Tomáš Janík Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Konference Škola pro budoucnost, budoucnost pro školu 19. listopadu 2015 – Poslanecká sněmovna parlamentu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spolupráce gymnázií a fakult vzdělávajících učitele Jana Coufalová Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov.
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Asociace ředitelů gymnázií Přerov, 3.dubna 2012
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Kariérní systém učitelů
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Organizační struktura
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Hledisko kvality v přípravě učitelů Závěry z konference 21. – 22. dubna 2009 v Srní pořadatel: Pedagogická fakulta ZČU v Plzni ve spolupráci s Radou vysokých.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Katedra Řízení Podniku Řízení Lidských Zdrojů
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
Závěry ze semináře k problematice strukturovaného studia učitelství KONFERENCE „STRUKTUROVANÉ STUDIUM UČITELSTVÍ“ v Srní.
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
MŠMT červen Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Prioritní osy 4a Systémový rámec celoživotního.
Nový model tvorby trhu práce budovaný partnerstvím zaměstnavatelů – škol a jejich zřizovatelů a úřadů práce Ing. Jiří Herodes.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Hlavní manažér SP Kvalita I
IP Alena Kopáčková (DFP)
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Organizační struktura
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Kariérové poradenství a podnikavost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Tomáš Janík Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Konference Škola pro budoucnost, budoucnost pro školu 19. listopadu 2015 – Poslanecká sněmovna parlamentu ČR Kariérní systém ano... ale jako součást širšího rámce podpory profesního rozvoje učitelů

He who can, does. He who cannot, teaches. Kdo umí, dělá. Kdo neumí, vyučuje. George B. Shaw (1856–1950) Ledasjaká diskuse o učitelích je uvozena bonmotem Those who can, do. Those who understand, teach. Kdo umí, dělá. Kdo rozumí, vyučuje. Lee S. Shulman...na pravou míru tento výrok uvádí...

Učitelství jako profese: didaktické znalosti obsahu Existují profesně specifické znalosti → učitelské znalosti Učitelé se jimi manifestují jako profesní skupina a vyhraňují vůči jiným profesím. Učitel biologie se liší od biologa nikoli nutně v kvalitě či kvantitě svých znalostí obsahu, ale v tom, jak jsou jeho znalosti organizovány a používány. Učitelovy znalosti jsou strukturovány z perspektivy výuky a jsou základnou pro jeho schopnost pomáhat žákům v porozumění pojmům. Znalosti oborového specialisty jsou strukturovány z perspektivy výzkumu a jsou základnou pro konstrukci nových poznatků v oboru. Učitelovy profesně specifické znalosti → didaktické znalosti obsahu. Znalosti těch nejúčinnějších analogií, ilustrací, příkladů, vysvětlení..., které učiní učivo srozumitelným pro jiné. Porozumění tomu, co činí učení se určitému učivu snadným či obtížným; porozumění představím, které si žáci přinášejí do výuky.

Učitelovo vzdělání – profesní rozvoj – standard – kariérní systém Z učitelova vědění → vzdělání mají užitek žáci, proto má být učitelovo vzdělání včetně cest, které vedou k jeho dosahování, udržování a aktualizování, předmětem prioritní pozornosti státu a jeho aparátu. Podpora učitelova vzdělání cestou přípravného i dalšího vzdělávání vč. profesního rozvoje učitelů – téma (i) státní vzdělávací politiky. Zpravidla se realizuje pomocí nástrojů typu profesní standard a/nebo kariérní systém. Mnohdy je kolem těchto nástrojů budován mýtus – je vznášen příslib univerzálního (vy)řešení všech možných souvisejících problémů. 2014: Zpracována srovnávací analýza učitelských standardů a kariérních systémů v zahraničí (publikováno v Orbis scholae 3/2014)

Profesionalizační kontinuum jako východisko ABC D V zemích, kde mají s uvedeným zkušenosti, se jde za rámec profesních standardů a kariérních systémů a usiluje se o vytvoření komplexního systému podpory v profesi – pracuje se s celým profesionalizačním kontinuem. STANDARD UČITELE – vymezuje obsah profese – má vliv na všechny etapy kontinua začínající samostatný vynikající KARIÉRNÍ SYSTÉM

(A) získávání uchazečů Některé problémy Nároky na výkon učitelské profese v kontextu měnících se požadavků na vzdělávání nejsou vymezeny (problém „nového“ obsahu profese). Testy studijních předpokladů míjejí to, co je pro učitelskou profesi podstatné (motivace, komunikační dovednosti, emoční stabilita...).... Některá řešení Vytvoření informačního prostředí obsahujícího informace o učitelské profesi vč. „nových“ nároků. Posílit význam diagnostiky profesních předpokladů (vč. motivace) v přijímacím řízení....

