Mechanismus finanční podpory sociálních služeb formou vyrovnávací platby 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Mgr. Miroslav Prchal, DiS. BRNO, OLOMOUC 2013
Základní informace o projektu Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
1 Dotace MPSV jako zdroj financování zaměstnanců v sociálních službách Praha, květen 2014 Mgr. Antonín Shejbal Odbor sociálních služeb.
1 Dobrovolnictví v sociálních službách Mgr. Jindřiška Návarová.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
SOCIÁLNÍ SLUŽBY
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR. SOCIÁLNÍ SLUŽBY Pojem sociální služby je používán v odborné literatuře ve dvou úrovních: jako forma sociální pomoci poskytovaná.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
CHUDOBA A SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ
 Smlouva o poskytnutí účelové dotace čl. V., odst. 14 (Pověření poskytováním SOHZ čl. IV., odst. 13) a dále Metodika PK část XIII., odst. 13  mezní.
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory ve Zlínském kraji Konference „Plánování a financování sociálních služeb v Jihomoravském kraji“
Domov pro seniory Chotěboř. Z historie  Město Chotěboř již několik let uvažuje o výstavbě zařízení pro seniory.  Původní záměr výstavby domu s pečovatelskou.
Jednání MT KP Ostrava Domov na Liščině od 9:00.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Sociální služby v ČR Mirka Wildmannová
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 6. prosince 2011.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory JMK pro rok 2017 Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory JMK pro rok 2017 OSV JMK.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Ing. Lucie Veselá.
FINANCOVÁNÍ SOCILÁNÍCH SLUŽEB V ROCE 2016 SPOLUÚČAST OBCÍ ORP NA FINANCOVÁNÍ.
Olomoucký kraj Mgr. Yvona Kubjátová náměstkyně hejtmana.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Domovy pro seniory. se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou.
Sociální služby v ČR Mirka Wildmannová. Sociální služby - definice Nástroj sociálního zabezpečení – sociální pomoci Poskytovány lidem společensky znevýhodněným,
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Sociální služby poskytované obcemi aktuální problémy Ing. Daniela Lusková.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
 Smlouvy o poskytnutí účelové dotace z obou dotačních titulů, Metodika pro poskytování dotací (101a), Pravidla pro žadatele a příjemce dotačního programu.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
PODPORA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ÚSTECKÉM KRAJI 2 - POSOSUK 2
Semináře pro poskytovatele sociálních služeb v rámci projektu „Podpora procesu střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb v Karlovarském kraji“
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Setkání členů RZK a představitelů KUZK se starosty měst a obcí Zlínského kraje 6. dubna 2017, Vsetín Sociální oblast Michaela Blahová radní Zlínského.
Pečovatelská služba.
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory JMK pro rok 2018 OSV JMK.
Vyúčtování dotace/vyrovnávací platby za rok 2016
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory Jihomoravského kraje pro rok 2018 v oblasti podpory poskytování sociálních služeb Obecná východiska.
Novela zákona o místních poplatcích
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
My na zázraky nevěříme, my na ně spoléháme!
Podání žádosti o dotaci na rok 2017
Helena Chodounská Ukazatele potřebnosti sociálních služeb
Konzultační proces k tématu „Nová „druhologie“ sociálních služeb a souvisejících konceptů změn“ Chotoviny, květen, 2014 Mgr. Jan Vrbický.
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Dotační program „Podpora sociálních služeb v Ústeckém kraji 2019“
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Rozpis rozpočtu a normativy
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Pravidla pro tvorbu sítě sociálních služeb v JMK pro rok 2020
Projekt Evaluace sociálních služeb v Moravskoslezském kraji
Vyúčtování dotací za rok 2013 Rozdělení dotací v roce 2014
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

