchodní společnosti
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Základní informace o poskytovateli
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Terapeutické komunity
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
seminář k Teorii a metodice výchovy
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ETIKA Etické problémy umírání a smrti 1.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Psychologie test.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Mistrovská zkouška Jednání Sektorové rady
Práva a povinnosti členů rodiny
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
0. UKOTVENOST / IDENTITA Jakožto součást církve Kristovy nemá ČCE svůj původ ani svůj cíl sama v sobě, ale v Hospodinu, Bohu Izraele, který se v dějinách.
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Život bez střeva , Praha.
1. Rady pro udílení svátosti smíření
TÉMA: ZBOŽNOST Víra je darem Ducha svatého a zázrakem nového zrození, kdy člověk zahlédne svět biblickýma očima. Zbožnost je lidská stránka víry, tedy.
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

„Co je to vlastně ta spiritualita?“ Pro účely seznámení, porozumění, objasnění: SPIRITUÁLNÍ PÉČE A DOPROVÁZENÍ KONZULTOVÁNÍ ETICKÝCH OTÁZEK NEMOCNIČNÍ KAPLAN Nemocnice Tábor Milfait

Obsah/struktura A. Základní rozlišení (1) B. Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice (2-14) C. Pojem spirituální hodnoty (15-18) D. Př. Spiritualita, spirituální péče a doprovázení v kontextu paliativní péče (19-20) E. Př. Spiritualita, spirituální péče a doprovázení v kontextu (nejen) paliativní péče: pojem spirituální bolesti (21-23) F. Př. Spiritualita v užším smyslu: křesťanská jako domov slova spiritualita (24-30)

Spiritualita se rozlišuje V širším smyslu: Není spojována s náboženstvím, není religiózně vázána. V užším smyslu: Spojena s nějakou religiózní tradicí či cestou.

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice Znamená spirituální (duchovní) dimenzi přítomnou u každého nezávisle na začlenění do církve či náboženské společnosti, resp. není spojována s náboženskou tradicí. Je součástí profesních etických kodexů ve spojení s respektováním lidské důstojnosti → součástí identity člověka, holistického přístupu k člověku.

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice Rozšíření pojmu se děje ve větším, nadkonfesijním měřítku od poslední třetiny 20. stol. Při snaze ji vymezit se objevují sdělení či výrazy: péče člověka o ducha, tj. péče člověka o sebe a jiné lidi mající za cíl, aby se člověk vracel z odcizení k sobě a v této autenticitě ze sebe vystupoval; je to péče o to být více sebou a více lidmi, lidštější;

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice kvalita lidského způsobu bytí, která se orientuje i na vertikální dimenzi lidského života, tzn. na takové prožitky jakými jsou hledání smyslu života, vnímání jeho hloubky, odkrývání etických a estetických rozměrů světa, touha po harmonii, zkušenost vnímání krásy přírody, transcendence, empatie.

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice Projevuje se ochotou vnímat lidský život v holistickém (celostním) rámci různorodých strukturálních vztahů, naslouchat svědomí a praktikovat sebereflexi životní cesty, transcendovat zkušenost každodenního obstarávání, usilovat o autentické bytí se sebou samým.

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice Autenticitou se (taky) označuje: žít v pravdě, v opravdovosti, ze svého nejvnitřnějšího zdroje v souladu se svým vědomím a svědomím, být sám sebou, nepředstírat, nehrát něco před druhými i sebou, nepřetvařovat se.

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice Dále se mluví o: nepředmětném „základu“ či horizontu lidského postoje k životu a světu; o výchově ke spiritualitě, která má směřovat zejména k: duchovnímu probuzení, usebrání, v němž někdo pochopí, že nad dílčí a různorodé potřeby a zájmy jedince je ještě postaveno povolání či výzva k tomu stát se a zůstat dobrým a spravedlivým člověkem;

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice Hovoří se dále o: zkušenosti naděje a tajemství (nevyslovitelného), jejichž přítomnost v životě je vždy otázkou hledání i aktivního rozhodování a určitého způsobu jednání. Spiritualita se definuje i jako péče o bytí: je základním předpokladem niterného vztahu člověka k bytí jako takovému, patří k niternému zájmu o porozumění fundamentálním existenciálním zkušenostem, je otázkou hledání výrazu pro vztah člověka k bytí.

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice Vystihuje: Co je pro (daného) člověka důležité, významné, posvátné; co je to, co překračuje hranice člověka samého, co vnímá, že ho/ji překračuje? (transcenduje – výraz pro přesah „nad něco“, „přes něco“); tzv. vertikální vztah k vyšším cílům x (horizontální – běžné lidské záležitosti); souvislost s otázkami víry v „něco“, v „někoho“ – vztah k vyššímu řádu, vesmíru, Bohu, k Dobru - tomu co dává bytí/osobnímu životu řád a orientaci, hlubší pochopení.

