TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Podnik Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/ – Individualizace a inovace výuky Autor: Ing. Bc. Ludmila Badurová
ANOTACE Podnik je obvykle pojímán jako ziskový, výdělečný subjekt. Prezentace seznamuje žáky s charakteristikou podniku a kvantitativním členěním podniků. Prezentace je určena pro odborné ekonomické vzdělávání oboru Gastronomie a Kuchař – číšník.
PODNIK Podnik je soubor hmotných, osobních a nehmotných složek podnikání K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozování podniku V právním smyslu je podnik považován za věc, a to věc hromadnou Slovo podnik je v obecném povědomí vnímáno jako označení podnikatelského subjektu.
SAMOSTATNOST PODNIKU PRÁVNÍ EKONOMICKÁ ORGANIZAČNÍ
Podnikatelský záměr nápad průzkum plán realizace zakladatelský rozpočet posouzení reálnosti založení podniku
KVANTITATIVNÍ ČLENĚNÍ PODNIKŮ Česká statistika se harmonizovala s kvalitativní typologií podnikání Eurostatu a podniky dělí do tří skupin podle počtu zaměstnanců: malé – do 20 zaměstnanců střední – do 100 zaměstnanců velké – 100 a více zaměstnanců.
KVANTITATIVNÍ ČLENĚNÍ PODNIKŮ Česká správa sociálního zabezpečení člení firmy na: malé – do 25 zaměstnanců ostatní – s 25 a více zaměstnanci
KVANTITATIVNÍ ČLENĚNÍ PODNIKŮ Rozdělení podniků podle přidané hodnoty (EU) Česká republika klasifikuje podle přidané hodnoty (v mil. Kč) : velmi malá – do 0,4 malá – do 2 střední – do 10 větší střední – do 50 velká – 200 velmi velká – nad 200 (mil. Kč).
KVANTITATIVNÍ ČLENĚNÍ PODNIKŮ Rozhodujícím kritériem se stává počet pracovníků: mikropodnik – 1 – 9 malý podnik – 10 – 49 střední podnik – 50 – 249 velký podnik – nad 250 zaměstnanců
POUŽITÁ LITERATURA AUTOR NEUVEDEN. Podnik [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VOZNICOVÁ, Ludmila. Diplomová práce. Podpora malých a středních podniků ze zdrojů evropské unie. Ostrava: Vysoká škola podnikání a.s., 2009, ISBN NENÍ UVEDENO.