Mechanismus finanční podpory sociálních služeb formou vyrovnávací platby 1

Skupiny služeb Pro účely stanovení výše návrhu finanční podpory jsou sociální služby rozděleny do 4 skupin, na které je aplikován stejný mechanismus výpočtu dotace: služby sociální prevence a odborného sociálního poradenství – ambulantní a terénní forma služby (nezahrnují se úhrady od uživatelů), služby sociální péče – ambulantní a terénní forma služby (v rámci této skupiny je samostatně řešena obdobným mechanismem výpočtu služba tísňové péče), služby sociální prevence – pobytová a ambulantní forma služby s lůžkovou kapacitou, služby sociální péče – pobytová forma služby. 2

A. Výpočet finanční podpory (FP) na služby sociální prevence a odborné sociální poradenství – ambulantní a terénní forma služby (nezahrnují se úhrady od uživatelů) Druhy služeb: odborné sociální poradenství, raná péče, telefonická krizová pomoc, tlumočnické služby, krizová pomoc, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením, terénní programy, kontaktní centra, nízkoprahová denní centra nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, intervenční centra, služby následné péče – pouze v případě ambulantní formy služby, sociálně terapeutické dílny, sociální rehabilitace – pouze v případě terénní a ambulantní formy služby. 3

Výpočet finanční podpory: FP je stanovena jako rozdíl celkových obvyklých (průměrných) nákladů na úvazek pracovníka a povinného podílu spolufinancování služby (zejména z rozpočtů samospráv a dalších veřejných zdrojů). Výpočet finanční podpory na uvedené druhy služeb sociální prevence a odborné sociální poradenství (kdy se ve výpočtu nezahrnují úhrady od uživatelů služby): FP S = (FP * U * M) – (a * FP * U * M) FP S = finanční podpora na 1 úvazek pracovníka – povinný podíl spolufinancování služby příklad: terénní služba prevence, 5 úvazků v PP, spolufinancování 20 % obec,10 % kraj, 12 měsíců FP = * 5 * 1,2 * 12 – 0,3 * * 5 * 1,2 * 12 = Kč FP S – finanční podpora na příslušný druh sociální služby, U – celkové plánované úvazky pracovníků uvedené v žádosti o finanční podporu na příslušný rok (zaměstnanci pracující na pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti, dohody o provedení práce), v případě ambulantní služby činí U 1,3 násobek úvazku v přímé péči (mimo zdravotnických pracovníků), v případě terénní služby činí U 1,2 násobek úvazku v přímé péči 4

FP – stanovená hodnota platby na 1 úvazek pracovníka měsíčně pro jednotlivé druhy služeb, která odpovídá celkovým obvyklým (průměrným) měsíčním nákladům na jednotlivé druhy služeb (hodnota bude pro příslušný rok upravována - upřesňována s ohledem na výstupy analýz nákladovosti jednotlivých druhů služeb), pro rok 2016 činí hodnota Kč M – počet měsíců poskytování sociální služby v roce, je-li služba v příslušném kalendářním roce poskytována od ledna do prosince, pak hodnota je 12, a – stanovený podíl spolufinancování služby z jiných zdrojů, kde koeficient a nabývá hodnot v intervalu <0; 1)., viz tabulku na str. 20 (pod všemi skupinami). 5

a – stanovený podíl spolufinancování služby z jiných (veřejných) zdrojů podíl spolufinancování obcí byl předjednán na úrovni 5 % pro služby OSP, 10 % péčové služby a 20 % preventivní služby podíl JMK – jedná se o vlastní zdroje kraje poskytované podle § 105 zák. 108/2006 Sb., nikoliv exMPSV dotaci ze státního rozpočtu dle § 101a 6

a – stanovený podíl spolufinancování služby z jiných (veřejných) zdrojů podíl JMK-jedná se o „VLF“, které bude formálně zrušeno a prostředky sjednoceny ve smlouvě je zatím nezbytné „státní“ a „VLF“ část nadále rozdělovat, stejně jako v účetnictví, vyúčtování apod. 1 žádost na oba zdroje, 1 smlouva 7

a – stanovený podíl spolufinancování služby z jiných (veřejných) zdrojů krajský zdroj (VLF) se musí řídit zcela shodnými pravidly jako prostředky dle 101a, tedy otevřít se všem žadatelům, tzn. také obcím, PO, poradnám... z tohoto důvodu probíhají nyní propočty dopadů na krajský rozpočet, hodnoty budou zveřejněny v pondělí na Dot. portálu 8