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice Souvisí s: hledáním centrálního cíle v životě, otázkami po smyslu existence, bytí („Proč, k čemu vlastně žiji, existuji?“), životním směřováním, naplněním, povoláním(i), uskutečňováním sebe sama („kým jsem, můžu či mám v životě být, jak mám jednat“); tím, co považuje někdo v životě za nejvyšší hodnotu.

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice Je rovněž spojována s těmito postoji a jednáním: být čestný, upřímný, ryzí, být milosrdný k druhým lidem, žít v harmonii, pomáhat druhým lidem, nepomlouvat je, neprovádět intriky;

Pojetí spirituality v širším smyslu: bez náboženské tradice Je rovněž spojována s těmito skutečnostmi: žít tak, aby se to líbilo tomu, kterého někdo považuje za nejvyšší hodnotu (bohu/Bohu) nebo vyšší moci; soubor principů, etických norem, podle nichž se má žít; směr mimo egoistické, sebestředné zaměření (= překročení sebe sama) – např. úcta, respekt k druhému, k životnímu prostředí, humanitární pomoc, altruismus, láska, odpuštění.

Pojem spirituální hodnoty Pojem spirituální hodnoty: obtížně sdělitelné a druhému do značné míry nepřístupné hloubky bytí a životních jistot člověka, které během života hledá a opírá se o ně; nazývány hodnotami transcendentními: pro někoho ony hloubky spíš "něčím, něco" (hlubiny duše, osud, apod.), pro někoho místem setkání s "někým" (s tím, koho tuší, ale neumí ho nazvat; s nejhlubším tajemstvím; se Stvořitelem Bohem); obecná spirituální hodnota (otevírá cestu k dalším hodnotám) - skutečná láska (člověk vychází sám ze sebe za hranice svého egoismu a nezištně se otevírá a dává druhým).

Pojem spirituální hodnoty Podpora spirituálních hodnot a komunikace o nich: mohou umožnit prožít smysluplně, užitečně a někdy i spokojeně ty fáze života, které jsou jinak bolestné a mnozí pochybují vůbec o jejich smyslu; proto výzva: chápat je i tehdy, když je někdo sám nesdílí, nevyzná se v nich nebo je nesdílí v podobě, ve které je někdo chápe a prožívá (např. nemocný).

Pojem spirituální hodnoty: souvislost s nemocí V oslabení nemocí potřeba pomoci a podpory: neboť - nová a neznámá situace, zásah do života pacienta a jeho blízkých, více či méně nová životní role;

Pojem spirituální hodnoty: souvislost s nemocí najednou mu je zatěžko opírat se o ty spirituální hodnoty, které doposud hrály v životě velkou roli a jejichž užívání bylo bezproblémové; snaha neponechat (závažně) nemocného jen svým vlastním myšlenkám, pochybnostem a obavám bez možnosti mluvit o nich s někým, komu důvěřuje; nabídka podpory pro odhodlání život dobře dokončit a dovršit.

Př. Spiritualita, spirituální péče a doprovázení v kontextu paliativní péče Každý nevyléčitelně nemocný a umírající člověk má právo na úplnou medicínskou, ošetřovatelskou, psychosociální a spirituální péči a doprovázení, která odpovídá individuální životní situaci a potřebě paliativní péče dotyčné osoby. Pro multiprofesní tým: požadavek na ochotu se vyrovnávat s vlastní smrtelností i se spirituálními a etickými otázkami (Charta péče o nevyléčitelně nemocné a umírající, SRN, 2010)

Př. Spiritualita, spirituální péče a doprovázení v kontextu paliativní péče nevyléčitelně nemocní a umírající lidé mají „zvláštním způsobem nárok na náklonnost svých bližních a na solidaritu společnosti, protože jsou bezmocní a zranitelní (…) Proto se jim musí se zajistit ochrana, která „garantuje jejich práva jako osoby, podporuje podle možnosti jejich způsobilost k sebeurčení a dovoluje jim, aby umírali v důstojných podmínkách“ (Bioetická komise Úřadu spolkového kancléře Rakouska, 2011)

Př. Spirituální péče a doprovázení v kontextu (nejen) paliativní péče: pojem spirituální bolesti Př. Zvláštní spirituální témata v kontextu (nejen) paliativní péče Spirituální bolesti (utrpení spojené s odcizením od svého vlastního já, často provázené strachem s neznáma a pocitem ztráty smyslu) v užším smyslu: Zklamání z výsledku a obrazu vlastního života; dlouho srozumitelný koncept smyslu se nyní dostává do chaosu; zkušenost: celoživotně zachovávaná víra se teď nejeví jako nosná a převládají pochybnosti a beznaděj; strachy, úzkosti, frustrace, nejistoty, pocity bezmoci,

