Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/02.0010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Káva o Káva se vyrábí úpravou semen kávovníku o Nejčastěji se pěstují tři druhy kávovníku: a. Kávovník arabika – pěstuje se ve vyšších nadmořských.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
SKLADOVÁNÍ A KONZERVOVÁNÍ ZELENINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: skladování, konzervování, krecht, chladící.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
Ch_057_Kvašení Ch_057_Přírodní látky_Kvašení Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
UZENINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 15.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_578_ Masná výroba Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_558_ Výroba vína 4 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Využití ovoce v kuchyni
Energetická hodnota potravin (EH)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Sójové a kokosové cukrovinky 1
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Základy rovnovážné termodynamiky
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
ZAHUŠTĚNÉ, SUŠENÉ MLÉKO
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_Salamonova_ Cukrové Polevy
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Plodiny budoucnosti Vypracovala: Veronika Vojáčková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_ , ostatní mléčné výrobky
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Kontrola prostředí a sterility
FERMENTACE (KVAŠENÍ) Petra Hiklová.
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Vlastnosti plynů.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Transkript prezentace:

Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/

K ONZERVAČNÍ METODY II. I NG. V ÍT M ICHALEC

Přehled konzervačních metod 1. Abióza 1.1.Sterilace fyzikálními zákroky  Termosterilace  Termopasterace  Elektrosterilace  Sterilace vysokofrekvenčním ohřevem – mikrovlnné záření  Radiosterilace a radiopasterace  Sterilace střídavým tlakem – ultrazvukem  Sterilace vysokým tlakem 1.2. Sterilace chemickými zákroky  Konzervace kyslíkem  Konzervace peroxidem vodíku  Konzervace ionizovaným stříbrem  Konzervace fumiganty

2. Anabióza 2.1. Anabióza fyzikálně-chemickou úpravou potravin  Osmoanabióza  Konzervace sušením  Konzervace zahušťováním  Konzervace membránovými procesy  Konzervace jedlou solí  Konzervace přísadou cukru  Psychroanabióza  Konzervace mrazením  Konzervace chlazením  Konzervace odnímáním kyslíku a úpravou skladovací atmosféry  Konzervace mechanickým odvzdušňováním  Konzervace pomocí CO2  Balení do ochranné atmosféry

2.2 Anabióza chemickou úpravou potravin  Konzervace umělou alkoholizací  Konzervace okyselováním  Konzervace antibiotiky, bakteriociny, fytoncidy  Konzervace s použitím chemických konzervačních látek 2.3 Anabióza biologickou úpravou potravin  Ethanolové kvašení  Mléčné kvašení  Mikrobiální proteolýza

ANABIÓZA

Anabióza fyzikálně-chemickou úpravou potravin - Osmoanabióza  Konzervace sušením  Konzervace zahušťováním  Konzervace membránovými procesy  Konzervace jedlou solí  Konzervace přísadou cukru

Osmoanabióza Při osmoanabióze se odejme tolik vody, aby její zbytek nebyl dostačující pro rozvoj mikroorganismů Dostupnost vody pro mikroorganismy měříme mírou mobilnosti vody, kterou je tzv. aktivita vody – aw Aktivita vody se posuzuje jako poměr relativní vlhkosti vzduchu (RVV), který danou potravinu nezvlhčuje ani nevysouší, je tedy s potravinou v rovnováze (RRV = rovnovážná vlhkost vzduchu). Jeli RRV: menší než 90%, potravina se již nekazí běžnými bakteriemi 80 – 72 % potravina se již nekazí běžnými plísněmi menší než 88% potravina se již nekazí běžnými kvasinkami Prakticky se potraviny vysouší na RRV 60 – 70%.

Konzervace sušením Jedná se o skutečné odnímání vlhkosti dané potravině Předpokladem je to, že koloidní látky nesmějí být nenávratně dehydrovány, tj. k zachování úplné bobtnavosti koloidních látek je třeba zachovat veškerou hydratační vodu, ale také část vody imobilizované. Tento obsah vody může ohrožovat údržnost, praktikujeme neúplné sušení s přídavkem cukru nebo soli Nejčastěji sušíme různé druhy ovoce a zeleniny, ale také mléko, houby atd. Provádíme např. sušení vzduchem, ohřátým vzdušným proudem, vakuové sušení, sušení infračerveným zářením aj.

Konzervace zahušťováním Při konzervaci zahušťování zůstává ve výrobcích malý zbytek vody, takže potravina již nepodléhá mikrobiálnímu kažení. Uplatňuje se u ovocných hmot (šťávové koncentráty, marmelády, povidla). Zahušťování probíhá většinou za sníženého tlaku na vakuových odparkách (bod varu se pohybuje kolem ̊ C).

