Hospodaření nepodnikatelských organizací Garant předmětu: prof.Ing.Miroslav Nejezchleba, CSc. Přednášející: Ing. Milana Otrusinová, Ph.D. Počet kreditů:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení neškolských příspěvkových organizací Pracovně právní oblast, oblast odměňování, organizační záležitosti.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Veřejné rejstříky - Obchodní rejstřík.
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Aktuálně k novele zákona o účetnictví v souvislosti s rekodifikací soukromého práva Odbor účetnictví a audit Ministerstvo financí.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
Účetnictví příspěvkových organizací Vyhláška č.410/2009 Česká republika není samostatnou účetní jednotkou.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
O RGANIZACE ZAJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Organizační a příspěvkové organizace.
Podniková ekonomika Ing. et Bc. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Rozpočtové právo II 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Vlastní zdroje - fondy.
Září 2008Mgr. Lenka Schwarzová INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Výzva k předkládání žádostí o finanční podporu.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Účetnictví a rozbory ve VS úvod. Vymezení prostoru „nestátní“ sektor = nevýdělečné organizace Patří sem: – Spolky (dříve občanská sdružení) – Obecně prospěšné.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO38 Název školy: Střední průmyslová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255_TÉMA_ Rezervy a fondy Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
Neziskové organizace - výklad pojmu
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Finanční účetnictví RADNICE
Odkud se berou peníze v rozpočtu
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Místní rozpočtové jednotky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Správa sociálního zabezpečení
Státní organizace.
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Účetní systémy 1 3. přednáška.
PBSNPB2: Fundace: nadace a nadační fondy, (fondy), (obecně prospěšné společnosti), ústavy Organizace na pomezí: sociální družstva, církevní právnické.
Jednoduché účetnictví
STÁTNÍ FONDY.
Obsah veřejných rozpočtů I
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Ing. Veronika Doňarová – SOŠ a SOU Čakovice
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Ekonomika veřejného sektoru
Sociálně pedagogická činnost v neziskovém sektoru
Správa sociálního zabezpečení
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Zdroje financování majetku - PASIVA
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
Neziskový sektor 1. přednáška Vymezení pojmu Historie
Název projektu: Moderní škola
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Obsah veřejných rozpočtů III
Vyhláška č. 504/2002 Sb. pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání.
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2018 Ing. Michaela.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Neziskové organizace po
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Neziskové organizace po
Transkript prezentace:

Hospodaření nepodnikatelských organizací Garant předmětu: prof.Ing.Miroslav Nejezchleba, CSc. Přednášející: Ing. Milana Otrusinová, Ph.D. Počet kreditů: 3 klasifikovaný zápočet

2 Přehled probírané látky  Základní legislativa – právní úprava v ČR  Specifika v účetnictví neziskových organizací (DM, fondy, dotace, výkaznictví, finanční účty USC)  Daně nepodnikatelských organizací  Hospodaření příspěvkových organizací (hlavní a vedlejší činnost, vícezdrojové financování, rozpočtová pravidla, normativy, finanční kontrola, veřejné zakázky)  Hlavní zásady finančního řízení v nevýdělečných organizacích (rozpočty, kalkulace, plánování, finanční analýza, vnitřní kontrolní systém, interní audit, fundraising, evaluace, dluhová služba USC)  Specifika odměňování a mezd ve veřejných službách a správě

3 Cíl výuky Specifika hospodaření a ekonomického řízení organizací, které nebyly založeny za účelem dosahování zisku, větší pozornost je věnována organizacím veřejného sektoru.

4 Finanční hospodaření a řízení neziskového veřejného sektoru

5 Doporučená literatura  Základní legislativní normy (České účetní standardy, Vyhlášky MF č. 504/2002 Sb. a č. 505/2002 Sb., v aktuálním znění, zákony ….)  OTRUSINOVÁ, M. Účetnictví pro veřejnou správu. Zlín: UTB FaME, 2007  PETRLÍKOVÁ, B.: Účetní souvztažnosti nevýdělečných organizací, Praha, 2005  REKTOŘÍK, J.: Organizace neziskového sektoru, Ekopress, 2004  NOVÁKOVÁ, Š., Účetnictví státní správy a samosprávy, Praha: 2006  Abeceda účetnictví pro USC, PO, SF a OSS, ANAG, 2005  SVOBODOVÁ, J., ŠAFRÁNEK.Z., Účtová osnova, České účetní standardy pro USC, PO, SF a OSS  Nevýdělečné organizace (daně a právo), ASPI, 2005  KRAFTOVÁ, I., Finanční analýza municipální firmy, Praha, 2002

6 Požadavky k zápočtu Klasifikovaný zápočet:  Písemný závěrečný test - minimální úspěšnost 60%  (Student má k dispozici 1 řádný a 2 opravné termíny)  Seminární práce  Referát

7 Neziskový sektor Funkce – primární: hlavní poslání - sekundární: funkce personální, provozní, správní ….  Veřejný realizace výkonu veřejné správy  Soukromý mimo dosah veřejné správy Uspokojování potřeb občanů v oblastech:  Vzdělávání  Kultura  Zdravotnictví  Sociální služby  Charita  Životní prostředí  Veřejná správa

8 Vymezení neziskové organizace Definice dle zákona o dani z příjmu (zákon č. 586/1992 Sb ) organizace charakteru právnické osoby, která nebyla zřízena nebo založena za účelem podnikání:  zájmová sdružení právnických osob,  občanská sdružení včetně odborových organizací,  politické strany a hnutí,  státem uznávané církve a náboženské společnosti,  nadace a nadační fondy,  obce,  kraje,  organizační složky státu a územních samosprávných celků,  příspěvkové organizace,  státní fondy,  obecně prospěšné společnosti,  veřejné vysoké školy.

