Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Bůh je moje jistota..
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Židům 3:12-14 Hleďte, bratři, aby snad v někom z vás nebylo zlé a nevěrné srdce, takže by odpadl od živého Boha, a proto se navzájem napomínejte každý.
Reklamština Jak ji pochopit..
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Užitečné závaží.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Digitální učební materiál
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Žít svůj život naplno.
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Česká hymna a její tvůrci
VY_32_INOVACE_Jir_I_30 J.Klapka Jerome
MLÁDÍ VÁCLAVA HAVLA
Moudra pana Horníčka !.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Přeji Ti sílu všech živlů
Reklamština Jak ji pochopit..
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
ŽENA MEZI K V Í T Í M V.B.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Naučil jsem se....
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_10
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Každý den jsme trochu starší…
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Oscar Wilde Ročník 3. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace se zaměřuje na britského spisovatele druhé poloviny 19. století. Představuje především jeho životní osudy a dílo. Datum tvorby

© Dušan Kráčmar 2013

irský spisovatel druhé poloviny 19. století, žil v letech dramatik, prozaik, básník a esejista je známý i jako autor mnoha aforismů - stručný výrok podávající vtipně a neotřele nějakou filosofickou myšlenku

narodil se v irském Dublinu, Irsko bylo tehdy součástí Velké Británie pocházel z literární rodiny – publikoval nejen jeho strýc, ale i jeho matka studoval v Oxfordu, kde se stal známou a uznávanou osobností třebaže byl ženatý a s manželkou měl dvě děti, byl homosexuálně orientovaný, což se odrazilo v jeho díle a přineslo mu to mnohé komplikace v životě, dostal se kvůli tomu i do vězení a po rozvodu s manželkou dožil svůj život v bídě zemřel v Paříži na zápal mozkových blan

Wildův hrob na slavném pařížském hřbitově Père Lachaise Wild se svým partnerem, lordem Douglasem

Básně (1881) napsáno v době jeho studií v Oxfordu, pozitivně přijato kritikou dílo je ovlivněno dekadentní poezií, kterou měl Wilde v oblibě (např. Baudelaireho) Balada o žaláři v Readingu (1898) reakce na pobyt ve vězení, kam se dostal poté, co byl odsouzen za obscénnost (tehdejší obvyklý eufemismus označující homosexualitu) Stínohra Šedivé moře je slepé, vzduchem zní neladný svist, měsíc jak povadlý list v poryvech větru se třepe. Černý stín míhá se tváří bělavých písečných dun, námořník chystá si člun, ve tváři úsměv mu září. Ptáků křik nese se k moři, ženců se ozývá hlas, na plátně zšeřelých krás nádhernou stínohru tvoří. Wildeova báseń v překladu Miroslava Macka – expolitika, zubaře a anglisty Wildeova báseń v překladu Miroslava Macka – expolitika, zubaře a anglisty

Obraz Doriana Graye (1891) jediný Wildeův román, avšak současně i jedno z jeho vůbec nejpopulárnějších děl příběh krásného a mravně čestného mladíka portrétovaného malířem jeho portrét se pak postupně mění – odráží hříchy, jichž se portrétovaný postupně dopouští a je čím dál tím ošklivější, zatímco mladíkova skutečná tvář zůstává nezměněna dílo bylo bouřlivě hodnoceno, mnozí v něm spatřovali prvky homosexuality a dekadence dnes je považováno za jedno z významných děl světové literatury

