26.10.2010 CENOVÁ SOUTĚŽ V PRAXI PRÁVNÍ SOUVISLOSTI S POSKYTOVÁNÍM SLEV Kateřina Davidová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Pracovní právo. Pohovor
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VNITŘNÍ TRH Základy evropského práva Martin Matějec Zima 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Mezinárodní obchodní zastoupení Právní forma pro zprostředkování odbytu jak v mezinárod., tak vnitrost. obchním styku Nepřímý obchod = do procesu kontraktace.
WORKSHOP „Prioritizace“ a pravidlo „De Minimis“ Kamil Nejezchleb Svatomartinská konference
Zahraniční obchod Vývozní operace. Obsah výkladu 1. Vývozní operace 2. Příprava vývozní operace 1. Průzkum trhu 2. Získávání zákazníků 3. Předběžná kalkulace.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Ing. Ladislav Friedrich, CSc. Prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR Nákupy léčivých přípravků a zdravotnických prostředků do nemocnic.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Konkurence.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Povinná elektronická komunikace v zadávacích řízeních
Zákon o sociálním podnikání
Měnová soustava, měnová politika
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Abeceda Mikroekonomie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Zákon o sociálním podnikání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
RIZIKO.
SOUTĚŽNÍ PRÁVO EU – PRAVIDLA PRO PODNIKY
Měření makroekonomických agregátů
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ivana Francová, SOU Liběchov
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
. Seminář ČESTR Chov SKotu 2017.
RIZIKO.
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
ZÁSOBOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Seminář o stavebním spoření
Transkript prezentace:

CENOVÁ SOUTĚŽ V PRAXI PRÁVNÍ SOUVISLOSTI S POSKYTOVÁNÍM SLEV Kateřina Davidová

OBSAH Obsah: 1. Veřejnoprávní úprava ceny 2. Způsob určení ceny v kupní smlouvě 3.Dohody narušující soutěž (§ 3 ZOHS) 4.Zneužívání dominantního postavení (§ 11 ZOHS) 5. Bid rigging

PŘEHLED PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ PRÁVNÍ PŘEDPISY: - z. č. 526/1990 Sb., o cenách; -z. č. 143/2001 Sb., ZOHS; -z. č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník; -z. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách;

VEŘEJNOPRÁVNÍ ÚPRAVA CENY – zákon o cenách Dohoda o ceně vznikne také tím, že kupující zaplatí bezprostředně před převzetím nebo po převzetí zboží cenu ve výši požadované prodávajícím. Dohoda o ceně Dohoda o výši ceny Dohoda o způsobu, jak bude cena vytvořena - za podmínky, že tento způsob cenu dostatečně určuje.

VEŘEJNOPRÁVNÍ ÚPRAVA CENY – zákon o cenách Prodávající Nesmí zneužít svého výhodnějšího hospodářského postavení k tomu, aby získal nepřiměřený majetkový prospěch: a)prodejem za sjednanou cenu zahrnující neoprávněné náklady nebo nepřiměřený zisk; b)prodejem za vyšší než maximální nebo pevně úředně stanovenou cenu; c)prodejem za cenu vyšší, než by odpovídalo pravidlům cenové regulace.

VEŘEJNOPRÁVNÍ ÚPRAVA CENY – zákon o cenách Kupující Nesmí zneužít svého výhodnějšího hospodářského postavení k tomu, aby získal nepřiměřený majetkový prospěch: a)nákupem zboží za sjednanou cenu výrazně nedosahující oprávněných nákladů nebo nižší, než je cena obvyklá; b) nákupem zboží za cenu nižší než minimální nebo pevně úředně stanovenou cenu.

ZPŮSOB URČENÍ KUPNÍ CENY VE SMLOUVĚ Určení kupní ceny: - podstatná náležitost kupní smlouvy; - nesmí být v rozporu se zákonem o cenách, jinak je neplatná. Určení výše kupní ceny: 1)určitá částka přímo ve smlouvě / příloze, změna ceny dodatkem; 2) dodatečné určení ceny způsobem stanoveným ve smlouvě – dohoda stran, dostatečně určitý způsob; 3) kupní cena obvyklá – pokud se neuplatní ad1) nebo ad2) + strany souhlasí s uzavřením smlouvy bez jejího určení.

ZAKÁZANÉ DOHODY NARUŠUJÍCÍ SOUTĚŽ - § 3 ZOHS Dohody soutěžitelů, horizontální i vertikální, o obchodní spolupráci s cílem / výsledkem citelného narušení soutěže na relevantním trhu, jsou zakázané a neplatné, ledaže splňují výjimku. Relevantní trh = trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné; - věcné a geografické určení.

