Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/02.0055.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
PROJEVY ŽIVOTA ŽIVOČICHŮ - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
RYBY (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
DUM - Digitální Učební Materiál
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název projektu: Moderní škola
Základní škola, Hradec Králové
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Venkovské osídlení AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Název projektu: Živá příroda ve škole
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Jméno autora výukového materiálu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV: VY_32_INOVACE_25_20_Z7_Skála TÉMA: Česko – Test regiony
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název projektu: Živá příroda ve škole
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OBOJŽIVELNÍCI (zajímavosti)
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
zpracovaný v rámci projektu
Franz Schubert AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: říjen 2012
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Základní skupiny živočichů
Vy_52_Inovace_39_Želvy Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PLOŠTICE.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní škola, Hradec Králové
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Želvy a krokodýli.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/ Datum : Téma : Plazi Název : Želva nádherná Ročník : Autor : Mgr. Jan Šváb

Anotace Tento digitální vzdělávací materiál (DVM) bude sloužit jako doplňkový materiál k výuce přírodopisu v 6., 7. a 8.ročníku v rámci učiva:,,Vývoj, vývin a systém živočichů´´,,Významní zástupci jednotlivých skupin živočichů - strunatci (paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci)´´,,Rozšíření, význam a ochrana živočichů´´,,Projevy chování živočichů´´,,Stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla´´ Zdroj témat: ŠVP Škola pro každého č.j. 27/2007/b/upravená verze

Želva nádherná Trachemys scripta elegans

Hierarchie živočichů – želva nádherná Říše – živočichové (Animalia) ↓ Kmen – strunatci (Chordata) ↓ Podkmen – obratlovci (Vertebrata) ↓ Třída – plazi (Reptilia) ↓ Řád – želvy (Testudines) ↓ Podřád – skrytohrdlí (Cryptodira) ↓ Čeleď – emydovití (Emydidae) ↓ Rod – želva (Trachemys)

Vzhled Velikost želvy nádherné je cm (samice je cca o 1/4 větší než sameček. Dominantou jejího vzhledu je krunýř, který jí chrání. Tento krunýř se spolu s želvou v průběhu života zvětšuje,,,loupe se´´. Chovatel tuto skutečnost zpozoruje nálezem štítků = částeček krunýře.

Chov Ideální pro život želvy nádherné je akvaterárium = kombinace akvária a terária. Uvedený příbytek je nutno opatřit souší, kde se želva vyhřívá a tím reguluje svou tělesnou teplotu. Vhodný je také dostatek kamenů menší zrnitosti, kterými si želva čistí svou trávící soustavu. Větší kameny pak želvě zase zútulní její prostředí.

Potrava Želvy mají rády co nejširší spektrum potravy. Mláďata krmíme denně, dospělé želvy cca 3krát týdně. Co například? Mouční červi, cvrčci, plži, rybky, pavouci, mouchy, kobylky, ovoce, zelenina, kousky masa a další, zkrátka co nejpestřejší strava plná vitamínů. cvrček

Způsob života Želvy milují slunění. Pokud by jim jej jejich majitel nedopřál, přišly by velké problémy s jejich zdravím. Akvaristé jim proto slunění umožňují alespoň lampami se zářením, které jim slunce nahrazuje. Nápadným znakem spokojenosti se světlem je vystrčení nohou vzad.

Způsob života Želva nádherná v ročním cyklu zažívá období tzv. letního a zimního spánku.

Způsob života Letní spánek = AESTIVACE Dostavuje se případě potřeby, želva svou strnulostí v takovém případě přečkává nepříznivé období (sucho, nedostatek vody). Zimní spánek = HIBERNACE Stav strnulosti, kterým želva přečkává zimní období nepříznivého počasí. K přežití jí stačí pouze kyslík z vody nebo ze vzduchu, trávení je úplně mimo provoz.

Rozmnožování Želva se stává pohlavně dospělou mezi 3-5roky života. Akt páření trvá minut. Odehrává se ale pouze tehdy, pokud samice svolí po stimulaci samečkem. Samice poté klade vejce, do písku nebo do vody, podle okolních podmínek dní po nakladení vajec můžeme očekávat líhnutí vajíček. Mláďata mají tzv. vaječný zub, kterým roztrhnou skořápku. Ihned poté zub odpadá.

Nemoci želv nádherných Želvu nádhernou může postihnout celá řada nemocí a zdravotních komplikací. - hypovitaminóza - nachlazení (zánět nosní sliznice) - zápal plic - zánět středního ucha - všelijaké houby a plísně - rachitida (křivice) - úrazy spojené s krunýřem Mnohá z onemocnění často souvisejí s délkou a intenzitou světla a tepla pro želvu. U většiny z nich je nutno vyhledat pomoc odborníka.

Zajímavost Tohoto zajímavého živočicha nejspíše objevil James Cook při svých objevných plavbách. Dnes se mimo zajetí vyskytuje zejména v Jižní a Severní Americe. Díky umělému vysazení se želva vyskytuje také ve Francii nebo u nás na Liberecku, kde jsou podobné podmínky jako v její domovině.

Citace obrázků Slide 3: KORZENIEC, Monika. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 4: BUTKO, Andrew. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 5: MAIMONE, Lea. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 6 : HADONOS. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Exot%C3%A1rium_velk%C3%A1_ter%C3%A1ria_07.jpg Slide 7 : PERNAK. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 8: MAIMONE, Lea. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 9: SUNIL, Abraham. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Citace obrázků Slide 11: BETTA.1. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ang=cs Slide 11: CHRISTINA6593. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 12: CHTAUBE. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 13: BETTA.1. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: s