B. Výpočet finanční podpory (FP) - služby sociální péče – ambulantní a terénní forma služby Druhy služeb: osobní asistence, pečovatelská služba, průvodcovské a předčitatelské služby, podpora samostatného bydlení, odlehčovací služby – pouze ambulantní a terénní forma, centra denních služeb, denní stacionáře. 9

Výpočet finanční podpory: FP je stanovena jako rozdíl celkových obvyklých (průměrných) nákladů na úvazek pracovníka a těchto příjmů (zdrojů): úhrady od uživatelů služby a povinný podíl spolufinancování služby (zejména z rozpočtů samospráv). Ambulantní a terénní služby sociální péče jsou poskytovány za částečnou úhradu od uživatelů služby, proto v případě výše uvedených druhů služeb je nutné ve výpočtu zohlednit obvyklé (průměrné) úhrady od uživatelů služby. Obvyklé náklady zahrnují pouze náklady na základní činnosti služby poskytované s působností pouze v rámci kraje a zahrnují jak osobní, tak provozní náklady (režie) služby. 10

Obvyklá (průměrná) úhrada od uživatelů služby se vypočte podle následujícího vzorce - celkové úvazky pracovníků v přímé péči * 60% hodinová sazba za základní činnosti služby stanovená prováděcí vyhláškou k zákonu o sociálních službách * počet hodin výkonu služby na 1 úvazek pracovníka v přímé péči. Počet hodin výkonu služby na 1 úvazek pracovníka v přímé péči: je stanoven paušální částkou pro jednotlivé druhy služeb. V rámci výše FP se zohledňuje nízký výběr úhrady od uživatelů služby v konkrétních případech. 11

Výpočet finanční podpory na uvedené druhy služeb sociální péče – ambulantní a terénní forma: FP S = (FP * U * M) – (U PPP * S * H) – (a * FP * U * M ) FP S = finanční podpora na 1 úvazek pracovníka – úhrada od uživatelů služby – povinný podíl spolufinancování služby FP S – finanční podpora na příslušný druh sociální služby U – celkové plánované úvazky pracovníků uvedené v žádosti o finanční podporu na příslušný rok (zaměstnanci pracující na pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti, dohody o provedení práce), v případě ambulantní služby činí U 1,3 násobek úvazku v přímé péči (mimo zdravotnických pracovníků), v případě terénní služby činí U 1,2 násobek úvazku v přímé péči, U PPP – plánované úvazky pracovníků v přímé péči ze žádosti o finanční podporu pro příslušný rok (v případě pečovatelské služby a osobní asistence pouze pracovníci v sociálních službách) FP – stanovená hodnota finanční podpory na 1 úvazek pracovníka měsíčně, která odpovídá celkovým obvyklým (průměrným) měsíčním nákladům na tísňovou péči (hodnota bude pro příslušný rok upravována - upřesňována s ohledem na výstupy analýz nákladovosti služeb), pro rok 2016 činí hodnota Kč, 12

M – počet měsíců poskytování sociální služby v roce, je-li služba v příslušném kalendářním roce poskytována od ledna do prosince, pak hodnota je 12 S – hodinová sazba v Kč za zajištění základních činnosti služby, hodnota pro rok 2016 je činí 80 Kč/hodina (v případě služeb odlehčovací služby, denní stacionáře, centra denních služeb, pečovatelská služba – není předmětem finanční podpory poskytnutí stravy) H – celkový stanovený/plánovaný počet hodin výkonu služby na 1 úvazek pracovníka v přímé péči za dané období (rok, na který je FP poskytována, stanoveno vzhledem k provozní době služby a fondu pracovní doby) a – stanovený podíl spolufinancování služby z jiných zdrojů, kde koeficient a nabývá hodnot v intervalu <0; 1). viz tabulku na str.20 (pod všemi skupinami). 13

Výpočet finanční podpory (FP) – tísňová péče V případě služby tísňová péče je finanční podpora stanovena individuálně, a to s ohledem na skutečnost, že na rozdíl od služeb uvedených výše je podle prováděcí vyhlášky MPSV k zákonu o sociálních službách č. 505/2006 Sb. maximální sazba úhrady od uživatelů za službu stanovena ve výši skutečných nákladů na provoz technických komunikačních prostředků. V případě tohoto druhu služby je zároveň specificky stanoveno, že finanční podpora je určena zejména na úhradu osobních nákladů pracovníků poskytujících základní činnosti služby tísňové péče a popř. část provozních nákladů služby, která však nesouvisí s pořízením popř. pronájmem zařízení pro tísňovou péči, včetně montáže, aktivace, servisu, údržby, oprav a deaktivace zařízení. 14

Výpočet finanční podpory: FP je stanovena jako rozdíl celkových obvyklých (průměrných) nákladů na úvazek pracovníka a těchto příjmů (zdrojů): úhrady od uživatelů služby a povinný podíl spolufinancování služby (zejména z rozpočtů samospráv). Obvyklé náklady zahrnují pouze náklady na základní činnosti služby poskytované s působností pouze v rámci Jihomoravského kraje a zahrnují jak osobní, tak provozní náklady (režie) služby. Ve výpočtu finanční podpory je nezbytné zohlednit obvyklou (průměrnou) úhradu od uživatelů služby. Obvyklá (průměrná) úhrada od uživatelů služby se vypočte na základě plánovaného počtu uživatelů služby uvedeného v žádosti o poskytnutí finanční podpory na příslušný rok a obvyklé (průměrné) sazby úhrady stanovené na 1 uživatele služby tísňové péče. 15

Plánovaný počet uživatelů služby a jeho meziroční změny jsou předmětem věcného hodnocení žádosti. V rámci výše FP se nezohledňuje nízký výběr úhrady od uživatelů služby v konkrétních případech. Výpočet finanční podpory u tísňové péče: FP S = (FP * U * M ) – (S * K * M) – (a * FP * U * M) FP S = finanční podpora na 1 úvazek pracovníka – úhrada od uživatelů služby – povinný podíl spolufinancování služby 16

FP S – finanční podpora pro službu tísňové péče U – celkové plánované úvazky pracovníků uvedené v žádosti o finanční podporu na příslušný rok (zaměstnanci pracující na pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti, dohody o provedení práce), v případě ambulantní služby činí U 1,3 násobek úvazku v přímé péči (mimo zdravotnických pracovníků), v případě terénní služby činí U 1,2 násobek úvazku v přímé péči FP – stanovená hodnota finanční podpory na 1 úvazek pracovníka měsíčně, která odpovídá celkovým obvyklým (průměrným) měsíčním nákladům na tísňovou péči (hodnota bude pro příslušný rok upravována - upřesňována s ohledem na výstupy analýz nákladovosti služeb), pro rok 2016 činí hodnota Kč, M – počet měsíců poskytování sociální služby v roce, je-li služba v příslušném kalendářním roce poskytována od ledna do prosince, pak hodnota je 12 S – je stanovená měsíční sazba úhrady v Kč na 1 klienta (uživatele) za základní činnosti služby K – celkový počet klientů (uživatelů) služby, plánovaný pro příslušný rok poskytovatelem služby v rámci žádosti o finanční podporu a – stanovený podíl spolufinancování služby z jiných zdrojů, kde koeficient a nabývá hodnot v intervalu <0; 1). viz tabulku na str. 20 (pod všemi skupinami). 17

C. Výpočet finanční podpory (FP) - služby sociální prevence – pobytová a ambulantní forma služby s lůžkovou kapacitou Druhy služeb: Pobytové formy služby: azylové domy, domy na půl cesty, služby následné péče (pouze pobytová forma), terapeutické komunity, sociální rehabilitace (pouze pobytová forma), Ambulantní služby: noclehárny. 18

Výpočet finanční podpory: FP je stanovena na lůžko se zohledněním těchto příjmů (zdrojů): úhrady od uživatelů služby, povinné spolufinancování služby z jiných zdrojů (zejména z rozpočtů samospráv). Pobytové služby sociální prevence jsou poskytovány za částečnou úhradu od uživatelů služby, proto v případě výše uvedených druhů služeb je FP stanovena jako rozdíl celkových obvyklých (průměrných) nákladů na lůžko a 60% úhrady od uživatelů služby. Obvyklé náklady zahrnují pouze náklady na základní činnosti služby poskytované s působností pouze v rámci kraje a zahrnují jak osobní, tak provozní náklady (režie) služby. Obvyklá (průměrná) úhrada od uživatelů služby je určena na základě maximálních hodnot stanovených prováděcí vyhláškou k zákonu o sociálních službách za pobyt a případně stravu u jednotlivých druhů služeb. V případě nocleháren je obvyklá (průměrná) výše úhrady od uživatelů služby stanovena na základě hodnot obvykle stanovených poskytovateli služeb a zahrnuje úhradu za pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu a poskytnutí přenocování. Úhrada je stanovena jako průměrná hodnota na 1 lůžkoden. V rámci výše FP se nezohledňuje nízký výběr úhrady od uživatelů služby v konkrétních případech. 19

Výpočet finanční podpory na uvedené druhy služeb sociální prevence – služby s lůžkovou kapacitou: FP S = (FP * L) – (S U * L) – a * (FP * L) FP S = finanční podpora na lůžko – úhrada od uživatelů služby na lůžko – povinný podíl spolufinancování služby FP S – finanční podpora na příslušný druh sociální služby FP – stanovená hodnota finanční podpory na 1 lůžkoden pro jednotlivé druhy služeb, která odpovídá celkovým obvyklým (průměrným) nákladům na 1 lůžkoden (hodnota bude pro příslušný rok upravována - upřesňována s ohledem na výstupy analýz nákladovosti jednotlivých druhů služeb), viz tabulku níže S U – stanovená sazba úhrady od uživatelů služby na 1 lůžkoden pro jednotlivé druhy služeb – činí 60 % z maximální hodinové sazby v Kč za zajištění základních činnosti služby stanovená prováděcí vyhláškou k zákonu o sociálních službách (č. 505/2006 Sb.) pro jednotlivý druh sociální služby L – celkový plánovaný počet lůžkodnů (údaj uvedený v žádosti o finanční podporu služby, stanoven na základě počtu registrovaných lůžek a plánované doby poskytování služby v příslušném roce) a – stanovený podíl spolufinancování služby z jiných zdrojů, kde koeficient a nabývá hodnot v intervalu <0; 1). viz tabulku na str. 20 (pod všemi skupinami). 20

Hodnoty finanční podpory na 1 lůžkoden pro příslušný druh sociální služby Druh služby stanovená hodnota finanční podpory na 1 lůžkoden v Kč azylové domy300 Kč domy na půl cesty500 Kč služby následné péče (pouze pobytová forma)800 Kč terapeutické komunity900 Kč sociální rehabilitace (pouze pobytová forma800 Kč noclehárny200 Kč 21

D. Výpočet finanční podpory (FP) - služby sociální péče – pobytová forma služby Druhy služeb: odlehčovací služby, týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, chráněné bydlení, sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče. 22

Výpočet finanční podpory: 23 FP je stanovena na lůžko se zohledněním těchto příjmů (zdrojů): úhrady od uživatelů služby, povinné spolufinancování služby z jiných zdrojů (zejména z rozpočtů samospráv). Pobytové služby sociální péče jsou poskytovány za částečnou úhradu od uživatelů služby, proto v případě výše uvedených druhů služeb je FP stanovena jako rozdíl celkových obvyklých (průměrných) nákladů na lůžko, obvyklé (průměrné) úhrady od uživatelů služby a povinného podílu spolufinancování služby z jiných zdrojů. Předpokládané složení uživatelů podle stupňů závislosti příspěvku na péči, které je uvedeno poskytovatelem služby v žádosti o finanční podporu, je předmětem věcného hodnocení žádosti, a to zejména s ohledem na jeho složení za předchozí roky. Obvyklé náklady zahrnují pouze náklady na základní činnosti služby poskytované s působností pouze v rámci daného kraje a zahrnují jak osobní, tak provozní náklady (režie) služby. Obvyklá (průměrná) úhrada od uživatelů služby je určena v rámci maximálních hodnot stanovených prováděcí vyhláškou k zákonu o sociálních službách za péči, pobyt a stravu u jednotlivých druhů služeb. Je stanovena jako hodnota na 1 lůžkoden. Povinný podíl spolufinancování služby z jiných zdrojů je navrhován stanovit jednotným procentem pro všechny služby. Do jiných zdrojů se započítávají veškeré ostatní zdroje nad rámec úhrad od uživatelů služby, plateb z veřejného zdravotního pojištění (pouze u výše uvedených 4 druhů služeb). Tj. zejména se jedná o prostředky z rozpočtů samospráv.

Výpočet finanční podpory na uvedené druhy služeb sociální péče – pobytová forma: FP S = (FP * L) – (S U * L) – a * (FP * L) FP S = finanční podpora na lůžko se zohledněním struktury uživatelů služby – úhrada od uživatelů služby na lůžko – povinný podíl spolufinancování služby FP S – finanční podpora na příslušný druh sociální služby FP – stanovená hodnota finanční podpory na 1 lůžko/den pro jednotlivé druhy služeb, která odpovídá celkovým obvyklým (průměrným) nákladům na 1 lůžko/den (hodnota bude pro příslušný rok upravována - upřesňována s ohledem na výstupy analýz nákladovosti jednotlivých druhů služeb) – viz tabulku níže S U – stanovená sazba úhrady od uživatelů služby na 1 lůžkoden pro jednotlivé druhy služeb – činí 60 % z maximální hodinové sazby v Kč za zajištění základních činnosti služby stanovená prováděcí vyhláškou k zákonu o sociálních službách (č. 505/2006 Sb.) pro jednotlivý druh sociální služby L – celkový plánovaný počet lůžkodnů (údaj uvedený v žádosti o finanční podporu, stanoven na základě počtu registrovaných lůžek a plánované doby poskytování služby v příslušném roce, je-li služba v roce poskytována od 1. ledna do 31. prosince, pak plánovaný počet lůžkodnů se rovná počet lůžek krát 365 kalendářních dnů) a – stanovený podíl spolufinancování služby z jiných zdrojů, kde koeficient a nabývá hodnot v intervalu <0; 1). viz tabulku na str.20 (pod všemi skupinami). 24

Hodnoty finanční podpory na 1 lůžkoden pro příslušný druh sociální služby Druh služby stanovená hodnota finanční podpory na 1 lůžkoden v Kč odlehčovací služby1 100 Kč týdenní stacionáře1 200 Kč domovy pro osoby se zdravotním postižením1 100 Kč domovy pro seniory1 000 Kč domovy se zvláštním režimem1 100 Kč chráněné bydlení850 Kč sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče900 Kč 25

Mechanismus zohledňující strukturu uživatelů dle PnP Koeficient k zohledňuje strukturu uživatelů služby ve skupině služeb D. v závislosti na přiznaném stupni příspěvku na péči (PnP). Žadatel o finanční prostředky pro službu uvede očekávanou strukturu, se zohledněním zahájených, ale neuzavřených řízení o přiznání PnP. Jedná se o expanzivní/redukční mechanismus veřejné podpory. Je stanoven takto: 26

Úprava FP pro služby ve skupině D. Podíl uživatelů ve II., III. a IV. stupni příspěvku na péči na uživatelích celkem - v % krácení finanční podpory v % navýšení finanční podpory v % 95 až až až až pod

Při výpočtu rozhodného procenta budou uplatněny matematické zásady pro zaokrouhlení na celá čísla při zohlednění dvou desetinných míst. Příklad: 88,49 = 88, tj. hodnota koeficientu je 1,0 94,50= 95, tj. hodnota koeficientu je 1,2 28