4. Etika a veřejná politika. Normativní modely veřejných politik. Témata: 1.- Hodnotové zakotvení veřejných politik 2.- Normativní modely veřejných politik.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Strategie celoživotního učení ČR Konference SVES 13. října 2010, Praha Jitka Krmíčková.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Insolvenční řízení v ČR Zmar nebo nová šance?. Uspokojení věřitelů: World Bank65 % (údaj z dotazníkové akce) Reálná data ,4 % Co víme o insolvenčních.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Září 2008Mgr. Lenka Schwarzová INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Výzva k předkládání žádostí o finanční podporu.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Josef Vavroušek pro současnost Musíme znovu vnést mezi kritéria našeho rozhodování odpovědnost za naše životy a za životní prostředí.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
model fungování a praxe
Reporting dle Směrnice OECD Filip Gregor
Josef Středula, předseda ČMKOS
Správa sociálního zabezpečení
Společné a koordinované politiky EU
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Integrace cizinců v Brně
4. Etika a veřejná politika. Normativní modely veřejných politik.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Náměty pro činnost Národního fóra
Vývoj liberální demokracie a úskalí korupce
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Terapeutické komunity
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Ekonomika bezpečnosti (obrany)
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
karel oliva Akademie věd ČR
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
POVOLÁNÍ.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Název projektu: Moderní škola
Životní cyklus.
Správa sociálního zabezpečení
5. Veřejná politika jako struktura a proces
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Transkript prezentace:

4. Etika a veřejná politika. Normativní modely veřejných politik. Témata: 1.- Hodnotové zakotvení veřejných politik 2.- Normativní modely veřejných politik 3.- Etika ve veřejné politice Prameny: Brown, B.: Etika a tvorba veřejné politiky ve střední a východní Evropě. In: Potůček, M. a kol: Veřejná politika. Praha, Sociologické nakladatelství 2005, s Dror, Y.: Public Policy Reexamined. San Francisco, Chandler Chapter 12A Critical Survey of Normative Models of Public Policymaking, pp Chapman, R.A. (ed.): Etika ve veřejné službě pro nové tisíciletí. Praha, Sociologické nakladatelství Paterová, H.: Etické aspekty analýzy a tvorby veřejných politik. In: Veselý, A. – Nekola, M. (eds.): Analýza a tvorba veřejných politik. Praha, Sociologické nakladatelství 2007, s Potůček, M. – Musil, J. – Mašková, M. (eds.): Strategické volby pro Českou republiku. Teoretická východiska. Praha, Sociologické nakladatelství Kapitola C. Vývojové orientace, s Potůček, M.: Křižovatky české sociální reformy. Praha, Sociologické nakladatelství Kapitoly A1 (Lidský potenciál a sociální politika), a A2 (Lidská práva a sociální politika), s Potůček, M. – LeLoup, L.: Přístupy k veřejné politice. In: Potůček, M. a kol: Veřejná politika. Praha, Sociologické nakladatelství 2005, s

\ Otázka: Jaké hodnoty, normy a cíle orientují veřejné politiky a jejich aktéry – a proč? Etika a veřejná politika. Normativní modely veřejných politik a) Hodnotové zakotvení veřejných politik Hodnotové zakotvení veřejných politik je funkčním průmětem obecnější potřeby lidských civilizací koordinovat akce jednotlivců a skupin a předvídat reakce ostatních zúčastněných aktérů (… a tím snižovat transakční náklady těchto akcí). Veřejné politiky přitom musejí respektovat (ale někdy přesahují) pole hodnot těchto aktérů. Příklady z historie: Chamurabiho zákoník, Bible, Korán, Deklarace práv člověka (Francouzská revoluce, 1789), Všeobecná deklarace lidských práv (OSN, 1948) Listina základních lidských práv a svobod (ČR, 1992), Sociální doktrína pro Českou republika (ČR, 2002) EtikaHodnoty Doktríny, ideologie Principy, normy (včetně práva), kodexy Veřejné zájmy Programy Veřejné politiky Zřetězení pojmů:

a) Hodnotové zakotvení veřejných politik - kontexty Etika a veřejná politika. Normativní modely veřejných politik Příklad: V jakých hodnotových kontextech může operovat zástupce občanů – volený poslanec? Vlastní svědomí (zvnitřněné hodnoty) Veřejné zájmy, vyjádřené např. v obecných programových dokumentech (vládní prohlášení, program politické strany) Skupinové zájmy (lobbying, korupce) Prospěch vlastní politické strany a/nebo poškození ostatních Vlastní prospěch

\ Otázka: Jaké může být hodnotové zakotvení veřejných politik? Etika a veřejná politika. Normativní modely veřejných politik b) Normativní modely veřejných politik Volba toho či onoho modelu má velký praktický dopad na formování a realizaci konkrétních veřejných politik i na volbu užívaných nástrojů. Společnosti, které jsou hodnotově rozštěpeny, nejsou schopny dlouhodobě odolávat tlaku vnějšího prostředí a/nebo vnitřnímu pnutí. Buď se transformují (reformy, revoluce) nebo zanikají. A. UtilitarismusB. Rawlsův princip spravedlnosti C. Neoliberalismus (libertinismus) D. Úplné rovnostářství E. Konservativismus – zachování institucionálních hodnot F. Ekonomický růst G. Zmenšení nerovnosti Millennium Development Goals Program H. Kritérium lidské důstojnosti I. Kultivace a uplatnění lidského potenciálu – kvalita života Zpráva o lidském rozvoji. Česká republika J. Udržitelný rozvoj Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku

Politické ideologie a klíčové orientace Politické ideologie: Liberalismus Socialismus Konzervatismus Environmentalismus Totalitní politické ideologie Fašismus a nacismus Komunismus Neonacionalismus Klíčové orientace: Hledání rovnováhy mezi růstem, blahobytem, důrazem na trh a deregulaci, na individuální rozvoj a omezení role státu a důrazem na sociální spravedlnost, sociální rovnost, politická práva, sociální soudržnost a sociální stát Nové výzvy: kvalita životního prostředí a bezpečnost

Kritéria společenského rozvoje Kvalita a udržitelnost života Hospodářská konkurence- schopnost (Ekonomická dimenze) Sociální soudržnost (Sociální dimenze) Životní prostředí (Environ- mentální dimenze) Bezpečnost (Bezpečnostní dimenze) Hrubý domácí produkt, nebo…?

Konfrontace hodnot neudržitelných a udržitelných Josef Vavroušek: Hledání lidských hodnot slučitelných s udržitelným … Hodnoty evropské civilizace, vztahující se k neudržitelným trendům rozvoje Hodnoty slučitelné s udržitelným způsobem života 1. Vztah člověka k přírodě Kořistnický vztah k příroděVědomí sounáležitosti s přírodou 2. Vztah lidského individua ke společnosti Jednostranné důrazy buď na individualismus a soutěživost (typické pro "reálný kapitalismus") nebo na kolektivismus (typický pro "reálný socialismus" Vyvážený důraz na jednotlivce a kolektiv, doplnění soutěživosti kooperací 3. Vztah k toku času a smyslu dějin Posedlost ideou kvantitativního růstuDůraz na kvalitativní rozvoj lidské společnosti 4. Vztah ke smyslu vlastního života Hédonistická orientace a konzumní způsob života Důraz na kvalitu života, uvědomělou skromnost a odříkání se věcí zbytných 5. Vztah ke svobodě a k odpovědnosti Jednostranný důraz na lidská práva a svobody, eroze vědomí spoluzodpovědnosti za běh věcí Respektování symetrie lidských práv a svobod s odpovědností

b) Normativní modely veřejných politik Josef Vavroušek: …způsobem života. Literární noviny, IV, č. 49 (9.12.), s. 1 a 3. Hodnoty evropské civilizace, vztahující se k neudržitelným trendům rozvoje Hodnoty slučitelné s udržitelným způsobem života 6. Vztah k úrovni našeho poznání "Pýcha rozumu"Opatrnost při všech zásazích do přírody i do společnosti 7. Vztah k vlastnímu životu Odcizení člověka jeho vlastnímu životu, oslabení pudu sebezáchovy a zpětných vazeb umožňujících korigovat nesprávné nebo neúspěšné jednání Obnovení pudu sebezáchovy lidí 8. Vztah k budoucím generacím Preferování krátkodobých zájmů nad zájmy dlouhodobými a trvalými Respektování dlouhodobých důsledků lidských činností 9. Vztah k odlišným názorům a jiným civilizacím Netolerance k názorům jinýchVzájemná tolerance 10. Vztah k věcem společným Rezignace na spolurozhodování o společných záležitostech Rozvoj participativní demokracie

\ Etika a veřejná politika. Normativní modely veřejných politik c) Etika ve veřejné politice Hodnoty se promítají do vymezení sociálních problémů a na ně navazujících veřejných zájmů, do obsahu veřejně politických doktrín, programů a norem. Ovlivňují volbu a způsoby užití veřejně politických nástrojů. Orientují činnost aktérů (včetně etických kodexů). Vstupují do procesů výchovy, případně přesvědčování či indoktrinace. Příklady hodnotových dilemat ve veřejné politice: Sledovat ekonomický růst nebo udržitelný rozvoj? Dát povel k sestřelení dopravního letadla plného cestujících, uneseného teroristy a ohrožujícího bezpečnost obyvatelstva? Jak financovat politické strany? (členské příspěvky, dotace ze státního rozpočtu, sponzorské dary, podnikání, riziko černých fondů…)

\ Etika a veřejná politika. Normativní modely veřejných politik c) Etika ve veřejné politice Etika ve veřejně politickém poradenství Poradci mohou vystupovat v několika rolích (které se mohou prolínat, doplňovat nebo si protiřečit): nezávislí experti, technologové veřejné politiky, věrní „objektivním poznatkům“ advokáti problémů, sledující vybraný normativní model veřejné politiky spojenci klientů, sloužící veřejně politickým cílům, kterých chtějí jejich zákazníci dosáhnout. Vždy se sluší vyjádřit hodnotové zakotvení, které spočívá v základech předkládané veřejné politické analýzy či návrhu. Dojde-li mezi zadavatelem a poradcem k hodnotovému konfliktu, lze jej řešit diskusí a nalezením oboustranně přijatelného řešení, ukončením kontraktu, někdy i „zradou“, tj. zveřejněním faktů, které chtěl zákazník utajit. Pro jednotlivé experty, ještě více však pro poradenské instituce (veřejně politické think tanky) platí, že kredit kompetentnosti a důvěryhodnosti se těžko získává, ale lehce ztrácí.