Hry, vizuální kultura a umění Jaroslav Švelch,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Přecházíme na WordPress Hynek Beran Správa ICT město Hořice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Zákon o ochraně veřejného zdraví před hlukem a řízení hluku v komunálním prostředí (Zákon o hluku) věcný záměr.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
OneNote. Co to je?  OneNote patří k produktům Microsoftu, nyní je ke stažení zdarma  jde o aplikaci pro rychlou, snadnou a přehlednou správu různých.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Pojem přeměna obchodní společnosti
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Poměr.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Architektonická kompozice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Monitory Monitor je základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací.
8.1 Aritmetické vektory.
Publicistický styl VY_32_INOVACE_CJL_3,4_72
Rozdíly mezi lidmi jsou přirozené
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Běžné reprezentace grafu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
karel oliva Akademie věd ČR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Technické prostředky v požární ochraně
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Vliv reklamy na společnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Světelné jevy -shrnutí
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Cílové skupiny Studenti Farníci Rodiče Řeholníci Katolíci
ePrivacy a komunikace M2M
Lineární funkce a její vlastnosti
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
Transkript prezentace:

Hry, vizuální kultura a umění Jaroslav Švelch,

Problém 1: Co je estetika? estetika 1 : filosofická disciplína studující hodnoty “krásna” a umění estetika 2 : vizuální/grafický styl, lze ho studovat např. strukturalisticky jako jazyk estetika 3 : v analýze MDA – aesthetics = emocionální odezva hráče při hraní hry

Vizuální styl her styl zobrazení nelze oddělit od pravidel hry (ve smyslu fungování fiktivního světa) – dohromady tvoří jakási “univerza”, paradigmata zobrazení herní události: diegetické x extradiegetické (vedle mechanik) hry používají multimodální reprezentaci: text, vizuál, zvuk... v historii herní grafiky se svérázným způsobem opakuje evoluce výtvarného umění (8-bit primitive)

Pixelový vesmír

raná počítačová grafika přímo odráží kód (estetika strojového kódu?) A. Galloway: “obrázek Space Invadera je čistý kód” právě raná počítačová grafika se stala symbolem počítačovosti (diskuse?) technická omezení: jaká je funkce grafiky? Jak velkou roli hraje mimese? co signifikuje pixelová grafika dnes?

Pointillistický vesmír

Euklidovský vesmír posun do 3D: polygony se ukázaly jako nejvýhodnější směr vývoje (x voxely) – efekt samotného posunu je diskutabilní (3D za každou cenu?) paradox: nedokonalosti je třeba “dodávat” hyperrealismus: blíží se realitě, ale nová technologie je hypertrofovaná příklady: lesk, bloom, particle effects (Battlefield: Bad Company 2) ~ článek Too Much Bloom

Euklidovský vesmír

Obecnější otázky nekonečný paradox: i když hry chtějí být mimetické, chtějí zůstat hrami a signifikovat svou hernost realismus jako takový je pouhá konstrukce ekonomická motivace pro “lepší grafiku” ilustracionismus x iluzionismus ~ deklarovaný vztah mezi reprezentací a fiktivním světem vztah her a filmu: film envy (Hideo Kajima, Chris Roberts, David Cage) média se ovlivňují navzájem

Problém 1I: Co je umění? umění je věc, na jejíž definici se různé skupiny lidí s různými hodnotami můžou těžko shodnout široká definice: to, co lidé tvoří, a přitom to není nutné k přežití dobově, sociálně podmíněné (systém umění) J.Š. navíc není estetik, a proto zvolíme “diskurzní okliku”: budeme hledat, jak lidé sami hry ke umění vztahují, v čem podle nich spočívá jak se uměleckost konstruuje

Vložka  : Můžou být hry umění? diskuse Roger Ebert: „Hry nemůžou být nikdy umění.“ anebo „Všechno může být umění, takže i hry. Ale nemůžou být vysoké umění.“ (????????) Proč by hry nemohly být umění?

Problém 1I: Co je umění ve hrách? locus definice uměleckosti: kontext: umění je to, co je v galerii... umění je to, co vytvoří Marcel Duchamp (?), Jim Jarmusch (?), Jason Roher (?) text účinek: a (externě). umění nás má kultivovat, sdělovat nějaké zásadní věci o lidské existenci b (interně). umění má dál posouvat možnosti vyjádření

Odbočka A: Vztah her a tradičních forem Umění ve smyslu S.U. x umění v rámci média (film vs. videoart) hry jako zdroj umění x umění jako způsob pozvednutí her jako média studium populární kultury: Henry Jenkins – Games, the New Lively Art (inspiroval G. Seldes) “Jsme na úrovni Velké vlakové loupeže.” umění vykrádá/inspiruje se/pozvedává populární kulturu (Liechtenstein a komiks) vztahy se staršími médii: film envy

Problém 1I: Co je umění ve hrách? a) řemeslo (zvlášť vzhledem k nízkému statusu her jako média)

Problém 1I: Co je umění ve hrách? b) “krása”, symetrie, generativní potenciál herních mechanik – vnitřní vlastnosti

Problém 1I: Co je umění ve hrách? c) závažný, náročný obsah (jak se definuje?)

Problém 1I: Co je umění ve hrách? d) angažovanost

Problém 1I: Co je umění ve hrách? e) inovace, překročení konvencí ~ argument Franka Lantze o Doomu jaký je rozdíl mezi “experimentální” a “umělecký”? (nakonec to jsou stejně nálepky)

Odbočka B: geneze uměleckého díla je geneze uměleckého díla měřítkem jeho uměleckosti? hard core strukturalismus: ne, zajímá nás text dekonstrukce: geneze a text jsou nesmyslné kategorie, protože text je neustále „nehotový“ postmoderna: způsob geneze je součástí konceptu díla praktická otázka ve hrách: je „průmyslová výroba“ slučitelná s „uměním“? Jason Roher: příklad zastánce “mýtického” autora

Paradigma “art games” názorová shoda ve skupině designéru a kritiků jde o “interní” iniciativu, tj. tito lidé pocházejí z oblasti herního designu, nikoli z S.U. proceduralita jako vyjadřovací prostředek inklinují (většinou) k jednoduché grafice Jason Roher, Daniel Benmergui, Jonathan Blow (jediný, kdo uspěl i komerčně)

Paradigma “art games” názorová shoda ve skupině designéru a kritiků jde o “interní” iniciativu, tj. tito lidé pocházejí z oblasti herního designu, nikoli z S.U. proceduralita jako vyjadřovací prostředek inklinují (většinou) k jednoduché grafice Jason Roher, Daniel Benmergui, Jonathan Blow (jediný, kdo uspěl i komerčně) provokatéři: Edmund McMillen (Cunt) ne-hry: Tale of Tales

Texty Jason Roher: The Game Design of Art “Games suck.” “How do we deliver artistic expression through our games?” Co je cílem umění ve hrách? Tale of Tales: Over Games hry zpohodlněly, je třeba vnést neklid, vzepřít se konvencím (výhry, prohra, skóre, grind)