Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _11 Podnikatelé první republiky Téma: Dějepis 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
{ Podnikatelé první republiky Mgr. Lenka Kudrnová
nejznámější a nejvlivnější finančník první republiky byl právníkem, věnoval se žurnalistice (redaktorem Národních listů) 1916 zatčen a obžalován z velezrady – podporoval české národní hnutí, amnestován císařem Karlem po vzniku ČSR odmítl být ministrem financí byl blízkým přítelem Masaryka za jeho vedení Živnobanka vlastnila téměř polovinu českého průmyslu a stále bohatla Jaroslav Preiss - bankéř
po Benešově abdikaci byl jedním z kandidátů na prezidenta byl vyslýchán gestapem a postaven před soud (byla mu udělena vysoká pokuta) byl také mecenášem umění (sbírka obrazů a knih), finančně se podílel na stavbě Mánesa, Národního technického muzea, podporoval činnost Kramářem založené Moderní galerie po válce byl zatčen a obviněn z kolaborace, k jeho odsouzení však již nedošlo Jaroslav Preiss - bankéř
Stokoruna budova Živnobanky
spolu se sourozenci založil obuvnickou firmu Baťa a je jeden z největších podnikatelů své doby jeho postupy a technologie byly na tehdejší podnikání revoluční a jsou stále užívány pro svoji firmu dokázal podle svých představ přebudovat město Zlín první obuvnickou živnost založili sourozenci v roce 1894 ve Zlíně, v krizi roku 1895 museli zastavit všechen firemní majetek, Tomášovi se však podařilo firmu zachránit Tomáš Baťa
o rok později začal vyrábět proslulé baťovky (plátěné boty s koženou podešví a elegantní špičkou z pravé kůže) v roce 1910 již zaměstnával 350 dělníků a začal stavět tzv. Baťovy domky z červených pálených cihel v roce 1923 se stal starostou města Zlína, síť jeho prodejen čítala již 112 poboček a začíná se orientovat na zahraniční obchod (jeho obuv je synonymem nízké ceny a vysoké kvality) o dva roky později vyrábí již párů bot denně a zaměstnává lidí od roku 1931 zakládá výrobní pobočky po celém světě 12. července 1932 Tomáš Baťa zahynul při letecké nehodě Tomáš Baťa
Logo firmy Snímek z nehody Světově známé baťovky
původně strojní zámečník a knihkupec založili v Mladé Boleslavi továrnu na výrobu jízdních kol, motocyklů a automobilů brzy se stali největším výrobcem automobilů a Rakousko- Uhersku, jejich vozy vítězily i v řadě mezinárodních soutěží v roce 1924 firmu zničil požár a celá společnost se ocitla ve finanční tísni 1925 firmu převzal koncern Škoda (Laurin zůstal technickým ředitelem) Laurin & Klement
Zakladatelé Loga firmy Jeden z vyráběných vozů
byl významný český technik a velkopodnikatel, je zakladatelem největší strojírenské továrny Škoda v Plzni továrnu koupil v roce 1869 od hraběte Valdštejna, dohodnutá kupní cena byla zlatých brzy vybudoval mamutí podnik se 4000 dělníky a 200 techniky přeorientoval se na výrobu zbraní, strojů do sladoven a pivovarů, dolů, hutí a válcoven, nově vybudoval ocelárnu Emil Škoda
ještě před smrtí Emila Škody dochází k přetransformování podniku na akciovou společnost po vzniku ČSR rozšiřuje firma výrobu o lodě, letadla, lokomotivy a automobily (byla začleněna dosavadní firma Laurin & Klement) v roce 1917 došlo v muničce na Bolevci k ohromnému výbuchu, který inspiroval Karla Čapka k napsání románu Krakatit Škodovy závody
původně ocelárna na Kladně založená 1889 otcem známého filosofa Ludwiga Wittgensteina pojmenována na počest manželky zakladatele Leopoldiny huť byla součástí velkého uhelného, železářského a ocelářského kartelu vyráběla děla, hlavně, ocelová péra, ocel na nástroje a ocelové dráty, stále se modernizovala 1929 zaměstnávala Huť Poldi 4000 dělníků a vyráběla 40 tisíc tun výrobků, zejména dělových a kulometných hlavní, nástrojů a klikových hřídelů Karl Wittgenstein – Poldi Kladno
Českomoravská Kolben Daněk jeden z významných strojírenských podniků předválečného Československa vyráběla kolejová vozidla, automobily, vybavení pro vodní elektrárny, dolů i potravinářského průmyslu sloučením 3 původně samostatných subjektů vznikla v roce 1927 největší strojírna v tehdejším Československu v jejím čele stál až do svého zatčení nacisty v roce 1939 Emil Kolben ČKD Emil Kolben Čeněk Daněk
Prezentace tě seznámila s několika osobnostmi a podniky průmyslu první republiky. Dokážeš nyní poznat některé další významné továrny podle jejich log? Věděl bys, co vyráběly? Zbrojovka Brno zbraně a různé stroje např. auta Tatra Kopřivnice nákladní automobily Praga automobily, motocykly autobusy, trolejbusy, letouny, tanky, převodovky
1. Do sešitu si překresli jedno logo významného českého podniku první republiky podle svého výběru. K němu připiš vše, co o této firmě víš. 2. Koho považuješ za největšího meziválečného podnikatele? Proč? 3. Patřila ČSR v meziválečném období k evropským průmyslovým obrům či trpaslíkům? Své tvrzení zdůvodni. Opakovací otázky
AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne Odpilotováno dneve třídě Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborPodnikatelé první republiky TémaDějepis 9. ročník Klíčová slovaJ. Preiss, T. Baťa, Laurin a Klement, E. Škoda, Škodovy závody, Poldi Kladno, E. Kolben, Č. Daněk, ČKD
ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 9. ročník. Časová dotace cca 40 min. Materiál obsahuje jednu spojovačku s řešením a závěrečné opakovací otázky. Materiál seznamuje s významnými velikány českého prvorepublikového průmyslu. Žáci se naučí rozeznávat loga podniků, které z velké části existují dodnes. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba. Zdroje obrazového materiálu: %C5%A0koda_37_mm_Model_1937_front.jpg fotografie/Contents.2/0/ BD4A423FD0B887732AAC83FBA/original.jpg?size= %29.jpg/220px-Brno%2C_hlavn%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD%2C_lokomotiva_ _%2802%29.jpg otevřená galerie