Př. Spirituální péče a doprovázení v kontextu (nejen) paliativní péče: pojem spirituální bolesti vnímání a pocit viny, stud, různé bolesti, neschopnost, rezignace, emoce, zklamání, zrada, opuštěnost, pocit neocenění, nerespektování druhými, odmítání světa i sebe, téma odpuštění, smíření, cítit se opuštěn Bohem, i když se člověk ničeho nedopustil; přání spirituálních zdrojů, aniž by věděl, jak si je lze osvojit; pochybnost o tom, zda existuje život po smrti a Bůh, je-li svět vůbec spravedlivý.

Př. Spirituální péče a doprovázení v kontextu (nejen) paliativní péče: pojem spirituální bolesti Otázka proč? s celým svazkem motivů: najednou je celý život radikálně ohrožen. To vyžaduje přemýšlení o dosavadních představách o životě a nové úvahy o vlastní existenci; otřesení ve své existenci: hledání výkladů a konceptu smyslu, aby se někdo mohl ve svém existenciálním středu vzpružit a stabilizovat; spirituální bolest u blízkých a pozůstalých, zármutek, truchlení; Naděje?

Př. spirituality v užším smyslu: křesťanská jako domov slova spiritualita Slovo spiritualita odvozené z lat. „spiritus“ = duch, dech, vzduch; Spiritus je překladem hebrejského ruah (řecky pneuma)=představuje božskou Stvořitelovu sílu nebo princip života, který lidem dává život v plnosti, vystihuje sféru božské moci, v níž člověk žije, bytost s podílem na stvořitelově božském životě, celého živého člověka ve službě dějinám osvobozování, spásy.

Př. spirituality v užším smyslu: křesťanská jako domov výrazu spirituální, spiritualita První výskyt: Adjektivum spirit(u)alis (latinský překlad řeckého pneumatikós) v Novém zákoně označuje člověka, který umožní božskému Stvořitelovu Duchu plnou účinnost ve svém životě, nechá se jím v nejhlubším jádru přetvářet a provázet a čerpá z něho ve všech oblastech svého života.

Př. spirituality v užším smyslu: křesťanská jako domov výrazu spirituální, spiritualita Z počátku 5. stol. po Kr./n.l. zmínka o teologickém použití substantiva spiritualitas: dopis věnovaný nově pokřtěným dospělým, jimž se připomíná, že mají vést autentický křesťanský život s odvahou a angažovaností, aniž by ochabovali v procesu dalšího rozvoje.

Př. spirituality v užším smyslu: křesťanská jako domov výrazu spirituální, spiritualita Zde má tedy podle původu a pojetí této cesty vznikat: touha člověka směřovat k tomu, co ho přesahuje (k vyšším cílům, transcendentnu), hledání hlavního smyslu a cíle života. Symbol cesty obsahuje osobní i společné utváření života a zahrnuje i úskalí, objížďky, slepé uličky, scestí, pauzy, etapy, i pravidlo růstu, hledání, pochybností, bolestných výkřiků, opuštěnosti, nových výzev a začátků.

Př. spirituality v užším smyslu: křesťanská jako domov výrazu spirituální, spiritualita Proto duchovní život = vnitřní prožitek/zkušenost/dotyk s důsledky pro utváření osobního i společného života, cesta spojení a sjednocování s živým Stvořitelem; Křesťanská znamená=hlavním modelem a měřítkem je cesta jedinečné dějinné osobnosti Ježíše z Nazaretu, uznaného a přijatého jako Krista, tzn. jako vrcholného Stvořitelova interpreta, zmocněnce a svědka.

Př. spirituality v užším smyslu: křesťanská jako domov výrazu spirituální, spiritualita Zdravá spiritualita nabídne a umožní spojitost poznání absolutního božského protějšku a sebepoznání, nejhlubšího sebenalezení, → absolutní zájem o osobu konkrétního člověka → bazální důvěru, fundament a orientaci. Zdůrazní přednostní péči o slabé, zranitelné, nemocné, trpící, oběti bezpráví.

Př. spirituality v užším smyslu: křesťanská jako domov výrazu spirituální, spiritualita Zahrne různé oblasti lidského života, od hlubin lidského nitra, středu osobnosti, přes meziosobní vztahy až do větších celků soužití (kritérium spravedlnosti), jde jí o příspěvek k humanitě, k utváření dobrého života a spravedlivého soužití – spojitost s etikou, mravností i profesním étosem.

Poděkování Děkuji Vám za čas, pozornost a případnou spolupráci.  Dr. René Milfait  : ;  :