Řízení firem s majetkovým podílem města 20.1.2016 193. Žofínské fórum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podporujeme Vaši budoucnostwww.esfcr.cz Seminář pro žadatele k výzvě OP LZZ č. B6 – Zvýšení kvality řízení lidských zdrojů a optimalizace.
Advertisements

Řízení firem s majetkovým podílem města (Municipální společnosti) Žofínské fórum.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Role dobrovolných svazků obcí (DSO) v ČR při centrálním zadávání 1 Ing. Lukáš Vlček starosta města Pacova předseda Regionální komise Svazu měst a obcí.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
Dokument KAP MSK - obsah
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Reporting dle Směrnice OECD Filip Gregor
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
9. mezinárodní konference ICTfórum/Personalis 2005
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Státní organizace.
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Matouš Bořkovec, ZŠ Mikoláše Alše
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Cvičení 4 Právní formy podniku.
Společenská odpovědnost ve školství
Systém sdružených nákupů,
Téma 11: Finanční plánování
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Základní informace o poskytovateli
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Evropský návratový fond (ENF)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Název projektu: Moderní škola
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Koncepce rozvoje činnosti AV ČR
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Řízení firem s majetkovým podílem města Žofínské fórum

1.Poslání městských společností 2.Historie vzniku městských společností 3.Řízení městských společností 4.Co dále? 5.Strategické cíle HMP Obsah prezentace

Poslání městských společností Proč MOS vznikají ? Efektivně zajišťují významné potřeby města -Komunální služby (odpadového hospodaření, úklid komunikace, zeleň, VO atd.) -Správa městského majetku -Služby v oblasti s omezenou konkurenceschopností (např. veřejná doprava ve velkých městech) -Podporované aktivity (sport, kultura, sociální služby, apod.) -Jsou zdrojem financí městského rozpočtu Základ úspěchu podnikání MOS : -Vyvážená, kvalitní společenská smlouva + silné kompetence Valné hromady -Dobře informované zastupitelstvo a veřejnost -Erudovaný, stabilní a dobře honorovaný management -Omezení politického vlivu na řízení společnosti -Tlak vlastníka na efektivitu -Účinné controllingové mechanismy (plánování, řízení a kontrola): uvnitř i směrem k vlastníkovi -Koncepční dlouhodobá práce a rozvoj

Poslání městských společností A mnoho dalších ………… Reprezentují objemově i finančně významné, opakované a stabilní aktivity, které mají významný vliv pro občany a město a jsou součástí pokrytí prakticky dennodenních potřeb

Historie vzniku městských společností Transformace bývalých městských organizací Fond národního majetku Kupónová privatizace Hledání strategických partnerů s know-how a finanční sílou x výhody 100 % municipálního vlastnictví

Historie vzniku městských společností

Řízení městských společností 1.100% vlastněné společnosti 2.Ovládané společnosti – majoritní obchodní podíl 3.Společnosti s minoritním vlivem Práva a povinnosti města : -Zakládání obchodních společností – k hospodářskému využívání majetku, zabezpečení veřejně prospěšné činnosti -Municipalita vykonává svá práva společníka prostřednictvím svých orgánů – zastupitelstvem a radou obce

Řízení městských společností Strategie a koncepce MOS – existují, roční plán, kontrola – sjednocený reporting Podnikatelský plán – cíle, priority, vyhodnocování plnění ročního plánu Jak fungují řídící a kontrolní procesy? Právo města provést kontrolu hospodaření jím nominovaným subjektem Nastavení systému řízení a controllingu pro MOS

Ovládané společnosti – zásady a pilíře řízení : Transparentnost Zavedení operativní a vrcholové úrovně řízení a kontroly Schvalovací procesy Rady Města Reálné a věcně správné roční plány Průběžný manažerský reporting Efektivní controlling Motivační systém provázaný na schválený roční plán Roční hodnocení plnění plánu a ukazatelů motivačního systém Aktivní činnost členů dozorčích rad nominovaných městem Řízení městských společností

