Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Stress management.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Psaní závěrečné práce Přednáška pro končící studenty.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
1 Komentované prohlídky města Poskytovatel: Horácké muzeum a informační centrum Prohlídka města zahrnuje centrum Nového Města, dva historické sklepy a.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Stříhání malých a velkých dětí. Technika stříhání dětských vlasů. Bezpečnost práce a ochrana zdraví. EU-3-3.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Time Management Lubomir Pelc ČIŽP – Brno
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Pracovní porada Pracovní list.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Právo sociálního zabezpečení
Úvodní a seznamovací hry
Vykazování postupu nebo stavu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Právo sociálního zabezpečení
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Prevence syndromu vyhoření Mgr. Zuzana Faldýnová
Psychologie test.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Právo sociálního zabezpečení
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Firemní brožura Tohle je skvělé místo pro cíle společnosti.
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Malé povzbuzení pro chvíle volna
Naučil jsem se....
První pomoc.
Když vás potká vyhoření
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Na co všechno si dát pozor.
Slovní úlohy o společné práci − 3
Každý den jsme trochu starší…
Terénní krizová služba
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Stress management

Stres považován za hlavní příčinu pracovní neschopnosti stres ničí zdraví a štěstí určitou míru stresu potřebujeme trpíme-li stresem, jsme v časové tísni fyzická stránka: mozek cítí zvýšené nároky, signalizuje to uvolněním různých hormonů (adrenalin noradrenalin, kortizon), svaly se napnou, srdce bije rychleji

stres je hnací silou k velkým výkonům naše tělo je připraveno na stres jako na výjimečnou situaci, ne na součást každodenního života

Stresory ječivý zvuk budíku únava odpolední pohovor zdržující děti zpoždění dopravní zácpa počítač telefon vnitřní stresory x vnější stresory

Cvičení I Posouzení

Vše pod kontrolou na papír tři sloupečky, do nich vypsat činnosti: prácevečeryvíkendy sepsat hlavní aktivity jednotlivých sloupců nad každou aktivitou se zamyslet která je plně pod kontrolou, která ne, hlavní roli hraje čas výsledkem není řešení, udává jen směr

Velké věci velké události v životě jsou velmi stresující sepsat, co jsme prožili v posledním roce 4 kategorie –maximálně stresující (smrt, rozvod,..) –velmi stresující (ztráta zaměstnání, svatba,...) –středně stresující (půjčka, dluhy, změna pracovních povinností..) –málo stresující (dovolená, pokuta,...)

zjednodušená verze tabulky životních krizí (Holmes a Rahe) antistresová obrana funguje většinou jen proti malým stresorům

Jak reagujete dle Dr. Meyera Friedmana zjišťujete, že vám ostatní lidé překážejí jste velmi nervózní často vybuchnete vzteky neúspěch považujete za významný problém potlačujete emoce vždy se pokoušíte dosáhnout ještě víc myslíte si, že život je neustálý zápas rádi pracujete s konečnými termíny rádi spolupracujete s jinými lidmi obvykle jste bezstarostní věci berete s klidem na neúspěch rychle zapomínáte nebráníte se emocím jste spokojeni s tím, jak se věci mají myslíte si, že život je v podstatě snadný rádi pracujete bez konečných termínů

u A je pravděpodobnější, že povede k nemocem vytvořeným stresem ti, co to někam dotáhnou, mají charakteristické rysy A pokud inklinujete k A, posun k rovnováze B je obtížný při uvědomění si pozice můžete zkusit vyrovnat A a B

Záznam emocí ohlédněte se zpátky za předešlým týdnem a poznamenejte si okolnosti, které byly stresující cílem vedení těchto záznamů je získat cit pro nebezpečné položky v rozvrhu a aplikovat na ně soubor nástrojů stres managementu

Fyzické prověrky Fyzické symptomy stresu pravidelné poruchy trávení nekvalitní spánek bolesti, které se dají zmírnit masáží ekzémy, pupínky, jiné kožní problémy časté bolení hlavy neustále se opakující drobné infekce potíže s popadáním dechu pocity závratí a třesů vyrážení studeného potu zjistíte, nakolik se už nacházíte ve stadiu chronického stresu

Emocionální a duševní kontrola Kolik symptomů vám zní povědomě? hodně zapomínáte dělá vám problémy rozhodnout se vaše řidičské schopnosti se zhoršují cítíte se velmi neklidní ostatní lidé vás rozčilují pociťujete neobvyklou netrpělivost máte časté výkyvy nálad trpíte nedostatkem koncentrace všechno se zdá být marné nedaří se vám mít věci pod kontrolou

Propadáte depresi Deprese je klinický problém, může přijít zvnějšku, ale i zevnitř (medicínská záležitost) neustále se cítíte unaveni bez ohledu na množství spánku cítíte se bezcenní a zbyteční máte problémy zvládnout svou práci (což jste předtím neměli) trápí vás nezvyklé myšlenky na smrt strachujete se, aniž byste k tomu měli skutečný důvod ztratili jste zájem o společenský život nebo o sex nedaří se vám dát dohromady dvě kloudné myšlenky POZOR – techniky pomohou od deprese způsobené vnějšími událostmi, při vnitřní formě deprese je třeba vyhledat lékaře

Loterie života na papír sepsat svoje aktivity (pracovní si společenské), co jste kdysi dělali a šlo vám dobře, co jste nedělali a chtěli byste dělat Představte si, že jste vyhráli obrovskou sumu peněz a již nikdy nemusíte chodit do práce co byste z napsaného dělali i tak co jiného byste dělali, když jste bohatí toto je nejcennější cvičení pro redukci stresu, získáte představy, co opravdu chcete dělat

