Veřejná správa Základní nástroj řízení VEŘEJNÉHO SEKTORU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Company LOGO Konference „Modernizace veřejné správy 2007 – 2013“, Plány v oblasti zefektivňování veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Management veřejné správy 5RE901 Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu:
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Company LOGO Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby Integrovaný operační program 2007 – 2013 Ministerstvo vnitra České republiky.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
Veřejná správa – úvod.
Integrovaný operační program (IOP) INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské nám
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Modernizační trendy v řízení ve veřejné správě
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Členění a organizace veřejné správy
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Company LOGO Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby Operační program lidské zdroje a zaměstnanost 2007 – 2013 Ministerstvo vnitra České republiky.
Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR  změny v pravidlech pro podporu VaV v právu ES  reforma VaVaI v ČR Inovační potenciál ČR Praha,
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
EGovernment Zpracoval: Ing. Ivan Ivanov 1 Typové projekty DMVS.
eGovernment Informační systémy ve státní správě a samosprávě
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Veřejná správa.
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Systém organizace finanční správy
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Územní samospráva Obce
Řízení a kontrola ve veřejné správě
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Strategie Smart Administration David Zeisel Odbor programového řízení Ministerstvo vnitra ČR
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
10 pilířů reformy Policie ČR
Hospodářská politika státu
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Výzva k předkládání žádostí
Reforma policie Největší změna za posledních 50 let
Veřejné Finance.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Teorie fiskálního federalismu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

Veřejná správa Základní nástroj řízení VEŘEJNÉHO SEKTORU

Teze Základní pojmy Veřejná správa a zahraničí Veřejná správa v ČR Vývoj veřejné správy v ČR Samospráva Státní správa

Základní pojmy Veřejná správa versus soukromá správa Veřejná správa – definice Samospráva Státní správa Veřejná správa - úkoly Samospráva Státní správa

Vlastnická práva Trh Majitel má rozhodující postavení Blaho podnikatelského subjektu Autonomie Konkurence Risk-taking Inovace Osobní zisk Změna Administrativní kontrola Hierarchie Zákon má rozhodující postavení Veřejné blaho Podřízenost Kolektivní činnost (spolupráce) Risk-adverse Tradice Zákonnost Stabilita Atributy veřejné a soukromé správy

Veřejná správa Je systém organizovaného působení na společenské procesy žádoucím směrem prostřednictvím linie státní správy a samosprávy Tvoří, schvaluje a uplatňuje soubor pravidel pro chování jednotlivých subjektů ve společnosti

definice Státní správa a samospráva definice Je veřejná správa, kterou vykonávají občané, buď přímo nebo nepřímo prostřednictvím svých volených zástupců. Hlavním principem samosprávy je, že věci spravuje někdo jiný než stát – tedy územní společenství občanů. Je formou veřejné správy, kterou uskutečňuje stát prostřednictvím svých orgánů a to buď ústředních nebo místních.

úkoly Státní správa a samospráva úkoly Vytváří kvantitativní a kvalitativní podmínky pro uspokojování potřeb občanů na území na kterém volí své zastupitele do orgánů samosprávy. Zajišťuje vytváření podmínek pro uspokojování těch potřeb, které vyplývají ze skutečnosti, že člověk žije ve společnosti. Dále zajišťuje rovné podmínky pro uspokojování i ostatních potřeb občana v rozsahu v jakém se společnost rozhodne tuto jednotu podmínek zajišťovat.

Samospráva Státní správa veřejnoprávní korporace územní zájmové vlastní orgány státu okresy kraje země svazkykomory Veřejná správa obce gremia

Organizace veřejné správy na územním principu VEŘEJNÁ SPRÁVA územníústřední místní

Základní modely uspořádání místní správy Model (systém) Smíšený Anglo-americký Francouzský Samospráva Státní správa Samospráva Státní správa

Veřejná správa Státní správa Samospráva vláda Spec. orgány st.spr. Kraje parlament krajeobceObce Veřejná správa v ČR

Samospráva Vymezení samosprávy: Územní základ Osobní základ Ekonomický základ Definice: Linie samosprávy je představována sbory volených zástupců na místní, regionální nebo ústřední úrovni. Linie samosprávy

