Strategické a koncepční dokumenty resortu školství Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012
Dokumenty Evropské unie a OECD ▪ Vzdělávání a odborná příprava v Evropě: různé systémy, společné cíle do roku 2010 Program přijatý ministry školství 14. února 2002 Evropskou radou 16. března 2002 v Barceloně 8 klíčových kompetencí pro celoživotní učení, Evropský referenční rámec, Doporučení Evropského parlamentu a rady z ▪ Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO „Vzdělávání pro 21. století“, ÚIV, Praha, 1997 ▪Školy pro 21. století, pracovní dokument útvarů komise, 2007 ▪ Rovnost a kvalita ve vzdělávání, OECD, 2012 ▪Zpráva OECD o hodnocení a vzdělávání v České republice, 2012
Vzdělávání a odborná příprava v Evropě ▪ Rozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostechRozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostech Zvýšení počtu studentů v přírodovědných a technických oborech Zvýšení atraktivity učení ▪ Podporování aktivního občanství, rovných příležitostí a sociální soudržnosti ▪ Rozvíjení evropské spolupráce Otevření systémů vzdělávání a odborné přípravy okolnímu světu
8 klíčových kompetencí pro celoživotní učení, Evropský referenční rámec, Doporučení Evropského parlamentu a rady z Komunikace v mateřském jazyce 2.Komunikace v cizích jazycích 3.Matematická gramotnost a kompetence v oblasti věd a technologií 4.Kompetence k práci s digitálními technologiemi 5.Učit se učit - kompetence k učení 6.Sociální a občanské kompetence 7.Smysl pro iniciativu a podnikavost 8.Kulturní povědomí a rozhled
Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO „Vzdělávání pro 21. století“, ÚIV, Praha, 1997 Čtyři pilíře vzdělávání Učit se poznávatUčit se poznávat – široké obecné znalosti, v malém počtu předmětů pracovat do hloubky, učit se učit Učit se jednatUčit se jednat – pracovat v týmech, řešit problémy Učit se žít společněUčit se žít společně – rozvíjení pochopení pro ostatní lidi a myšlenky, zvládat konflikty, vytvářet společné projekty, hodnoty pluralismu a vzájemného porozumění a míru Učit se býtUčit se být – rozvoj osobnosti, samostatný úsudek, osobní odpovědnost, rozvoj paměti, myšlení, estetického smyslu, fyzických vlastností a komunikačních dovedností
Národní dokumenty a koncepce Strategické dokumenty České vzdělávání & Evropa (Zelená kniha ), Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie, Program Phare 1999 Bílá kniha – Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, 2001 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky Strategie celoživotního učení České republiky, 2007 Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky ( ) Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015
Národní dokumenty a koncepce Akční plán podpory odborného vzdělávání, 2008 Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007 – 2013 Národní přiřazovací zpráva České republiky, NÚOV, 2011 Analýza Bílé knihy, 2011 Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky ( ) Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015 Další na
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR Základním principem a určujícím motivem Dlouhodobého záměru ČR 2011 pro následující období je zvýšit kvalitu a efektivitu ve vzdělávání a tím také konkurenceschopnost naší republiky v mezinárodním porovnání. DZ ČR 2011 klade důraz na témata: 1. Zvýšení kvality vzdělávání 2. Nové metody hodnocení škol 3. Optimalizace nabídky vzdělávání 4. Rozvoj odborného vzdělávání 5. Podpora pedagogickým pracovníkům DZ ČR 2011 byl vládou schválen
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2012 Schválen zastupitelstvem Libereckého kraje – 20. březen 2012 Přístupný na EDULK
Vývoj počtu narozených v Libereckém kraji od roku 1973 (s uvedením věku v letošním roce)
Projekce vývoje počtu žáků středního vzdělávání v Libereckém kraji zahrnující čtyři ročníky (dle počtu narozených)
Vzdělanostní struktura Libereckého kraje Podíl obyvatel ve věku 25–64 let podle úrovně nejvyššího dosaženého vzdělání v ČR a Libereckém kraji v roce 2009 (v %)
Stav sítě škol a školských zařízení
Strategie rozvoje vzdělávací soustavy LK – nastavení hlavních priorit DZ LK 1. Zvyšování efektivity vzdělávání. 2. Zvyšování kvality vzdělávání. 3. Podpora rovných příležitostí ke vzdělávání a poradenského systému.
