Hospodaření nepodnikatelských organizací Garant předmětu: prof.Ing.Miroslav Nejezchleba, CSc. Přednášející: Ing. Milana Otrusinová, Ph.D. Počet kreditů: 3 klasifikovaný zápočet
2 Přehled probírané látky Základní legislativa – právní úprava v ČR Specifika v účetnictví neziskových organizací (DM, fondy, dotace, výkaznictví, finanční účty USC) Daně nepodnikatelských organizací Hospodaření příspěvkových organizací (hlavní a vedlejší činnost, vícezdrojové financování, rozpočtová pravidla, normativy, finanční kontrola, veřejné zakázky) Hlavní zásady finančního řízení v nevýdělečných organizacích (rozpočty, kalkulace, plánování, finanční analýza, vnitřní kontrolní systém, interní audit, fundraising, evaluace, dluhová služba USC) Specifika odměňování a mezd ve veřejných službách a správě
3 Cíl výuky Specifika hospodaření a ekonomického řízení organizací, které nebyly založeny za účelem dosahování zisku, větší pozornost je věnována organizacím veřejného sektoru.
4 Finanční hospodaření a řízení neziskového veřejného sektoru
5 Doporučená literatura Základní legislativní normy (České účetní standardy, Vyhlášky MF č. 504/2002 Sb. a č. 505/2002 Sb., v aktuálním znění, zákony ….) OTRUSINOVÁ, M. Účetnictví pro veřejnou správu. Zlín: UTB FaME, 2007 PETRLÍKOVÁ, B.: Účetní souvztažnosti nevýdělečných organizací, Praha, 2005 REKTOŘÍK, J.: Organizace neziskového sektoru, Ekopress, 2004 NOVÁKOVÁ, Š., Účetnictví státní správy a samosprávy, Praha: 2006 Abeceda účetnictví pro USC, PO, SF a OSS, ANAG, 2005 SVOBODOVÁ, J., ŠAFRÁNEK.Z., Účtová osnova, České účetní standardy pro USC, PO, SF a OSS Nevýdělečné organizace (daně a právo), ASPI, 2005 KRAFTOVÁ, I., Finanční analýza municipální firmy, Praha, 2002
6 Požadavky k zápočtu Klasifikovaný zápočet: Písemný závěrečný test - minimální úspěšnost 60% (Student má k dispozici 1 řádný a 2 opravné termíny) Seminární práce Referát
7 Neziskový sektor Funkce – primární: hlavní poslání - sekundární: funkce personální, provozní, správní …. Veřejný realizace výkonu veřejné správy Soukromý mimo dosah veřejné správy Uspokojování potřeb občanů v oblastech: Vzdělávání Kultura Zdravotnictví Sociální služby Charita Životní prostředí Veřejná správa
8 Vymezení neziskové organizace Definice dle zákona o dani z příjmu (zákon č. 586/1992 Sb ) organizace charakteru právnické osoby, která nebyla zřízena nebo založena za účelem podnikání: zájmová sdružení právnických osob, občanská sdružení včetně odborových organizací, politické strany a hnutí, státem uznávané církve a náboženské společnosti, nadace a nadační fondy, obce, kraje, organizační složky státu a územních samosprávných celků, příspěvkové organizace, státní fondy, obecně prospěšné společnosti, veřejné vysoké školy.
