SOUČÁST STRATEGICKÉHO PLÁNU ROZVOJE TŘEBENIC Analýza rozvoje města Zpracoval: Ing. Augustin Prouza, 2011
Co je strategický plán rozvoje obce? Strategický plán rozvoje je jeden ze základních dokumentů územního celku (města, obce či mikroregionu) vyjadřující předpokládaný vývoj daného celku v dlouhodobějším časovém horizontu. Strategický plán je koncepční a rozvojový dokument vytvářený městským nebo obecním úřadem, jenž vychází ze současného stavu veřejných a soukromých aktivit demografického, ekonomického, sociálního, kulturního a ekologického charakteru na území města. Jeho hlavním smyslem je organizace rozvoje na bázi slaďování jednotlivých zájmů tak, aby město prosperovalo jako celek, a poskytování určité orientace pro podnikatelské subjekty při stanovování jejich dlouhodobějších podnikatelských plánů. Strategický plán sestavuje zpravidla větší skupina autorů s různým odborným zaměřením. Doba sestavování plánu je přibližně půl roku až rok, u komplikovaných plánů může být i delší. Plány jsou často oponovány neziskovými organizacemi.
Součásti strategického plánu Správný strategický plán má následující součásti: Vize - jedna nebo dvě věty, které říkají, jakého cíle chtějí autoři plánu dosáhnout Teze - cca 1 strana, shrnující klíčové oblasti, které má plán řešit Shrnutí současného stavu Formulace cílových skupin plánu (pro koho je plán určen) SWOT analýza (analýza silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb) Přehled jednotlivých oblastí rozvoje (např. doprava - kultura - životní prostředí apod.) Harmonogram plnění plánu Závěr, obsahující doložku o schválení zastupitelstvem a době platnosti
Swot analýza SWOT analýzu lze chápat jako identifikaci interních silných a slabých stránek zkoumané jednotky ve vztahu k příležitostem a hrozbám, jejichž nositelem je vnější prostředí. Bližší pohled na jejich vzájemnou interakci nabízí jednoduchý prostředek pro rozhodovací procesy a strategické plánování. První krok SWOT analýzy spočívá v sestavení seznamu jednotlivých položek.
Seznam základních položek analýzy Silné stránky definují situaci a okolnosti, které jsou pro naše záměry příznivé a ze kterých můžeme vycházet Slabé stránky jsou naopak okolnosti a situace, které nám při realizaci našeho záměru chybějí Příležitosti jsou možnosti, kterých můžeme při realizaci našeho záměru využít Ohrožení, to jsou skutečnosti a předpokládané situace, které realizaci našeho záměru ohrožují
Jednotlivé úrovně plánu rozvoje Rozvojová vize (RV) popisuje stav, jehož by mělo být v budoucnu dosaženo. Klíčové oblasti (KO) představují strukturovanou formulaci hlavních tématických sektorů, v rámci kterých je nutno danou problematiku řešit. Vymezení klíčových oblastí slouží k logickému uspořádání Plánu rozvoje. Strategické cíle (SC) jsou odvozeny od vize města a představují cesty, jak dané vize dosáhnout. Strategické cíle by měly být následně naplňovány jednotlivými opatřeními. Opatření (rozvojové aktivity - RA) na nejnižší úrovni návrhové části by byly obecně i konkrétně formulované záměry, naplňované dílčími aktivitami. Jejich realizace by byla střednědobá až krátkodobá.
Úrovně plánu rozvoje graficky ROZVOJOVÁ VIZE KO SC RA dtto rozvoj.aktivity (opatření) strat. cíle klíčové oblasti
Možná struktura pro realizaci Statutární orgán města (zastupitelstvo) Výkonná jednotka (rada) Komise pro místní rozvoj Partneři v regionu (obci) Instituce realizující projekty Opatření Projekty
Příklad vize Třebenice by měly být malebným městečkem, prosperujícím na základě cestovního ruchu.
Příklad klíčových oblastí Bydlení a infrastruktura Sociální věci a zdravotnictví Mládež a volný čas, kultura Podnikání a cestovní ruch Rozvoj místních částí (připojených obcí) Ekologie
Příklad strategických cílů Například v klíčové oblasti č.1 – bydlení a infrastruktura: cíl č.1 – vytváření příznivých podmínek pro novou bytovou výstavbu a zefektivnění správy a hospodaření s majetkem města cíl č.2 – zkvalitnění dopravní dostupnosti cíl č.3 – zkvalitnění bezpečnosti ve městě a péče o veřejná prostranství cíl č.4 – optimalizace občanské vybavenosti
Příklad analýzy klíčové oblasti - sociální věci a zdravotnictví Silné stránky: - poliklinika, lékárna, fungující klub seniorů, silná podpora města a aktivní přístup, Slabé stránky: - neexistence domu s pečovatelskou službou, nedostatek prostor pro sociální služby, obtížná dostupnost sociálních služeb ve venkovských částech města, Příležitosti: možnost čerpání dotací, podpořit vznik poskytovatelů služeb, osobní asistence, Ohrožení: finance, nezájem klientů,
Opatření k naplnění cílů Strategické cíle by měly být naplňovány prostřednictvím opatření. Opatření jsou obecněji formulované záměry, které se naplňují podporou konkrétnějších aktivit. V zájmu zachování přehlednosti a účelovosti musí být snaha zajistit naplnění stanovených cílů minimálním počtem opatření krátkodobého až střednědobého charakteru.