9 Zakládací či zřizovací listina Detailně rozpracované poslání organizace (formulace závisí na konkrétní organizaci a jejím specifickém charakteru) Náležitosti zřizovací listiny:  Název zřizovatele  Název, sídlo a IČ organizace  Vymezení hlavního účelu a předmětu činnosti  Vymezení majetku a majetkových práv a povinností  Okruhy doplňkové činnosti

10 Legislativní úprava účetnictví  Zákon o účetnictví č. 563/1991 Sb.  v aktuálním znění  Vyhlášky MF č. 500/2002 Sb. – 506/2002 Sb., kterými se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro různé typy účetních jednotek  České účetní standardy (platnost od )  Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.  v aktuálním znění  Ostatní daňové zákony  Obchodní zákoník

11 Současná právní úprava účetnictví v ČR Zákon o účetnictví Prováděcí vyhlášky MF:  500/2002 Sb. – pro podnikatele  501/2002 Sb. - banky a jiné finanční instituce  502/ 2002 Sb. – pojišťovny  503/ 2002 Sb. – zdravotní pojišťovny  504/ 2002 Sb, - nevýdělečné organizace (polické strany, hnutí, občanská sdružení, neziskové organizace)  505/2002 Sb. – územní samosprávné celky, příspěvkové organizace, státní fondy, organizační složky státu  506/2002 Sb. – Fond národního majetku ČR a Pozemkový fond České účetní standardy Vnitřní směrnice účetní jednotky

12 České účetní standardy  České účetní standardy pro podnikatele  České účetní standardy pro finanční instituce  České účetní standardy pro pojišťovny  České účetní standardy pro zdravotní pojišťovny  České účetní standardy pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání  České účetní standardy pro ÚSC, PO, SF a OSS

13 Směrná účtová osnova pro podnikatele (vyhl. 500/2002 Sb.) 0 Dlouhodobý majetek 1Zásoby 2Finanční účty 3Zúčtovací vztahy 4Kapitálové účty a dlouhodobé závazky 5Náklady 6Výnosy 7Závěrkové a podrozvahové účty 8,9 Vnitropodnikové účetnictví

14 Směrná účtová osnova pro nevýdělečné organizace (vyhl. 504/2002 Sb.) 0 Dlouhodobý majetek 1Zásoby 2Finanční účty 3Zúčtovací vztahy 4(volná) 5Náklady 6Výnosy 7,8 Vnitroorganizační účetnictví 9Vlastní jmění, fondy, výsledek hospodaření, rezervy, dlouhodobé úvěry a půjčky, závěrkové a podrozvahové účty

15 Směrná účtová osnova pro USC, PO, SF a OSS ( vyhl. 505/2002 Sb.) 0 Dlouhodobý majetek 1Zásoby 2Vztahy ke státnímu rozpočtu, k rozpočtu OSS, k rozpočtu USC a rozpočtové a ostatní finanční účty 3Zúčtovací vztahy 4Náklady organizačních složek státu a územních samosprávných celků 5Náklady USC na hospodářskou činnost a náklady PO 6Výnosy z hospodářské činnosti USC a z činnosti PO 7,8 Vnitroorganizační účetnictví 9Fondy, výsledek hospodaření, dlouhodobé úvěry a půjčky, rezervy, závěrkové a podrozvahové účty

16 Základní účetní výkazy 1.Rozvaha (bilance) – vymezuje základní strukturu aktiv a pasiv 2.Výkaz zisku a ztráty – porovnává náklady a výnosy během účetního období 3.Přehled o peněžních tocích (cash flow) – informuje o změnách ve finanční situaci, dává přehled o tvorbě a použití peněžních prostředků za dané období

17 Neziskové organizace Kritérium zakladatele:  Organizace založené veřejnou správou (státní správou nebo samosprávou) – Veřejnoprávní organizace  Organizace založené soukromou fyzickou nebo právnickou osobou – Soukromoprávní organizace  Veřejnoprávní instituce – výkon účelu veřejné služby je dán jako povinnost ze zákona (veřejná vysoká škola)

18 Neziskové organizace Státní neziskové Nestátní neziskové organizaceorganizace ● Fondy● Nadace a nadační fondy ● Státní fondy● Obecně prospěšné společnosti ● Příspěvkové organizace● Společenství vlastníků jednotek ● Územní samosprávné celky● Sdružení ● Organizační složky● Politické strany a hnutí ● Církve a náboženské spolky ● Vysoké školy ● Ostatní nevýdělečné organizace

