„Hlídáme veřejný zájem, hájíme efektivní a odpovědnou správu země.“ TI: Průběžný monitoring financování politických stran – únor 2016 Analýza sponzoringu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Advertisements

KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Rozpočtové hospodaření obcí
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Veřejnost proti korupci
Volební systém České republiky
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
 Příspěvek ze státního rozpočtu ČR (na úhradu volební kampaně a na činnost strany)  Členské příspěvky  Dary a dědictví  Příjmy z pronájmů a prodeje.
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Rozpočty územních samosprávných celků
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Mezinárodní vědecká konference Transakční náklady českých ekonomických subjektů v insolvenčním řízení, možnosti jejich snižování a zlepšení statistiky.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
KONFERENCE „Konkurenceschopnost okresu Hodonín“ , PRUŠÁNKY
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
FINANČNÍ ZAJIŠTĚNÍ PROJEKTU DM TO JESENÍKY II
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Zkušenosti s dobrovolnou transparentností zadávání veřejných zakázek Mgr. Jan Farský starosta.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Ekonomické aspekty veřejné správy
Zákon roku 2014 Tomáš Babáček Ambruz & Dark Deloitte Legal Nejlepší (a nejhorší) legislativní počin pro podnikatelské prostředí v ČR.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
KRAJSKÉ VOLEBNÍ PREFERENCE
1 Aktivní politika zaměstnanosti a agenturní zaměstnávání.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Protection notice / Copyright notice Poslání – Historie – Profil Praha, Česká Republika.
Podpory pro malé a střední podnikatele v roce zvýhodněné záruky, úvěry a finanční příspěvky.
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Provozování vodohospodářské infrastruktury
Hospodaření obcí v roce 2016
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Příjmy a výdaje SR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
TERITORIALITA EXEKUCÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Malé a střední podnikání
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ekonomické aspekty veřejné správy
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Výsledky Společného regionálního
Komunální politika: teorie a praxe. Hlavní město Praha
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
monitorovacích indikátorů a kvality realizace SPL MAS
Transkript prezentace:

„Hlídáme veřejný zájem, hájíme efektivní a odpovědnou správu země.“ TI: Průběžný monitoring financování politických stran – únor 2016 Analýza sponzoringu a darů politických stran

Obsah prezentace 1.Proč TI sleduje tuto oblast průběžně 2.Zákon o financování politických stran 3.Transparentní účty stran 4.Rizikové faktory 5.Otazníky 6.Financování ANO – nový relevantní subjekt na politické mapě 7.TI: Monitoring krajských a senátních voleb 2016

Důvody monitoringu Bez institucionálního přezkumu (navržený Úřadu na dohled nad hospodařením stran) není možné prohloubit a zefektivnit monitoring, vynucovat sankcemi dodržování pravidel, zvýšit veřejný dohled. Právě tento typ monitoringu by tento úřad měl také dělat. TI monitorovala (a známkovala otevřenost financování kampaní) průběžně od prezidentských voleb 2012 všechny následující volby (tedy všechny typy voleb v ČR) a bude pokračovat letos u krajských a senátních – tento veřejný tlak funguje a strany začínají více zveřejňovat, začínají to brát jako standard – ale změna se děje velmi pomalu a nedokonale. Stranické finance je potřeba průběžně sledovat a analyzovat (jinak strany pouze zveřejní výroční zprávu příští duben a mezitím to nikdo neřeší). Sledujeme nyní zejména příjmy stran (hlavně dary a sponzorské příspěvky právnických osob) – během voleb budeme podrobně sledovat i výdaje a další aspekty kampaní.

Zákon – aktuální vývoj Návrh zákona leží ve sněmovně a není stále zařazen na program jednání – chybí politická shoda, i přes deklaraci jeho potřeby napříč politickým spektrem). Existuje reálné riziko, že nebude projednán touto sněmovnou, a další sněmovní volby v roce 2017 proběhnou podle stávajících (nedostatečných) pravidel. Nebude dost času na vybudování Úřadu, aby začal působit již u voleb TI vyzývá vládní koalici: zařaďte projednání zákona na program sněmovny a přijměte ho co nejdříve! Je nutné reagovat na trend, kdy strany přechází na dluhový způsob svého financování, berou si velké půjčky a úvěry. A není vždy jasné od koho, za jakých podmínek, jak probíhá splácení. Mění to klasický systém financování stran (kdy se sledovali hlavně sponzoři a jejich vazby).

Transparentní účet - Často zmiňovaný důkaz čistoty stranického financování -Výroční zprávy (činnost) a transparentní účet (využívány hlavně volby) - Veřejný tlak, monitoring voleb ( - V současné době již většina stran má zaveden „transparentní účet“ (posun proti blízké minulosti). ALE v drtivé většině doplněn o druhý, netransparentní účet (výjimka SZ), nepřiznané dary stále mohou existovat.

Transparentní účty stran ANO – příjmový zveřejňují, výdajový nedostupný ČSSD – transparentní účty má jen na volby KDU-ČSL – transparentní výdajový, ale skoro žádné výdaje neuvedeny ODS - příjmový je transparentní, výdajový nedostupný TOP09 – transparentní provozní účet, „dotovaný“ z jiného účtu ÚSVIT – transparentní účet pouze na kampaň do voleb do PS 2013 KSČM – má dva transparentní účty, nicméně jsou zveřejněny jen formou měsíčních/čtvrletních pdf výpisů STRANA ZELENÝCH – velké množství transparentních účtů (málo přehledné) Svobodní – jeden transparentní účet pro všechno Často jeden univerzální účet na chod strany i volební kampaně

Dary stranám - rizikové faktory Problematika jasného určení dárce (někdy nedostatek informací u fyzických osob, někdy i právnických osob). Např. Libor Kapalín daroval straně LEV21 v roce ,3 milionu korun. Ve výroční zprávě není uvedeno ani datum narození, takže nelze jasně identifikovat. Nicméně může to být stejný L.K. stíhaný v souvislosti s kauzou Moravia Banka. Od roku 2012 se objevuje trend výrazného snížení výše jednotlivých částek darů Data k analýze darů: primární zdrojem byly výroční zprávy politických stran a politickefinance.cz. Na základě projektu Politickefinance.cz vytyčeny a následně i doplněny rizikové faktory dárcovství politickým stranám.

1.veřejné zakázky – dárci, kteří je získávají ELTODO a.s. – vlastník správce veřejného osvětlení v Praze daroval Kč ČSSD v roce 2011, Kč hnutí ANO v 2015 D-Pharm s.r.o. – prodejce léčiv daroval ODS v průběhu let 2012 – 2013 celkem 7,75 milionů Kč Silnice ČÁSLAV – HOLDING a.s. – donor ODS v letech (vyjma roku 2008, kdy daroval 100 tisíc ČSSD Luděk Sekyra/Sekyra Group a.s. - dlouhodobý sponzor KDU-ČSL (od roku 2011 daroval minimálně 4,7 milionu Kč PSG International a.s. – v letech 2010 daroval 2 mil. Kč ODS a 50 tis. Kč ČSSD, o dva roky později přispěl 50 tis. Kč ČSSD Ladislav Stříteský daroval straně SPO 1 mil. Kč za zprostředkovaně nabízenou lukrativní veřejnou zakázku) Rizikové faktory u dárců

2.evropské dotace DAKO-CZ a.s. - evropské dotace v hodnotě přesahující 70 milionů Kč - za roky darovali straně SPO 3,5 milionu korun AGROFERT a.s. – prostřednictvím dceřiných společností (Lovochemie, Synthesia, a jiné) 3.daňový ráj/anonymní akcie FREKOMOS s.r.o. – dlouhodobý sponzor nejprve TOP09 a ODS s vlastníkem v Dánsku Škoda JS a.s. – onshorový vlastník OMZ B.V., darovala v roce 2014 hnutí ANO Kč Kastelis – jeden z příkladů firem z daňového ráje sponzorující VV (strana s nejvíce offshorovými sponzory) 4.prázdná schránka, firmy bez činnosti, zaměstnanců Nebezpečí sponzoringu vlivových skupin i „malá domů“ Rizikové faktory u dárců