Příklad tvorby opatření v KO – Podnikání a cestovní ruch P1 – Tvorba příznivých podmínek pro rozvoj podnikání na území města P1.1. – Zintenzivnění spolupráce mezi městem a místními podnikateli P1.2. – Nabídka a prodej vhodných pozemků a nebytových prostor pro podnikání P2 – Zkvalitnění a další rozvoj základní a doplňkové infrastruktury cestovního ruchu a využití potenciálu města a území pro tvorbu nových produktů cestovního ruchu a zvýšení turistické nabídky města a regionu P2.1. – Rozvoj propagace města P2.2. – Hypoturistika P Napojení na stávající cyklostezky
Příklad rozvedení opatření P2.1. Popis opatření: K propagaci města je nutno využít různá informační média (letáky, internet, mediální vstupy a pod.). Opatření se zaměřuje na metodické a obsahové propracování takových materiálů, které prezentují město nebo jeho akce. Zároveň musí být pozornost věnována vhodným způsobům distribuce takových materiálů a přizpůsobení typu návštěvníka. Doba realizace: 2010 Odhad nákladů: Kč Zdroj financování: Rozpočet města Zodpovídá: Místostarostka, školská a kulturní komise
Důležité podmínky Úspěšná realizace Plánu rozvoje je závislá na: politické vůli a vstřícnosti představitelů samosprávy k potřebám města a občanů, kvalitě systému, na přípravě a realizaci projektů, organizační struktuře a kvalitě Komise pro rozvoj města, komunikaci, osvětě a propagaci, kontrolním mechanizmu a zpětné vazbě
Závěr Součástí přípravy musí být i průzkum názorů občanů, jehož cílem by bylo získat nejen názory občanů na současné problémy a potřeby města, ale i podporu jeho budoucímu rozvoji. Průzkum může být realizován pomocí dotazníků, později třeba i pomocí besed. Strategický plán rozvoje je nutno chápat jako dynamický dokument, vyvíjející se na základě požadavků občanů, aktuální situace, finančních možností a dalších okolností, ovlivňujících rozvoj města.
Akční plán rozvoje města Třebenice. Obecně o dokumentu Akční plán rozvoje města Třebenice (APRM) je dokument, kde dochází ke konkrétnímu rozpracování vhodných rozvojových záměrů v kratším časovém horizontu. APRM je vypracován pro období tří let, tj. na léta 2011 – 2013 a jsou zde zakomponovány pouze záměry, jejichž uskutečnění přispívá k vyváženému rozvoji hospodářského a společenského života města. Jsou zde zakomponovány jak záměry investiční s nižšími náklady, protože město je již dostatečně zadluženo vybudováním víceúčelové sportovní haly. Bude-li ještě možnost zapojit se do dotačního programu EU, bude samozřejmě využit, stejně jako dotační tituly v ČR. Neobdržení dotace může znamenat výrazné omezení rozsahu, popř. odsunutí termínu realizace projektu. Je tedy důležité průběžně provádět aktualizaci APRM podle úspěšnosti podaných žádostí a podle postupu realizace jednotlivých opatření (rozvojových aktivit). Každé opatření (RA), uvedené v rámci APRM je rozpracováno v následující struktuře:
Struktura rozvojové aktivity Název projektu:Stručný a výstižný název opatření (RA) Návaznost na SPRM: Uvést, k jaké klíčové oblasti a strategickému cíli ve SPRM se toto opatření vztahuje. Popis opatření (záměru): Stručný popis opatření, vč. jednoduchého zdůvodnění, proč a co projekt řeší. Výstupy opatření (záměru): Stručně, v bodech definované hlavní výstupy opatření. Fáze realizace opatření:Hlavní kroky a realizace opatření. Dotační zdroje: Uvedení vhodných zdrojů financování z grantových programů EU, popř. ČR. Předpokládaný finanční podíl města:V návaznosti na předešlý bod odhadnout procentuální podíl města.