Veřejná správa v ČR Samospráva Působnost samosprávy věcná místní samostatnápřenesená VYMEZENÍ KOMPETENCÍ SAMOSPRÁVY

Veřejná správa v ČR Státní správy VYMEZENÍ KOMPETENCÍ STÁTNÍ SPRÁVY Definice: Je reprezentována soustavou obecných a specifických (účelových) orgánů na centrální úrovni. Orgány státní správy se podílí na: Přípravě podkladů, o kterých rozhodují orgány samosprávy. Dbají na dodržování zákonů vztahujících se k VS na celém území. Jsou místem, ve kterém se soustřeďuje podstatná část zdrojů pro financování potřeb VS

Veřejná správa v ČR Státní správa STRUKTURA STÁTNÍ SPRÁVY Státní správa územní orgány státní správy ústřední orgány státní správy dekoncentráty obslužné instituce s všeobecnou působností se specifickou působností

Vývoj (transformace) VS v ČR Prakticky neexistence orgánů veřejné samosprávy Národní výbory – orgány státu Do 1990

Veřejná správa v ČR Vývoj veřejné správy v ČR

Veřejná správa v ČR Vývoj veřejné správy v ČR I. ETAPA REFORMY VEŘEJNÉ SPRÁVY Zrušení národních výborů (ONV, KNV); obnovení samosprávy (deetatizace a decentralizace); vytvoření okresních úřadů (dekoncentrace) – orgány státní správy; obnova zájmové samosprávy (komory, svazy) ; zřízení nezávislé kontrolní instituce (NKÚ). Samospráva byla omezena prakticky jen na obecní úroveň V rovině státní správy výrazně chyběla meziregionální úroveň

Veřejná správa v ČR Vývoj veřejné správy v ČR II. ETAPA REFORMY VEŘEJNÉ SPRÁVY Debaty o existenci orgánu vyšší státní správy a samosprávy – zemská x krajská varianta. Přijetí zákona o vyšších územních samosprávných celcích (zákon č. 347/ účinnost od roku 2000). Zákon neupravoval kompetence a způsob organizace krajů.

Veřejná správa v ČR Vývoj veřejné správy v ČR I. reforma územní veřejné správy, II. reforma ústřední státní správy III. reforma kvality a obsahu veřejné správy, IV. reforma postavení zaměstnanců veřejné správy. V. Informatizace veřejné správy III. ETAPA REFORMY VEŘEJNÉ SPRÁVY

Základní změny realizované v rámci 3. etapy reformy veřejné správy Finanční zajištění činnosti krajů – problémy s financováním samosprávných činností zvýšení podílu krajů na rozpočtovém určení výnosů krajů. Na kraj přešla část kompetencí z okresních úřadů a část od ústřední státní správy Zrušení okresních úřadů k a přechod kompetencí na kraje a obce (obce s rozšířenou působností) Po zrušení okresních úřadů – problém s výkonem státní správy v malých obcích obce s rozšířenou působností (širší územní obvod)

Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby - Cíle Zkvalitnit tvorbu a implementaci politik: Racionalizace administrativních procedur (nástroj: např. procesní management) Zavést systém strategického plánování (např. Balanced scorecard) Zlepšit a zjednodušit regulatorní prostředí a vytvořit atraktivní prostředí pro podnikatele Zefektivnit činnost úřadů veřejné správy, snížit finanční nároky na chod administrativy a zajistit její transparentní výkon: Využívání ICT (centrální registry veřejné správy, sdílení dat) Zlepšení vertikální a horizontální komunikaci

Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby - Cíle Zavést jednotný systém řízení lidských zdrojů ve VS Nastavení motivačních prvků, vymezení zodpovědnosti, prosazovat moderní vzdělávací a náborovou politiku Prosazovat preventivní i represivní opatření v boji s korupcí (x lobby) Modernizovat a restrukturalizovat daňovou a celní správu Přiblížit veřejné služby občanovi – dostupnost, kvalita: e-Government, Czech point Prosazovat principy konkurence při garanci minimálních standardů Zkvalitnění činnosti justice

Modernizace veřejné správy ČR – metody, projekty, přístupy  New public management Model CAF Benchmarking Balanced Scorecard RIA e-Government PPP

Tendendence ve veřejné správě v zahraničí Ropná krize v 70. letech - deficity státních rozpočtů, redukce výdajů ve veřejné sféře; dochází k shodným posunům ve VS směrem k výkonově orientované a méně centralizované; vznik „New Public Managementu“ NPM; představitelé manžerských reforem – Thatcherová a Regan (velký důraz též v severských zemích – Dánsko, Švédsko; podobný vývoj zaznamenán i ve Francii a Holandsku).

