Sociální interakce, sociální komunikace (druhy a význam)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sebepoznání, sebevýchova a učení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Advertisements

2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Zoner Photo Studio, Histogram (7). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EKONOMIKA DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ČÁST 1.. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Verbální a neverbální prostředky 2)„Obrana“ v jednání a komunikaci 3)Asertivita 4)Komunikace v podniku.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
HTML (I) (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do databází MS Access (1).
Ing. Kateřina Lichtenberková
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sociální interakce a komunikace
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Trigonometrie (1) (19).
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Didaktika sportovních činností
City DUM_15.
Komunikace a interakce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Interpersonální komunikace & asertivita
Vkládání dat MS Access (5).
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Synergie manažerského týmu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální gramotnost Informatické myšlení
LET MOUCHY vnímání, pozornost.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Sociální interakce, sociální komunikace (druhy a význam)

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor: Mgr. Václava Talábová Předmět: Základy společenských věd

Obsah 1 Sociální interakce 2 Sociální interakce 3 Příklady sociální interakce 4 Formy sociální interakce 5 Koakce 6 Kooperace 7 Rivalita 8 Soutěžení 9 Soutěžení jako motivace 10 Soutěžení jako organizace práce

Obsah 11 Interpersonální chování 12 Interpersonální chování 13 Komunikace 14 Komunikace 15 Sociální komunikace 16 Struktura komunikace 17 Verbální komunikace 18 Neverbální komunikace 19 Neverbální komunikace

Sociální interakce 1 interakce je vzájemné působení osobnosti a prostředí zahrnuje také interpersonální (mezilidské) vztahy - vzájemné působení, během něhož se snažíme druhému něco sdělit

Sociální interakce 2 sociální interakce a komunikace jsou neoddělitelné a jsou základními předpoklady pro vytvoření procesu socializace jedince sociální interakce může mít charakter formální (vyučování ve škole) nebo neformální (setkání dvou lidí na ulici) v moderní společnosti na rozdíl od tradičních neustále vstupujeme do interakce s neznámými lidmi

Příklady soc. interakce 3 POZITIVNÍ interakce NEGATIVNÍ interakce NEPŘÍMÁ interakce k sociální interakci může docházet také nepřímo, zprostředkovaně → prostřednictvím korespondence, počítače, mobilního nebo pevného telefonu

Formy sociální interakce 4 Koakce Kooperace Rivalita Kompetice samostatnost/jedinečnost spolupráce soupeření soutěžení

Koakce individuální nezávislá práce ve skupině 5 individuální nezávislá práce ve skupině bez kompetice (soutěžení), rivality a kooperace (spolupráce)

Kooperace (spolupráce) 6 spolupráce, součinnost, spolupůsobení lidí, kteří jsou zainteresováni na efektivním výsledném produktu svých společných aktivit členové skupiny spolupracují při dosahování určitého cíle necítí přitom rivalitu a ani nesoutěží

Rivalita 7 členové skupiny se snaží zvýšit nejen svoje dosavadní výsledky, ale zároveň se snaží snížit zásluhy partnera, resp. všech ostatních

Soutěžení (kompetice) 8 vzniká při usilování o vlastní zisky (prostředí konkurence, soutěživosti) povaha vztahu je nulová – někdo získá, co jiný ztratí může být agresivní, neagresivní uplatňují se zde různé strategie (přelstění, podvádění, poranění) a taktika (odvedení soupeřovy pozornosti, vyprovokování soupeře)

Soutěžení jako motivace 9 často přechází do rivality je to úsilí zlepšit své výsledky a tak překonat jiné osoby ve skupině převažuje zde konkurence

Soutěžení jako organizace práce 10 cílevědomé zavedení takových vztahů, kdy každý člen skupiny usiluje o maximální výkon v zájmu co nejlepších výsledků celé skupiny

Interpersonální chování 11 Dominance Submisivita sklon vést, řídit, ovládat druhé sklony podřídit se, být veden

Interpersonální chování 12 Afiliace Hostilita přátelskost, kladný vztah k lidem nepřátelský, záporný vztah k lidem

Komunikace 13 komunikace je složitý, komplexní sociální jev, který je nutno vidět v širších souvislostech sociální interakce, nikoli jen formálně jako výměnu určitých informací, sdělení, signálů člověk získává schopnost sociální komunikace už v prenatálním období vývoje

Komunikace 14 sám termín komunikace vznikl z latinského communis (společné) jestliže komunikujeme, snažíme se navázat s někým „společenství“, pokoušíme se mu sdělit informaci, myšlenku, mínění nebo postoj

Sociální komunikace 15 je sdělování určitých významů v procesu přímého nebo nepřímého sociálního kontaktu rozlišujeme: verbální komunikaci (slova, 30%) a neverbální komunikaci (př. gesta, 70%) interpersonální komunikaci masovou komunikaci

Struktura komunikace 16 Základní struktura komunikace je tvořena těmito činiteli: komunikátor (osoba sdělující) komunikant (osoba přijímající sdělení) komuniké (obsah sdělení)   komunikátor kóduje své sdělení (do slov), vyjadřuje určitý obsah (komuniké) a používá určitého média (telefon), komunikant dekóduje přijaté sdělení

Verbální komunikace 17 znamená komunikaci prostřednictvím jazyka a řeči. (z lat. verbum, slovo) řeč je slovní myšlení a slovní sdělování myšlenek pozorujeme vedle obsahové stránky také její stránku formální, především hlasitost hlas může být tichý, zvučný, hřmotný řeč podle rychlosti může být pomalá, rychlá, zbrklá, podle tónu, barvy a melodie řeči rozechvělá, sebevědomá, koketní apod. všímáme si také poruch řeči

Neverbální komunikace 18 je souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem neverbální signály vysíláme většinou podvědomě a přijímáme je také podvědomě neslovních, nonverbální projevy, které doplňují nebo zdůrazňují obsah verbálního sdělení.

Neverbální komunikace 19 proxemika (vzdálenost jednoho od druhého) haptika (bezprostřední kontakt – dotyk) posturika (celkový fyzický postoj těla, držení těla) kinezika („řeč těla“, bezděčné pohyby rukou, nohou, hlavy, sebedotýkání) gestika (kulturně stanovené pohyby a polohy) mimika (výrazy v obličeji - 6 univerzálních emocí – strach, hněv, smutek, štěstí, překvapení, znechucení), pohledy očí („řeč očí“), paralingvistika (akustický projev, tón hlasu, rychlost mluvení)

Použité zdroje DVOŘÁK J. A KOLEKTIV.: Odmaturuj ze společenských věd. Praha: Didaktis, 2009 www.mezilidske-vztahy.euweb.cz http://www.infoz.cz/koakce/ Kohoutek, R.: Základy sociální psychologie. CERM, Brno 1998. Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Portál, Praha 2000. http://www.dreamlife.cz/osobni-rozvoj/mysleni/nechte-hovorit-sve-telo-1-cast/article.html?id=1728 http://21stoleti.cz/blog/2011/10/21/jazyk-tela-usnadnuje-komunikaci/ http://www.atraktivni-prace.cz/neverbalni-komunikace-pri-pohovor-o-zamestnani/ www.pixmac.cz