Obnovitelné zdroje – integrace do distribuční soustavy a dopady na provozovatele sítí Konference Martinický palác - 2.listopad 2010 Josef Havel – E.ON.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Advertisements

Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
Kogenerace Soběslav-Svákov Zkušenosti s výstavbou, optimalizací a provozem nového kogeneračního zdroje Ing. Ivan Tůma. Ph.D. (E.ON Energie, a.s.) 6. Mezinárodní.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
1 „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ Teplárenství v ČR: možnosti a překážky dalšího rozvoje Miroslav Krejčů.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Problematika vtláčení biometanu do plynárenských sítí 1.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
E NERGETICKÉ VYUŽITÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ JAKO NÁSTROJ PRO PLNĚNÍ PLÁNU ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ Projekt ZEVO Chotíkov E NERGETICKÉ VYUŽITÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
E.ON Distribuce, a.s. – rizika a příležitosti na energetickém trhu ČR Fungování energetických trhů v EU a ČR Josef Havel Praha – Žofín E.ON Distribuce,
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Zamýšlené a nezamýšlené důsledky Jan Málek.  Definice  Důvody pro používání OZE  Druhy OZE  OZE v rámci Energetické politiky EU  Negativní dopady.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Ochrana práv spotřebitelů a zákazníků na energetickém trhu Alena Vitásková Předsedkyně Energetického regulačního úřadu Praha, 15. května 2013.
ÚSPORY MINISTERSTVA VNITRA, POLICIE ČR A HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR V ROCE 2011 Ministr vnitra Radek JOHN.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Setkání starostů zlínského kraje
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Pojem přeměna obchodní společnosti
Distribuce a prodej elektřiny
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Zákon o sociálním podnikání
Výroba elektrické energie - obecná část
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Jednoduché účetnictví
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
Vykazování postupu nebo stavu
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
DOTAČNÍ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŠKOLY
Řízení distribuční soustavy
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Elektrické napětí Spolehlivost dodávky elektrické energie
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
RIZIKO.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Teritoriální setkání - Finsko
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Svaz měst a obcí RNDr. Ivo Šanc Stakeholder Meeting, Praha,
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Praktické přínosy WEP pro české podniky
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2019
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
Transkript prezentace:

Obnovitelné zdroje – integrace do distribuční soustavy a dopady na provozovatele sítí Konference Martinický palác - 2.listopad 2010 Josef Havel – E.ON Distribuce, a.s.

Z titulků ve sdělovacích prostředcích  Načekaný „zelený“ boom  Absolutně největší kiks od sametové revoluce – ekonom Tomáš Ježek - ČR  Přišla éra solárních baronů  Zastavme solární zlatokopeckou horečku  Investoři jen využili příležitosti;  Legální krádež - Stát chce zatočit se spekulanty s elektřinou ze slunce  V létě budeme na pokraji „blackoutu“ ; Ponoří se Česko do tmy?  Není EGÚ jako EGÚ – Sluneční elektrárny „blackuot“ nezpůsobí tvrdí studie  Provozovatelé zastavili připojování FVE; Stop slunci, trvají na svém distributoři  Asociace jsou rozhořčeny  Solární průšvih – kdo by měl pykat ? – EKONOM č.39/2010  Distributoři i stát zaspali a teď hledají viníka někde jinde 2

 Sluneční boom jako zaměstnavatel  Je nutné okamžitě uvolnit stop-stav pro FVE do 200kW  Rok 2011 – elektřina zdraží až o 18,5 % - Kvůli solárním elektrárnám politikům  Úřady nejsou zajedno, při jaké míře zdražení by měly zakročit  Česká vláda posílá zemi na chvost Evropy  Soudy budou mít práci 3 Z titulků ve sdělovacích prostředcích

1  Politické cíle, legislativní a technické možnosti připojení OZE  Vývoj žádostí o připojení OZE k DS EON Distribuce, a.s.  Dopady připojení OZE do distribuční soustavy  Přijatá opatření, výhled do budoucnosti  Závěr Obsah prezentace

2 „Magický trojúhelník“ zásobování energiemi Šetrnost k životním prostředí Rentabilita Spolehlivost dodávky Řešení přináší jen integrovaný přístup CO 2

Připojování OZE do elektrizační soustavy Implementace směrnice 2009/28/ES Zvýšení podílů ČR OZE z 6,1% (2005) na 13%(2020) Politické cíle Zákon č. 458/200 Sb. (EnZ) Vyhláška č.51/2005 Sb. o připojení Pravidla provozování DS a PS (Kodex) Legislativní možnosti Technické možnosti 3

Technické možnosti připojení  Rozšiřování ES není technicky omezeno – to platí obecně, nesmí být však neracionální a neekonomické.  Rozšiřování distribučních sítí je velice často omezeno i vnějšími faktory – politika územního rozvoje, územní plán, výkup pozemků, věcná břemena, vliv na životní prostředí, územní a stavební řízení.  Tyto faktory výrazně ovlivňují investiční náklady a rychlost obnovy a výstavby nových distribučních zařízení.

Povinnosti provozovatele distribuční soustavy (PDS)  Dle Energetického zákona:  PDS zajišťuje : spolehlivé provozování, obnovu a rozvoj DS řídí toky elektřiny : ve spolupráci s PDS a PPS je dále povinen dle §25 odst. 11: : připojit k distribuční soustavě zařízení každého a umožnit distribuci elektřiny každému, kdo o to požádá a splňuje podmínky připojení a obchodní podmínky stanovené PPDS, s výjimkou případu prokazatelného nedostatku kapacity v DS nebo při ohrožení spolehlivého provozu distribuční soustavy,

Porovnání požadovaného rezervovaného výkonu v žádostech o připojení OZE za rok 2007, 2008 a 2009 ve společnosti EON Distribuce,a.s. 4 MW

Evidované žádosti o připojení výroben OZE v roce 2009 ve společnosti EON Distribuce,a.s ksMW V trvalém provozu k MW Ve zkušebním provozu k MW FVE VTE ,2 Bioplyn ,9 Biomasa1736,53,71,2 MVE celkem ,

Evidované žádosti o připojení výroben FVE a VTE v roce 2010 ve společnosti EON Distribuce,a.s. k 31.října 2010 s termínem připojení v roce FVE (MW)VTE (MW) Celkem v provozu k Uzavřena smlouva o připojení (SoP)9686 Zaslán investorovi návrh SoP1222 Vydáno kladné stanovisko k žádosti o připojení n 10 Celkem souhlas k připojení ještě v roce Možné připojení celkem k Výhled připojení celkem do konce roku

Evidované žádosti o připojení výroben FVE a VTE v roce 2010 ve společnosti EON Distribuce,a.s. k 31.října 2010 s termínem připojení v roce 2011 Page FVE (MW)VTE (MW) Výhled připojení celkem do konce roku Uzavřena smlouva o připojení (SoP) na rok Zaslán návrh SoP s připojením po roce Vydáno kladné stanovisko k žádosti o připojení 10 Celkem souhlas k připojení po roce Výhled připojení celkem do konce února Výhled připojení celkem k až

9 Výkon a výroba OZE a KVET v E.ON Distribuce, a.s.

Stav žádostí o připojení FVE a VTE k (ČSRES) 9

1. Přehled výkonů v OZE k Text Zdroj ERÚ

Schéma podpory OZE 12 E.ON Distribuce Energetický regulační úřad (ERÚ) Obnovitelné zdroje Zákazníci Výkupní ceny FVE(zelený bonus) ( 11280) CZK/MWh Návrh na stanovení množství plánovaného výkupu (výroby) z OZE (MWh) Cenové rozhodnutí Licence, instalovaný výkon Výkupní ceny energií, Stanovení množství podpory OZE do cen Reg. ceny pro konečné zákazníky Příspěvek na podporu výroby elektřiny z OZE (pro rok 2010 =166 CZK/MWh) Výkupní ceny z OZE Vypořádání OZE formou vyrovnávacích plateb ČEZ, PRE, ČEPS Vyrovnání salda plateb za OZE formou korekcí v roce n+2

Dopady připojení OZE na ekonomiku ve společnosti EON Distribuce,a.s.  Dle stávající legislativy (zákon č.180/2005 Sb.) jsou elektřinu z OZE povinni vykupovat za ceny stanovené ERÚ regionální PDS a ČEPS na krytí ztrát – objem vykupované elektřiny letos přesáhne výši ztrát – to si vyžaduje urychleně nový model podpory výroby el. z OZE  Vícenáklady v distr. tarifu na podporu výroby el. z OZE a KVET v E.ON Distr.  v r byly 40,75Kč/MWh, celkem 0,53 mld.Kč,  v r byly 52,18 Kč/MWh, celkem 0,64 mld.Kč  v r již 166,34 Kč/MWh, celkem je plánováno 2 mld.Kč  v r – vládní návrh cca 370,- Kč/MWh min. 4,5 mld.Kč ? 13

14 Dopady připojení OZE na ekonomiku ve společnosti EON Distribuce,a.s. mil. Kč říjen 2010 výhled Výše příspěvku v distr. tarifu ( Kč/MWh) 40,7552,18166 Podpora výrobcům OZE a KVET Tržby z distr. tarifů Hrazeno ze zdrojů E.ON Distrib Připojený výkon z FVE (MW) cca 904

11 Platby podpory OZE a KVET společností EON Distribuce,a.s.

E.ON Distribuce, a.s. - denní maximum FVE – říjen

E.ON Distribuce, a.s – denní výroba z FVE – září

Dopady připojení OZE na distribuční soustavu  Kumulovaný výkon OZE v jedné oblasti má dopady na bezpečné a spolehlivé provozování DS i PS  přetoky přes transformaci do vyšších napěťových hladin  provozovatelnost distribučních soustav s ohledem na U/Q  nedostatek zkratového výkonu  Enormní zájem investorů o výstavbu OZE – od roku 2008 odklon od VTE a značný zájem zvláště o FVE – to sebou přináší nároky na rozšiřování a posilování DS i PS – výstavba a rozšíření nových vedení a rozvoden  Tyto vyvolané investice se dle pravidel regulace promítnou do cen tarifů za přenos a distribuci elektřiny pro konečné zákazníky  Rostoucí poptávka po podpůrných službách (PpS) – zvýšená potřeba regulačního výkonu, tento opět zaplatí konečný zákazník v konečné ceně za dodávku elektřiny 16

Přijatá opatření v roce 2009 na úrovni ČSRES  Ve spolupráci s ČEZ, PRE a ERÚ byl zpracován a odsouhlasen metodický pokyn ( zapracován do PPDS a PPPS ), který stanovil jednotná kriteria pro stanovení volné distribuční kapacity mezi PS/DS a na úrovni transformace 110/22 kV  Stanovena hodnota připojitelného výkonu v oblastech kde bylo omezeno připojování OZE ( odsouhlaseno omezit připojování zdrojů s instalovaným výkonem od 30 kW výše)  ČEPS ve spolupráci s PDS a EGÚ Brno za podpory MPO a ERÚ zadal zpracování studie, která stanovila hodnotu akceptovatelné výše soudobého pohotového výkonu ( MW) ve VTE a FVE pro bezpečný provoz ES ČR z pohledu zajištění podpůrných služeb - tj. stanovila limity instalovaného výkonu pro jednotlivé typy OZE s přihlédnutím k indikativním cílům ČR (např. NAP) 17

Přijatá opatření ve společnosti E.ON Distribuce,a.s.  V oblastech transformoven 400/220/110 kV Sokolnice a Slavětice již začátkem roku 2009 požadavky na připojení OZE překročili technické možnosti distribuce a přenosu vyrobeného výkonu při respektování kriteria N-1 a minimálního odběru v oblasti v letním období a proto jsme přechodně od května 2009 pozastavili udělování souhlasu s připojením zdrojů o výkonu 250 kW a výše.  V cca 20 oblastech transformoven 110/22 kV přechodně od října 2009 bylo pozastaveno udělování souhlasu s připojováním zdrojů nad 30 kW  Začátkem roku 2010 byla tato opatření zavedena i v oblastech Otrokovice, Čebín, Tábor, Dasný. 18

Přijatá opatření v roce 2010  Razantní omezení udělování souhlasu k připojení FVE a VTE ( následně všech OZE) do ES – reakce na dopis ČEPS z února 2010 – vyhlášen tzv. „Stop-stav“  Novela vyhlášky č.51/2006Sb. o připojení - účinnost od 1.dubna výrazně omezila spekulativní rezervace výkonu pro připojení FVE  V oblasti regulace výkonu OZE je navrhováno stanovit pro OZE ( 100 kW a výše), aby byly vybaveny ( i retroaktivně) regulační automatikou pro možnost dálkového řízení výkonu zdroje prostřednictvím dispečinku PDS, případně ČEPS – viz. Německo – bylo zapracováno do novely EnZ a zákona č.180/2005 Sb. - 19

Přijatá opatření v roce 2010 Předložen vládě návrh nového zákona č.180/2005 Sb. o podpoře výroby elektřiny z OZE s cílem mj.:  Změnit model podpory – plátcem již nebude provozovatel PS a DS  Poskytovat podporu jen u výroben OZE připojených k ES ČR  Poskytovat podporu jen u FVE do 30 kW na střechách a budovách  V rámci malé novely s účinností od byl odstraněn limit max. možného meziročního snížení výkupních cen ( nyní 5%) a umožňuje upravit výkupní ceny pro FVE do souladu s principy používanými pro ostatní druhy OZE PDS a PPS obdrží po zreálnění výkupních cen relevantní požadavky na investice do sítí. 20

Přijatá opatření v roce 2010 na úrovni ČSRES  Pokračuje spolupráce s EGÚ Brno - projekt „Analýza mezních přenosů mezi PS a DS“  Stanoveny hodnoty Rezervovaného výkonu v předávacích místech mezi PS/DS  Stanovena výše Limitu připojitelného výkonu pro jednotlivá Odběrná místa mezi PS/DS pro výrobny – VTE, FVE, bioplyn, biomasa  Probíhají jednání o možnosti připojování dalších výkonů OZE - otázka ukončení tzv. „Stop – stavu“  Příprava dodatku SoP mezi PS/DS, který mimo jiné vytvoří argument pro PDS, že pokud je již připojený a nově nasmlouvaný výkon ve FVE + VTE vyšší než Limit připojitelného výkonu, není možno uzavírat další smlouvy na tyto zdroje 21

Přijatá opatření v roce 2010  Aktivní spolupráce při tvorbě nového zákona o podpoře OZE, novely EnZ, novely vyhlášky o připojení k ES, novely vyhlášky o kvalitě dodávky a služeb a aktualizace pravidel provozování DS a PS  Stanovení jednotného postupu při kontrole výroben před uvedením do provozu a při připojování do DS v závěru roku 2010  Zpracování podrobného přehledu OZE - zejména FVE, které budou uvedeny do provozu ještě v letošním roce a v roce 2011 a tím vytvořit prostor ERÚ pro objektivní stanovení ceny pro krytí nákladů spojených s výkupem elektřiny z OZE  Aktivní účast na jednáních Hospodářské komory ČR a Svazu průmyslu a dopravy ČR k tématu budoucí vývoj cen elektřiny  Tiskové besedy ČSRES k problematice OZE  Jednání u kulatého stolu se zástupci asociací OZE za účasti MPO, ERÚ  Jednání s členy vlády, poslanci a senátory o problematice nárůstu cen elektřiny z důvodu podpory OZE 22

Back up

30 „Magický trojúhelník“ zásobování energiemi Šetrnost k životním prostředí Rentabilita Spolehlivost dodávky Řešení přináší jen integrovaný přístup CO 2

 Distribuční společnosti od roku 2008 opakovaně upozorňovali na enormní nárůst požadavků na připojení FVE. Společnosti neměli legislativní oporu odmítat tyto požadavky.  Již začátkem roku 2009 požadavky na rezervaci výkonu pro připojení FVE, VTE a Bio-výroben přesahovali kapacitu distribuční a přenosové sítě ve většině lokalit E.ON Distribuce, a.s., následně toto zasáhlo postupně i společnost ČEZ Distribuce, a.s.  Zástupci státu nereagovali v roce 2009 na oprávněný požadavek distributorů snížit výši podpory výroby el. z FVE formou malé novely zákona o podpoře OZE.  Důsledkem toho je stav, kdy PDS opakovaně hradí z vlastních zdrojů podporu OZE – ztráty PDS dosáhnou v letošním roce řádově miliardy Kč.  ERÚ nevyhověl žádosti společnosti E.ON Distribuce, a.s. na změnu cenového rozhodnutí, které stanovuje krytí vícenákladů spojených s výkupem elektřiny z OZE a KVET 31

Pro společnost E.ON Distribuce, a.s. tento stav znamená :  Na konci roku 2010 záporné saldo z podpory OZE dosáhne za roky 2009 a 2010 hodnoty téměř 5 mlrd. Kč.  Aby mohla společnost zajistit plnění svých zákonných povinností jako držitel licence, musí čerpat úvěr, v opačném případě reálně hrozí omezení spolehlivosti a bezpečnosti dodávek elektřiny a omezení obnovy a rozvoje DS.  Dalším reálným rizikem jsou správní řízení a žaloby investorů FVE, kterým nebyl udělen souhlas k připojení do DS v roce  Vzhledem k doposud legislativně nedořešené celé problematiky OZE a jejich dopadu na ceny elektřiny pro konečné zákazníky, je pro společnost E.ON tento stav naprosto nepřijatelný a z finančního hlediska neudržitelný. 32

E.ON Distribuce,a.s. - Daň z příjmu za běžnou činnost - splatná 33 Rok 2008 …. 333 mil. Kč 2009 …. 408 mil. Kč 2010 …. 0 mil. Kč 2011 …. ??! mil. Kč …. ?

34

Děkuji za pozornost 35