Strategické a koncepční dokumenty resortu školství Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Hodnocení škol a školských zařízení
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Proměna škol v Centra celoživotního učení KRAJSKÁ KONFERENCE UNIV 2 KRAJE – LIBERECKÝ KRAJ 11. listopadu 2011.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
PRIORITY ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ LIBERECKÉHO KRAJE v návaznosti na globální granty RNDr. Robert Gamba vedoucí odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
DLOUHODOBÝ ZÁMĚR VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE (2012 – 2016)
Strategie rozvoje základního vzdělávání ORP Turnov 2015
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Projekt Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků škol a školských zařízení Libereckého kraje v oblasti řízení a personální politiky I CZ.1.07/1.3.00/
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
MAP – Místní akční plán ORP RK
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
REFORMA STŘEDNÍHO ŠKOLSTVÍ Zvyšování kvality a efektivity středního vzdělávání Libereckého kraje Bc. Radek Cikl náměstek hejtmana pro resort.
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
Vazba na Operační programy
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
kulatý stůl 19. července 2011, C081, od hod
Aktuální informace k síti škol a školských zařízení v MSK
Polytechnické vzdělávání v praxi
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Hlavní manažér SP Kvalita I
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Strategické a koncepční dokumenty resortu školství Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012

Dokumenty Evropské unie a OECD ▪ Vzdělávání a odborná příprava v Evropě: různé systémy, společné cíle do roku 2010 Program přijatý ministry školství 14. února 2002 Evropskou radou 16. března 2002 v Barceloně  8 klíčových kompetencí pro celoživotní učení, Evropský referenční rámec, Doporučení Evropského parlamentu a rady z ▪ Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO „Vzdělávání pro 21. století“, ÚIV, Praha, 1997 ▪Školy pro 21. století, pracovní dokument útvarů komise, 2007 ▪ Rovnost a kvalita ve vzdělávání, OECD, 2012 ▪Zpráva OECD o hodnocení a vzdělávání v České republice, 2012

Vzdělávání a odborná příprava v Evropě ▪ Rozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostechRozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostech  Zvýšení počtu studentů v přírodovědných a technických oborech  Zvýšení atraktivity učení ▪ Podporování aktivního občanství, rovných příležitostí a sociální soudržnosti ▪ Rozvíjení evropské spolupráce  Otevření systémů vzdělávání a odborné přípravy okolnímu světu

8 klíčových kompetencí pro celoživotní učení, Evropský referenční rámec, Doporučení Evropského parlamentu a rady z Komunikace v mateřském jazyce 2.Komunikace v cizích jazycích 3.Matematická gramotnost a kompetence v oblasti věd a technologií 4.Kompetence k práci s digitálními technologiemi 5.Učit se učit - kompetence k učení 6.Sociální a občanské kompetence 7.Smysl pro iniciativu a podnikavost 8.Kulturní povědomí a rozhled

Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO „Vzdělávání pro 21. století“, ÚIV, Praha, 1997 Čtyři pilíře vzdělávání Učit se poznávatUčit se poznávat – široké obecné znalosti, v malém počtu předmětů pracovat do hloubky, učit se učit Učit se jednatUčit se jednat – pracovat v týmech, řešit problémy Učit se žít společněUčit se žít společně – rozvíjení pochopení pro ostatní lidi a myšlenky, zvládat konflikty, vytvářet společné projekty, hodnoty pluralismu a vzájemného porozumění a míru Učit se býtUčit se být – rozvoj osobnosti, samostatný úsudek, osobní odpovědnost, rozvoj paměti, myšlení, estetického smyslu, fyzických vlastností a komunikačních dovedností

Národní dokumenty a koncepce  Strategické dokumenty  České vzdělávání & Evropa (Zelená kniha ), Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie, Program Phare 1999  Bílá kniha – Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, 2001  Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky  Strategie celoživotního učení České republiky, 2007  Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky ( )  Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období  Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015

Národní dokumenty a koncepce  Akční plán podpory odborného vzdělávání, 2008  Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007 – 2013  Národní přiřazovací zpráva České republiky, NÚOV, 2011  Analýza Bílé knihy, 2011  Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky ( )  Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období  Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015 Další na

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR  Základním principem a určujícím motivem Dlouhodobého záměru ČR 2011 pro následující období je zvýšit kvalitu a efektivitu ve vzdělávání a tím také konkurenceschopnost naší republiky v mezinárodním porovnání.  DZ ČR 2011 klade důraz na témata: 1. Zvýšení kvality vzdělávání 2. Nové metody hodnocení škol 3. Optimalizace nabídky vzdělávání 4. Rozvoj odborného vzdělávání 5. Podpora pedagogickým pracovníkům  DZ ČR 2011 byl vládou schválen

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2012  Schválen zastupitelstvem Libereckého kraje – 20. březen 2012  Přístupný na EDULK

Vývoj počtu narozených v Libereckém kraji od roku 1973 (s uvedením věku v letošním roce)

Projekce vývoje počtu žáků středního vzdělávání v Libereckém kraji zahrnující čtyři ročníky (dle počtu narozených)

Vzdělanostní struktura Libereckého kraje Podíl obyvatel ve věku 25–64 let podle úrovně nejvyššího dosaženého vzdělání v ČR a Libereckém kraji v roce 2009 (v %)

Stav sítě škol a školských zařízení

Strategie rozvoje vzdělávací soustavy LK – nastavení hlavních priorit DZ LK 1. Zvyšování efektivity vzdělávání. 2. Zvyšování kvality vzdělávání. 3. Podpora rovných příležitostí ke vzdělávání a poradenského systému.