9 Zakládací či zřizovací listina Detailně rozpracované poslání organizace (formulace závisí na konkrétní organizaci a jejím specifickém charakteru) Náležitosti zřizovací listiny: Název zřizovatele Název, sídlo a IČ organizace Vymezení hlavního účelu a předmětu činnosti Vymezení majetku a majetkových práv a povinností Okruhy doplňkové činnosti
10 Legislativní úprava účetnictví Zákon o účetnictví č. 563/1991 Sb. v aktuálním znění Vyhlášky MF č. 500/2002 Sb. – 506/2002 Sb., kterými se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro různé typy účetních jednotek České účetní standardy (platnost od ) Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb. v aktuálním znění Ostatní daňové zákony Obchodní zákoník
11 Současná právní úprava účetnictví v ČR Zákon o účetnictví Prováděcí vyhlášky MF: 500/2002 Sb. – pro podnikatele 501/2002 Sb. - banky a jiné finanční instituce 502/ 2002 Sb. – pojišťovny 503/ 2002 Sb. – zdravotní pojišťovny 504/ 2002 Sb, - nevýdělečné organizace (polické strany, hnutí, občanská sdružení, neziskové organizace) 505/2002 Sb. – územní samosprávné celky, příspěvkové organizace, státní fondy, organizační složky státu 506/2002 Sb. – Fond národního majetku ČR a Pozemkový fond České účetní standardy Vnitřní směrnice účetní jednotky
12 České účetní standardy České účetní standardy pro podnikatele České účetní standardy pro finanční instituce České účetní standardy pro pojišťovny České účetní standardy pro zdravotní pojišťovny České účetní standardy pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání České účetní standardy pro ÚSC, PO, SF a OSS
13 Směrná účtová osnova pro podnikatele (vyhl. 500/2002 Sb.) 0 Dlouhodobý majetek 1Zásoby 2Finanční účty 3Zúčtovací vztahy 4Kapitálové účty a dlouhodobé závazky 5Náklady 6Výnosy 7Závěrkové a podrozvahové účty 8,9 Vnitropodnikové účetnictví
14 Směrná účtová osnova pro nevýdělečné organizace (vyhl. 504/2002 Sb.) 0 Dlouhodobý majetek 1Zásoby 2Finanční účty 3Zúčtovací vztahy 4(volná) 5Náklady 6Výnosy 7,8 Vnitroorganizační účetnictví 9Vlastní jmění, fondy, výsledek hospodaření, rezervy, dlouhodobé úvěry a půjčky, závěrkové a podrozvahové účty
15 Směrná účtová osnova pro USC, PO, SF a OSS ( vyhl. 505/2002 Sb.) 0 Dlouhodobý majetek 1Zásoby 2Vztahy ke státnímu rozpočtu, k rozpočtu OSS, k rozpočtu USC a rozpočtové a ostatní finanční účty 3Zúčtovací vztahy 4Náklady organizačních složek státu a územních samosprávných celků 5Náklady USC na hospodářskou činnost a náklady PO 6Výnosy z hospodářské činnosti USC a z činnosti PO 7,8 Vnitroorganizační účetnictví 9Fondy, výsledek hospodaření, dlouhodobé úvěry a půjčky, rezervy, závěrkové a podrozvahové účty
16 Základní účetní výkazy 1.Rozvaha (bilance) – vymezuje základní strukturu aktiv a pasiv 2.Výkaz zisku a ztráty – porovnává náklady a výnosy během účetního období 3.Přehled o peněžních tocích (cash flow) – informuje o změnách ve finanční situaci, dává přehled o tvorbě a použití peněžních prostředků za dané období
17 Neziskové organizace Kritérium zakladatele: Organizace založené veřejnou správou (státní správou nebo samosprávou) – Veřejnoprávní organizace Organizace založené soukromou fyzickou nebo právnickou osobou – Soukromoprávní organizace Veřejnoprávní instituce – výkon účelu veřejné služby je dán jako povinnost ze zákona (veřejná vysoká škola)
18 Neziskové organizace Státní neziskové Nestátní neziskové organizaceorganizace ● Fondy● Nadace a nadační fondy ● Státní fondy● Obecně prospěšné společnosti ● Příspěvkové organizace● Společenství vlastníků jednotek ● Územní samosprávné celky● Sdružení ● Organizační složky● Politické strany a hnutí ● Církve a náboženské spolky ● Vysoké školy ● Ostatní nevýdělečné organizace
19 Neziskové organizace Kritérium právně organizační normy: Organizace založené dle z. č. 218/2000 Sb. (rozpočtová pravidla) a č. 250/2000 Sb. (rozpočtová pravidla územních rozpočtů) Organizace založené podle ostatních zákonů platných pro neziskové organizace Organizace založené dle z. č. 513/1991 Sb. (obchodní zákoník)
