Homosexualita jako téma Mgr. Jiří Procházka Centrum psychologicko-sociálního poradenství Středočeského kraje PROUD Různé rodiny, stejná práva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Indexace pomocí SVA Předmět: Selekční jazyky Přednášející: Mgr. Silvie Kořínková Presová presova-dis.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Některé právní důsledky zrušení anonymity dárců spermií JUDr. Jan Mach
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Klára Lysová Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
model fungování a praxe
Název prezentace (DUMu)
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Vteřina poté Participace z pohledu bývalých klientů ústavních zařízení
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kultura, socializace a jedinec
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Etické principy ve vědecké práci (Research Integrity)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Transsexualita.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Rozmnožování organismů
Úvodní přednáška pro 1. ročník
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Homosexualita jako téma Mgr. Jiří Procházka Centrum psychologicko-sociálního poradenství Středočeského kraje PROUD Různé rodiny, stejná práva

Jak vzniká (homo)sexualita? Je to jedno! Ptejme se raději, jak vzniká homofobie ve společnosti. Vrozená  tolerance (za jakou cenu?) Naučená, zvolená (povrchní?)

Vynález homosexuality společenskohistoricky podmíněná sexualita funkce sexuality konstrukce homosexuality a erotický apartheid heterosexuality

funkce sexuality „Doopravdy postreproduktivní – v tom smyslu, že by vůbec, třeba i nepřímo, neprospíval přežití a reprodukci dalších lidí nesoucích jeho geny – totiž není žádný člověk, snad vyjma absolutně osamělého poustevníka.“ Diamond: Proč máme rádi sex? (s. 136) a) plození (spermie – vajíčko) b) relaxační (i jedinec sám) c) komunikační (prakticky vždy)

konstrukce homosexuality 18. st.: sexualita jen reprodukční, mechanická, oddělená od touhy (patologická sama o sobě) 19. st.: „heterosexualita“ jako patologická sexualita (obsahující touhu), „homosexualita“ jako snaha o obranu proti zákonům kriminalizujícím neprokreativní sexualitu 20. st.: nová sexuální/erotická etika  legitimizace touhy v „normální (hetero)sexualitě“ X protipól v „homosexualitě“ erotický apartheid heterosexuality: násilná separace ht od všech ostatních forem a projevů sexuality Emancipace heterosexuálů a odbřemenění sexuality od plození.

Lidská sexualita a identita (biologické - úřední) pohlaví vnitřní genderová identita gender (a „společenská genderová role“) sexuální orientace sexuální chování mapa lásky

pohlaví (sex) genotyp – fenotyp do 18. století jeden model pohlaví (misogynní) binární koncept pohlaví biologické  úřední "Je minimálně 40 variant mezi mužstvím a ženstvím." německý lékař Michael Wunder

gender kulturní, psychologický a společenský význam organizující princip uspořádání světa pohlavnost jako základní vztahovost, umělá polarita, hierarchizace  genderový řád společenskohistoricky podmíněné představy a očekávání vážící se k obrazu ženství a mužství (a dalším kategoriím)

sexuální orientace složka lidské sexuality erotická přitažlivost, sexuální a citová touha k jinému subjektu, sexuální chování, identita kvantitativní dichotomní* model: heterosexuální, homosexuální, bisexuální *)kontrola, disciplinace kvalitativní: kontinuum, fluidita, jiné aspekty než gender/pohlaví sexistická sexuologie „celoživotní, neměnný a nositelem nezapříčiněný a nezvolený stav výlučné nebo převažující erotické a citové preference osob daného pohlaví“ (Procházka in Weiss Petr a kolektiv: Sexuologie, s. 107)

Coming out (otevřenost) vnitřní: uvědomování si a pojmenování své identity vnější: zveřejnění své identity, orientace heteronormativita: Většina neheterosexuálů si svoji orientaci uvědomí postupně, přirozeným způsobem obdobně jako heterosexuálové. Mají ale ztíženou situaci, protože jestliže heterosexuálovi v jeho identifikaci pomáhá celá naše tradice, naopak dítě, které cítí, že je „jiné“, často ani nemá představu, o co přesně jde, a může se začít považovat za méněcenného, vyřazeného outsidera. Bartošová R Homosexuálem bez přestávky.

