DOTACE PROJEKTY STUDIE SEMINÁŘE Obrana dotace „Jak nepřijít o dotaci“ 20. 11. 2015 Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Advertisements

 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
Specifické podmínky závěrečných Výzev 12. června 2014.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
E VROPSKÁ ROZVOJOVÁ AGENTURA N A Č IHADLE 959/ P RAHA 6 CHCI ČERPAT EVROPSKÉ DOTACE I PO ROCE 2013 PhDr. Jan Hauser Evropská rozvojová agentura.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejný zadavatel a vnitřní předpisy aneb kontrola předcházejí kontrole ÚOHS Brno, 27. listopadu 2007 Mgr.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Sociální ekonomika a účetnictví v sociálních podnicích „Sociální podnikání jako efektivní nástroj snižování nezaměstnanosti“, CZ.1.07/3.2.05/ Vzdělávací.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
CRR ČR pobočka Olomouc 1 pobočka CRR ČR pro NUTS II Střední Morava se sídlem v Olomouci Centrum pro regionální.
Audity finančních prostředků spolufinancovaných z fondů EU Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
Podmínky pro zadávání VŘ/ZŘ ve vztahu k elektronickým učebnicím Mgr. Monika Málková.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
ministryně pro místní rozvoj
Aktivní motivace žáků ZŠ = jistota pro budoucnost řemesel CZ.1.07/1.1.04/ INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Asociace pro evropské fondy, z.s. Evropské fondy 2014 – 2020 Příležitosti a výzvy Miloš Blaškovan.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Obecný postup při porušení II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých.
Nové moduly pro řízení inovací reg. č.: CZ.1.07/3.2.02/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek Mgr. Karel Psohlavec 30. září 2015, Plzeň.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Monitorovací indikátory v době udržitelnosti projektu ROP Střední Morava.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Projektové poradenství Agentury pro sociální začleňování Petr Huptych, konzultant pro projekty EU.
Seminář pro příjemce podpory z OP VK Smlouvy + náležitosti.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Centrum pro regionální rozvoj ČR Vinohradská 46, Praha 2 | tel.: | fax: | | Příprava.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Integrovaný regionální operační program – obecný úvod, hodnocení Pardubice Ing. Markéta Kupcová Centrum pro regionální rozvoj České republiky.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Monitorovací zprávy projektů realizovaných v OP LZZ z hlediska obsahu Seminář pro příjemce.
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

DOTACE PROJEKTY STUDIE SEMINÁŘE Obrana dotace „Jak nepřijít o dotaci“ Brno

2 Změna ve strategickém plánování a územní dimenze

Jak nepřijít o dotaci? Základem je připravit kvalitní projekt.  Cílem EU dotací je vytvoření hodnoty pro celou Českou republiky pozn. CLLD plánování (nové přístupy x nové problémy x nezbytná podpora příjemcům dotací).  Konkrétní nastavení se odvíjejí od definovaných pravidel zvoleného dotačního programu.  Přínos v podobě zvýšení obratu, nové inovace, případně zvýšení zaměstnanosti a vzdělanosti v regionu.  Zkoumání různé cesty v řešení i systémových problémů ve vzdělávání, a v činnostech veřejné správy. Pozitivní změny = celospolečenský přínos dotací 3

Jak nepřijít o dotaci? Předkladatel projektu musí zvážit řadu otázek  Finanční kapacity - potřeba zajištění dostatečných finančních zdrojů.  Personální kapacity - realizace projektu x běžná kapacita organizace.  Čas – vymezené cíle x dostupné zdroje x disponibilní čas.  Vybavení.  Sledované výstupy - Rozpočet x cíle projektu x harmonogram projektu.  Pravidlo SMART. 4

5 Jak nepřijít o dotaci?  Dotace přidělena na základě Veřejnoprávní smlouvy.  Dotace přidělena na základě Rozhodnutí Poradenství poskytovatele dotace v době realizace projektu: Způsob přidělení dotace:  Nekonkrétní odpovědi.  Vykopírované odstavce z příruček.  Formulace : „dle mého názoru…“  Nedostatečná odborná podpora realizátorům projektů, ačkoliv je čerpána tzv. technická pomoc.  Ze strany poskytovatelů dotací chybí skutečné odborné vedení a podpora.  Nemožnost se dovolat opravy rozhodnutí Regionální rady /nadřízený orgán.  Mnoho úprav a metodik.

