● Cvičení č. 2
Polycentricita sídelního systému vysoká úroveň IAD vede k decentralizaci a prostorové expanzi obyvatelstva a ekonomických činností, posílení pracovní i obslužné funkce center ležících v zázemí center hierarchicky vyššího řádu
Polycentricita sídelního systému - nevýhody rostoucí závislost na IAD, sociální exkluze těch, kteří nevlastní osobní automobil, či jsou při jeho užívání závislé na jiné osobě (děti a mládež do 18 let, matky v domácnosti...), pump effect – rostoucí integrace sídelního systému může podpořit zhoršení místní socioekonomické situace odlivem „mozků“ – Paříž, Brusel x Lille
Polycentricita sídelního systému - výhody impuls k rozvoji dalších center pluralita možností výběru obyvatelstva, co se týče výběru místa jejich denních aktivit (pracovní místa – často dobře placená, místa pro trávení volného času...) rozvoj zázemí těchto „nových“ center
Hodnocení míry polycentricity sídelního systému a její benefit pro určená centra do dvojic datum odevzdání – středa příští týden cvičení odpadá metodika dr. Seidenglanze – založena na pracovní funkci center (máme data), ▫ hypotéza - míru integrace středisek a tedy polycentricita sídelního systému, do kterého spadají, vyjadřuje dojížďka za prací ▫ benefit je určen dostupnosti pracovních míst, nejen ve středisku samotném, ale i v okolních střediscích
První krok – výběr zkoumaného území výběr tolika sousedících okresů (konzistentní území), aby bylo dosaženo minimálního počtu středisek 10 - uvažujte všechna střediska v daném (daných okresech) okresu!!! pozor na okresy ohraničující zázemí měst – Brno-venkov, Plzeň-jih, sever... – sloučit je se svým jádrem a naopak, seznam středisek pro účely práce (vytvořených pro potřeby projektu MMR ČR WD POLYREG ) ve studijních materiálech,
Druhý krok – určení OPM určení počtu obsazených pracovních míst (OPM) pro každé středisko OPM - počet obsazených pracovních míst celkem ▫ počet ekonomicky aktivních bez nezaměstnaných (EA) ▫ plus počet ekonomicky aktivních dojíždějících (EAdoj.) ▫ minus počet ekonomicky aktivních vyjíždějících (EAvyj.) OPM = EA + EAdoj. – EAvyj. výstup kroku 2 – tabulka s počtem obyvatel a OPM v každém středisku zdroj SLDB 2001
Třetí krok – vzájemná propojenost jednotlivých center nemáme data o IAD mezi středisky, proto uvažujeme veřejnou dopravu výpočet denní interakce každých dvojic center ▫ počet spojů (autobusových, vlakových) mezi každou dvojicí center v pracovní den ▫ zahrnout jen „nekomplikované“ spoje jedním směrem výstup kroku 3 – tabulka s počtem spojů mezi každou dvojicí středisek, mapa – viz následující slide zdroj -
Čtvrtý krok – výpočet DEP denní ekonomický potenciál (DEP) jako pokus o kvantifikaci benefitu polycentrického systému osídlení tento benefit je odrazem počtu OPM a jejich dostupností DEP střediska i pak vypočítáme jako: ▫ DEPi = M i + ∑ M k / Tik kde Mi je počet OPM v centru i, Mk je počet OPM ve všech centrech Tik prostorová odlehlost center i a k vyjádřená intenzitou dopravních vazeb (viz následující slide) výstup kroku 4 – tabulka s DEP pro každé středisko a mapa závěr – zhodnocení polycentricity zkoumaného systému osídlení, důsledky pro regionální rozvoj... (alespoň 300 slov)
Ukázka kalkulace indexu Tik DEP Benátky = 2488+(10% z % z 22301) DEP Český Brod = 3556+(10% z % z 22301) DEP Kolín = (10% z % z 3556)
Ukázka výsledné mapy
Zdroje: Seidenglanz, D. (2009): Transport relations among settlement centres in the eastern part of the Czech Republic as a potential for polycentricity. Sustainable Landscape: Risk of Territorial Polarizations, 22. CPS Seminarium – Praha, Sedlec-Prčice, 1. – 5. června 2009.