Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odpovědnost při hospodaření s majetkem státu
Advertisements

Možnosti a limity kontroly obcí
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Jak si počínat při soudním jednání
Nástroje územního plánování
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Hospodářská úprava lesa Legislativa Bezpečnost osob a majetku.
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Státní zastupitelství Červenková Jitka 4.A. Co to je? Soustava úřadů státu Moc výkonná Čl. 80 Ústava České republiky Právní pramen: zákon č. 283/1993.
Personální management
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Členění a organizace veřejné správy
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Zákoník práce Zákon o úřednících
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Subjekty trestního řízení
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
Organizace státního zastupitelství
Veřejná správa ve školství, autonomie škol – mezinárodní srovnání
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
Organizace veřejné správy
Územní samospráva Obce
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Správa sociálního zabezpečení
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Soudní soustava NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Druhy a způsoby kontroly v hotelu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
GDPR a budoucí redakční praxe
Transkript prezentace:

Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha

Vyžádání informací a podkladů Právo ministra spravedlnosti na informace v jednotlivých věcech, jež může požadovat u kteréhokoli státního zastupitelství. Omezení tohoto oprávnění je dáno stanovenou povahou informace, kterou lze požadovat. Může se jednat jen o informaci, která se týká stavu řízení, - v němž je státní zastupitelství činné, - která je potřebná k plnění úkolů Ministerstva spravedlnosti, - nebo která je pro ministra potřebná jako člena vlády. Oprávnění ministerstva spravedlnosti prostřednictvím příslušného vedoucího státního zástupce požádat kterékoli státní zastupitelství o zpracování podkladů nezbytných k projednání nároků na náhradu škody uplatňovaných z důvodu odpovědnosti státu za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci. V mezích posuzování uvedených nároků mají pověření pracovníci ministerstva právo se seznamovat s obsahem spisů a evidenčních pomůcek vedených u státních zastupitelství, jakož i právo z nich požadovat opisy a výpisy.

Správa státního zastupitelství Úkolem správy státního zastupitelství je vytvářet státnímu zastupitelství podmínky k řádnému výkonu jeho působnosti, zejména po stránce personální, organizační, hospodářské, finanční a výchovné, a dohlížet způsobem a v mezích tímto zákonem stanovených na řádné plnění úkolů státnímu zastupitelství svěřených. Výkon správy státního zastupitelství nesmí narušovat plnění úkolů vyplývajících z jeho působnosti.

Orgány správy státního zastupitelství Ústředním orgánem správy státního zastupitelství je ministerstvo. Orgány správy státního zastupitelství jsou vedoucí státní zástupci a jejich náměstci Správu Nejvyššího státního zastupitelství vykonává ministerstvo prostřednictvím nejvyššího státního zástupce. Správu vrchních, krajských a okresních státních zastupitelství vykonává ministerstvo přímo nebo prostřednictvím příslušných vedoucích státních zástupců; správu okresních státních zastupitelství může vykonávat též prostřednictvím krajských státních zástupců. Vedoucí státní zástupci pověřit jednotlivými úkony správy státního zastupitelství jiného státního zástupce nebo jiného zaměstnance státního zastupitelství, v jehož čele stojí. Provoz zajišťují a některé další činnosti související s výkonem správy Nejvyššího státního zastupitelství, vrchních státních zastupitelství a krajských státních zastupitelství ředitelé správy těchto státních zastupitelství

Způsob výkonu správy Správa Ministerstva spravedlnosti se týká celé soustavy státního zastupitelství. Klíčová pozice Ministerstva spravedlnosti jako ústředního orgánu správy státního zastupitelství se projevuje v zajišťování chodu státního zastupitelství formami stanovenými zákonem o státním zastupitelství. Jde o organizační, personální, finanční a hospodářské záležitosti, kontrolu a revize hospodaření, vyřizování stížností, vzdělávání, jakož i o zajišťování úkolů krizového řízení a bezpečnosti a dále o usměrňování a využívání informačních technologií. Dalším úsekem správy státního zastupitelství je sledování odborné způsobilosti státních zástupců. Vedoucí státní zástupci vykonávají správu jen svého úřadu v jehož čele stojí, s výjimkou správy okresních zastupitelství, již vykonávají krajští státní zástupci stojící včele nadřízených krajských státních zastupitelství. Formy správy vedoucích státních zástupců na různých stupních se neodlišují. Určité odchylky se týkají okresního státního zástupce. Zvláštní oprávnění v oblasti správy státního zastupitelství náležejí navíc nejvyššímu státnímu zástupci, který prostřednictvím pokynu obecné povahy vydává vzorový organizační řád státního zastupitelství, sjednocuje a kontroluje výkon spisové služby státních zastupitelství.

Návrh na zahájení kárného řízení Jestliže jsou splněny zákonné předpoklady uvedeného návrhu na podání návrhu na zahájení kárného řízení : - zaviněné porušení povinnosti státního zástupce - nebo že svým chováním nebo jednáním ohrozil důvěru v činnost státního zastupitelství, v odbornost jeho postupu, anebo jím snížil vážnost a důstojnost funkce státního zástupce, je příslušný orgán správy státního zastupitelství povinen takový návrh podat. Zákon neposkytuje orgánu správy státního zastupitelství možnost zvažovat vhodnost podání návrhu. Posouzení předpokladů odpovědnosti státního zástupce za kárné provinění není možné bez potřebného rozsahu uvážení v rámci kritérií stanovených zákonem. Povinností orgánu správy státního zastupitelství, jenž je legitimován k podání uvedených návrhů, je zabývat se všemi hledisky, kterými zákon vymezuje předpoklady kárné odpovědnosti nebo způsobilosti k výkonu funkce státního zástupce.

Součinnosti se zájmovými organizacemi státních zástupců součinnost orgánů správy státního zastupitelství se zájmovými organizacemi státních zástupců vytváří předpoklady pro uplatnění stanovené formy podílu státních zástupců na správě státního zastupitelství. Nositelem odpovědnosti za správu státního zastupitelství jsou však orgány správy státního zastupitelství, nikoliv podílející se zájmová organizace státních zástupců. výsledkem součinnosti nemohou být zásahy zájmových organizací státních zástupců do vlastního výkonu působnosti státního zastupitelství. Součinnost má sloužit vytváření podmínek pro řádný výkon působnosti státního zastupitelství. Týká se tedy výkonu působnosti orgánu správy státního zastupitelství, nikoliv vlastního výkonu působnosti státního zastupitelství