Konzervace membránovými procesy Tato metoda je založena na vyrovnávání koncentrace látek a tedy i osmotického tlaku mezi dvěma roztoky, které jsou navzájem oddělené polopropustnou membránou. Můžeme využívat tyto metody: Přímá osmóza – voda z méně koncentrovaného roztoku přechází do více koncentrovaného do okamžiku nastolení rovnováhy. Reverzní osmóza – na koncentrovanější roztok se působí vyšším mechanickým tlakem, který je větší než tlak osmotický a tím se směr pohybu molekul vody obrátí. Ultrafiltrace – je obdobou reverzní osmózy.

Konzervace přísadou cukru Vyšší koncentrace cukrů není vhodná pro rozvoj mikroorganismů, může dojít až k jejich plazmolýze a tím k usmrcení Z chuťových důvodů je použití této metody omezené – používá se např. u ovoce a výrobky z něj (marmelády, džemy, sirupy, kandované ovoce) Konzervace jedlou solí Kuchyňská sůl (NaCl) zvyšuje osmotický tlak a snižuje aktivitu vody Tuto konzervační metodu lze použít při konzervaci zeleniny (nálevy, konzervace do soli), u ryb – hrubě solené ryby (25% soli – slanečci) a jemně solené ryby (do 15% NaCl) Dále se konzervace solí používá u masa a to ke zvýšení jeho údržnosti a vaznosti a ke stabilizaci barvy.

Anabióza fyzikálně-chemickou úpravou potravin - Psychroanabióza  Konzervace zmrazováním  Konzervace chlazením

Mrazení Prodlužuje úchovnost potravin o měsíce až roky Přestávají se při něm množit i psychrofilní MO (mohou žít až do -10 ̊ C, některé plísně až do -12 ̊ C ) Enzymy jsou vůči teplotám odolnější, snáší i teploty -18 ̊ C, lipolytické enzymy se dokonce při běžných mrazírenských teplotách neaktivují vůbec Předností zmrazování potravin je šetrnost vůči nutričním a senzorickým vlastnostem potravin Problémem při zmrazování je tvorba ledu, který má na potravinu nepříznivé účinky. Může dojít mechanickému poškození potraviny (po rozmrazení má potravina měkkou konzistenci a vytéká z ní šťáva - ostré hrany krystalků ledu poškodily potravinu), dále může nastat biochemické poškození (uvolnění tkáňových enzymů – vede ke změně barvy zejména po špatném rozmrazení, ke ztrátě vitaminů atd.).

Rozlišujeme 3 fáze: 1. Vlastní zmrazování Rychlost zmrazování určujeme dle druhu suroviny. Při zmrazování je důležité překonání pásma maximální tvorby krystalů, které nastává při teplotě -6 až -8 ̊ C. Po překonání tohoto teplotního pásma je tvorba krystalů málo výrazná a při teplotě -25 až -35 ̊ C se úplně zastavuje. Techniky zmrazování: proudícím vzduchem (o teplotě -40 až -50 ̊ C, proudící rychlostí 10 metrů za sekundu) zmrazování v deskových zmrazovačích (mají skříňové uspořádání, desky jsou výparníky chladících strojů, chladivo je amoniak) kryogenní zmrazování (pomocí tekutého dusíku – teplota -196 ̊ C nebo pevným CO 2 ).

2. Mrazírenské skladování Jedná se o udržování teploty, při které byly potraviny zmrazeny, tj. méně než -18 ̊ C Už zvýšení této teploty o pouhé 3 ̊ C může vyvolat aktivaci enzymů a změny potravin. Také proto při eventuálním výpadku energie, musí mít mrazírny vlastní dieselagregáty, kterými výpadek nahradí Rozmrazená potravina byla neměla být opět zmrazována 3. Rozmrazování potravin Mělo by být pomalé, aby voda z krystalických center postupně migrovala do původních míst a funkcí Rozmrazování proto provádíme v chladničce nebo ve studené vodě.

Chlazení Nejedná se o typickou konzervační metodu, protože údržnost rychle se kazících potravin je při něm prodloužena jen o několik dní, popřípadě týdnů Snížením teploty se totiž zpomaluje činnost enzymů, takže se zpomalují také rozkladné procesy. Navíc nedochází k množení mezofilních a termofilních MO Chladírny jsou zpravidla temné bezokenní místnosti, dobře větratelné a izolované proti teplu Teploty se při chlazení pohybují od 0 do 4 ̊ C, ale neměly by klesnout pod 0 ̊ C.

