Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak se mění podoba „dobrého zaměstnání“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak se mění podoba „dobrého zaměstnání“"— Transkript prezentace:

1 Jak se mění podoba „dobrého zaměstnání“
Tomáš Doseděl Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity

2 Podíl VŠ vzdělaných mezi 25-64

3 Podíl VŠ vzdělaných mezi 25-64

4 Expanze VŠ vzdělávání Po Boloňské deklaraci rozmach Bc. oborů

5 Expanze VŠ vzdělávání Po Boloňské deklaraci rozmach Bc. oborů
Růst podílu VŠ absolventů v pracovní síle z 11,5 % na 21,5 % -> DVOJNÁSOBEK

6 Expanze VŠ vzdělávání Po Boloňské deklaraci rozmach Bc. oborů
Růst podílu VŠ absolventů v pracovní síle z 11,5 % na 21,5 % Mezi vysokoškoláky pronikají MLADÍ a ŽENY 2000 2014 Česko 9,8 % 22,4 % Maďarsko 14,5 % 26,3 % Polsko 12,5 % 31,4 % Slovensko 22,5 % Rakousko 11,3 % 28,6 %

7 Změnilo se něco? Jak se vlivem vzdělanostní expanze proměnil názor zaměstnanců na to, jaké vlastnosti má splňovat „dobré pracovní místo“?

8 Teoretický rámec Inglehart (1990): posun od materialistických k postmaterialistickým hodnotám Mareš (2001): Dimenze zaměstnání

9 Teoretický rámec Inglehart (1990): posun od materialistických k postmaterialistickým hodnotám V čase probíhá posun směrem k postmaterialistickým hodnotám Lidé s vyšším vzděláním častěji zastávají postmaterialistické hodnoty Mareš (2001): Dimenze zaměstnání

10 Teoretický rámec Inglehart (1990): posun od materialistických k postmaterialistickým hodnotám Mareš (2001): Dimenze zaměstnání Sociální dimenze: zodpovědnost, zajímavost, užitečnost… Materiální dimenze: plat, dovolená, malý tlak.. Seberealizační dimenze: možnost něčeho dosáhnout, uplatnit iniciativu…

11 Použitá data European Values Study, vlny 1999 a 2008 N=2 440
46 % mužů, 54 % žen váženo

12 Použitá data European Values Study, vlny 1999 a 2008 N=2 440
46 % mužů, 54 % žen váženo • otázka Zde je výčet toho, co lidé považují za důležité ve své práci. Prosím, prohlédněte si seznam a řekněte mi, co z něj Vy osobně považujete za důležité?

13 Hlavní výsledky M1 – materialistické M2 - postmaterialistické Vzdělání
Ref. 0,716** 1,314** 0,502*** 1,709*** Věk 0,985*** 0,989*** Pohlaví Muž Žena 1,077 1,100 Rok 1999 2008 1,641* 0,853 Vzdělání*rok 2008*SŠ 1,455 1,223 2008*VŠ 1,971* 2,272** Signifikance: * 0,95 ** 0,99 ***0,999

14 Hlavní výsledky Materialistické hodnoty Postmaterialistické hodnoty
Absolventi SŠ : +46 % Absolventi VŠ : +97 % Postmaterialistické hodnoty Absolventi SŠ : +22 % Absolventi VŠ : +127 %

15 Hlavní výsledky M3 – materiální M4 – sociální M5 - seberealizační
Vzdělání Ref. 0,716** 1,235 1,330** 0,502*** 1,417** 1,959*** Věk 0,985*** 0,992** 0,987*** Pohlaví Muž Žena 1,078 1,298*** 0,860** Rok 1999 2008 1,641** 1,063 0,698 Vzdělání*rok 2008*SŠ 1,455 1,082 1,446 2008*VŠ 1,971** 1,823** 2,590*** Signifikance: * 0,95 ** 0,99 ***0,999

16 Hlavní výsledky Materiální dimenze Sociální dimenze
Absolventi SŠ : +46 % Absolventi VŠ : +97 % Sociální dimenze Absolventi SŠ : +8 % Absolventi VŠ : +82 % Seberealizační dimenze Absolventi SŠ : +45 % Absolventi VŠ : +159 %

17 Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty

18 Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty
vliv finanční krize? vliv vzdělanostní expanze? Halman a Müller (2006): mladí překvapivě extrističtí (práce pro uspokojení cílů mimo zaměstnání - plat)

19 Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty
vliv finanční krize? vliv vzdělanostní expanze? Halman a Müller (2006): mladí překvapivě extrističtí (práce pro uspokojení cílů mimo zaměstnání - plat) Noví absolventi VŠ do značné míry přebírají „správné VŠ hodnoty“

20 Závěry Vysokoškoláci přebírají materialistické hodnoty
vliv finanční krize? vliv vzdělanostní expanze? Halman a Müller (2006): mladí překvapivě extrističtí (práce pro uspokojení cílů mimo zaměstnání - plat) Noví absolventi VŠ do značné míry přebírají „správné VŠ hodnoty“ Seberealizační Postmaterialistické

21 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Jak se mění podoba „dobrého zaměstnání“"

Podobné prezentace


Reklamy Google