5.černé duše Simona Gajarská (kadeřnice s milionovým darem ODS v roce 2014) falešní sponzoři z roku 2010 u SPO – důchodci, kteří údajně darovali straně, ale netušili o tom - medializováno 6.spřízněné firmy AGROFERT a.s. – dceřiné firmy dotují ANO Viamont (Aleš Řebíček) – v letech 2006 a 2008 sponzoroval ODS pokaždé nejméně 150 tisíci Kč Lukoil (Martin Nejedlý) – Kč SPO v roce donor s majetkovou účastí státu Technis Kojetín s.r.o. v letech daroval ČSSD (tehdejší starosta) řádově několik tisíc korun Rizikové faktory u dárců

Otazníky – další faktory vyžadující odpovědi Některé z nalezených darů se svým způsobem provedení opakovaly napříč politickým spektrem. Tyto mechanismy představují nezvyklou praxi, která zasluhuje hlubší pozornost a vysvětlení.

Kumulování darů od různých subjektů se stejným majitelem Příklad: Lékárna u Rubínů a D-Pharm a.s. mají nejen společnou adresu a společnou spolumajitelku, která sponzoruje stejnou stranu (2012 –2013 firmy darovaly dohromady necelých 13 milionů korun ODS)

Kumulování darů od stejných subjektů ve stejný rok Příklady: -Technobal – duplicita darovaných částek v roce 2011 a 2012 (1,7 milionu korun) straně ODS -Andrej Babiš – 13 darů v roce 2012 v rozmezí – Kč straně ANO -Cíl, akciová společnost– majoritní sponzor ČSSD, částky od půl milionu až po 11 milionů Kč několikrát ročně (i historicky) -Promoprodukce a.s. – rekordman celkového počtu darů, spolu se svou dcerou daroval v roce 2011 celkem 19x částky od – Kč Věcem veřejným

Sponzorské dary strany straně Příklady: -TOP09 a Starostové (STAN) – převod milionových částek mezi oběma stranami (z Obecního úřadu Suché Loze) – nejasný postup -Východočeši a ANO – převod více než 800 tisíc korun na účet ANO, přestože deklarovali nedostatek financí

Další otazníky -firmy vlastněné stranou („průtokové ohřívače“) -Cíl, akciová společnost -přiznaná investice -Ladislav Stříteský (SPO) -osoby stíhané či napojené na výnosy z trestné činnosti -Zbyněk Fabík – měl podle médií vylákat 150 milionů korun z České spořitelny, daroval milion SPO a 300 tisíc korun TOP09, ale sám byl v té době již v insolvenci -nefinanční příspěvky – zvláštnosti -Galaktická agentura s.r.o. – nefinanční dar ANO (2012) -SPO a TOP09 – nezamýšlený nefinanční dar TOP09 za uveřejnění fotografie M. Kalouska na billboardech SPO

Financování hnutí ANO – nový hráč na politickém trhu ANO je nový relevantní politický subjekt, má smysl se podrobně zabývat jeho financováním a porovnat, zda trpí obdobnými problémy jako zavedené strany. Zkoumaná data jsou aktuální k říjnu –2012 – čistě z darů, členské příspěvky představovali 0,12% -Donoři: Andrej Babiš 29,5m, DEZA a.s. 10m, Lovochemie a.s. 6m, PRECHEZA 6m, Synthesia a.s. 3m apod. –2013 – nejvyšší položkou půjčky a úvěry (skoro 52% rozpočtu hnutí) a uhrazení volebních nákladů –2014 – nejvyšší půjčky a úvěry (téměř 39% rozpočtu hnutí), příspěvky na činnost (33%) a dary (20%) –od zřízen transparentní účet (jeden z posledních) -Z tohoto pohledu celkem logický vývoj, v prvotní fázi projekt jednoho muže, hnutí je nejdřív sponzorováno jeho impériem a postupně začíná velkou část financování představovat dary, popř. půjčky. Při podrobnějším zkoumání však většina celkových příjmů je spojena s Agrofertem či s nimi spojenými firmami. Tuto tezi podporuje i spektrum dárců v roce 2015 – ve většině se jedná o členy, kandidáty nebo lidi, kteří jsou díky hnutí ve veřejných funkcích (lidé ANO).

DARY CELKEM ,5 Kč PRÁVNICKÉ OSOBY ,6 Kč DARY OD FIREM NAPOJENÝCH NA AGROFERTmin ,0 Kč DARY OD DODAVATELŮ AGROFERTUmin ,0 Kč FYZICKÉ OSOBY ,4 Kč LIDÉ ANO ,2 Kč Zdroj: Politickefinance.cz, Transparency International, data do 10/2015 ANO - Dary v číslech za

ANO – dary fyzické a právnické osoby Zdroj: Politickefinance.cz, Transparency International (data k 10/2015)

ANO – příspěvky členů a lidí ve veřejných funkcích Zdroj: Politickefinance.cz, Transparency International (data k 10/2015)

ANO a zemědělské subjekty ANO není agrární strana, přesto v porovnání s ostatními stranami výrazně vyšší poměr sponzorů ze zemědělství. Z 363 firem (sponzorů ANO)– je jich nejméně 75 z tohoto sektoru, tedy minimálně 20% dárců hnutí ANO představuje firmy působící v zemědělském sektoru. Tyto firmy až na výjimky nesponzorují hnutí vícekrát. Příklady firem: Agropodnik a.s. Hradec Králové, Tršická zemědělská a.s., SENAGRO a.s. či Drůběžářský závod Klatovy a.s.

Financování hnutí ANO - závěry Přímo AGROFERT a.s. není dárcem ani v jediném případě, nicméně jeho dcer je celá řada, stejně jako jeho dodavatelů či spjatých firem. Firmy napojené na AF darovaly minimálně 30 milionů korun Drtivá většina darů od fyzických osob je od osob přímo spjatých s Andrejem Babišem (AGROFERT, členové ANO, Andrej Babiš sám). Mediálně proprané mechanismy „kandiduj, zaplať„ nelze potvrdit, nicméně ani vyvrátit, většina kandidátů darovala, ale částky nejsou podle žádného vzorce. Podíl firem ze zemědělského prostředí je zarážející – může jít o nebývalé sympatie k zemědělské politice hnutí, ANEBO o využití dominantního postavení Agrofertu v tomto sektoru. zajímaví dárci: RAVAK, Česká infrastrukturní (Pergl zakladatel, offshore, neznámý majitel) + Czech Business Council, Eltodo, Zetor, Východočeši, Fortuna Libri (offshore).

Další kroky pro zlepšení Je v zájmu České republiky přijmout zákon o financování politických stran co nejdříve. Bez Úřadu na dohled nad hospodařením stran není možná efektivní změna financování a omezení rizikových oblastí při dárcovství. Politické strany postupně přechází na dluhové financování, které představuje novou výzvu při monitoringu financování. Bez ohledu na zákon budeme monitorovat volby i tento rok.

Monitoring krajských a senátních voleb Cíle monitoringu: nastavit vyšší standard otevřenosti stran při poskytování informací o financování kampaní; přímý tlak na kandidující subjekty přímo během volební kampaně o větším transparentnost Kritéria: 8 ukazatelů otevřenosti (dobré praxe) financování kandidátů a stran během kampaní Pracovní termíny monitoringu: Únor: začátek monitoringu, investigativní činnost v krajích Květen: oslovíme kandidující strany na republikové úrovni Červenec: oslovíme všechny lídry a kandidáty do Senátu a v krajích Konec září: zveřejnění výsledků a známkování TI

Monitoring voleb 2016 TI bude investigativně pátrat v krajích po propojení krajských politických špiček a jejich „dvorních“ firem, advokátních kanceláří a PR agentur; shánět místní kontakty v krajských městech Výzva veřejnosti: nahlašujte nám podezřelé okolnosti spojené s financováním krajských a senátních voleb: TI potřebuje finanční podporu na realizaci tohoto projektu