Normy a normalita heteronormativita heterosexismus normy: statistická (jak časté) sociokulturní (co je přirozené v čase a prostoru, etnocentričnost) právní, etická osobní (vlastní zkušenost) morální (víme, co je správné) ideální (z jakého pohledu) "Heterosexuality is not normal, it's just common.„ (Dorothy Parker)

Tolerance a uznání homosexualita tolerována X (mužské) homosexuální chování trestné místa socializace tolerována X policie měla kontrolu, využívala k represím tabu prolomeno až v 80. letech kvůli epidemii HIV/AIDS

emancipace dekriminalizace protože homosexualita byla označena za vrozenou, ne proto, že konsensuální pohlavní styk mezi dospělými osobami by z principu neměl být kriminalizován bez ohledu na pohlaví aktérů/ek. demedicinalizace byla podložena tím, že homosexualitu (nyní) nejde léčit, ne tím, že z hlediska biopsychosociálního a spirituálního pojetí zdraví není homosexualita nemocí, tedy není co a proč léčit. Patologická je homofobie. zachování heteronormy jako ideálu

podmínky vrozená, neměnná, nezaviněná, nechtěná soukromá – neveřejná, neartikulovaná a nepřítomná ve veřejném prostoru vyloučení dětí legislativní změny: nejsou-li změny vnímány jako zásadní rafinovaně změnu vyrovnat speciální podmínkou, která potvrdí heteronormu (registrované partnerství) podmínečná tolerance snášenlivost, lhostejnost, benevolence, přezíravost… (Česká společnost je stejně tolerantí vůči projevům sexismu nebo sexuálního obtěžování)

Literatura Sokolová, Věra (2004). „‘A co děti?…’: gay a lesbické rodičovství“. In Lenka Formánková, Kristýna Rytířová (eds.). Abc feminismu. Brno: Nesehnutí, s. 80 – Sokolová, Věra (2006). „Proč pořád ten strach?: Homofobie jako vyjádření individuálního postoje.“ Lidové noviny Nebo Britské listy [online] [cit ]. Dostupné z: Sokolová, Věra (2009): Otec, otec a dítě: Gay muži a rodičovství. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2009, Vol. 45, No. 1: 115–145 Himl, Pavel, Jan Seidl, Franz Schindler (eds.) "Miluji tvory svého pohlaví" (Homosexualita v dějinách a společnosti českých zemí). Praha: Argo. Rupp, Leila (2001). Vytoužená minulost: Dějiny lásky a sexuality mezi osobami stejného pohlaví. Praha: OWP. Baštecká, Bohumila, Petr Goldmann (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál. Katz, Jonathan Ned (1995). The Invention of Heterosexuality. New York: Dutton Books, pp. 83 – 112. Výňatky na Katz, Jonathan Ned (2002). „The Invention of Heterosexuality”. In Kathy Peiss (ed.): Major Problems in the History of American Sexuality (Documents and Essays). Boston: Houghton Mifflin, pp Lorenz-Meyer: „Biologie ve výuce gs/Some thoughts on unsettling biology and biologism in gender studies classes.“ In Knotková-Čapková, Blanka (ed.): Ročenka katedry genderových studií FHS UK v Praze KGS FHS UK v Praze 2007

Česká společnost není připravená? Je smutné, když trpělivost přinese růže teprve až na hrob. Centrum psychologicko-sociálního poradenství Středočeského kraje pracoviště Praha západ - východ Viktora Huga 4, Praha Různé rodiny, stejná práva