6 Rizikové aspekty v realizaci projektu s vazbou na sankce  Vliv délka schvalovací procesu na realizaci projektu.  Nenaplnění monitorovacích indikátorů, nesplnění cílů projektu.  Opožděné plnění harmonogramu projektu.  Chyby v zadávacích řízeních.  Chyby při vedení účetnictví.  Chybná či nedostatečná publicita projektu.  Nedostatečná archivace projektu.  Nezajištění udržitelnosti projektu.  Další formální nedostatky, speciality každého dotačního titulu. 6

Příjemce dotace a „jeho“ veřejné zakázky  Status zadavatele:  Veřejný zadavatel: Obce, kraje, státní organizace a další subjekty vymezené zákonem (§ 2 ZVZ).  Dotovaný zadavatel: Míra dotace (veřejných prostředků určených na úhradu zadávané zakázky) činí více než 50 %.  „Nedotovaný zadavatel“: Míra dotace činí 50 % a méně ze způsobilých nákladů.  Hodnota zakázky:  0 – 2 (dodávky a služby) / 6 (stavební práce) mil. Kč bez DPH = zakázka malého rozsahu.  Více = zakázky zadávané v režimu zákona o veřejných zakázkách (137/2006 Sb.).  Pravidla operačního programu (příručka, metodické dopisy, metodiky apod.):  Pravidla operačního programu stanovují komplexní úpravu zadávání zakázek malého rozsahu pro veřejné a dotované zadavatele + specifické požadavky na zadávání zakázek podléhajících režimu zákona + pravidla pro zadávání zakázek jakékoliv hodnoty pro „nedotované zadavatele“.  Zákon o veřejných zakázkách a prováděcí předpisy:  Upravuje komplexně zadávání zakázek podléhajících režimu zákona + omezeně zadávání zakázek malého rozsahu (základní zásady + uveřejňování smlouvy nad 500 tisíc Kč bez DPH).  Interní směrnice:  Nutno dodržet též veškeré požadavky stanovené případnou interní zadávací směrnicí/směrnicí zřizovatele. 7

Doplňující příručky, metodiky a metodické dopisy x není toho příliš na jednoho příjemce?  Příručku obvykle doplňují metodické dopisy, metodiky, další pokyny.  Okruh závazných předpisů vymezuje také smlouva/rozhodnutí o poskytnutí dotace.  V nynějším programovém období jsou pro každou výzvu samostatné „Příručky“ s možností odchylné úpravy zadávání veřejných zakázek.  Nutné splnit též podmínky vyplývající z případné interní směrnice příjemce dotace.  Každý z 10-ti operačních programů má prakticky vlastní pravidla pro zadávání zakázek (zcela zásadní odchylky)! Viz tabulka „Přehled VZMR“.  Doporučení: Jedna příručka pro všechny programy: „Metodický pokyn pro oblast zadávání zakázek pro programové období 2014 – 2020“. Příliš mnoho informací x zátěž na realizátory projektů x zvýšené náklady 8 8

Kdo může přijít na kontrolu projektu Pravomoc ke kontrole má více než 10 různých subjektů:  Poskytovatel podpory a nadřízený orgán.  Finanční úřad/Ministerstvo financí.  Evropský účetní dvůr.  Evropská komise.  Úřad na ochranu hospodářské soutěže.  Nejvyšší kontrolní úřad.  OČTŘ, OLAF (Evropský úřad pro boj proti podvodům). 9

Jak probíhá kontrola ? Co se děje při zjištění nesrovnalosti?  Náročná na čas lidské zdroje, vznikají další náklady spojené s již ukončeným projektem.  Postup po zjištění nesrovnalostí.  Nesprávné vyžadování retroaktivity práva.  Právní odpovědnost příjemce dotace.  Právní odpovědnost poskytovatele dotace. 10

11 Judikatura národní soudů  5 Afs 90/2012 v pochybnostech ve prospěch.  8 ANS 4/2013 – krácení dotace bez uvedení důvodu, krácení dotace správním rozhodnutím.  1 Afs 100/2009 – princip legitimního očekávání, smysl a podstata přidělení dotace.  1 Afs 77/2010 – porušení pravidel poskytovatelem dotace, nelze klást k tíži příjemce. 11

12 Nabízená služba: Obrana dotace Služba je založena na odborné dotační a právní podpoře příjemci dotace. Pokud nastane skutečnost při které je dotace ohrožena:  Kontrola projektu /udržitelnost projektu.  Částečné sankce.  Vracení dotace. Činnosti:  Zpracování argumentace a obhájení před poskytovatelem dotace.  Zpracování argumentace a zastupování před soudem.  Spolupráce s advokátní kanceláří Advokátní kancelář Zrůstek, Lůdl a partneři v.o.s.

13 Asistenční centrum, a.s. Komplexní služby v oblasti dotačního poradenství :  Audit záměrů a výběr vhodného dotačního programu.  Zpracování projektů a projektových žádostí o finanční podporu (1500 projektů v objemu 11, 1 mld., úspěšnost 80 %).  Kompletní řízení a administrace projektů.  Ekonomické, finanční a právní poradenství.  Výběrová řízení.  Obrana dotace.

14 Kontaktní údaje: Mgr. Helena Malíková Místopředsedkyně představenstva Asistenční centrum, a.s. Sportovní 3302 Most Mobil: IČ DIČ CZ Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku u Kraj. Soudu v Ústí n. Labem oddíl B, vložka 714 Regionální kanceláře: Most, Liberec, Praha, Plzeň, Cheb, Hradec Králové, Brno, Olomouc, Ostrava a Hodonín