Anabióza fyzikálně-chemickou úpravou potravin – Konzervace odnímáním kyslíku a úpravou skladovací atmosféry  Mechanické odvzdušňování  Konzervace CO 2  Úprava skladovací atmosféry  Balení do ochranné atmosféry

Mechanické odvzdušňování Provádí se ve vzduchotěsných skříních nebo v evakuačních nádobách Prodlužuje trvanlivost jen na omezenou dobu Nastolí se anaerobní prostředí a zároveň se zvyšuje koncentrace CO 2 jako hlavního metabolitu MO Zároveň se upravují podmínky nevhodné pro rozvoj anaerobních MO (kyselost, nižší teplota)

Konzervace CO 2 Uplatňuje se např. při konzervaci ovocných šťáv (jedná se o impregnaci šťáv za přetlaku CO 2 ) Zabraňuje množení MO a nemikrobním enzymatickým změnám. Úprava skladovací atmosféry Atmosféra se ochuzuje o O 2 a obohacuje o CO 2 a N 2. používá se např. pro skladování zahradních plodin – navazuje na hemibiózu a zpomaluje dozrávání.

Anabióza chemickou úpravou potravin – chemoanabióza Konzervace umělou alkoholizací Konzervace okyselováním Konzervace s použitím chemických konzervačních látek Konzervace antibiotiky, bakteriociny a fytoncidy

Konzervace umělou alkoholizací K tomuto účelu se používá čistý líh, který je pro MO toxický Některé MO ve vyšší koncentraci alkoholu hynou – např. salmonely při 8%, kvasinky při 14%, vibrio cholerae při 3%, jiné MO líh pouze ochromuje (vysušuje). Líh se používá např. při konzervaci likérů nebo při výrobě některých druhů cukrovinek.

Konzervace okyselováním Využívá se kyselin – např. kyseliny citronové, jablečné, vinné, octové nebo mléčné Nejúčinnější z těchto kyselin je kyselina octová, která reaguje s plazmatickou membránou MO, při koncentraci 4-6% usmrcuje vegetativní formy MO Kyselina octová je však chuťově velmi výrazná a proto přijatelná koncentrace v potravinách je do 3% Ostatní kyseliny jsou méně účinné, ale zároveň také méně výrazné, proto se využívá synergického účinku všech těchto kyselin. Tato konzervační metoda se používá např. při marinování ryb a také při konzervaci zeleniny.

Konzervace s použitím chemických konzervačních látek o Chemické látky, které se do potravin přidávají činnost MO pouze ochromují, a to napadením jejich buněčných obalů a také enzymů nebo nukleových kyselin, ale většinou MO nezabíjejí. o Chemické konzervační látky musí být účinné i při nízkých koncentracích, nesmí ovlivňovat senzorické vlastnosti potravin a nesmí být zdraví škodlivé o Mezi nejčastěji používané konzervační látky patří: Oxid siřičitý a siřičitany - nejlépe působí v kyselém prostředí, proto se používají nejčastěji u ovocných materiálů a vín, inhibují enzymy Kyselina mravenčí – inhibuje enzymy

Kyselina benzoová a benzoáty – působí na cytoplazmatickou membránu, ochromuje funkce redoxních systémů, používá se k inhibici kvasinek a plísní Kyselina sorbová a sorbáty – je účinná proti plísním a kvasinkám Kyselina propionová – inhibice plesnivění a tzv. nitkovitosti chleba, dále také plesnivění obilí v silech a ochrana rybích a drůbežích výrobků Dusičnany a dusitany - součástí solících směsí u masa

Anabióza biologickou úpravou potravin – cenoanabióza Etanolové kvašení Mléčné kvašení Mikrobiální proteolýza

Etanolové kvašení Při této fermentaci se uplatňují různé druhy kvasinek (pivní, vinné), které zkvašují cukr na CO 2 a etanol Etanol poskytuje např. ochranu před oxidací a jeho přítomnost usmrcuje mikroorganismy Uplatňuje se při výrobě vín, pálenek a piva. Mikrobiální proteolýza Jedná se o rozklad bílkovin působením mikroorganismů U nás se používá v oblasti výroby sýrů při zrání sýrů – např. romadúr, olomoucké tvarůžky Také sójová omáčka je výsledným produktem složitých enzymových amylolytických procesů při zpracování sóji.

Mléčné kvašení Této konzervace se účastní bakterie mléčného kvašení, které se dělí na homofermentativní a heterofermentativní Homofermentativní bakterie produkují (zkvašují cukr) na kyselinu mléčnou Heterofementativní vedle kyseliny mléčné produkují také další produkty např.: kyselinu octovou, etanol, bakteriociny atd. Uplatňuje se při výrobě fermentativních mléčných a masných výrobků (jogurty, acidofilní mléka, zakysané smetany a také např. trvanlivé salámy poličan, herkules, křemešník, paprikáš, uherák atd.) a také při výrobě kysaného zelí nebo kvašených okurků

Použitá literatura: Velíšek J., Hajšlová J.,Chemie potravin I a II, Ossis,Tábor,2009, Kyzlink V.,Teoretické základy konzervace potravin,SNTL,Praha,1989 Děkuji za pozornost