20 Neziskové organizace Kritérium financování – členění organizací: Financované zcela z veřejných rozpočtů (OS státu a územních celků) Financované zčásti z veřejných rozpočtů – na příspěvek mají legislativní nárok (příspěvkové organizace, občanská sdružení, církve, politické strany) Financované z různých zdrojů – dary, sbírky, sponzoring, granty, vlastní činnost Financované z výsledků realizace svého poslání
21 Neziskové organizace Charakteristické znaky: Právnické osoby (s výjimkou organizačních složek státu) Nejsou založeny za účelem podnikání a produkce zisku Uspokojují konkrétní potřeby občanů a komunit Mohou, ale nemusí být financovány z veřejných rozpočtů
22 Mezinárodní klasifikace neziskových organizací (ICNPO): Kultura, sport, volný čas Vzdělávání a výzkum Zdravotnictví Sociální služby Komunitní rozvoj a bytové hospodářství Občanskoprávní osvěta a politické organizace Filantropie Nadace Náboženství a církve Odbory a profesní spolky Nespecifikované činnosti
23 Odvětvová klasifikace nevýrobních ekonomických činností (OKEČ ČR) 92 Rekreační, kulturní a sportovní činnost 80 Školství 73 Výzkum 85.1 Zdravotnictví 75Sociální služby Činnost společenských organizací (odbory, politické strany, církve a profesní spolky) Ostatní osobní služby
24 Základní ekonomické subjekty ve veřejném sektoru Organizační složky státu. Organizační složky územního samosprávného celku Příspěvkové organizace státu. Příspěvkové organizace územního samosprávného celku
25 Organizační složky státu OSS hospodaří s prostředky státního rozpočtu, které jí stanoví správce kapitoly v rámci rozpočtu kapitoly. Její příjmy jsou příjmy SR a výdaje jsou výdaje SR. OSS tvoří dva peněžní fondy: Rezervní fond Fond kulturních a sociálních potřeb (FKSP)
26 Organizační složky územního samosprávného celku (obce,kraje) OS hospodaří jménem svého zřizovatele a není účetní jednotkou Rozpočet organizační složky je součástí rozpočtu zřizovatele Pracovníci OS jsou zaměstnanci zřizovatele
27 Příspěvkové organizace jako součást veřejného sektoru Právnická osoba Zřizovatel: Územně samosprávný celek Stát Státní správa: Organizační složky státu bez právní subjektivity ale s povinnostmi účetní jednotky (ministerstva, NKU, kancelář prezidenta...) Organizační složky organizačních složek státu (finanční úřady, …) – účetní jednotky Příspěvkové organizace (státní) Samospráva: Územní samosprávné celky (obce, kraje, města) Příspěvkové organizace (zřizované USC)
28 Příspěvkové organizace státu PO hospodaří s peněžními prostředky získanými hlavní činností a s peněžními prostředky přijatými ze SR pouze v rámci finančních vztahů stanovených zřizovatelem. PO tvoří tyto peněžní fondy: Rezervní fond Fond reprodukce majetku Fond odměn Fond kulturních a sociálních potřeb
29 Příspěvkové organizace územních samosprávných celků Obce a kraje zřizují příspěvkové organizace pro takové činnosti ve své působnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu. PO jsou napojeny na rozpočet svého zřizovatele finančním vztahem, kterým je buď příspěvek nebo odvod. Peněžní fondy příspěvkových organizací: Rezervní fond Investiční fond Fond odměn Fond kulturních a sociálních potřeb
30 Příspěvková organizace Hospodaří: s prostředky získanými vlastní činností, s prostředky finančních fondů, s prostředky získanými doplňkovou činností, s příspěvky a dary od fyzických a právnických osob s finančními prostředky přijatými z rozpočtu zřizovatele, s peněžními prostředky ze státního rozpočtu a státních fondů, grantů, ze zahraničí Příspěvek na provoz – rozdíl mezi vlastními výnosy a celkovými náklady
31 Finanční vztahy ke zřizovateli Důsledné oddělení: investiční prostředky provozní prostředky Hlavní činnost Doplňková činnost
32 Investiční prostředky ze státního rozpočtu Žádost na MF ČR: o finanční podporu dle vyhlášky MF č. 560/2006 Sb. o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku: ISPROFIN – Informační Systém PROgramového FINancování (manažerský systém pro řízení a kontrolu čerpání položek státního rozpočtu)