1. Zvyšování efektivity vzdělávání zajištění odpovídajících kapacit ve všech segmentech vzdělávání v návaznosti na demografický vývoj zajištění ekonomické stability školských subjektů v návaznosti na alokaci veřejných prostředků zajištění dostatečné a prostupné oborové nabídky v souladu s lepší uplatnitelností absolventů na trhu práce
2. Zvyšování kvality vzdělávání naplňování cílů kurikulární reformy na všech stupních vzdělávání zavádění evaluačních mechanismů včetně autoevaluace škol podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zlepšení klimatu na školách, snižování předčasných odchodů ze vzdělávání spolupráce se sociálními partnery
3. Podpora rovných příležitostí ke vzdělávání a poradenského systému nastavení sítě škol a školských zařízení a zařízení poradenského systému tak, aby odpovídala aktuálním potřebám péče o žáky se SVP zlepšení kvality a efektivity vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci finančních limitů veřejných prostředků podpora integrace na všech stupních vzdělávání vytvořit koncepci vzdělávání žáků se SVP a poradenského systému v kraji
Nárůst klientely poradenských pracovišť 2009/ /2011 klienti PPP klienti SPC Graf Klienti speciálně pedagogických center podle druhu postižení
Koncepce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Libereckého kraje Hlavní témata Poradenská pracoviště (PPP, SPC) Statistické výkazy Podpora integrace a inkluzivního vzdělávání Potřeba pedagogických asistentů Péče o nadané žáky Snížení odkladů povinné školní docházky Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Možnosti zaměstnanosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a následná péče
Kriteria a zásady rozvoje vzdělávací soustavy Střední vzdělávání Upravovat oborové struktury a kapacity oborů s ohledem na demografický vývoj a trh práce Podporovat nástroje pro výběr žáků na střední školu, které jsou založeny na ověřování studijních předpokladů Podporovat praxe a stáže žáků i pedagogů u zaměstnavatelů Zvýšit podíl počtu nově přijatých žáků všeobecného středního vzdělávání k hodnotě 25 – 30 % (nyní 22%). Snížit podíl počtu žáků odcházejících ze ZŠ do víceletých gymnázií na 5% (nyní 9,8 %). Udržet současný stav podílu počtu nově přijatých žáků v odborném středním vzdělávání s maturitní zkouškou na hodnotě 38 – 45% (nyní 40,75 %). Udržet současný stav podílu počtu nově přijatých žáků ve středním vzdělávání s výučním listem tak, aby neklesl pod 30 % (nyní 36,5 %). Snížit podíl počtu nově přijatých žáků do nástavbového studia denní forma studia k hodnotě 20%, všechny formy studia k hodnotě 40%.
Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v Libereckém kraji za školní rok 2010/2011 Zpracovávána každoročně (vyhláška č.15/2005 Sb.) V zastupitelstvu kraje projednána VZ – shrnuje data za období posledních 3 let (školní roky 2008/2009 – 20010/2011) Popisuje stav a vývoj jednotlivých segmentů
Stav sítě škol a školských zařízení ve školním roce 2010/2011 Graf Počet škol v Libereckém kraji podle zřizovatele
Stav sítě škol a školských zařízení ve školním roce 2010/2011 Počet škol a školských zařízení v Libereckém kraji k obce 347 Liberecký kraj 65 soukromé 33 církevní 2
Vazba na dokumenty školy Školský zákon neukládá školám vytvářet strategické či koncepční dokumenty školy Přesto ukládá provádět autoevaluaci Koncepce školy je žádoucí Měla by navazovat a být v souladu s vyššími strategickými dokumenty (kraj, ČR, EU, UNESCO) Strategické dokumenty jsou součástí hodnocení školy i jejího vedení Plnění cílů stanovených koncepčními materiály školy je vhodné průběžně monitorovat, případně vyhodnotit ve výroční zprávě o škole, školském zařízení
Závěr Cestou dolů lze prostřednictvím strategických dokumentů a koncepčních materiálů, jenž na sebe navazují na všech úrovních, docílit efektivního systému vzdělávání v každém regionu a dle potřeb všech dětí, žáků i studentů. Cestou nahoru lze dospět k systému vzdělávání, jenž obstojí v mezinárodním srovnání a přispěje k lepší konkurenceschopnosti státu.
Děkuji za pozornost. Neučte děti jen svému vlastnímu vědění. Narodili se do jiných časů. (hebrejské přísloví)