Uzbecké umění Jména: Liprtová, Matiášek, Oličová, Plachá Předmět: Antropologie areálů, areál SA Rok: 2015, LS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglie je největší a nejlidnatější země Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
Advertisements

DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/04 Název materiálu: 20.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Každodenní život Řeků. Bydlení na venkově domy z hlíny a slámy ve městě z nepálených cihel středem domu dvůr, kde stál oltář jednotlivé místnosti kolem.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_08_Hudba exotických kultur TémaHudba exotických kultur Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
MICROSOFT WINDOWS.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Jan Werich Monika Kupková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Tematický okruh: CHEMIE A SPOLEČNOST Název učiva: „ŽIVOT IGELITKY“
Pracovní porada Pracovní list.
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Pracovní porada Pracovní list.
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_43A_STÁTNÍ SVÁTKY A VÝZNAMNÉ DNY V ČESKÉM KALENDÁŘI
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_12_Návrat k demokracii Regina Byrtusová
karel oliva Akademie věd ČR
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Má země Česká republika.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Česká hymna a její tvůrci
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Doba bronzová.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Počátky slovesného umění
Zdeněk Galuška VY_32_INOVACE_XI-A-02.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Výroba velikonočního košíčku
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
Transkript prezentace:

Uzbecké umění Jména: Liprtová, Matiášek, Oličová, Plachá Předmět: Antropologie areálů, areál SA Rok: 2015, LS

O čem bude řeč? Republika Uzbekistán Užité umění Šperky Nože Hedvábí Koberce Umělecká činnost Hudba a tanec Kinematografie Literatura Architektura

Taškent obyvatel km² 500 sumů =3,50 Kč 88% muslimové- sunnité Islom Karimov (od 1990) uzbe č tina (74,3%), ruština, tád ž i č tina HDI = střední, 102. na světě

Proč umění? zabezpečovalo praktické využití dekorativní účel dodnes se umění předává z generace na generaci v podobě výroby koberců, hraní na hudební nástroje, povídání si legend atd.

UŽITÉ UMĚNÍ Prvky obsažené ve věcech každodenní potřeby.

Šperky významná role v životě dívek a žen estetická funkce, ale také připisování magických vlastností početnost a druhy ozdob ukazovaly na sociální status Běžně: prsteny, náušnice, náramky Během slavností ozdoby bohatší – diadémy, náhrdelníky, náhrudní šperky „Nejlepší a nejkrásnější je nevěsta, která se pod tíhou šperků nemůže zvednout“.

Druhy šperků Šperky zdobící hlavu pokrývky hlavy, čelenky, přívěsky na spánky, ozdoby copů, náušnice, nosní kruhy Šperky nošené na krku a trupu Nákrčníky, náhrdelníky, šperky nošené na zátylku, náhrudní šperky, šperky zdobící oděv – spony Šperky nošené na rukou Prsteny a náramky Schránky na amulety Nosily se téměř na všech částech těla

Nože a nožírenské řemeslo Staletá nejslavnější tradice Město Kokand zcela výsadní postavení (uzel HS) Kdysi možná stovky nožířských mistrů, dnes 12 „Všichni jsme potomky starých nožířských rodin,“ říká domorodec „Dá se říct, že u nás v Kokandu máme vlastní nožířskou školu. Je to stará a naštěstí stále živá tradice.“ Oblíbené jsou například skládací nože, kterým se říká džanavorkuš (v překladu „krásný pták“ ) Zdroj: stránky oboru HKS

Hedvábí město Margilan - centrum produkce hedvábí důležité je, aby se nevylíhli motýli - znehodnocení kokonu kokony se hází do kádí s horkou vodou- za 10 min se konce vláken navinují na kolovrat, pak se barví a poté spřádají k barvení se používají přírodní látky a pokračuje se v tkaní ženy rozstřikují roztok (proti zamotání) vlastní pusou Z pruhů látky širokých cm se šijí šátky, šály, sukně či tzv. chanatlas (tradiční místní šaty) více než 1/2 výrobků - export (Polsko, VB, Turecko, USA) Výroba začíná na přelomu května a června výkupem kokonů bource morušového. Jeden kokon vydá vlákno dlouhé km. významná továrna na RUČNÍ výrobu hedvábí Zdroj: stránky oboru HKS