(B) přípravné vzdělávání Některé problémy Relativně slabá profesní orientace přípravného učitelského vzdělávání. Ne zcela dokonalé sladění profilu absolventa a profilu začínajícího učitele. Studenti učitelství jsou s nároky profese konfrontováni pozdě (vlivem strukturování mnohdy až v NMgr.). Nedostatečné zastoupení reflektovaných praxí, nemožnost realizovat klinické formy praxí (finanční náročnost). Protazím stále slabší zastoupení oborových didaktik v přípravném učitelském vzdělávání.... Některá řešení Při re-akreditacích posilovat orientaci k učitelství. Usilovat o sladění profilů absolventa s profily začínajícího učitele (vazba na Standard). Zvyšovat příležitosti pro sebepoznávání studentů v roli budoucích učitelů již od počátku Bc. studia. Posílit reflektované / klinické praxe a prohloubit spolupráci se školami (zakotvit učitele, který vede praxe studentů, na úrovni specializační pozice). Posílit roli oborových didaktik: rozvinout obsahově zaměřený přístup směřující k podpoře didaktických znalostí obsahu....

(C) uvádění do profese Některé problémy Nenastoupení mladých učitelů do profese a odchody z profese. Nesystematizované uvádění do profese. Nevyužívání dalších systémových zdrojů podpory začínajících učitelů. Osvědčit se v profesi samo o sobě neznamená získat vyšší plat.... Některá řešení Zavedení dvouletého adaptačního období (AdOb) s cílem podpořit začínající učitele při nástupu do praxe (snížení rozsahu jejich povinností). Obnovení institutu uvádějícího učitele a zajištění jeho financování (formou specializačního příplatku anebo snížením přímé vyučovací povinnosti). Zapojení fakult vzdělávajících učitele jako dalšího zdroje podpory začínajících učitelů. Ukončení AdOb administrativně nenáročným atestačním řízením (opora o Standard učitele – první krok v kariéře – první platový vzestup)....

(D) celoživotní učení a rozvoj Některé problémy Poznatky o procesu stávání se učitelem prozatím nejsou plně využity pro tvorbu koncepce podpory profesního rozvoje. Standard učitele a kariérní systém by mohly být adresněji využity pro podporu kvality výuky ve školách. Kvalita výuky by měla být oceněna. Školský systém si žádá „nové“ specializační pozice. DVPP může naplňovat roli aktéra, který zprostředkuje vztahy mezi státní a školní úrovní systému. Někteří aktéři (fakulty, neziskovky...) mohou zprostředkovat nové formy podpory přímo ve školách.... Některá řešení Vytvořit koncepci podpory profesního vzdělávání a rozvoje učitelů, která by reflektovala poznatky o procesu stávání se učitelem a o možnostech jeho podpory. Dopracovat standard učitele a kariérní systém jako opory profesního rozvoje učitelů (základní kritérium: kvalita výuky). Finančně ocenit kvalitu výuky osvědčenou dosažením nejvyššího kariérního (opora o Standard učitele – druhý krok v kariéře – druhý platový vzestup). V reakci na současné potřeby rozšířit specializační pozice a finančně je zajistit. Přijmout kroky ke zvýšení kvality DVPP, a to včetně jeho systémového plánování (zavést mechanizmus stanovování vládních priorit v oblasti DVPP). Zavést nové (intenzivnější) formy podpory profesního rozvoje přímo ve školách....

Pochopit učitelství jako svébytnou profesi, pro níž je oborové vzdělání nutnou, avšak nikoliv dostačující podmínkou (docenit význam didaktických znalostí obsahu). V diskusi kolem kariérního systému realizovat posun ve filosofii přístupu: vedle současného akcentu na kariérní systém posílit prvky, které zakládají systém podpory profesního rozvoje učitelů v logice fungování: od současného pojetí, kdy zastřešujícím je kariérní systém a uvnitř něho funguje systém podpory profesního rozvoje učitelů, k logice, kdy zastřešujícím je systém podpory profesního rozvoje učitelů a uvnitř něho je a funguje kariérní systém (řád). Přistoupit k řešení problémů učitelství a přípravy na tuto profesi s využitím profesionalizačního kontinua zahrnujícího vzájemně provázané a sladěné etapy: (a) získávání kvalitních uchazečů, (b) přípravné vzdělávání, (c) uvádění do profese, (d) podpora profesního rozvoje. Dořešit kariérní systém (řád) jako jednu z podstatných částí systému podpory profesního rozvoje učitelů tak, aby měl pozitivní finanční důsledky pro učitele. Shrnutí – závěry – doporučení