PREZENTACE v rámci projektu „Vzdělávání účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji“ Téma: Standardy kvality poskytování sociálních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené rodiny a děti Pardubice, 25. říjen 2012 MPSV.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
1. WORKSHOP.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Úřad práce České republiky
Josef Středula, předseda ČMKOS
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Hlavní město praha a integrace cizinců
Pracovní porada Pracovní list.
Společenská odpovědnost ve školství
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Pracovní porada Pracovní list.
Základní informace o poskytovateli
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Zapojení nestátních neziskových organizací do NRP a NSRR
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
PROCES STANDARDIZACE SOCIÁLNÍ PRÁCE V LOVOSICÍCH
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Online databáze pro ohrožené rodiny a děti v ORP Chrudim SÍŤ POMOCI A PODPORY na Chrudimsku V RÁMCI PROJEKTU EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ SÍTĚ SLUŽEB PRO OHROŽENÉ.
Život bez střeva , Praha.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

PREZENTACE v rámci projektu „Vzdělávání účastníků procesu plánování rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji“ Téma: Standardy kvality poskytování sociálních služeb Irena Tomešová Centrum pro kvalitu a standardy v sociálních službách při Národním vzdělávacím fondu,o.p.s. Květen 2007 © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

POJEM KVALITA, ZÁKLAD KVALITY Kvalita  je jedna ze základních kategorií odpovídající na otázku “JAK? JAKÝ?“.  je to souhrn vlastností, které ukazují na to, co daná věc vlastně je  můžeme jej také nahradit synonymem „hodnota“: je-li něco „kvalitní“, předpokládáme, že je to také „hodnotné“  potřeba se domluvit, co je v tom konkrétním případě hodnotou – je nezbytné stanovit normu nebo-li „standard“ © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

POJEM KVALITA, ZÁKLAD KVALITY Kde se rodí úvahy o kvalitě? Počátky: průmysl, výroba … V oblasti soc. péče první úvahy a diskuse a analýzy: poč. 80 let. Počáteční úkol: stanovení standardů, jejich definování, popis, měření a hodnocení „kvality“, zajištění kvality, kontrola kvality atd. Stanovení 3 hl. kritérií kvality:  Efektivnost  Výkonnost  Hospodárnost  Proces vedoucí ke slnění těchto kritérií: tzv. „řízení kvality“  Kvalita: je dnes chápana jako proces definovaný a řízený managementem a spoluvytvářený relevantním personálem (PPP) © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

Zásady  Změna procesů musí mít kvalitní řízení – změny jsou často zaváděny a připravovány pod heslem jak má být změna provedena  Změny vyžadují, aby byly prováděny lidmi – nerealizují se samy od sebe  Drobné změny, i když mohou budit zdání, že znamenají řešení, řešení většinou neznamenají  Procesy spojené se změnami jsou složité, vyžadují řadu koordinačních strategií na různých úrovních © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

METODY A NÁSTROJE ZAVÁDĚNÍ KVALITY Standardy – normy pro určování trvalé kvality Standardy jako nástroj kontroly x jako prostředky rozvoje a zkvalitňování služeb Měřitelnost a výklad standardů Otázky stanovení limitů při posuzování nesouladu se standardy © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

METODY A NÁSTROJE HODNOCENÍ KVALITY Externí, tj. cestou inspekce/externího auditu X interní, tj. modely sebehodnocení interní, tj. modely sebehodnocení Hodnocení kvality jako součásti řízení cestou monitoringu a zavedení informačního sytému pro vedení organizace Formální, tj. podle pevně stanovených kritérií X přístup k neformálnímu hodnocení kvality, tj. využívání různých sebehodnotících metod přístup k neformálnímu hodnocení kvality, tj. využívání různých sebehodnotících metod © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

MODEL OVĚŘOVÁNÍ KVALITY: Evropský model vynikající kvality... znamená způsob, jak pomoci při hodnocení výkonů organizace, a to jak z hlediska výkonů, tak metod vedoucích k jejich dosahování - cestou ověřování, kde je nutná změna k lepšímu. Organizace potřebuje nabýt jistoty, že cestou: A) efektivity: 1) řízení + 2) politiky a strategie + 3) řízení lidí + 4) zdrojů a 5) procesů B) spokojenosti: 6) klientů + 7) ostatních zúčastněných osob (zaměstnanců) + 8) sociální relevancí a celkovým dopadem C) 9) bude dosaženo vynikající kvality, která znamená naplnění cílů prostřednictvím dosahování konkrétních výsledků. © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