19 Neziskové organizace Kritérium právně organizační normy:  Organizace založené dle z. č. 218/2000 Sb. (rozpočtová pravidla) a č. 250/2000 Sb. (rozpočtová pravidla územních rozpočtů)  Organizace založené podle ostatních zákonů platných pro neziskové organizace  Organizace založené dle z. č. 513/1991 Sb. (obchodní zákoník)

20 Neziskové organizace Kritérium financování – členění organizací:  Financované zcela z veřejných rozpočtů (OS státu a územních celků)  Financované zčásti z veřejných rozpočtů – na příspěvek mají legislativní nárok (příspěvkové organizace, občanská sdružení, církve, politické strany)  Financované z různých zdrojů – dary, sbírky, sponzoring, granty, vlastní činnost  Financované z výsledků realizace svého poslání

21 Neziskové organizace Charakteristické znaky:  Právnické osoby (s výjimkou organizačních složek státu)  Nejsou založeny za účelem podnikání a produkce zisku  Uspokojují konkrétní potřeby občanů a komunit  Mohou, ale nemusí být financovány z veřejných rozpočtů

22 Mezinárodní klasifikace neziskových organizací (ICNPO):  Kultura, sport, volný čas  Vzdělávání a výzkum  Zdravotnictví  Sociální služby  Komunitní rozvoj a bytové hospodářství  Občanskoprávní osvěta a politické organizace  Filantropie  Nadace  Náboženství a církve  Odbory a profesní spolky  Nespecifikované činnosti

23 Odvětvová klasifikace nevýrobních ekonomických činností (OKEČ ČR)  92 Rekreační, kulturní a sportovní činnost  80 Školství  73 Výzkum  85.1 Zdravotnictví  75Sociální služby  Činnost společenských organizací (odbory, politické strany, církve a profesní spolky)  Ostatní osobní služby

24 Základní ekonomické subjekty ve veřejném sektoru  Organizační složky státu.  Organizační složky územního samosprávného celku  Příspěvkové organizace státu.  Příspěvkové organizace územního samosprávného celku

25 Organizační složky státu  OSS hospodaří s prostředky státního rozpočtu, které jí stanoví správce kapitoly v rámci rozpočtu kapitoly.  Její příjmy jsou příjmy SR a výdaje jsou výdaje SR.  OSS tvoří dva peněžní fondy:  Rezervní fond  Fond kulturních a sociálních potřeb (FKSP)

26 Organizační složky územního samosprávného celku (obce,kraje)  OS hospodaří jménem svého zřizovatele a není účetní jednotkou  Rozpočet organizační složky je součástí rozpočtu zřizovatele  Pracovníci OS jsou zaměstnanci zřizovatele

27 Příspěvkové organizace jako součást veřejného sektoru Právnická osoba Zřizovatel:  Územně samosprávný celek  Stát Státní správa:  Organizační složky státu bez právní subjektivity ale s povinnostmi účetní jednotky  (ministerstva, NKU, kancelář prezidenta...)  Organizační složky organizačních složek státu (finanční úřady, …) – účetní jednotky  Příspěvkové organizace (státní) Samospráva:  Územní samosprávné celky (obce, kraje, města)  Příspěvkové organizace (zřizované USC)

28 Příspěvkové organizace státu PO hospodaří s peněžními prostředky získanými hlavní činností a s peněžními prostředky přijatými ze SR pouze v rámci finančních vztahů stanovených zřizovatelem. PO tvoří tyto peněžní fondy:  Rezervní fond  Fond reprodukce majetku  Fond odměn  Fond kulturních a sociálních potřeb

29 Příspěvkové organizace územních samosprávných celků  Obce a kraje zřizují příspěvkové organizace pro takové činnosti ve své působnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu.  PO jsou napojeny na rozpočet svého zřizovatele finančním vztahem, kterým je buď příspěvek nebo odvod. Peněžní fondy příspěvkových organizací:  Rezervní fond  Investiční fond  Fond odměn  Fond kulturních a sociálních potřeb

30 Příspěvková organizace Hospodaří:  s prostředky získanými vlastní činností,  s prostředky finančních fondů,  s prostředky získanými doplňkovou činností,  s příspěvky a dary od fyzických a právnických osob  s finančními prostředky přijatými z rozpočtu zřizovatele,  s peněžními prostředky ze státního rozpočtu a státních fondů, grantů, ze zahraničí Příspěvek na provoz – rozdíl mezi vlastními výnosy a celkovými náklady

31 Finanční vztahy ke zřizovateli Důsledné oddělení:  investiční prostředky  provozní prostředky  Hlavní činnost  Doplňková činnost

32 Investiční prostředky ze státního rozpočtu Žádost na MF ČR: o finanční podporu dle vyhlášky MF č. 560/2006 Sb. o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku: ISPROFIN – Informační Systém PROgramového FINancování (manažerský systém pro řízení a kontrolu čerpání položek státního rozpočtu)