Jste asertivní Situace ve frontě čekáte půl hodiny, objeví se mladík a stoupne si před vás dítě, které hlídáte, se dožaduje sladkostí, ale vy jste požádáni, abyste mu žádné nedávali koupili jste si CD přehrávač, nefungoval, vyměnili vám ho za jiný, ten se rozbil za týden, prodavač ho místo vrácení peněz odešle na opravu

Cvičení II Uvolnění stresu

Malé úspěchy důležitým faktorem je sebeúcta k získání sebeúcty je toto cvičení –sepište si hrstku úspěchů, kterých jste dnes dosáhli, měli byste být schopni říct aspoň něco pozitivního (přečetl jsem dětem pohádku, přišel jsem taky jednou včas) –toto opakujte každý den po dobu jednoho až dvou týdnů

Zvládnout konflikty Pokuste se sepsat, jak byste se zachovali v těchto dvou situacích kolega vás začne popichovat, že jste mu ukradl jeho nejlepšího zaměstnance zákazník si stěžuje, že kvůli vaší zpožděné službě zmeškal důležitou schůzku a chce to nějak řešit

Řešení snaha uklidnit druhou osobu ji většinou ještě více rozčílí nesmát se ani neusmívat otevřená pozice těla první slova by měla vyjadřovat souhlas rozhodným, ale přátelským tónem vysvětlete, proč nemůžete beze zbytku splnit všechna očekávání druhé strany rozhovor ukončete návrhem nějaké akce, která by mohla být přijatelná pro obě strany Ztlumení konfliktu je dobrou obranou proti stresu

Nepohřbívat se Každý z nás odkládá (den, kdy má učinit nějaké rozhodnutí, kdy má řešit nějaký problém, kdy říct někomu něco špatného) tato hlodavá obava nás stresuje zevnitř někdy stačí už naplánovat si je do diáře – ale pozor, neposouvat! ve chvíli, kdy ji naplánujete, už na ni nemyslete

Zachytit nápady nápady se zjevují naprosto neočekávaně, nejvíc stresující je snažit se je nezapomenout každý proto okamžitě zapište jednou týdně nápady projděte a přidejte mezi úkoly

Cvičením proti stresu Cvičení není dobré jen pro zdraví, ale i proti stresu, ale málokdo u rozhodnutí cvičit vydrží motivace vlastní osoby (přežít kvůli dětem) vybrat si cvičení, které vás baví dejte se dohromady s přáteli a udělejte z toho společenskou událost cvičení redukuje fyzické napětí, fyzická kontrola stresu je základním kamenem

Otázka prostředí na pracovišti strávíte mnohem víc hodin než v obývacím pokoji, snažte se prostředí si vylepšit sepište 10 věcí, které vám vadí sepište 10 věcí, které by prostředí mohly zpříjemnit překážkou mohou být finance, spolupracovníci, nadřízení

Smát se na celé kolo! Stres může tvořit uzavřený kruh, čím víc ho prožíváme, tím víc se cítíme nešťastní, to vyústí v další stres. Základní podmínkou je dostat se z tohoto kruhu, pomůže smích. sepište všechno, co vás rozesměje (ne jízlivý, vypočítavý, ale absolutní nekontrolovatelná veselost) knihy, filmy, večer s přáteli

Pročištění mysli krátkodobá paměť je schopna poradit si jen s maximálně sedmi položkami to platí i o seznamu úkolů každý den si sepište všechny činnosti a doplňte o nedořešené ze včerejška překvapivě pozitivně ovlivňuje úroveň stresu

Jste to, co jíte celkové zdraví pozitivně ovlivňuje stres základní stravovací návyky jsou jasné – jen je dodržovat hodně pít, ve stresu jsme více dehydratovaní nepřehánět to – to může naopak stres vyvolávat mírné množství alkoholického nápoje pomáhá při uvolnění

Přestávky pracujete pod tlakem, čas se krátí, pracujete dlouho do noci, čím víc se blíží termín, tím více jste ve stresu – toto není dobrá cesta, jak z mozku vyzískat maximum krátká přestávka povzbudí a svádí dále pokračovat bez přestávek naplánovat a nekompromisně dodržovat

Záchvaty vzteku typické za volantem, na letišti, u počítače škodí výkonnosti i zdraví při pocitu vzteku se několikrát zhluboka nadechněte, představte si nějakou humornou situaci s tím související (úředník za přepážkou nemůže za zpoždění letu, nenadávejte mu, usmějte se) úsměv je nepřítelem vzteku

Doteky a vůně masáž zmírňuje stres, některé základní druhy můžete provádět sami aromoterapie pomáhá též, ideální kombinace obojího

Rituální relaxace pravidelná činnost je účinnou metodou pro potlačení stresu rituál nemusí být velký nebo významný sklenice červeného vína, přečíst dětem pohádku jakákoli činnost nejlépe večer zkusit několik týdnů dodržovat

Nechat si poradit od svého rádce rádce nemusí být nutně terapeut, měl by být –absolutně důvěryhodný –někdo, kdo vás dobře zná, ale ne blízký přítel –někdo, kdo umí dobře naslouchat –někdo s kým jste v pravidelném kontaktu nutno si s ním pravidelně povídat neměl by být atraktivní opačného pohlaví, může vyvolat emocionální zmatek

Tréma mluvit před více lidmi je pro někoho děsivá skutečnost připravit naprosto dokonale vyzkoušet několik dní předem (mluvit do prázdna) po příchodu na akci prozkoumat a zkontrolovat dechové cvičení, usmívat se, vsugerovat si úspěch, sledovat posluchače „hrát divadlo“, užívat si to

Použité zdroje a literatura Clegg, Brian: Stress management ss.jpg

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Ing. Eva Soukupová Předmět: Rozvoj osobnosti Datum: