Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Management – jeho podstata a vývoj Ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_14_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Historické etapy vývoje managementu
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Řízení organizace, základy managementu
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Personální management
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ORGANIZOVÁNÍ.
Jan Škoda Nikola Kačerová
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové řízení Ročník / obor studia:III.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový Informační systém Ročník / obor.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
MAnagement.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Personální řízení Ročník / obor studia:IV.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Manager a jeho profese Ročník / obor studia:IV.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Ing. Veronika Dostálková MBA
Management a řízení hotelu
Rozhodování jako manažerská funkce
Osobní management – modul č.4
Ostatní nástroje marketingového mixu služeb
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ing. Veronika Dostálková MBA
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Management a řízení hotelu
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Digitální učební materiál
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Management – jeho podstata a vývoj Ročník / obor studia:IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 621 Klíčová slova: Management, Max Weber, F.W. Taylor, Henri Fayol Anotace: Výkladová prezentace pro podporu výkladu učitele pro oblast úvodu do managementu.

Management - jeho podstata a vývoj

Co je to management ? Vznikl z anglického slova „to manage“: Vést, Řídit, Mít vedoucí funkci, Vědět si rady, Uspět či dosáhnout cíle, Spravovat.

Můžeme se setkat s desítkami definic tohoto pojmu: Soubor názorů, zkušeností, doporučení, přístupů a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají ke zvládnutí svých činností, jež je nezbytné k dosažení podnikových záměrů. Je to systém teoretických a praktických řídících znalostí a dovedností, mechanismus řízení organizací a činností, které v něm vykonávají profesionální řídící pracovníci (manažeři).

Co je to management ? Management je považován za vědní disciplínu, která ovšem neposkytuje zvratná fakta, ale doporučení, která jsou proměnlivá protože jsou spojena s realitou a ta se neustále mění. Management představuje uspořádaný soubor poznatků, odpozorovaných z praxe, které jsou zpracovány formou návodů pro jednání či principy. Opírá se o poznatky z vědních disciplín (ekonomie, matematiky, psychologie, sociologie atd.)

Funkce managementu Plánování, Rozhodování, Organizování, Operativní řízení, Kontrolování.

Historie a vývoj managementu První teorie managementu se objevují na počátku 20. století. Toto období je označováno za první etapu managementu – „Klasická teorie řízení. Hlavní zásluhu na rozvoji manažerských teorií měla trojice Frederick Winslow Taylor, Henri Fayol a Max Weber.

Klasická teorie řízení Organizaci, firma je zde chápána formálně, jako uzavřený celek, činnost zaměstnanců je určená normami, pravidly, která se musí dodržovat, vše je pod kontrolou.

Frederick Winslow Taylor Otevřel cestu k vědeckému pojetí řízení podniku. Doporučoval zavádět principy normování práce a pracovních operací, zajišťovat kvalifikaci zaměstnanců, soustředit se na zvýšení efektivnosti výroby a vyšší produktivitu práce pracujících.

Frederick Winslow Taylor Dělníka chápal jako ekonomickou bytost, kterou motivují hlavně peníze. Vytvořil a uplatnil funkční systém řízení oproti liniovému, „liniového“ mistra rozčlenil na 8 funkcí: 4 funkční mistry, úzce specializované (předák, technolog- strojmistr, údržbář, kontrolor), a 4 úředníky plánovacího oddělení (normovač, úředník pro pracovní postupy, instruktor pro stanovení úkolů, disciplinární úředník)

Henri Fayol Považován za otce moderní teorie managementu. Zjistil, že průmyslové činnosti lze rozčlenit do šesti skupin: Technické činnosti, Komerční činnosti, Finanční činnosti, Bezpečnostní činnosti, Účetní činnosti, Manažerské činnosti,

Věnoval se zejména manažerským činnostem, které se staly obecnými principy managementu: –d–dělba práce, umožňuje specializaci a tím i zvýšení výkonu, –a–autorita – přikazování, moc přimět k poslušnosti; autorita vyplývá jednak z pověření, výkonu funkce a také z inteligence, znalosti, zkušeností, mravních hodnot, schopnosti přikazovat (osobní autorita),

Henri Fayol a jeho principy managementu kázeň – podkladem pro zavedení a držení kázně je ujednání mezi podnikem a zaměstnanci, jednotné přikazování, jednotné řízení – Fayol považoval jednotné přikazování a jednotné řízení za významné. To prakticky znamená, oproti teorii Taylora, že pracovník musí dostávat příkazy jen od jednoho vedoucího.

podřízení zájmu jednotlivce celku, plat zaměstnanců – má být slušný, má podporovat iniciativu, ale nemá přesahovat rozumnou míru, centralizace – poměr centralizace a decentralizace má být optimální, závisí na kvalitě řídících pracovníků, stupnice hodnot (instanční postup) – komunikace má probíhat ve vertikálním směru vždy po příslušných stupních řízení, tím je zajištěna jednota přikazování,

Henri Fayol a jeho principy managementu Pořádek –h–hmotný: „určité místo pro každou věc a každá věc na svém místě“, –s–společenský: „určité místo pro každého, a každý na svém místě“, slušnost – je spojení laskavosti a spravedlnosti, přičemž se nevylučuje přísnost, stálost zaměstnanců – pracovník musí mít dost času pro zapracování. Fayol je toho názoru, že je lepší stálý vedoucí s průměrnými schopnostmi, než vynikající vedoucí, který brzy odejde, iniciativa – jako svoboda pro navrhování a realizaci, je významná pro sestavování a realizaci plánu, jednota personálu – jako soulad mezi zaměstnanci, je silou, zajišťující efektivnost činností podniku.

Max Weber Vytvořil ideální typ byrokratické organizace řízení Světu představil své základní teorie: Teorie moci »M»Moc znamená mít možnost přimět někoho, aby něco udělal proti vlastní vůli. »Z»Zavádí pojem panství, kterou rozumí moc založenou na závaznosti vůči autoritě. »R»Rozlišuje 3 druhy panství dle autority: »T»Tradiční, odvozující autoritu z tradice. »C»Charizmatické, založené na osobní autoritě pána a víře v jeho neobyčejné schopnosti. »L»Legální, odvozující od pravidel.

»Teorie Byrokracie Rozhodování dle obecných a neosobních pravidel. Stanovení pevných kompetencí jednotlivých pracovníků (úředníků). Hierarchická struktura rozhodování. Odborně školený personál, který je vzhledem k organizaci v zaměstnaneckém poměru.

Max Weber »T»Teorie jednání Jednání tradiční (motivováno tradicí) Jednání afektivní (motivováno vášní) Hodnotově racionální jednání (na základě etických, estetických či náboženských motivů) Účelové racionální jednání ( orientované na cíl)

Weber a jeho principy v novém pojetí jasná dělba práce, tj. každá funkce musí být obsazena specialistou na danou problematiku, směrnice, pravidla, normy, které popisují veškeré činnosti a úkoly a zajišťujíjejich jednotné a profesionální provádění, souvislý řetěz příkazů, tzn., že existuje jasná pyramida všech funkcí od vrcholového vedení (ředitele, top managementu) až po její nejnižší úroveň. Nadřízení musí mít moc, autoritu. sociální distance, tj. nadřízený musí udržovat určitý odstup vůči svým podřízeným a osobní vztahy se v žádném případě nesmí plést do pracovních záležitostí. Ideální byrokratický vedoucí řídí své podřízené v duchu formalistického, neosobního postoje, bez hněvu, zaujatosti, nestranně. odbornost a loajalita – pracovní postup je založen na výkonu a služebním stáří. Musí také mít sociální jistotu před svévolným propouštěním. Od zaměstnanců se očekává vysoký stupeň loajality vůči firmě zaměstnání na základě smlouvy – byrokratický model nepředpokládal spoluúčast zaměstnanců na správě nebo na vlastnictví firmy.

Elton Mayo Považován za ideového zakladatele školy lidských vztahů, Podle jeho teorie jsou interpersonální vztahy nejdůležitějším motivačním faktorem, Prosazoval jednotné požadavky na chování nadřízených a podřízených.

Druhá etapa managementu Vzniká ve čtyřicátých letech 20. století Označována jako managerská revoluce V této době vznikají 3 teorie: Teorie pracovních přístupů Teorie systémů Kvantitativní teorie

Teorie pracovních přístupů ve společnosti jsou přesně stanovené funkce pracovníků, organizační struktura jsou přesně popsány manažerské funkce v 30. letech byly již popsány Taylorem a Fayolem, ovšem teprve v 50. letech jsou plně funkčně využívány – zasadil se o to Luther Gulic

Teorie systému Tuto teorii zavedl Chester Barnard Teorie se zakládala na vytvoření systému - celku, (do této doby jsou všechny činnosti podniku členěny) Tvrdil, že správný systém bude fungovat za předpokladu motivace lidí především materiálními prostředky.

Kvantitativní teorie Vznikla v 50. a 60. letech, Vše je založeno na tvz. OPERAČNÍM VÝZKUMU – soubor matematicko – statistických metod, které sloužily k řešení rozhodovacích úloh v řídícím systému. Tato teorie nabyla své účinnosti v praxi až s vývojem výpočetní techniky a je stěžejní v současném managementu.

Moderní pojetí managementu Vzniká na konci sedmdesátých let V tomto období dochází k rozvoji moderního pojetí řízení podniku Osobnosti moderního managementu »T»Thomas Petezo »A»Abraham Harold Maslow »P»Peter Ferdinand Drucker

Peter F. Drucker Jeden z nejvýznamnějších a nejvyhledávanějších poradců v oblasti řízení. Definoval 5 základních druhů řízení: –S–Stanovování cílů, –O–Organizování, –M–Motivování a komunikace, –M–Měření a hodnocení (posouzení kvality a kvantity výsledků, spravedlivé odměňování) –R–Rozvoj pracovníků (integrita pracovníků) VVe své teorii řízení podle cílů (MBO – Management by Objecties) prosadil dohodu mezi manažery a jejich podřízenými na stanovení cílů, podle kterých budou poté hodnoceni.

Moderní přístupy managementu Japonský management Disciplinovanost, pracovitost, trpělivost Schopnost využívat a rozvíjet zahraniční inovační náměty Přístupy k řízení Obrácené řízení –S–Snaha o zapojení nižších řídících i výkonných pracovníků do spolurozhodování o problémech a úkolech firmy –K–Konzultační systém, který má vést ke zlepšení rozhodovacího procesu –K–Kolektivní moudrost, management vytrvale naslouchá tomu co podřízení říkají –Ú–Úsilí o nepřetržité zlepšování

Moderní přístupy managementu Systém personální práce –S–Snaha o zajištění doživotního zaměstnání u firmy –P–Povyšování a odměňování podle služebních let –D–Důraz na dobré mezilidské vztahy Důraz na požadavky pracovníků –K–Kvalita výrobků, služeb –P–Pohotovost dodávek a služeb Technologické aspekty –Z–Zdokonalování technologické vybavenosti –Ř–Řešení moderních způsobů výroby –P–Příprava nových výrobků

Kontrolní otázky: 1.Vysvětlete podstatu managementu? 2.Jaké znáte etapy vývoje managementu? 3.Časově vymezte jednotlivé etapy vývoje managementu a určete min. 2 představitele ke každé době.

Použitá literatura KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN PITRA, Zbyněk. Základy managementu: (management organizací v globálním světě počátku 21. století). 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2007, 350 s. ISBN ZLÁMAL, Jaroslav, Petr BAČÍK a Jana BELLOVÁ. Management: základy managementu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 104 s. ISBN