Zasedání správní rady SDP ČR 16.9.2015 1 ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA pracovní skupiny E - STANDARD E-STANDARD.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
█ Ekologizace veřejné dopravy v Ostravě-Porubě
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Systémy moderních elektroinstalací.
Elektrotechnická měření Dimenzování sítí nn - PAVOUK 2.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Ivo Krsička Jedinečné spojení znalostí obchodu a distribuce energií.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Pojem přeměna obchodní společnosti
Termika – Fotovoltaika
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Výroba elektrické energie - obecná část
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Úloha bodového systému
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Daň z příjmů právnických osob
Financování přímých NIV
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
veřejných zakázek IROP
Projekt realizace referenčního rozhraní
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Obec Pstruží pro občany
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Elektrické napětí Spolehlivost dodávky elektrické energie
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
█ Ekologizace veřejné dopravy v Ostravě-Porubě
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
ELEKTRICKÉ ROZVÁDĚČE NN z pohledu norem ČSN a PNE
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Národní akční plán čisté mobility
Život bez střeva , Praha.
Informační systém základních registrů
Celostátní sčítání dopravy 2020 a technologický potenciál pro CSD 2025
Systém odměňování výkonu
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
Transkript prezentace:

Zasedání správní rady SDP ČR ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA pracovní skupiny E - STANDARD E-STANDARD

Zasedání správní rady SDP ČR E-STANDARD Strategický kontext Rozvoj elektrobusů má nejobecnější zakotvení ve strategických cílech EU a ČR v oblasti snižování emisí. Cíle energetické politiky EU předpokládají: do roku 2030 snížit produkci oxidu uhličitého o 40 %, do roku 2030 zvýšit podíl obnovitelné energie na 27 %, do roku 2030 zvýšit energetickou účinnost o 27 %. Aktualizovaná státní energetická koncepce ČR předpokládá zajišťovat pro dopravu: v roce 2030 o 20 % méně ropných paliv, než v roce 2010, v roce 2030 o 84 % více elektrické energie, než v roce Tomu mají (měly by) odpovídat také dotační příležitosti z evropských zdrojů, zaměřené i na podporu nízkoemisní městské dopravy. V programovém období je to především Integrovaný regionální operační program (IROP) zahrnující mj. podporu bezemisních vozidel MHD a jejich dobíjecí infrastruktury a Operační program doprava (OPD) zahrnující mj. podporu infrastruktury městské drážní dopravy (včetně trolejbusů). Elektrobusy se rozvíjejí jako perspektivní druh dopravy zejména při náhradě dieselových autobusů a jako doplněk stávající elektrické trakce. Vzhledem k očekávaným termínům prvních výzev z IROP (prosinec 2015 – březen 2016) je otázka přípravy projektů elektrobusů tam, kde je sledováno jejich využití, velmi aktuální.

Zasedání správní rady SDP ČR E-STANDARD Mezi dopravci sdruženými ve Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) existuje velmi aktuální potřeba vymezit technické standardy týkající se průběžného dobíjení elektrobusů a stanovit základní společné principy pro zadávání těchto vozidel a jejich infrastruktury s cílem: podpořit vznik a uplatnění tohoto dopravního systému, předejít budoucí závislosti dopravce na jednom dodavateli vozidel nebo infrastruktury pro průběžné dobíjení, předejít možným právním sporům v souvislosti s výběrovými řízeními na dodavatele vozidel, dobíjecí infrastruktury nebo celého systému, předejít možným problémům v oblasti plynulosti a bezpečnosti provozu v důsledku nevhodně zvoleného systému průběžného dobíjení nebo nevhodně definovaného projektu průběžného dobíjení z pohledu technického a organizačního, neomezit prostor pro inovace v oblasti průběžného dobíjení elektrobusů a jejich využití v provozní praxi dopravců. Projekt „E-STANDARD“ v této situaci představuje iniciativu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR, která reaguje na tyto potřeby. Tato zpráva je prvním souhrnným výstupem z činnosti této iniciativy.

Zasedání správní rady SDP ČR E-STANDARD Základní systémové třídění nabíjecích zařízení pro elektrické autobusy *) *) Průběžně se mění – nejde o vyčerpávající výčet

Zasedání správní rady SDP ČR E-STANDARD Koncept průběžně dobíjeného elektrobusu a jeho infrastruktury Běžný městský autobus je v provozu denně zhruba 14 až 18 hodin, tedy při oběhové rychlosti 14 až 20 km/h ujede denně 200 až 360 km. K docílení dojezdu cca 300 km je potřebné vybavit plně bezemisní elektrobus zásobníkem energie o hmotnosti cca 30 % z celkové hmotnosti vozidla. To vede ke konceptu tzv. průběžně dobíjeného elektrobusu. Tento koncept je v posledních letech velmi intenzivně rozvíjen, přičemž vznikají různá řešení jak pro vozidla, tak pro jejich nabíjecí systémy. Tato řešení jsou předmětem zkušebních i rutinních provozů a vyznačují se různou mírou technické složitosti, uživatelského pohodlí i investičních a provozních nákladů.

Zasedání správní rady SDP ČR E-STANDARD Dva základní principy kontaktního připojení vozidla ke zdroji elektrické energie: s uzemněním (zpravidla čtyřpólové) – dobře definováno v aktuálních technických normách (ČSN, ISO, EHK), vysoký stupeň standardizace, normy v rámci činnosti PS analyzovány. Z iniciativy průmyslu vzniká více technických řešení. bez uzemnění (dvoupólové) – v technických normách pro silniční vozidla řešeno jen zčásti, v rámci aktivity PS byly identifikovány funkční a bezpečnostní aspekty, které je potřebné definovat, aby bylo možné schválení a správné a bezpečné provozování systému. V zahraničí je provozováno též bezkontaktní (indukční) dobíjení – využití v ČR problematické (stav vozovek, energické ztráty)

Standardy využitelné pro průběžně dobíjené elektrobusy Technické normy pro konstrukci zařízení Norma ČSN EN – Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením ČSN EN ed. 2 Tato norma platí pro palubní a externí zařízení pro nabíjení elektrických silničních vozidel s normalizovanými napájecími střídavými napětími (podle IEC 60038) do V a se stejnosměrnými napětími do V a pro získání elektrického výkonu pro jakékoliv další služby na vozidle, pokud jsou zapotřebí při jeho připojení na napájecí síť. Termín „elektrická silniční vozidla“ (EV) zahrnuje veškerá silniční vozidla, včetně hybridních silničních vozidel se zásuvkovým připojením (PHEV), která odebírají veškerou energii nebo její část z palubních baterií Norma ISO – Silniční vozidla – Komunikační rozhraní vozidlo-síť ISO specifikuje komunikaci mezi elektrickými silničními vozidly a zařízením pro nabíjení baterií. Termín „elektrická silniční vozidla“ (EV) zde, stejně jako v předchozím případě, zahrnuje veškerá silniční vozidla, včetně hybridních silničních vozidel se zásuvkovým připojením (PHEV), která odebírají veškerou energii nebo její část z palubních baterií. Účelem této normy je detailní vymezení komunikace mezi vozidlem a nabíjecí infrastrukturou. Norma mj. specifikuje jednotlivé aspekty detekování vozidla v komunikační síti a umožňuje komunikaci mezi vozidly a nabíjecí infrastrukturou založenou na internetovém protokolu (IP). Je proto důležitá pro standardizaci komunikace mezi vozidlem a infrastrukturou pro čtyřpólové dobíjecí systémy. Tato norma není prozatím oficiálně k dispozici v českém jazyce, její znění je však možné získat např. jako německou normu DIN ISO v německém a anglickém jazyce.

Předpis EHK OSN 100 pro schvalování elektrických osobních a nákladních automobilů a autobusů Plný název předpisu: Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 100 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska zvláštních požadavků na elektrické výkonové propojení. Tento předpis stanoví bezpečnostní požadavky pro veškerá silniční vozidla kategorií M a N podle EHK OSN, čili osobních a nákladních automobilů a autobusů, s elektrickým výkonovým propojením s maximální konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h, která jsou vybavena jedním nebo více trakčními elektrickými motory a nejsou trvale připojena k síti, jakož i pro jejich vysokonapěťové součásti a systémy, které jsou galvanicky připojeny k vysokonapěťové sběrnici elektrického výkonového propojení. Kromě vozidel na baterie s týká také vozidel na palivové články. Tento předpis upravuje požadavky na vozidlo, ne na infrastrukturu jeho průběžného dobíjení. Z pohledu bezpečnosti dobíjení je důležitý zejména odstavec , který mj. uvádí: „V případě motorových vozidel, jež mají být připojena k uzemněnému vnějšímu elektrickému napájecímu zdroji vodivým spojením, musí být k dispozici zařízení umožňující galvanické spojení elektrické kostry se zemí. Toto zařízení by mělo umožňovat, aby toto spojení se zemí bylo provedeno před přivedením vnějšího napětí do vozidla a aby bylo zachováno až do okamžiku, kdy bude vnější napětí od vozidla odpojeno.“ Jinými slovy, tento předpis nepřipouští možnost nabíjení neuzemněného vozidla vodivým spojením s vnějším uzemněným elektrickým napájecím zdrojem, jedině přes galvanické oddělení, tj. přenos elektrické energie bez spojení vodičem. Tak tomu může být například u indukčního dobíjení nebo při zařazení jiného galvanického oddělení do procesu dobíjení.

Zasedání správní rady SDP ČR E-STANDARD PS konstatovala, že ačkoliv čtyřpólové systémy průběžného dobíjení jsou díky některým svým vlastnostem a existujícím technickým řešením trendem, existuje poměrně silná poptávka po dvoupólových systémech od dopravců, provozujících drážní (tramvajovou a hlavně trolejbusovou) dopravu. Hlavní důvody jsou tyto: jednoduchá a levná dobíjecí infrastruktura, možnost připojení k existující infrastruktuře, cenové podmínky pro velkoodběratele trakční energie zejména poté, co začne platit cena silové energie v závislosti na velikosti jističe, jednoduché nebo žádné stavební řízení, možnost připojení více vozidel najednou. Pro tento způsob dobíjení navrhuje PS vlastní standard.

Další poznatky z projektu E-STANDARD Možnosti systémového rozhraní při průběžném nabíjení elektrobusu: U průběžného dobíjení elektrobusů lze definovat dvě různá rozhraní: rozhraní mezi oběma částmi připojovacího zařízení (na dopravní cestě a na vozidle), rozhraní mezi vozidlovou částí připojovacího zařízení a vozidlem. Je pak třeba odpovídajícím způsobem vymezit dodávku vozidla, resp. celého systému vozidlo-infrastruktura, tak, že zahrnuje: jen vozidlo, vozidlo včetně vozidlové části připojovacího zařízení, vozidlo včetně vozidlové části připojovacího zařízení a části připojovacího zařízení na dopravní cestě, vozidlo včetně vozidlové části připojovacího zařízení a části připojovacího zařízení na dopravní cestě včetně dalších energetických zařízení. Tomu pak musí odpovídat definice (standardy) relevantních rozhraní.

Základní obchodní modely pro dodávku průběžně dobíjených elektrobusů Obě části připojení vozidla k nabíjecímu místu musí spolu bezpečně a spolehlivě fungovat, tedy musí respektovat příslušné mechanické a elektrické parametry vzájemného rozhraní. To lze zaručit dvojím způsobem: - jeden dodavatel dodá obě části připojovacího zařízení (součást dopravní cesty i součást vozidla) a garantuje funkci celku, - jeden dodavatel dodá tu část připojovacího zařízení, která je součástí dopravní cesty, a druhý dodavatel tu část připojovacího zařízení, která je součástí vozidla. Každý z nich garantuje funkci své části za splnění podmínek rozhraní oběma dodavateli. Oba přístupy, tedy základní obchodní modely, mají své výhody a nevýhody. Ve prospěch prvního hovoří jednoznačná zodpovědnost dodavatele celého systému za jeho funkčnost jakožto celku. Možným rizikem je skutečná nebo domnělá uzavřenost takto definovaného systému pro určitý konkrétní okruh dodavatelů, která může být právně napadnutelná, a je proto třeba věnovat zvýšenou pozornost definování předmětu zakázky a důrazu na otevřenost systému. Rovněž definování hodnoticích kritérií může být v tomto případě složitější. Ve prospěch druhého obchodního modelu hovoří zejména na první pohled větší otevřenost zakázky, a tedy i potenciálně menší právní rizika. Lze také různým způsobem definovat oba prvky systému a vytvářet jim na míru zadávací dokumentaci včetně hodnoticích kritérií, technických i finančních. Možným rizikem je neuspokojivě vyřešený problém zprovoznění systému jakožto celku, s negativními důsledky pro jeho celkovou efektivnost i pro image elektrobusů jako druhu dopravy obecně.

Požadavek na otevřenou architekturu systému vozidlo-infrastruktura Jak vyplývá ze zahraničních zkušeností, je třeba, aby zadavatel projektu trval na otevřené architektuře dodávaných řešení, tedy řešení, které dává provozovateli volnost ve výběru dodavatele autobusů a dobíjecí infrastruktury. To je zaručeno tím, že dodavatel řešení - využívá dostupné všeobecné technické normy, - dává k dispozici duševní vlastnictví (dokumentaci k řešení, potřebná data apod.), a to v takové míře, aby provozovatel nebyl trvale vázán výběrem vozidel, nabíjecí infrastruktury nebo jejich komponent na jednoho dodavatele.

