Opava, Kniha v 21. století, 16. – 18.2.2016 Zlata Houšková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Fakulta managementu a ekonomiky Ústav regionálního rozvoje, veřejné správy a práva Motto: Smart governance.
Praha, Sekce vzdělávání Zlata Houšková.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven a 10. listopadu.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Modernizace OV Vzdělávání 4.0
Povolání, zaměstnání, práce
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Společenská odpovědnost ve školství
Občanské soudní řízení I.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Gymnasium Jižní Město Praha
Zlata Houšková, Vít Richter
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
DOTAČNÍ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŠKOLY
Uživatelská příručka DuoTrainin
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Mistrovská zkouška Jednání Sektorové rady
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Občanské soudní řízení I.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Řízení a rozvoj lidských zdrojů na Ministerstvu vnitra
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Život bez střeva , Praha.
Profesionalizace sociální práce v ČR
Celoživotní vzdělávání knihovníků
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Národní akreditační úřad pro vysoké školství
Transkript prezentace:

Opava, Kniha v 21. století, 16. – Zlata Houšková

 Absolvent oborové školy?  Absolvent oborové kvalifikace?  Ten, kdo se cítí být knihovníkem (předurčení, zájem…)?  Zaměstnanec knihovny?  Zaměstnanec knihovny na odborném knihovnickém místě?

 Podepsáním pracovní smlouvy  Vystudováním oborové školy (a následnou praxí)  Získáním certifikátu NSK („částečný“ knihovník) a praxí  Setrváním 10 let na odborném místě v knihovně  (nebo se radši stát něčím jiným…)

 Co je NSK  Principiální výhoda pro trh práce  23 knihovnických PK v NSK (nemusí být definitivní)  6 zveřejněných (připravovaná revize v r. 2016)  17 po všech připomínkových řízeních stvrzovatelů, MK ČR, NÚV… na MŠMT  2 Autorizované osoby  Kurzy MZK akreditované MŠMT ČR

 Kurikula oborových škol   Profesní kvalifikace NSK   Naše vlastní uvážení (oborově? konkrétní knihovna?)  Je to možné?   Odpovědi jsou velmi detailně v NSP, NSK a dalších materiálech (ale stejně to nestačí…)  Příklady mnohokrát uváděné…

 Odborné oborové znalosti, vědomosti ( systém, jeho prvky, vazby, cíle, principy, procesy…)  Řemeslo od A do Z (x rešeršní strategie, tvorba a využívání databází…)  Literatura, literární teorie, estetika  Informační gramotnost (vysoká)  Pedagogické, psychologické, lektorské kompetence  Kompetence z oblasti handicapu, interkulturality…  Druhý obor (specializované knihovny)  Znalost regionu, lokality, komunity...  ….

 Obecné kompetence:  Perfektní používání a využívání ICT včetně rychlé a trvalé akceptace nejnovějších změn a trendů  Právní a ekonomické povědomí/minimum  Excelentní jazyková způsobilost ( ČJ, AJ, další jazyk?)…

 Měkké kompetence: kreativita, flexibilita, aktivita, komunikační schopnosti, schopnost kooperace a práce v týmu, orientace na klienta/uživatele, výkonnost, samostatnost, zvládání zátěže, schopnost plánovat a organizovat práci, orientace v informacích, připravenost na CŽU…

 Samozřejmě zvládnout celou řadu manuálních a administrativních dovedností (od stěhování fondů a mobiliáře, přes pořadatelskou činnost, po statistiky, výkazy a zprávy všeho druhu atd.)  V poslední době se přidávají požadavky na kompetence z oboru marketingu, propagace, PR, dramaturgie, produkce kulturních zařízení, pedagogiky volného času, tvorby a řízení projektů atd. atd.  To vše pokud možno v co nejvyšší kvalitě a úrovni

 Dobře si to rozmyslete!  Knihovnictví je ušlechtilý koníček pro partnery dobře prosperujících podnikatelů/ podnikatelek nebo příslušníky velmi lukrativních zaměstnání  V životě se málokdo dokáže obejít bez peněz; možná zjistíte, že rozdíl mezi minimální mzdou a vaším platem není pouhým okem patrný…