HISTORICKÝ EXKURZ DO SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ČR DO ROKU 1989 Období Rakouska-Uherska: legislativní základy v sociální oblasti Vznik samostatného Československa: nejvýznamnější moment Meziválečná etapa rozkvět na poli praxe i teorie  vysoká úroveň soc. zákonodárství Po roce 1948: státní monopol, občan - pasivní příjemce služeb, o jejichž podobě a kvalitě nemohl spolurozhodovat Po listopadu 1989:  zakládání občanských sdružení, spolků a jiných nevládních institucí a jejich zapojení do systému sociálních služeb  vytvoření prostoru pro občanskou aktivitu + podmínek pro renesanci oboru sociální práce © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

STRUČNÝ PŘEHLED HLAVNÍCH AKTIVIT V OBLASTI ROZVOJE KVALITY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB PO ROCE 1989 Proces vytváření standardů kvality 90 léta: diskuse o pojmu „sociální služby“, jejich podobě – konkrétní aktivity hlavně v neziskovém sektoru apod. 1999: sociální konference konaná na Magistrátu hl. m. Prahy: zahájení reformy sociálních služeb 1999: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí vypsal úkol s cílem definovat podobu sociálních služeb; byl přijat výstup Komory sociálních pracovníků, který se zaměřil na procesy, které definují soc. službu : MPSV realizuje s Národním vzdělávacím fondem „Projekt vytvoření minimálních standardů pro jednotlivé komplexy sociálních služeb“ - cca 20 pracovních skupin, složených z poskytovatelů, zřizovatelů a uživatelů sociálních služeb, vypracování prvních verzí 20ti specifických standardů pro jednotlivé služby, tzv. „akreditační standardy komplexů služeb“ - cca 20 pracovních skupin, složených z poskytovatelů, zřizovatelů a uživatelů sociálních služeb, vypracování prvních verzí 20ti specifických standardů pro jednotlivé služby, tzv. „akreditační standardy komplexů služeb“ 2001: zahájení přípravy „registračních standardů“ – konzultační proces o míře obecnosti standardů a hodnocení kvality → závěr: obecné standardy společné pro všechny typy služeb 2002: výstup: zveřejnění tzv. národní standardy sociálních služeb © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

Proces vytváření hodnocení kvality sociálních služeb vedoucí k inspekci Realizace několika projektů MPSV ve spolupráci s Národním vzdělávacím fondem: : : „Projekt Metodika hodnocení kvality služeb v ústavech přímo řízených MPSV“ 2001: 2001: Projekt „Metodika hodnocení kvality služeb poskytovaných v rezidenčních službách (i) podporované bydlení, chráněné bydlení, (ii) azylové domy“ (2001) 2001: 2001: Projekt „Vypracování vzorové metodiky hodnocení kvality poskytovaných služeb pro oblast sociální intervence - poradenství“ (2001) 2001: 2001: „Metodika výcviku sekretářů a hodnotitelů kvality sociálních služeb v ÚSP a výcvik 16 hodnotitelů, 7 sekretářů, 4-6 vedoucích HS a 3-4 supervizorů“ 2001: 2001: „Projekt kontrola kvality poskytovaných sociálních služeb u příjemců dotací ze státního rozpočtu pro rok 2001“ 2000 – – 2003: Česko-britský projekt „Podpora MPSV při reformě sociálních služeb“. 2 hl. moduly: I. Komunitní plánování II.Rozvoj kvality v soc. službách (tzn. standardy + inspekce) © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

Proces školení inspektorů 2001: 2001: vyškolení prvních 16 hodnotitelů kvality a 4-6 vedoucích hodnotitelských skupin (projekt viz výše) 2001 – 2002: 2001 – 2002: 1. školení inspektorů (30 účastníků). Realizace tzv. „pilotních inspekcí“ (pod česko-britským projektem) v olomouckém regionu, libereckém regionu a Praze 2004 – 2005: 2004 – 2005: vyškolení 2. skupiny inspektorů 2004–2007: 2004–2007: MPSV čerpá prostředky z Evropského sociálního fondu na systémové projekty pro oblast kvality (např. další školení inspektorů, průvodců kvality apod.) © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

Kraje a kvalita  Královéhradecký kraj  Liberecký kraj  Středočeský kraj  Kraj Vysočina  postupně další kraje © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

NNO a kvalita – asociace poskytovatelů a uživatelů  NNO jako nositelé zahraničních zkušeností v oblasti kvality  NNO jako partneři při vytváření národních standardů kvality  NNO jako autoři „vyššího“ standardu v poskytování sociálních služeb (např. Asociace občanských poraden, Asociace manželských a rodinných poradců ČR, Česká asociace streetwork, Pražská organizace vozíčkářů ad., ad.) © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