Technická životnost a doba odepisování nabíjecí infrastruktury Z předběžného průzkumu u výrobců lze předpokládat, že technická životnost zařízení pro průběžné dobíjení elektrobusů bude reálně dosahovat 10 – 15 let. V období před uplynutím 10 let může provozovatel rozhodnout, zda provede celkovou rekonstrukci zařízení, nebo pouze drobnou údržbu pro plánované dožití. Z účetního pohledu bude čtyřpólová dobíjecí stanice nejspíše spadat do odpisové skupiny 3 ve smyslu přílohy 1 zákona o dani z příjmu (položka 3-18 „Elektrická rozvodná a kontrolní zařízení kromě rozvaděčů a rozvodných panelů pro napětí 1000 V a nižší, pokud nejsou uvedena v jiné položce této přílohy“), kde je stanovená doba odepisování 10 let. Tuto otázku bude vhodné dále potvrdit a ujednotit v rámci SDP ČR. Jako referenční období pro finanční a sociálně ekonomické hodnocení projektu průběžně dobíjených elektrobusů lze, na základě předběžné konzultace s JASPERS, předpokládat období cca 15 – 20 let, tedy kratší než 25 – 30 let standardně doporučované orgány EU pro hodnocení systémů MHD. Tuto otázku bude nicméně třeba projednat a odsouhlasit individuálně u každého projektu v průběhu zpracování cost-benefit analýzy.

Požadavky na zadávací dokumentaci V procesu zadávání systému průběžně dobíjených elektrobusů je zapotřebí koncipovat zadávací podmínky jako funkční požadavky formulované dostatečně konkrétně, aby systém plnil požadovanou dopravně provozní funkci s co nejmenšími provozními náklady, zároveň dostatečně obecně, aby se nezavřel přístup k inovacím, které v tomto oboru probíhají velmi rychle. Funkční požadavky musí vycházet z provozních potřeb dopravců, které se odvíjejí od požadavků přepravního trhu. Ty je nutno sledovat ve výhledu na celé období životnosti projektu, tj. 15 – 20 let, a to nejen co do objemu, tedy předpokládaných přepravních proudů, ale také co do kvality, tj. požadavků cestujících na komfort, spolehlivost, dobu přemístění od východiska k cíli cesty aj. Ve všech případech je třeba důkladně ohlídat transparentnost a nediskriminující přístup zadavatele, tak aby výsledky soutěže nebyly právně napadnutelné. Tento požadavek platí obecně, v případě průběžně dobíjených elektrobusů však může být jeho naplnění náročnější s ohledem na rozmanitost a inovativnost nabízených technologií.

Cena za odběr elektrické energie pro nabíjení elektrobusů Ceny za elektrickou energii pro nabíjení elektrobusů nejsou jednotně regulovány ze strany státu, a záleží tedy na smluvním ujednání mezi dopravcem a dodavatelem elektřiny. Nejjednodušším řešením, které města provozující elektrické dráhy (metro, tramvaje, trolejbusy) budou pravděpodobně preferovat, je čerpání energie pro nabíjení elektrobusů z této jejich již existující sítě, a to z více důvodů: - v trakční stejnosměrné síti 600 V (respektive 750 V) jsou k dispozici výrazně větší výkony, než bývá obvyklé v existujících sítích 3× 400 V; - po již uskutečněné náhradě vozidel s odporovou regulací vozidly s energeticky úspornějším pulzním řízením má trakční síť určitou výkonovou rezervu; - trakční síť je zpravidla rozvedena napříč městem (dopravní síť elektrických drah lze vnímat i jako síť energetickou);

- připojení napájecího místa k vrchnímu vedení lze zajistit bez výkopových prací a bez záboru cizích pozemků; - alespoň jedna konečná stanice autobusové linky může být situována v přestupních uzlech na páteřové linky v elektrické trakci, tedy nachází se v blízkosti trakčního vedení; - k nabíjení elektrobusů lze využít přebytky výkonů od rekuperujících vozidel, které jsou dosud mařeny v jejich brzdových odpornících; - cena elektrické energie z trakčního vedení (odebíraná na vstupu měnírny z distribuční sítě 3× 22 kV) je výrazně nižší, než cena elektrické energie z distribuční sítě 3× 400 V; - trendy v energetice (růst složky ceny závislé na maximálním odebíraném výkonu v místě připojení) hovoří v neprospěch jednotlivých bodových odběrů.

Jako alternativu lze nicméně uvažovat i odběr pro nabíjení přímo z veřejné sítě 3× 22 kV AC. Podmínkou je smluvní zakotvení nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení i měníren jakožto jednoho odběrného místa. Tímto způsobem postupují například Plzeňské městské dopravní podniky, které platí odběr pro nabíjení elektrobusů v rámci tarifu za celý provoz měníren, tj. i nová dobíjecí stanice na Košutce má de facto postavení další měnírny. Nejedná se tedy o maloodběr, ostatně i dimenzování odpovídá malé měnírně: 22 kV, 630 kVA na transformátoru. Využití odběru z níznonapěťového vedení 3× 400 V AC k dobíjení elektrobusů naproti tomu bude pro dopravce zřejmě vždy cenově nevýhodné.

PARCIÁLNÍ TROLEJBUS - Drážní vozidlo, využívající stávající trolejovou infrastrukturu jako zdroj elektrické energie k jízdě pod trakčním vedením, tak i k nabíjení akumulátoru pro jízdu mimo trakční vedení, a obsluhujícím s využitím energie uložené v akumulátoru i nezatrolejované úseky (jako náhrada dieselových autobusů nebo zcela nově), často v míře 50 % a více svého oběhu, který je a priori konstruován jako trolejbus s příslušným dopadem na cenu vozidla, je možno ho homologovat souběžně i jako silniční vozidlo. - Tento typ elektrických vozidel je velmi očekávaný u současných provozovatelů trolejbusové dopravy, ale na druhou stranu nikde jinde. Těžko se dá očekávat, že někde vznikne nový trolejbusový provoz (protože o nic jiného nejde), i když potřebný rozsah trakční sítě by byl poněkud menší, než pro čistý trolejbus.

Očekávané provozní parametry jsou: - Denní dojezd cca 350 km. Oproti elektrobusům je to více, avšak jejich nasazení se bude poněkud lišit. Zatímco elektrobus pouze nahradí ve většině případů existující autobusovou linku, PT bude jezdit současnou trolejbusovou a výběhy mimo trolej na jednom nebo obou koncích. - Maximální denní doba nasazení 18 hodin, z toho 70 % - 12 hod. časově a 60 % km délkově mimo trolej. Je to z toho důvodu, že trolejbusové linky jsou v průměru kratší, než autobusové – byly stavěny pro očekávané vyšší využití bez dlouhých „jalových“ koncových úseků. - Pokud výběhové úseky zařadíme v rozsahu cca 60 % denního výkonu, musíme počítat s tím, že není možno dobíjet při stání na konečných bez troleje, naopak se tam ale musí v zimě trochu topit, svítit, provozovat informační a jiné vozidlové systémy. To všechno musí „uživit“ 30 % doby jízdy pod trolejí. Je to za současných podmínek technicky možné? - cca 6 hodin nočního pobytu v depu bude využito k dobíjení baterií. Výhoda je, že není potřeba žádné přídavné technologie – postačí nechat sběrače na troleji.

Ekonomická očekávání jsou pak v podstatě stejná, jako u elektrobusu: - náklady na pořízení vozidla srovnatelné s trolejbusem, vybaveným doplňkovým dieselovým pohonem - provozní náklady (bez odpisů) nižší, než trolejbus i než dieselový autobus, zejména se očekávají nižší náklady na údržbu - životnost vozidla (vyjma bateriové sady) stejná jako u trolejbusu a stejná nebo delší, než u dieselového autobusu

Zkušenosti: Rutinní nebo pravidelný provoz elektrobusů existuje v těchto DP: Ostrava Hradec Králové Plzeň Praha

Hradec Králové

Mgr. Michal Kraus, MSc. předseda představenstva Zpráva o stavu projektu ZeEUS ke dni

Spotřeba vozidel  Pro potřeby porovnání byly v 05/2015 uvedeny skutečná cena PHM/km u autobusů za období 01-07/2015 a plánovaná cena EE + PHM/km na rok 2015 u trolejbusů. Zpráva o stavu projektu ZeEUS Klíčové metriky (KPI)

Zpráva o stavu projektu ZeEUS Představení a cíl projektu Představení projektu ZeEUS  Projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System) zastřešuje a kofinancuje mezinárodní asociace veřejné dopravy (UITP). V rámci 42měsíčního demonstračního projektu jsou různá inovativní technologická řešení pro elektrické autobusy aktuálně realizována v deseti městech: Barcelona, Bonn, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm, Paříž, Randstad, Varšava a Cagliari.  Projekt ZeEUS probíhá v období od listopadu 2013 do dubna 2017 s celkovým rozpočtem 22,5 mil. EUR. Ze zdrojů EU je čerpáno 13,5 mil. EUR. Cíl projektu ZeEUS  Cílem projektu je detailní sběr provozních dat a klíčových parametrů, která povedou k nejlepšímu řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu a stanovení další strategie vývoje.

Děkuji za pozornost