Bylo slyšet výkřik a zadunění. Ve výkřiku zazněl takový děs ze smrti, že sluhové se s leknutím probudili a vyklouzli ze svých pokojů. Dva páni, kráčející dole po náměstí, se zastavili a zvedli oči k tomu velkému domu. Pak šli dál, dokud nepotkali policistu, a vrátili se s ním. Policista několikrát zazvonil, ale nikdo nepřišel otevřít. Až na světlo v jednom z nejhořejších oken bylo v celém domě tma. Po chvíli strážník odešel, postavil se do sousedního portálu a vyčkával. „Čí je to dům, konstáble?“ ptal se starší z pánů. „Pana Doriana Graye, pane“ odvětil policista. Páni se na sebe podívali, ušklíbli se a vykročili. Jeden z nich byl strýc sira Henryho Ashtona. Uvnitř v domě, v křídle pro personál, hovořili spolu tichým šepotem polooblečení sluhové. Stará paní Leafová plakala a lomila rukama. Francis byl smrtelně bledý. Asi po čtvrthodině si přibrali kočího a jednoho lokaje a kradli se nahoru. Zaklepali, ale neozvala se žádná odpověď. Zavolali. Všude bylo ticho. Nakonec, po marných pokusech vypáčit dveře, vylezli na střechu a spustili se na balkón. Dveře lehce povolily; zástrčky na nich byly už staré. Když vstoupili do místnosti, spatřili na stěně skvostný portrét svého pána, jak ho naposledy viděli, se vší tou podivuhodnou nádherou jeho mladosti a krásy. Na podlaze ležel mrtvý muž ve večerním úboru a s nožem v srdci. Byl povadlý, vrásčitý a měl odporný obličej. Teprve, když si prohlédli jeho prsteny, poznali, kdo to je.

Strašidlo cantervillské (1887) krátký vtipný příběh amerického vyslance, který si v Anglii koupí venkovské zámek i přes varování, že v něm straší dílo se dočkalo mj. i českého zpracování (1989), v hlavních rolích s Jiřím Bartoškou, Jiřinou Bohdalovou nebo Petrem Nárožným Šťastný princ a jiné pohádky (1888) Zločin lorda Arthura Savila (1891) komediální příběh, rovněž se u nás dočkal filmového zpracování (1967), v hlavní roli s Václavem Voskou a Svatoplukem Benešem

Jak je důležité míti Filipa (1895) lehká konverzační komedie plná zmatků zabývající se problémy vztahů mezi mužem a ženou u nás existuje brilantní filmové zpracování z roku 1979 s Josefem Abrhámem a Jaromírem Hanzlíkem v hlavních rolích (občas je ještě vysíláno televizí) tato divadelní hra se stále hraje na řadě jevišť po celém světě Ideální manžel (1895) rovněž konverzační komedie se satirickými prvky

Alkohol je prokletím dělnické třídy; práce je prokletím třídně uvědomělých pijáků. Demokracie - klacek na otloukání lidu lidmi a pro lidi.. Gentleman je člověk, který nikdy neraní city druhého neúmyslně. Historie se nikdy neopakuje. To jenom špatní historici se opakují. Jediný způsob, jak se zbavit pokušení, je vzdát se mu. Jediné, co je horší, než když se o vás mluví, je to, když se o vás nemluví. Když jsme šťastni, jsme dobří, ale když jsme dobří, nejsme vždycky šťastni. [ [ Náklonností jsem Francouz, národností Ir, násilím Angličanů přinucen, abych se vyjadřoval jazykem Shakespeara. [ [

Mluvit pravdu je trapné, ale muset lhát je ještě trapnější.. Svět je sice divadlo, ale role jsou mizerně obsazeny. V poslanecké sněmovně není jediná osoba, která by stála za portrét; mnohé by však stálo za to zmalovat. Ze všeho nejraději mluvím o ničem - je to totiž jediná věc, o které opravdu něco vím. Láska se podobá jen lásce, k ničemu jinému ji nelze přirovnat. Ženy byly stvořeny aby byly milovány, ne proto aby byly chápány. Požehnáni budiž ti, kteří nemají co říci a drží zobák. Všechno, čím někdo vyniká, získává mu nepřátele. Člověk musí být zcela průměrný, aby byl oblíben.

DĚKUJI ZA POZORNOST.