Společnosti s minoritním podílem Kontrola a řízení je ovlivněna postavením a právy Města jako minoritního vlastníka Tato forma účasti města v MOS má význam za předpokladu : -Existuje právo nákupní opce Města získat majoritní podíl -Realizace společného zájmu Město se musí pokusit dojednat změnu korporátních dokumentů, která by umožnila získávat informace nad rámec zveřejňovaných informací, realizovat kontrolní nástroje, pokládat dotazy a vyžadovat odpovědi Řízení městských společností

Společnosti s minoritním podílem Největší problém – nakládání s informacemi citlivými v obchodním styku Obchodní společnosti nesmí být ohroženy únikem informací Musí být jasně definovány podmínky úvěrové politiky MOS Jasně definovány podmínky pro prodej majetku města Obchodní strategie společností – tržní rizika – dopady na město Řízení městských společností

Co dále? Prioritou musí být : -Zajištění služeb občanům (závazek veřejné služby) – veřejná doprava, centrální vytápění, veřejné osvětlení, provoz městských sportovišť, komunální služby apod. -Obchodní činnost MOS spojená s výše uvedenými službami – opravy a údržba komunikací, technické sítě apod.

Co dále? In – house zadání městem ZVZ – umožňuje 100% MOS, která vykonává podstatnou část své činnosti pro veřejného zadavatele zadat zakázku in-house Směrnice Rady a Evropského parlamentu č.2014/24 EU – platná od – požadavek minimálně 80% tržeb – jedná se o všechny tržby dané společnosti – nikoliv pouze tržby z činností řešených přímým zadáním zakázky Toto je jeden z hlavních cílů HMP !

Co dále?

Tento holding bude sdružovat aktiva, které primárně slouží Pražanům a dají se považovat za strategické Město bude dostávat stabilní finanční tok hotovosti přes dividendy, resp. Nájemné Synergie na straně nákladů plynoucí ze spojení energetických firem – dnes PRE, PP a PT podnikají jako nezávislé podnikatelské subjekty, PP a PRE si konkurují a nabízejí podobný produkt, ve společnostech jen na obchodu pracuje více než zaměstnanců, sjednocením vzniknou úspory v řádech stamilionů korun ročně – snížení koncové ceny pro zákazníky – voliče – v řádech procent Získání stoprocentní kontroly nad městskými aktivy a aktivitami všech firem, což je dnes obtížné

Co dále? Efektivní hospodaření městských firem, získání stabilních finančních zdrojů pro další rozvoj infrastruktury města Obchodní aktivity energetických firem se mohou částečně přesunout na strategické hráče – např. ČEZ, kteří mohou využít dalších synergií Transparentnost fungování celého modelu může pomoci zajistit kromě regulace také IPO podílu v PMH či ještě lépe v provozní firmě – možnost získání dalšího příjmu v řádech miliard korun

Strategické cíle HMP 1.Nezávislé řízení MOS při zachování veřejné kontroly a možnosti rozhodování představitelů města 2.Naplňování veřejného zájmu – zachování rozsahu služeb poskytovaných občanům 3.Uvedení dnešní praxe do souladu s právní úpravou obchodních společností – trestní odpovědnost statutárních orgánů, zachování nezávislosti vedení společnosti na akcionáři 4.Využití ekonomických a organizačních synergií – sdílení finančních zdrojů, optimalizace majetkové struktury

Strategické cíle HMP HMP musí definovat strategické obory, ve kterých chce podnikat Aby HMP mohla přistoupit k realizaci svých cílů je nezbytně nutné otevřeně diskutovat se svými společníky a nalézt oboustranně výhodné řešení – odprodej / směnu obchodních podílů apod. KDE JE VŮLE, TAM JE I CESTA. (Georg Bernard Shaw)

Děkuji za pozornost Ing. Pavel Pustějovský Člen představenstva PRE, a.s. Člen představenstva PPH, a.s.