Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR 23.9.2016 1 Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Jihlava 29. února Chci-li rozhodnout o tom jak a co mám měnit, zlepšovat, modernizovat, musím vědět PROČ TO DĚLÁM a PRO KOHO. Tedy znát ÚČEL……
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
1. WORKSHOP.
Dokument KAP MSK - obsah
model fungování a praxe
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
9. mezinárodní konference ICTfórum/Personalis 2005
Procesní management v oddělení logistiky
Strategické plánování
Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů
Zkušenosti s implementací vybraných požadavků ISO 9001:2015
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
RASC Standardy řízení služeb
Společenská odpovědnost ve školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Cesta k flexibilitě J.Skorkovský ESF MU
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Obchodní plán projektu
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Kraj Vysočina, CAF a cesta ke zlatu
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
ministr práce a sociálních věcí
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
E-Goverment Zdeněk Hanák.
Model intenzivní podpory
Sociální podnikání Sociální firma.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Model intenzivní podpory
Transkript prezentace:

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR Roman Holý

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR OBSAH 1. SROVNÁNÍ - SOUKROMÝ vs. VEŘEJNÝ SEKTOR Základní údaje o MZV Strategický, organizační, funkční, procesní a informační audit MZV CAF a výkonnostní a strategické řízení  CAF  BALANCED SCORECARD

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR OBSAH – POKR. PŘÍNOSY A RIZIKA PROJEKTU SUCCES STORIES:  BRITSKÉ MZV – FCO  DÁNSKÉ MZV - MFA 2. SROVNÁNÍ - PSYCHOTERAPIE ČLOVĚKA vs. ORGANIZACE ZÁVĚR DISKUZE - OTÁZKY?

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR SROVNÁNÍ SOUKROMÝ vs. VEŘEJNÝ SEKTOR ROZDÍLY:  Vydělávání peněz vs. utrácení peněz  „Služba trhu“ vs. služba občanům (ostatním úřadům a firmám?)  Jasná měřítka úspěchu (zisk, obrat, podíl na trhu apod.) vs. nejasná měřítka úspěchu (výše rozpočtu, počet úředníků, počet papírů apod.)  Úroveň motivace a platů – individuální/obecné?  Hlavní rozdíl???

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR SROVNÁNÍ – POKR. SOUKROMÝ vs. VEŘEJNÝ SEKTOR SPOLEČNÉ ZNAKY:  Nutnost sledovat a řídit procesy a náklady dle strategických priorit  Vytváření a komunikace hodnot, za které zákazník/občan (rád) zaplatí  Vliv globalizace, terorismu, životního prostředí…  Nutnost (nepoznaná?) používání moderních manažerských metod řízení (CAF/EFQM, Balanced Scorecard, SWOT, ABC, Benchmarking, Knowledge Management, …) a ICT technologií

Základní údaje o Ministerstvu zahraničních věcí České republiky

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR BENCHMARKING VYBRANÝCH MZV ?

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR Studie „Efektivita zahraniční služby ve vztahu k zahraničně politickým prioritám - teoretické přístupy, zahraniční zkušenosti, možné aplikace pro MZV“ Výzkumný projekt RB 5/16/03 ŘÍZENÍ VÝKONNOSTI DLE PRIORIT - HODNOCENÍ

Strategický, organizační, funkční, procesní a informační audit Ministerstva zahraničních věcí ČR

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR ČASOVÝ HARMONOGRAM 2005  01/2005 – projekt A.2, připomínkové řízení k návrhu v rámci MZV (podpora ministra) a odsouhlasení záměru projektu kolegiem ministra.  02/2005 – zahájení projektu – školení členů týmu, zpracování zadávací dokumentace.  Vládní krize…  08/2005 – oznámení otevřeného řízení na dodavatele projektu.  10/2005 – jednání hodnotící komise a rozhodnutí o dodavateli projektu  ?01-07/2006 – Fáze I., II. a III. projektu  ?09/ /2007 – Fáze IV. projektu

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR VÝSTUPY POŽADOVANÉ V RÁMCI PROJEKTU Fáze I. Příprava podmínek pro realizaci projektu: 1.Manuál pro řízení projektu procesního auditu 2.Zajištění technologické platformy 3.Školení Fáze II. Popis, analýza a zhodnocení současného stavu: 4.Organizační a funkční model současného stavu 5.Procesní model současného stavu Organizace 6.Informační audit Organizace 7.Zhodnocení současného stavu Organizace 8.Zhodnocení vybraných specifických činností a výstupů dle požadavků Organizace