Tendendence ve veřejné správě v zahraničí Tyto skutečnosti se promítly do vývoje veřejné správy hlubokými změnami, které lze vyjádřit následujícím schématem: Přechod od minimálního státu k efektivnímu státu Přechod od minimálního státu k efektivnímu státu změna vztahu veřejné správy k veřejnosti. změna vztahu veřejné správy k veřejnosti. Tyto skutečnosti se promítly do vývoje veřejné správy hlubokými změnami, které lze vyjádřit následujícím schématem:

Tendence ve veřejné správě v zahraničí

Deregulace; Deregulace; deetatizace; deetatizace; participace občanů a veřejnosti; participace občanů a veřejnosti; prohlubování právního řádu, záruky občanských a lidských práv; prohlubování právního řádu, záruky občanských a lidských práv; decentralizace (využití principu subsidiarity), posilování samosprávy. decentralizace (využití principu subsidiarity), posilování samosprávy.

Zaměření na společensky platné úkoly a cíle, na výsledky, účinnost, úspornost, přiměřenost a hospodárnost; Zaměření na společensky platné úkoly a cíle, na výsledky, účinnost, úspornost, přiměřenost a hospodárnost; využívání zkušeností a metod podnikového managementu; využívání zkušeností a metod podnikového managementu; využívání informačních a komunikačních technologií – přechod k informační společnosti; využívání informačních a komunikačních technologií – přechod k informační společnosti;

Publicita tj. „odtajnění“ správy - od diskrétní k otevřené, informující, transparentní, vstřícné a nápomocné správě; Publicita tj. „odtajnění“ správy - od diskrétní k otevřené, informující, transparentní, vstřícné a nápomocné správě; skládání účtů veřejnosti tzv. „accountability“. skládání účtů veřejnosti tzv. „accountability“.

Posun od vrchnostenské správy k zákaznicky orientované veřejné správě; Posun od vrchnostenské správy k zákaznicky orientované veřejné správě; veřejná správa je chápána jako služba občanům a veřejnosti veřejná správa je chápána jako služba občanům a veřejnosti strategická rozhodnutí jsou předkládána k veřejné diskusi (např. Dánsko); strategická rozhodnutí jsou předkládána k veřejné diskusi (např. Dánsko); změna vztahu veřejné správy a veřejnosti za akceptace její specifičnosti. změna vztahu veřejné správy a veřejnosti za akceptace její specifičnosti. Inspirace na internetových stránkách:

Tendendence ve veřejné správě v zahraničí Tyto změny rezultují do následujících globálních tendencí: obrat k managementu zaměřenému na výkony a výsledky a vytváření podnětů podporujících efektivní fungování správního systému, větší manažerská flexibilita ve finančním řízení správy a zvýšená odpovědnost správních manažerů za dosahování stanovených cílů, přechod k odměňování podle výkonu, podložený personalizovanými smlouvami, odpovědnost vůči klientům (uživatelům, občanům atd.) a větší pozornost k individuálním potřebám uživatelů, orientace k používání mechanismů tržního typu (vytváření konkurenčního prostředí, soutěže apod.) ve veřejném sektoru, privatizace části veřejných služeb, přenášení některých dosud veřejnoprávních aktivit na soukromoprávní instituce a podniky, využívání informačních a komunikačních technologií k rozvoji nových forem služeb veřejnosti a ke zvyšování jejich dostupnosti a kvality.

Literatura Strecková, Y. Malý I.Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Computer press s. 177 – 187. Stránky Ministerstva vnitra ČR –

ZÁVĚR Veřejná správa slouží k zajištění podmínek, které mají napomáhat k uspokojování všech typů potřeb, které může člověk ve státě pociťovat – vyrobní a finální (společenské x individuální). Rozsah kompetencí, jejich delegace a stanovení zdrojů je kardinální problémem, který musí být řešen.