doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015
1. Rozpočtové hospodaření 2. Klasifikace místních rozpočtových jednotek 3. Organizační složky územních samosprávných celků 4. Místní příspěvkové organizace 5. Veřejné výzkumné instituce územních samosprávných celků 6. Místní školské právnické osoby 7. Obchodní společnosti územních samosprávných celků 8. Ústavy územních samosprávných celků 2
prostřednictvím tzv. rozpočtových jednotek ◦ obce ◦ kraje ◦ dobrovolné svazky obcí ◦ Regionální rady regionů soudržnosti ◦ místní rozpočtové jednotky organizace územních samosprávných celků 3
Místní rozpočtové jednotky základníorganizační složky příspěvkové organizace ostatní veřejné výzkumné instituce školské právnické osoby obchodní společnosti ústavy 4
A. Základní informace B. Rozpočtové hospodaření 5
zařízení bez právní subjektivity rozpočtové organizace obcí vznik ◦ rozhodnutím zastupitelstva ◦ zřizovací listina druhy činností, pro které jsou vhodné ◦ kumulativní či alternativní výčet? ◦ závaznost? vedoucí 6
jménem svého zřizovatele není účetní jednotkou rozpočet ◦ součástí rozpočtu zřizovatele zásada hospodárnosti dispozice s rozpočtem ◦ odpovědnost ◦ běžná, pravidelná činnost – provozní záloha možnost vybírání rozpočtových příjmů peněžní fondy 7
A. Základní informace B. Majetek C. Rozpočtové hospodaření D. Peněžní fondy 8
právnické osoby nevytvářející zisk vznik ◦ rozhodnutím zastupitelstva obce nebo kraje ◦ rozhodnutím nejvyššího orgánu dobrovolného svazku obcí ◦ zřizovací listina ◦ zápis do obchodního rejstříku přeměny místních příspěvkových organizací 9
svěřený majetek ◦ zřizovací listina vlastní majetek ◦ taxativní důvody nabytí odpisování omezení dispozice s majetkem 10 Majetek svěřený majetek vlastní majetek
rozpočet ◦ netto princip rozpočtového hospodaření zdroje financování rozpočtu ◦ hlavní činnost ◦ prostředky z rozpočtu zřizovatele ◦ dotace na úhradu provozních výdajů ◦ doplňková činnost 11
odvody ◦ taxativně stanovené důvody plánované výnosy překračují plánované náklady, a to jako závazný ukazatel rozpočtu investiční zdroje jsou větší, než je jejich potřeba užití podle rozhodnutí zřizovatele 12
I. rezervní fond II. fond investic III. fond odměn IV. fond kulturních a sociálních potřeb 13
příjmy ◦ zlepšený výsledek hospodaření ◦ peněžní dary výdaje ◦ rozvoj činnosti ◦ k překlenutí dočasného nesouladu mezi výnosy a náklady ◦ odvody za porušení rozpočtové kázně ◦ k úhradě ztráty ◦ převod do fondu investic 14
příjmy ◦ odpisy majetku ◦ investiční příspěvek z rozpočtu zřizovatele ◦ investiční příspěvky ze státních fondů a jiných veřejných rozpočtů ◦ výnosy z prodeje svěřeného majetku ◦ výnosy z prodeje vlastního majetku ◦ peněžní dary ◦ převody z rezervního fondu výdaje ◦ na pořízení a technické zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku ◦ investiční úvěry a (zá)půjčky ◦ odvod do rozpočtu zřizovatele ◦ údržba a opravy majetku 15
příjmy ◦ zlepšený hospodářský výsledek (80 % a 80 %) ◦ peněžní dary na platy výdaje ◦ odměny zaměstnancům ◦ překročení stanoveného objemu prostředků na platy 16
příjmy ◦ základní příděl na vrub nákladů příspěvkové organizace z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů výdaje ◦ na zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb vyhláška č. 114/2002 Sb. 17
(1) Z fondu lze poskytovat zaměstnancům věcné nebo peněžní dary a) za mimořádnou aktivitu ve prospěch zaměstnavatele při poskytnutí osobní pomoci při požáru, živelní události a při jiných mimořádných případech a za aktivitu humanitárního a sociálního charakteru a péči o zaměstnance a jejich rodinné příslušníky, b) při pracovních výročích 20 a každých dalších 5 let trvání pracovního nebo služebního poměru u zaměstnavatele; do pracovního výročí lze započítat i dobu trvání pracovního poměru u jiných zaměstnavatelů. Do pracovních výročí nelze zahrnout dobu výkonu práce konané na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr, c) při životních výročích 50 let a každých dalších 5 let věku, d) při prvním odchodu do starobního nebo plného invalidního důchodu. 18
A. Základní informace B. Činnosti C. Rozpočtové hospodaření D. Peněžní fondy 19
zákon č. 341/2005 Sb. veřejné výzkumné instituce ◦ právnické osoby, jejímž hlavním předmětem činnosti je výzkum zřízení a vznik 20 Veřejné výzkumné instituce státní územních samosprávných celků
21 Činnosti hlavnídalšíjiné
rozpočet ◦ vyrovnanost ◦ příjmy podpory hlavní nebo další činnosti z veřejných a jiných prostředků finanční prostředky z majetku dary, dědictví, dotace příjmy z jiné činnosti ◦ výdaje na hlavní činnost na další činnost na jinou činnost 22
rezervní fond fond reprodukce majetku fond účelově určených prostředků fond sociální 23
A. Základní informace B. Rozpočtové hospodaření 24
právnické osoby členění: hlavní činnost zřízení a vznik 25 Školské právnické osoby veřejnéstátnímístnísoukromécírkevníostatní
příjmy ◦ finanční prostředky ze státního rozpočtu ◦ finanční prostředky z rozpočtů územních samosprávných celků ◦ příjmy z hlavní a doplňkové činnosti ◦ finanční prostředky přijaté od zřizovatele ◦ úplata za vzdělávání a školské služby ◦ příjmy z majetku ve vlastnictví školské právnické osoby ◦ dary a dědictví 26
rozpočet ◦ pouze hlavní činnost doplňková činnost peněžní fondy ◦ rezervní fond ◦ fond investic ◦ fond kulturních a sociálních potřeb 27
založení ◦ s.r.o. ◦ a.s. společník obchodní společnosti dobrovolné svazky obcí? 28
založení ◦ dříve obecně prospěšné společnosti účastník ústavu (obecně prospěšné společnosti?) dobrovolné svazky obcí? 29
doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových Praha tel.: