CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie – 1. cvičení Ing. Petra Šustová
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
D) Produkční a nákladová funkce
B) Nabídková funkce.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Trhy výrobních faktorů
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Ekonomická gramotnost
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Trh kapitálu a půdy formování poptávky po kapitálu (kapitálových statcích) odvození poptávky po investicích formování nabídky úspor Kapitálový trh, investiční.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Základy ekonomie Seminář 7..
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Trh výrobních faktorů.
Trhy výrobních faktorů
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
Základy firemních financí
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ekonomie 1 Bakaláři Pátá a šestá přednáška Teorie jednání firmy
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Analýza nákladů PaE 1 (S-5B)
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční a nákladová funkce. Nabídka.

UTOPENÉ NÁKLADY   U RČITÉ NÁKLADY NEJSOU PRO SOUČASNÉ ROZHODNUTÍ JIŽ SMĚRODATNÉ ( JSOU „ UTOPENÉ “)   D NES PRODÁVÁM BYT ZA 3 MILIONY K Č. Z DÁ SE MI TO MÁLO, PROTOŽE JSEM HO KDYSI KOUPIL ZA 3.5 MIL. K Č. J ENŽE TO UŽ PŘI DNEŠNÍM ROZHODOVÁNÍ NEMÁ ŽÁDNOU VÁHU.

NÁKLADY PŘÍLEŽITOSTI   P OKUD STUDUJI, PŘICHÁZÍM O PENÍZE, KTERÉ JSEM SI MOHL VYDĚLAT.   P OKUD INVESTUJI PENÍZE DO NĚJAKÉHO PROJEKTU, PŘICHÁZÍM O ÚROKY, KTERÉ JSEM MOHL ZÍSKAT V BANCE.   P ODSTATOU NÁKLADŮ JE OBĚTOVANÝ VÝNOS Z DRUHÉ NEJLEPŠÍ PŘÍLEŽITOSTI.

EKONOMICKÉ NÁKLADY VERSUS ÚČETNÍ NÁKLADY   Ž IVNOSTNÍK NEZAHRNUJE DO ÚČETNICTVÍ SVOU MZDU, KTEROU BY MOHL VYDĚLAT. E KONOMICKÝ NÁKLAD TO JE, ÚČETNÍ NIKOLIV. J ESTLIŽE MÁ TEDY ÚČETNÍ ZISK 1 MIL. K Č, JE TŘEBA SE PODÍVAT, KOLIK BY MUSEL ZAPLATIT ZAMĚSTNANCI, KDYBY PRÁCI DĚLAL ZA NĚJ. 4

ZASTAVENÍ ČINNOSTI, ODCHOD Z TRHU   N ÁKLADY FIXNÍ NEZÁVISÍ NA ÚROVNI PRODUKCE. ( NAPŘ K Č )   N ÁKLADY VARIABILNÍ ZÁVISÍ NA ÚROVNI PRODUKCE. ( NAPŘ. 5 KČ / VÝROBEK )   P OKUD ŽIVNOSTNÍK POKRYJE ALESPOŇ VARIABILNÍ NÁKLADY ( CENA VÝROBKU JE VYŠŠÍ NEŽ 5 K Č ), MÁ SMYSL JEŠTĚ VYRÁBĚT. F IXNÍ NÁKLADY JSOU JIŽ ZAPLACENY, MŮŽE VYDĚLAT ALESPOŇ ČÁST Z NICH.   P OKUD ŽIVNOSTNÍK NEPOKRYJE VARIABILNÍ NÁKLADY ( CENA VÝROBKU JE NIŽŠÍ NEŽ 5 K Č ), NEMÁ SMYSL JEŠTĚ VYRÁBĚT. J E ČAS ODEJÍT Z TRHU. 5

6 Výrobní faktory Produkce Výrobní proces  Produkční funkce je popisuje vztah mezi množstvím výrobních faktorů a produkcí.  Výrobní faktory mohou být fixní a variabiln

7 Práce (L) Práce (L) Kapitál (K) Kapitál (K) Půda Půda

8 Zákon klesajících výnosů

9  Nákladová funkce popisuje vztah mezi celkovými náklady a produkcí.  Rozlišujeme  Celkové náklady (na produkci)  Průměrné náklady (na jednu jednotku)  Mezní náklady (na jednu dodatečnou jednotku)

10  Cílem výrobce je maximalizovat zisk.  Určitě se vyplatí se vyrábět pokud je mezní příjem vyšší než mezní náklad (MR > MC).  Na konkurenčním trhu je cena daná, výrobce ji nemůže ovlivnit P = MR.  MC postupně stoupají, optimum nastává v bodě MR=MC.

11  Nabídka firmy (FUNKCE) popisuje množství nabízeného množství statku (ČÍSLO) v závislosti na jeho ceně.  Nabídka je dána křivkou mezních (P=MR= MC). Zvýšení ceny statku P vede k růstu produkce do bodu, kdy jsou opět vyrovnány mezní příjem a mezní náklad.  Tržní nabídka je dána součtem individuálních nabídek firem.