Další aktivity v oblasti kvality sociálních služeb ročník udělování „cen za kvalitu v sociální péči“ v pobytových a terénních službách 2006: 1. ročník udělování „cen za kvalitu v sociální péči“ v pobytových a terénních službách Kategorie cen: * Cena kvality pro poskytovatele soc. služeb pro seniory, děti, osoby se zdravotním postižením, osoby ohrožené sociálním vyloučením * Osobnost roku v sociálních službách * Cena sympatie * Cena MPSV za kreativní přístup k transformaci sociálních služeb © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

: přijetí zákona o sociálních službách číslo 108/2006 Sb. s účinností od

NÁRODNÍ STANDARDY KVALITY „Proč standardy? Jaký mají smysl?“ V naší zemi jde o 1. příležitost, jak pojmenovat a dohodnout se, co je u nás „kvalitní“:  dříve v zařízeních nebylo sjednoceno, co je dobře a co je špatně → každý jsme měli velmi různé představy o kvalitě → nebylo pravidlo/autorita, která by to určila → část Pracovníků si trvala na „špatné praxi“: Klienti jsou jako děti, je nutné o ně pečovat. x Klienti jsou dospělí lidé a je potřeba dostat do běžného života.  →→→ standardy vypracované v r MPSV : stanovení pravidel, nastavujících laťku, stanovujících měřítka k vyhodnocení práce… © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

V čem spočívá podstata naplňování standardů kvality: Nevýhoda: psané značně složitě, obtížně srozumitelným jazykem, ale ve skutečnosti jde o jednoduché jednotlivé principy Podstata práce na standardech: uskutečnit dohodu mezi Managementem + Personálem + Uživateli…… …….a také Zřizovatelem a Veřejností o společných hodnotách + cílech + postupech: → jsou-li domluveny společné hodnoty (kde je dobré pečovat a kde podporovat), →jsou-li domluveny společné cíle (CO), čeho chceme dosáhnout → jsou-li domluveny společné cíle (CO), čeho chceme dosáhnout → potom je možná domluva na společných postupech (JAK) → důležitá věc: M + P má někdy přizvat U, v další fázi Z a V  hlavní nástroj: komunikace © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

V čem spočívá podstata naplňování standardů kvality: cesta důležitější než cíl Při zavádění standardů je cesta důležitější než cíl. „Papíry“ jsou jen dílčím momentem, důležitější je proces. Krédo „Standardy kvality jsou příležitostí společně řešit důležité věci“ © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

V čem spočívá podstata naplňování standardů kvality: Např. je potřeba prozkoumat POSLÁNÍ ORG a jeho SMYSL Smysl poslání ORG je jako MAJÁK: → v poslání jsou obsaženy základní hodnoty ORG → jde o praktickou pomůcku při každodenním rozhodování Např. poslání: Pečujeme o U x Podporujeme U k samostatnosti = děláme vše, pečujeme = otevřená cesta k více za všech okolností možnostem → něco si U může dělat sám, můžeme péči odmítnout © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

Co můžeme od standardů očekávat → jak to funguje: Standardy jsou zvláštní, nedirektivní normou PT Standardy kvality jsou založeny na kreativitě PT: 90 % : principy 90 % : tvoří principy (= vlastní pravidla) → poskytovatel dostává vlastní prostor, aby si vytvořil vlastní pravidla; 10 % :jasná direkce 10 % : tvoří jasná direkce→ poskytovatel dostává jasnou direkci, co má udělat v určité situaci → jinak si to poskytovatel může ošetřit podle svého…   předepisováno je minimálně: → jsme si sami autoritou → větší nárok na naši zodpovědnost © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

CO SE DĚJE V ORG. ZAVÁDĚJÍCÍ STANDARDY: Hledání kvality: co jsme dnes vytvořili, už nemusí platit zítra … Zavádění = = Řízený proces: 85 %komunikace 85 % energie zabere komunikace (!ne papírování!): MPU komunikace mezi M a P, popř. U: diskuse, vyjednávání 10 %organizování komunikace 10 % energie zabere organizování komunikace (týmové komunikace) 5 %administrativa /dokumentace 5 % energie zabere administrativa /dokumentace: : tj. výstupy z diskusí → zápisy výstupů (nejdříve diskuse, připomínky) → výstupem je : © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

CO SE DĚJE V ORG. ZAVÁDĚJÍCÍ STANDARDY:... výstupem je : důkaz, že se na tom pracuje VERZE = „PAPÍR“ STOPA na cestě (tj. místo, na kterém v procesu jsme) Proč stopa ? P …kompetence P se v čase vyvíjejí, stopa je autentická → nesnažíme se tvořit “dokonalou dokumentaci“, když tomu realita neodpovídá … © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