ZAKÁZANÉ DOHODY NARUŠUJÍCÍ SOUTĚŽ - § 3 ZOHS Citelnost= Citelnost= aplikační vodítko praxe: Oznámení Úřadu o dohodách, jejichž dopad na hospodářskou soutěž je zanedbatelný ( Oznameni_De-Minimis.pdf) Výjimky obecná legální výjimka (§ 3 odst.4 ZOHS) povolená prováděcím předpisem ÚHOSu povolená prováděcím předpisem ÚHOSu bloková výjimka (§ 4 ZOHS) bloková výjimka (§ 4 ZOHS)

ZAKÁZANÉ DOHODY NARUŠUJÍCÍ SOUTĚŽ - § 3 ZOHS Cenové kartely = vždy zakázané Cenové kartely = vždy zakázané -dohody (vertikální i horizontální), které přímo nebo nepřímo, samostatně nebo s jinými ujednáními mají za cíl určení cen popř. jiné obchodní podmínky. Příklady: přímá či nepřímá fixace ceny, přímá či nepřímá fixace ceny, určování pevných prodejních a nákupních cen, určování pevných prodejních a nákupních cen, závazné kalkulační vzorce, závazné kalkulační vzorce, přesně stanovená výše marže, přesně stanovená výše marže, minimální prodejní cena určitým zákazníkům či na určitém území. minimální prodejní cena určitým zákazníkům či na určitém území. Doporučení: volit nezávazné doporučené ceny pro další prodej zboží, ale nevynucovat je např. poskytováním zvláštních slev či jiných výhod.

ZAKÁZANÉ DOHODY NARUŠUJÍCÍ SOUTĚŽ - § 3 ZOHS Výjimka ( bloková): Výjimka ( bloková): vertikální kartel – výrobce může prodejci určit maximální cenu nebo doporučenou cenu, v jejímž rámci si distributor může stanovit svoji konkrétní cenu.

ZNEUŽÍVÁNÍ DOMINANTNÍHO POSTAVENÍ (§ 11 ZOHS) Zneužívání dominantního postavení na újmu jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů je zakázáno. Dominantní postavení: soutěžitel (i společná dominance),soutěžitel (i společná dominance), tržní síla (zjišťuje se objemem dodávek nebo nákupu na relevantním trhu za zkoumané období a dalšími ukazateli – hospodářská síla, struktura trhu, tržní podíl konkurentů),tržní síla (zjišťuje se objemem dodávek nebo nákupu na relevantním trhu za zkoumané období a dalšími ukazateli – hospodářská síla, struktura trhu, tržní podíl konkurentů), nezávislé chování na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích,nezávislé chování na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích, nebude-li prokázán opak, 40% tržní podíl = dominance.nebude-li prokázán opak, 40% tržní podíl = dominance.

ZNEUŽÍVÁNÍ DOMINANTNÍHO POSTAVENÍ (§ 11 ZOHS) Zneužívání (negativní vliv pro soutěž) - § 11 odst. 2 písm. a), c), e) nepřiměřeně vysoké ceny ze strany dodavatele, nepřiměřeně nízké ceny požadované odběratelem;nepřiměřeně vysoké ceny ze strany dodavatele, nepřiměřeně nízké ceny požadované odběratelem; slevy a rabaty – množstevní ANO x věrnostní NE !!!slevy a rabaty – množstevní ANO x věrnostní NE !!! ( věrnostní: např. zvýhodnění v ceně za exkluzivitu, odebírání celého spektra nabízeného sortimentu, závazek odebírání určitého minimálního množství, závazek nevypovězení smlouvy před určitým pevně stanoveným datem apod.) ( věrnostní: např. zvýhodnění v ceně za exkluzivitu, odebírání celého spektra nabízeného sortimentu, závazek odebírání určitého minimálního množství, závazek nevypovězení smlouvy před určitým pevně stanoveným datem apod.) predátorské ceny – dlouhodobost, nepřiměřená nízkost, možný následek narušení soutěže x zaváděcí ceny.predátorské ceny – dlouhodobost, nepřiměřená nízkost, možný následek narušení soutěže x zaváděcí ceny.

BID RIGGING (SMLUVENÁ NABÍDKA) hypotetičtí konkurenti (uchazeči ve VZ)hypotetičtí konkurenti (uchazeči ve VZ) tajná dohoda zejména ohledně nabídkové ceny (zvýšení / snížení).tajná dohoda zejména ohledně nabídkové ceny (zvýšení / snížení). Varovné signály pro zadavatele: a)náhlé a shodné zvýšení cen / cenového rozpětí mezi uchazeči neospravedlnitelné zvýšením nákladů, b)očekávané slevy nebo rabaty náhle zmizí, c)odstranění slev na trhu, kde jsou slevy historicky dány.

DĚKUJI ZA POZORNOST