1. Zvyšování efektivity vzdělávání  zajištění odpovídajících kapacit ve všech segmentech vzdělávání v návaznosti na demografický vývoj  zajištění ekonomické stability školských subjektů v návaznosti na alokaci veřejných prostředků  zajištění dostatečné a prostupné oborové nabídky v souladu s lepší uplatnitelností absolventů na trhu práce

2. Zvyšování kvality vzdělávání  naplňování cílů kurikulární reformy na všech stupních vzdělávání  zavádění evaluačních mechanismů včetně autoevaluace škol  podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků  zlepšení klimatu na školách, snižování předčasných odchodů ze vzdělávání  spolupráce se sociálními partnery

3. Podpora rovných příležitostí ke vzdělávání a poradenského systému  nastavení sítě škol a školských zařízení a zařízení poradenského systému tak, aby odpovídala aktuálním potřebám péče o žáky se SVP  zlepšení kvality a efektivity vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci finančních limitů veřejných prostředků  podpora integrace na všech stupních vzdělávání  vytvořit koncepci vzdělávání žáků se SVP a poradenského systému v kraji

Nárůst klientely poradenských pracovišť 2009/ /2011 klienti PPP klienti SPC Graf Klienti speciálně pedagogických center podle druhu postižení

Koncepce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Libereckého kraje Hlavní témata  Poradenská pracoviště (PPP, SPC)  Statistické výkazy  Podpora integrace a inkluzivního vzdělávání  Potřeba pedagogických asistentů  Péče o nadané žáky  Snížení odkladů povinné školní docházky  Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním  Možnosti zaměstnanosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a následná péče

Kriteria a zásady rozvoje vzdělávací soustavy Střední vzdělávání  Upravovat oborové struktury a kapacity oborů s ohledem na demografický vývoj a trh práce  Podporovat nástroje pro výběr žáků na střední školu, které jsou založeny na ověřování studijních předpokladů  Podporovat praxe a stáže žáků i pedagogů u zaměstnavatelů  Zvýšit podíl počtu nově přijatých žáků všeobecného středního vzdělávání k hodnotě 25 – 30 % (nyní 22%).  Snížit podíl počtu žáků odcházejících ze ZŠ do víceletých gymnázií na 5% (nyní 9,8 %).  Udržet současný stav podílu počtu nově přijatých žáků v odborném středním vzdělávání s maturitní zkouškou na hodnotě 38 – 45% (nyní 40,75 %).  Udržet současný stav podílu počtu nově přijatých žáků ve středním vzdělávání s výučním listem tak, aby neklesl pod 30 % (nyní 36,5 %).  Snížit podíl počtu nově přijatých žáků do nástavbového studia denní forma studia k hodnotě 20%, všechny formy studia k hodnotě 40%.

Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v Libereckém kraji za školní rok 2010/2011  Zpracovávána každoročně (vyhláška č.15/2005 Sb.)  V zastupitelstvu kraje projednána  VZ – shrnuje data za období posledních 3 let (školní roky 2008/2009 – 20010/2011)  Popisuje stav a vývoj jednotlivých segmentů

Stav sítě škol a školských zařízení ve školním roce 2010/2011  Graf Počet škol v Libereckém kraji podle zřizovatele

Stav sítě škol a školských zařízení ve školním roce 2010/2011 Počet škol a školských zařízení v Libereckém kraji k obce 347 Liberecký kraj 65 soukromé 33 církevní 2

Vazba na dokumenty školy  Školský zákon neukládá školám vytvářet strategické či koncepční dokumenty školy  Přesto ukládá provádět autoevaluaci  Koncepce školy je žádoucí  Měla by navazovat a být v souladu s vyššími strategickými dokumenty (kraj, ČR, EU, UNESCO)  Strategické dokumenty jsou součástí hodnocení školy i jejího vedení  Plnění cílů stanovených koncepčními materiály školy je vhodné průběžně monitorovat, případně vyhodnotit ve výroční zprávě o škole, školském zařízení

Závěr  Cestou dolů lze prostřednictvím strategických dokumentů a koncepčních materiálů, jenž na sebe navazují na všech úrovních, docílit efektivního systému vzdělávání v každém regionu a dle potřeb všech dětí, žáků i studentů.  Cestou nahoru lze dospět k systému vzdělávání, jenž obstojí v mezinárodním srovnání a přispěje k lepší konkurenceschopnosti státu.

Děkuji za pozornost. Neučte děti jen svému vlastnímu vědění. Narodili se do jiných časů. (hebrejské přísloví)