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR VÝSTUPY POŽADOVANÉ V RÁMCI PROJEKTU – POKR. Ad 8. Zhodnocení vybraných specifických činností a výstupů dle požadavků Organizace:  Průzkum spokojenosti a požadavků zaměstnanců  Průzkum spokojenosti a požadavků externích partnerů  Benchmarkingová studie v členských zemích EU  Analýza a návrh na zavedení Activity Based Costing  Návrh zákona o zahraniční službě Další specifika:  Posouzení Organizace v rozsahu a struktuře modelu CAF  Proces strategického řízení - Balanced Scorecard

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR VÝSTUPY POŽADOVANÉ V RÁMCI PROJEKTU – POKR. Fáze III. Identifikace příležitostí pro zlepšení, formulace doporučení pro optimalizaci Organizace a realizace potřebných pilotních projektů: 9.Návrh optimalizace procesů v Organizaci 10.Návrh nové organizační struktury Organizace 11.Harmonogram implementace změn v Organizaci 12.Závěrečná auditorská zpráva Fáze IV. Asistence při implementaci odsouhlasených doporučení v Organizaci: 13.Průběžná implementační zpráva 14.Závěrečná implementační zpráva

CAF a výkonnostní a strategické řízení

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR CAF „Pevný bod uprostřed vesmíru?“ Základní rámec pro veškeré analýzy a návrhy optimalizace MZV v rámci „procesního auditu“ Dostatečně komplexní nástroj pro (sebe-) hodnocení Nástroj pro řízení kvality – kvalitu řízení Standardní benchmarking v rámci státní správy Snadná opakovatelnost?

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR BALANCED SCORECARD

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR Zákaznická perspektiva Finanční perspektiva Interní procesy Učení se a růst Poslání: Podílet se na vytváření bezpečnějšího, demokratičtějšího a prosperujícího světa a naplňovat zájmy a potřeby občanů, podniků a vlády České republiky. Vize 2005 – 2010: Být efektivním a uznávaným partnerem, srovnatelným s ostatními MZV EU. EU a regionální partnerství Efektivní multilaterální bezpečnost a spolupráce Kvalitní a rychlé služby občanům ČR a turistům Efektivní rozvojová pomoc Podpora exportu a investic Zvýšit spokojenost cílových partnerských skupin o 10% Zrychlit vydávání pasů a víz o 50% a snížit chybovost na 1% do konce r Zvyšovat počet „turistick. nocí“ o 10% ročně (spol. cíl s MMR) Zvyšovat FDI o 10% ročně (spol. cíl s MPaO) Dosáhnout hodnoty „úřednického“ cyklu = 50% Zavést řízení dle cílů do všech organizačních jednotek MZV, včetně propojení na systém odměňování jednotlivých pracovníků do konce r Zvýšit kvalitu „TIC“ o 20% a množství sdílených informací o 20% Zvýšit spokojenost zaměstnanců o 20% Zlepšit znalosti jazyků a další dovednosti zaměstnanců o 10% Zvýšit využívání znalostí a informačního systému dle Strategie OIT min. o 20% Zvyšovat export o 10% ročně (spol. cíl s MPaO) Zavedení metodiky ABC – ABB do konce r MZV Udržení nebo zlepšení hodnot klíčových ukazatelů (benchmarking) Hlavní priority Dodržovat rozpočet

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR PŘÍNOSY A RIZIKA PROJEKTU PŘÍNOSY  Zvýšená výkonnost a efektivita MZV.  Zlepšení podmínek zaměstnanců i vedení MZV.  Vytvoření moderního ministerstva.  Proaktivní reakce na úkoly vyplývající z usnesení vlády ČR.  Další pravděpodobné přínosy dle podobných projektů RIZIKA  Nedostatečná politická a manažerská podpora a nízká motivace a odhodlání vedoucích i řadových pracovníků.  „Pasivní rezistence“ a „psi štěkají a karavana jede dál…“  Nedostatečné vyčlenění lidských nebo finančních zdrojů.  Výjezdy 2006 / Volby 2006?

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR PARKINSONŮV ZÁKON „zjednodušeně znamená, že práce narůstá tak, aby zaplnila dostupný čas k jejímu provedení.“ … Parkinson zjistil, že  „úředník má zájem na zvyšování počtu svých podřízených, nikoli konkurentů“ a že „úředníci si navzájem vytvářejí práci.“  když mu začne s přibývajícím věkem ubývat energie a začne se cítit přepracovaný, má takový úředník před sebou tři možnosti: odstoupit, podělit se o práci s kolegou nebo požádat o přidělení dvou podřízených.  „V celé historii státní správy byla snad ve všech případech vybrána právě třetí alternativa.“ teorie založena na reálných statistikách z námořnictva Velké Británie.

SUCCES STORIES: BRITSKÉ MZV – FCO DÁNSKÉ MZV - MFA

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR FCO - ZÍSKÁNÍ INFORMACÍ OD ZÁKAZNÍKŮ Zmapováno 6 různých sektorů:  Vláda  Parlament  Průmysl a velké obchodní organizace  Malé a střední firmy  Další organizace  Média + „VNITŘNÍ ZÁKAZNÍCI“ - VLASTNÍ ZAMĚSTNANCI (NÁVRH)

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR FCO – POTŘEBY ZMĚN Výsledkem 6 zpracovaných témat: Kvalita – řídit a rozvíjet vlastní zaměstnance (školení, kariéra, profesionalita, výměny s dalšími organizacemi); nabízet více konzistentní a transparentní služby. Reforma – zajistit šíření a využívání znalostí a dovedností v rámci organizace; nalézt nové způsoby práce; rychleji se vyvíjet směrem k větší rozmanitosti. Služby – vyjasnit přístup k nabízeným službám; dát do pořádku základy (porady, korespondence, IT, apod.); zvětšit transparentnost vytvářených hodnot; lépe vysvětlovat kdo, co, proč a jak dělá. Role – větší koncentrace (když to platí pro FCO, pak to musí pro MZV ČR platit desetinásobně!) – dělat méně věcí, na méně místech, ale lépe; ujasnit si kompetence – např. s ÚV nebo MPaO; být proaktivnější v domácí politice (lepší pracovní vztahy s ostatními ministerstvy). Integrovanost – definovat explicitní smlouvy s ostatními ministerstvy; integrovat politiky dle států; poskytovat uživatelsky vstřícné služby. Vztahy – angažovat se ve vztazích se stakeholdery (aby se stali „inteligentními zákazníky“); zavést a maximálně využívat přiměřené technologie (větší propojenost IT systémů).

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR DÁNSKÉ MFA - ŘÍZENÍ PRODUKTIVITY Organizace řízené výkonnostními smlouvami:  průměrný nárůst nákladů 3,8%  průměrný nárůst produktivity 6,9% Organizace řízené bez výkonnostní smlouvy:  průměrný nárůst nákladů 9,3%  průměrný nárůst produktivity pouze 3,3%. Výkonnostní smlouvy – řízení pomáhá zvyšovat produktivitu a zároveň snižují růst nákladů. Nejefektivnější organizace používaly výkonnostní smlouvy nejdelší dobu.

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR SROVNÁNÍ - PSYCHOTERAPIE ČLOVĚKA vs. ORGANIZACE SPOLEČNÉ ZNAKY:  Světlé (silné) a tmavé (slabé) stránky a jejich integrace - zpracování  Individuální a kolektivní/organizační (ne-)vědomí  Sebeuvědomění a rozšíření vědomí = analýza a popis procesů a činností?  Poznání smyslu – logoterapie = vize, poslání, strategie?  Zpětná vazba = měřítka výkonnosti a hodnocení zaměstnanců?  Nikdy nekončící proces (individuace) = jeden projekt nestačí!

Audit, CAF a výkonnostní a strategické řízení na Ministerstvu zahraničních věcí ČR ZÁVĚR Strategický, organizační, funkční, procesní a informační audit (SOFPIA ):  Výjimečná příležitost  Modernizace MZV – měření a řízení výkonnosti, cílů i jednotlivých procesů  Moderní a účinné manažerské metody  Přiblížení se ke standardu, běžnému na jiných MFA a v dalších organizacích státní správy

DISKUZE VAŠE OTÁZKY? DĚKUJI ZA POZORNOST! Roman Holý