 Knihovník může zvládnout leccos, ale nemůže být kvalifikovaný profesionál ve všem (knihovník, počítačník, dramaturg, pedagog, ekonom, právník, kreativec, produkční, projektový manažer, lektor, marketér, kulisák a stavěč, šatnářka…)  Část práce tedy nutně nebude profesionálně odvedená  Potenciální multifunkční génius asi půjde tam, kde ho jinak zaplatí (event. se po (krátkém) čase zhroutí (vyhoří, ztratí zájem…))  Neprofesionální práce a obraz/prestiž knihovny (př. ČD)

 S respektování kulturně historických specifik i materiálních podmínek a na základě kvalifikovaných analýz si ujasnit a redefinovat, co vlastně konkrétní knihovna pro své (i potenciální) klienty a zřizovatele je/bude, jaké funkce plní/bude plnit v systému knihoven (!) a v místě; kam jde a jaké lidi pro to potřebuje  jasná vize, koncepce a strategie knihovny (příklad z Polska)  Pokud knihovna bude ještě vykonávat (nějaké) knihovnické činnosti/funkce, bude potřebovat kvalifikované (!) knihovníky

 Reálně definovat relevantní pozice, reálně popsat pracovní místa a jejich vazby, stanovit kompetenční profily…  Ujasnit si nutné změny ve struktuře zaměstnanců:  Knihovníci v knihovně (kolik a k čemu)  požadavky  Neknihovníci v knihovně (kolik a k čemu)  požadavky

 Redefinovat v oboru kompetence a kvalifikaci knihovníků z hlediska praxe, se zřetelem k funkcím a rolím veřejných knihoven v blízké budoucnosti  Porovnat ji s kurikuly oborových škol, NSP a NSK  Třeba to všechno nebude tak zlé, jak se tvrdí

 Reaguje na hlavní negativní trendy oboru (rychlé „stárnutí“ oboru, velká setrvačnost na pracovních místech, růst počtu pracovníků bez oborové kvalifikace na odborných místech, nepřehledná situace v oblasti CŽV)  Principy schváleny ÚKR (2015)  Shromažďují se připomínky  Bude se dopracovávat (všechno bude možná jinak…?)

 V knihovnách pracují především lidé s ne-knihovnickým vzděláním. Pro mnoho specializovaných knihoven i pro řadu pozic v knihovnách univerzálního typu je /m ůže být jiná oborová specializace výhodná; na druhou stranu na místě knihovníka musí pracovat lidé se znalostí profese a profesionálními kompetencemi.  Cíl: Do 15 let dosáhnout plné kvalifikovanosti na odborných knihovnických místech (= všichni pracovníci na místech odborných knihovníků, kteří nemají odborné knihovnické vzdělání (s níž uvedenou výjimkou), si musí kvalifikaci povinně doplnit).

 Toho lze dosáhnout několika cestami: studiem oborové školy, samostudiem či různými kurzy s prokázáním certifikátem NSK nebo delší než 10letou praxí na konkrétní pozici. Výběr způsobu bude záležitostí dohody konkrétního zaměstnance a zaměstnavatele.  Pro zaměstnance na pozicích knihovníků ve správě fondů je tento princip nepovinný, a tudíž bude záležet na rozhodnutí konkrétní instituce (zaměstnavatele).

1) Připravit jednotný obsah kurzů pro středoškolské pozice (musí umožnit složení zkoušky ke každé příslušné typové pozici v NSP – viz požadavky dané jednotlivými profesními kvalifikacemi v NSK) Termín: ) Připravit jednotný obsah kurzů pro pozice VOŠ a Bc. (musí umožnit složení zkoušky ke každé příslušné typové pozici v NSP – viz požadavky dané jednotlivými profesními kvalifikacemi v NSK) Termín: 2017

3) Připravit jednotný obsah kurzů pro vysokoškolské pozice (Mgr.) (musí umožnit složení zkoušky ke každé příslušné typové pozici v NSP – viz požadavky dané jednotlivými profesními kvalifikacemi v NSK) Termín: ) Připravit potřebné e-learningové moduly studia (a následně nabídnout veřejnosti) Termín: 2016 – 2018

5) Zahájit pořádání face-to-face kurzů Termín: 2017 do doby splnění cíle 6) Doplnit požadavek rekvalifikace, resp. certifikované zkoušky NSK do NSP jako kvalifikační požadavek odborné komunity Termín: ihned po schválení Koncepce 7) Zavést povinné dvacetihodinové školení pro veškerý personál knihoven na úrovni THP Termín: 2016; zavedení ihned

 V knihovnách pracují většinou lidé ve věku spíše starším (nad 40 let), kteří absolvovali školní docházku před delší dobou. Dlouhodobě pracují v jedné instituci na jednom (?) místě.  Cíl: Dlouhodobě udržet, resp. obnovovat odbornou kvalifikaci na odborných knihovnických místech (= všichni pracovníci na místech odborných knihovníků si musí kvalifikaci povinně pravidelně inovovat).

1) Zpracovat systém inovačních kurzů pro jednotlivé specializace (?) /typové pozice (?) Termín: ) Zpracovat obsahy inovačních kurzů na léta 2017 – 2020 (a následně vždy na 3 – 4leté období) Termín: 2016

3) Zahájit inovační kurzy (povinné pro všechny pracovníky na odborných knihovnických pozicích) Frekvence kurzů: pro účastníky v pětiletých intervalech; pro pořadatele každoročně běhy pro všechny specializace Formy: face-to face nebo kombinované kurzy nebo e- learning Rozsah inovačních kurzů: délka bude dána např. specializací, konkrétními zásadními změnami v období (stanoveno viz kroky 1,2) apod. Termín: 2017 – trvale; „naběhnutí“ systému: 2017 – 2018

 Vzrůstající nároky na knihovnické profese vedou k nutnosti rozšiřovat jejich záběr, často o kompetence z jiných oborů a také v oblasti ICT  Cíl: Zajistit a garantovat kvalitu specializačního vzdělávání pro knihovnické profese, jeho úplnost, aktuálnost a začlenění do systému CŽV

1) Vytvořit a v intervalu 4 – 5 let pravidelně aktualizovat strukturu akreditovaných specializačních kurzů pro jednotlivé knihovnické pozice/ specializace Termín: ) Vytvořit systém garance kvality těchto kurzů (akreditace) Termín: ) Spustit akreditované kurzy v systému Termín: 2018 a dále Specializační kurzy jsou obecně nepovinné, mohou se však vyskytnout výjimky, kdy specializační kurz bude minimálně nutný; takovéto kurzy by určitě měly být substitucí inovačních kurzů

 V knihovnách pracují především středoškoláci; na řadě míst je to dostačující kvalifikace, mnohde však je žádoucí její zvýšení. K dispozici v ČR je funkční vysokoškolské oborové studium v Praze (ÚISK FF UK), Brně (KISK FF MU) a Opavě ( PFSU) i s kombinovanými formami, kvalifikaci lze tedy zvyšovat školním vzděláváním.  Cíl: Udržet kombinované formy vysokoškolského studia na bakalářské i magisterské úrovni na všech oborových vysokých školách a ovlivnit vysokoškolské oborové studijní programy tak, aby respektovaly požadavky praxe

1) Konstituovat společný koncepční orgán knihoven a oborových (vysokých?) škol řešící průnikové otázky, zejména změny forem studia a kurikulí s ohledem na praxi, oborové PGS a CŽV Termín: ) Iniciovat změny oborových kurikulí dle požadavků praxe Termín: průběžně 3) Iniciovat vznik kurzů CŽV, zejména specializačních, na oborových školách Termín: průběžně

 Každý rok bude nutné provést vyhodnocení Koncepce a eventuální korekce či doplnění podle reálných možností a potřeb. V současné době není možno přesně predikovat, jak bude celý systém fungovat a jaké si např. vyžádá náklady či kdy která knihovna (knihovny) Koncepci akceptuje apod.

 Jak se stát knihovníkem?  viz výše (relativně (ne)jasná pravidla  Jak být a zůstat knihovníkem  Znát a umět  Obnovovat  Doplňovat  Rozšiřovat  Chtít (motivace – růst mezd státních zaměstnanců, benefity; co je benefitem?)  Být ochoten k mobilitě (kraje bez vysokoškoláků, místa bez kvalifikovaných sil)  Respektovat a vydržet

 Zlata Houšková  Tel.: 