Koberce Výroba spojena především s kočovnými a polokočovnými turkickými etniky Kobercové výrobky sloužily k vybavení tradičního nomádského obydlí - jurty Výroba koberců je nesmírně zdlouhavá Např. kobereček o vel. 1×1,2 m s hustotou 45 uzlíků na cm2 trvá čtyři měsíce Zdroj: stránky oboru HKS

UMĚLECKÁ ČINNOST

Hudba a tanec Hlavní prvky uzbecké hudby Ukázky tradiční uzbecké hudby Uzbecká hymna - Můj slunečný a dalekosáhlý domovMůj slunečný a dalekosáhlý domov Známí interpreti - Shahzoda - Shunchaki Shahzoda - Shunchaki Ukázka hudebních nástrojů Zdroj: Aphgan rubabAphgan rubab Zdroj: NaiNai

Hudba a tanec Ukázka tradičního uzbeckého tance Zdroj: Uzbecký taneční souborUzbecký taneční soubor Zdroj: Tradiční uzbecký oděvTradiční uzbecký oděv

Kinematografie Prvopočátky filmu první filmová projekce v Taškentu (němý film) Stal se velmi populární Technický vynález (zatím ne umění) Z větší části negramotné obecenstvo – často nevěděli o co se jedná, přesto je to uchvacovalo (vykladači) 1924 – první uzbecký hraný film Minaret smrti - natočen na území Uzbekistánu, produkován uzbeckým filmovým studiem, většina tvůrců ale ruská 1937 – zvukový film Přísaha

Vývoj kinematografie 20. léta 20. století Změna v chápání filmu - posun od technického objevu k umění Podíl na boji proti negramotnosti Velký pokrok uzbecké kinematografie Rozvoj technické stránky Vznik filmových studií Rostoucí počet projekčních sálů Zvyšující se počet kvalifikovaných filmařů i herců uzbeckého původu

Vývoj kinematografie Komunistická strana Uzbekistánu Velká podpora - idea využít filmové umění k politické agitaci „Díky svým specifickým kvalitám masovosti, dostupnosti a přesvědčivosti je film jedním z nejrozšířenějších a nejúčinnějších prostředků výchovy a osvěty mas.“ Tvůrcům šlo především o sdělení, kvalitou se příliš nezatěžovali (ale kontrola námětů, scénářů, filmařské práce, prosazování socialistických myšlenek do každého filmu)

Vývoj kinematografie 30. léta Znárodnění soukromých komerčních kin a sálů Mohutná kinofikace celého území (469 kinosálů) Posílení politického a agitačního vlivu (i kvality) Hlavním hrdinou filmů se měl stát: „ … hrdina, který včera bojoval za sovětskou vlast a dnes buduje socialistickou společnost.“ Konečně začíná natáčet první generace uzbeckých filmařů (spolu s ruskými tvůrci = učiteli)

Válečná léta Paradoxně ne zcela katastrofickou událostí Mimo frontu, nerostné suroviny, ropa, zemní plyn – průmyslově technických centrem Sovětského svazu Přesun tisíců osob – inteligence Nehledě na těžkosti války, uzbecká kinematografie kvetla Tvůrčí spolupráce s filmaři „v azylu“ My zvítězíme!, Přátelé na frontě, Dárek vlasti Tahir a Zuchara (1945) lidový příběh nešťastné lásky Dostihnutí a plnohodnotné zařazení se mezi ruskou i světovou kinematografii

Poválečná doba 1948 zavření taškentských filmových studií – následující čtyři roky nevznikají hrané filmy (až do 1952) 50. léta – obrovský sestup Opadá nadšení z konce války Inteligence se vrací do svých republik 60. léta – posun nahoru Filmově vzdělaná generace mladých tvůrců

Současnost Osamostatnění Uzbekistánu od Sovětského svazu a vznik Uzbecké republiky 1. září 1991 Oficiálně parlamentní demokracie X reálně prezidentská diktatura Prezident Islam Karimov Kultura zůstává pod ostrou cenzurou, změnil se cenzor Narušení kinematografie – odchod tvůrců ruského původu a emigrace filmařů uzbecké národnosti Nedostatek zkušených tvůrců Zdroj: Islam KarimovIslam Karimov

Umida Akhmedova (*1955) BŘEMENO PANENSTVÍ ( The Burden of Virginity ) Zachycení svatební obřad s tradičními rituály Odsouzena za pomluvu a urážku - omilostněna Urážlivé vůči mentalitě a hodnotám uzbeckého národa a očerňování dobrého jména Film v Uzbekistánu nebyl nikdy promítán Zdroj: Režisérka Umida Ahmedova

Literatura Rozvoj z lidové slovesnosti Mezi oblíbené: bajka, anekdota, spojená s postavami lidových šprýmařů (Nasreddin), a lidové eposy jako je Alpamyš a Körogly Počátky národního písemnictví - od 14. století Jedním z prvních starouzbeckých literátů se uvádí Chórezmí, píšící persky a čagatajsky V 15. století se prosazovala poezie ovlivněná perskou a tureckou tradicí - především v Samarkandu a na tímúrovském dvoře v Herátu (Tímúr byl vládce Íránu od roku 1370, 1 z největších válečníků a pustošitelů západní Asie)

Literatura Alíšer Navoí - básník a politik, jako první přinesl ideály humanismu, snažil se prosadit potřebu péče o blaho lidu a úcty. Podporoval pronikání vědy do literatury a zdůrazňoval národní tvorbu a uměleckou rovnocennost starouzbečtiny s perštinou. Mezi jeho díla patří epickolyrické básně: Chamsa – Pětice je po něm pojmenováno mnoho míst (provincie, město) a institucí (operní a baletní divadlo či letiště) Základem prózy byly kroniky a autobiografie V 18. stol. rozšíření folkloru zpracováním lidových předloh V 19. stol. se pod vlivem ruské kultury rozvíjela klasická poezie a satirická bajka Počátek 20. století dochází k velkému rozkvětu uzbecké literatury

Literatura Zakladateli nové uzbecké literatury byli Hamza Nijozí (1889 – 1929) a S. Ajní. Hamza (řídící divadelní spol.) a také se zasazuje o osvobození uzbecké ženy. Kvůli radikálním názorům roku 1929 zavražděn Z jeho básnické tvorby je například sbírka Červená, Bílá a Růžové růže. V dalším období v literatuře převládala vesnická témata a návraty do historie.

Současníci literatury Muhammada Saliha uzbecký disident a spisovatel Hamida Ismailova nucen prchnout z vlasti a od roku 1992 žije v Londýně, pracoval pro BBC, kde vytvořil vlastní zpravodajství pro Střední Asii

ARCHITEKTURA

Vývoj architektury Střet čínské, perské a indické kultury. Ve 2. – 3. století uchycen budhismus. Vytlačen od 7. století islámem „dorazila“ do Taškentu carská vojska. Architektura dochována až ta islámská a „moderní“ socialistická. 4 města Uzbekistánu mají historické jádro na seznamu UNESCO. Dnes řada nových budov.

Moderní Taškent

Islámská architektura Kupole. Obloukovité klenby. Ornamenty. Mozaiky - opakující se motivy při zdobení staveb. I důsledek toho, že Islám zakazuje realistické znázornění živé věci v umění – absence soch a takových motivů na stavbách.

Stavby v Uzbekistánu - islámské Mešity Medresy Mauzolea Minarety Pevnosti Hradby Arabské domy s nádvořím (nesmí mít okna do ulice) Mešita Bibi Chánum Mešita Hazrat Hizr (malinká) Páteční mešita ve městě Chiva

Stavby v Uzbekistánu - islámské Mauzoleum Guri Amir Medresa a minaret Isloma Hodži Pevnost Kunya Ark Harém v Chivě kapacita: 40

Stavby v Uzbekistánu - islámské Vnitřní část domu – okna už smí být Ulice v historické části – domy nesmí mít okna do ulice

Stavby v Uzbekistánu - jurty Mongolská jurta Kyrgyzská jurta Uzbecká jurta pro novomanžele Jurta do které prší… 

Stavby v Uzbekistánu – zpět v současnosti Nádražní budova v hl. m. Taškent Samarkand

Stavby v Uzbekistánu – zpět v současnosti, zajímavosti Knihovna v Taškentu Televizní věž v Taškentu - dominanta

Uzbekistán - Cestománie cestomanie/ uzbekistan-na-hedvabne-ceste/titulky/

Zdroje ?action=setMonth&year=2013&month=5&day=1 ?action=setMonth&year=2013&month=5&day=1 bremeno-panenstvi bremeno-panenstvi Literatura Střední Asie [online] Dostupné z:

Děkujeme za pozornost.