CO SE DĚJE V ORG. ZAVÁDĚJÍCÍ STANDARDY: Proces je také o hledání hranic: PT... aby to v PT fungovalo, hledají se hranice:  PM  mezi P a M → oboustranná komunikace: PP → jak má být postaráno o P, pravidla pro oceňování P  PU  mezi P a U: P → co s i mohou P dovolit při své práci a co už ne  PP  mezi P a P: P → umí si P bránit své hranice? © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

CO SE DĚJE V ORG. ZAVÁDĚJÍCÍ STANDARDY: CO SE DĚJE V ORG. ZAVÁDĚJÍCÍ STANDARDY: HRANICE Hranice   hranice jsou proměnlivé → co je ještě např. hranice mezi tím, co musíme a tím, co je již „luxus“   neexistují pevné hranice → proměňují se: * v čase * v prostoru © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

CO SE DĚJE V ORG. ZAVÁDĚJÍCÍ STANDARDY: CO SE DĚJE V ORG. ZAVÁDĚJÍCÍ STANDARDY: HRANICE Hranice existují: Hranice existují: např. práva U a práva P Standard č. 2 – ochrana práv uživatelů v sobě zahrnuje dvě stránky: 1) práva uživatelů + 2) práva pracovníků, práva organizace, práva jiného uživatele Práva U – ale jsou ohraničená → definujeme práva U, definujeme prostor, kde už práva U končí → tak definujeme i práva P Ne(!) že U mají právo na vše – ale je nutné znát hranice + naučit se s nimi zacházet → na co právo má, na co už ne! © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

CO SE DĚJE V ORG. ZAVÁDĚJÍCÍ STANDARDY: CO SE DĚJE V ORG. ZAVÁDĚJÍCÍ STANDARDY: HRANICE Práva jsou spojené nádoby → → ochrana práv Uživatelů je i o ochraně práv Pracovníka či Organizace… Pro P: důležité BÝT V KONTAKTU S HRANICEMI:  neustále srovnávat  komunikovat s vnějškem → nebýt zahleděný sám do sebe  být v kontaktu s ostatními P, U, s moderním evropským pojetím kvality … práva uživatelepráva pracovníků práva organizace práva jiného uživatele © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

CO SE DĚJE V ORG. ZAVÁDĚJÍCÍ STANDARDY: KOMPETENCE Kompetence pracovního týmu S každým rokem → rostou kompetence P ; odpovědnost se přenáší na pracovníky co nejblíže k uživateli → v důsledku to vede k ÚLEVĚ, k ODLEHČENÍ → větší BEZPEČÍ. Problém P hned na začátku chce „dokonalost“ X ale je nutné existující problémy otevřít, pojmenovat a začít řešit →→→ TĚŽIŠTĚ JE V KOMUNIKACI V RÁMCI PROCESU 1. rok 2. rok 3. rok Zvyšování kompetence P: 1. rok → nastartování procesu → uvedení mezi → velké změny 2. rok → další diskuse, propracovávání materiálů 3. rok → materiál získává konečnou verzi Po 3. roce: již se příliš nemění, stabilizuje se 4. rok © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

PRINCIPY KVALITY: (1) NEZÁVISLOST (2) AUTONOMIE (3) INTEGRACE © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

PRINCIPY KVALITY: (4) RESPEKTOVÁNÍ POTŘEB Potřeby uživatele Poslání organizace Iluze komplexní péče: 1) U má své potřeby 2) ORG má své poslání → ORG zabezpečuje U v mezích svého poslání →→ jisté potřeby zůstanou neuspokojeny „Komplexní péče“ je šidítko → člověka nelze zabezpečit komplexně → vznikají pocity viny, P je přetěžován Poslání organizace Potřeby uživatele © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

PRINCIPY KVALITY: (5) PARTNERSTVÍ ManagementPersonál ManagementKlienti ManagementZřizovatel KlientiPersonál © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

PRINCIPY KVALITY: (6) SUBSIDIARITA (7) BĚŽNÝ ZPŮSOB ŽIVOTA © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena

Centrum pro kvalitu a standardy v sociálních službách při Národním vzdělávacím fondu,o.p.s. Zdroj: Chris Payne (materiály Česko- britského projektu, ); Martin Haicl (přednášky, workshopy); Irena Tomešová (přednášky); projekty NVF, o.p.s. © CEKAS při NVF, o. p. s., všechna práva vyhrazena