Vyhlídky a úskalí rozvoje stavebního průmyslu v ČR Olomouc 11. 4. 2016 Ing. Václav Matyáš prezident.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Advertisements

Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Příprava nové dopravní politiky ČR
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR 170. Žofínské fórum.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
1 Národní rozvojový program mobility pro všechny 7. dubna 2016 Oddělení investic MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7,
Aspe® systém pro řízení stavebně investičních projektů.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Dlouhodobá koncepce lokality JE Dukovany Petr Štulc 25.listopadu 2014 Seminář na téma: „MOŽNÉ SOCIOEKONOMICKÉ DOPADY V PŘÍPADĚ UKONČENÍ PROVOZU JE DUKOVANY,
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Vodohospodářské aktuality
Diskusní příspěvek k tématu Kdo zastaví propad českého stavebnictví?
213. ŽOFÍNSKÉ FÓRUM KDO ZASTAVÍ PROPAD STAVEBNICTVÍ?
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Strategické úkoly MD Pardubice
náměstek Ministerstva životního prostředí
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Nový zákon o ochraně ovzduší
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Zákon o ochraně veřejného zdraví před hlukem a řízení hluku v komunálním prostředí (Zákon o hluku) věcný záměr.
Obecně k legislativě 18. října 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Prezident SPS Ing. Václav Matyáš
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Financování silnic II. a III. třídy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Rozvoj dopravní infrastruktury z pohledu Hospodářské komory ČR
Transkript prezentace:

Vyhlídky a úskalí rozvoje stavebního průmyslu v ČR Olomouc Ing. Václav Matyáš prezident

2 VÝSLEDKY ROKU 2015 Meziroční změny (stálé ceny) 2014/ /2014 STAVEBNÍ VÝROBA CELKEM  4,3 %  7,1 % Pozemní stavitelství  3,4 %  2,6 % Inženýrské stavitelství  6,4 %  17,1 % Byty zahájené  17,1 %  8,3 % Byty dokončené  5,1 %  4,8 % Orientační hodnota staveb  3,1  2,0 %

3

4

5 PROPADY ROČNÍCH INDEXŮ STAVEBNÍ PRODUKCE 2008 – 2015

6 PROGNÓZA VÝSLEDKU ROKU 2015 V „S“ HODNOTĚ ČSÚ dosud nevydal výsledky Stavební produkce ve výši cca 470 mld. by odpovídala hodnotě v roce 2006

7 NOVÉ ZAKÁZKY VE 4. ČTVRTLETÍ Pokles stavebních zakázek nevytváří podmínky pro výraznější růst stavební produkce v dalších obdobích.

8 STAVEBNÍ ZAKÁZKY – STAV NA KONCI ROKU (ZÁSOBA PRÁCE ) rok mil. Kč index81,385,495,898,1100,5115,976,6!!! veřejná %67,357,355,252,347,350,249,2 soukromá %21,830,036,837,135,930,034,5 zahraničí %10,912,7 8,010,616,819,816,3 Na konci roku 2015 poklesla hodnota uzavřených zakázek o 23,6% !!!

9

10

11 POZITIVNÍ VYHLÍDKY STAVEBNICTVÍ jsou (měly by být) paradoxně předurčeny negativní situací některých segmentů stavebního fondu ČR, jsou to především:  dopravní infrastruktura  bytová výstavba  snižování energetické náročnosti budov  ekologické stavby  energetické stavby  vodohospodářské stavby  rekonstrukce památek  opravy a údržba Ve všech těchto pro stavební trh důležitých segmentech se „civilizační mezera“ vůči vyspělé Evropě nezmenšuje. Pro české stavebnictví je do roku 2020 reálná zásoba práce ve výši 3,4 bil. Kč. VYHLÍDKY VERSUS ÚSKALÍ STAVEBNÍHO PRŮMYSLU

12 ÚSKALÍ STAVEBNÍHO TRHU je dlouhodobě determinováno mnoha faktory:  neexistence nebo krátkodobá platnost rozvojových koncepcí a strategií  jejich nevyváženost, neprovázanost s ekonomickými možnostmi státu  nestabilita rozpočtů (SR, Státní fondy)  nekontinuita hospodářského rozvoje při střídání politické reprezentace  personální výměny ve vládě a vrcholových institucích státní správy  neuspokojivá kvalita stavební legislativy, komplikované projednávání potřebných změn  nedostatečná investorská příprava staveb  nečerpání Státních fondů  vytváření překážek pro čerpání fondů EU  špatné nastavení programů státních podpor  nesprávná školská politika státu směrem k technickému školství (UŠ, SŠ, VŠ)

13 Programové prohlášení vlády ČR:  zjednoduší proces administrativního vyřízení stavebního povolení liniových staveb, a to včetně posouzení vlivu stavby na životní prostředí a podmínek vykupování dotčených pozemků (zákon o liniových stavbách)  zpracuje analýzu stávající projektové připravenosti, prověrku stavu zastavených staveb, možnosti jejich pokračování podmínky financování  objem prostředků do infrastruktury nebude vláda omezovat, účelně využívat, zejména v oblasti čerpání fondů Evropské unie  vláda dokončí úseky infrastruktury s napojením na sítě TEN-T  za prioritní pokládá výstavbu dálnic a rychlostních komunikací  vláda důsledně zavede systém předběžných, průběžných a následných finančních kontrol spojených s vybudováním funkčního metodického řízení jednotlivých pracovišť investorských organizací resortu (ŘSD, SŽDC, ŘVC) DOPRAVNÍ INFRASTRUKURA

14 Základní důvody neplnění záměru:  přetržka v plynulosti přípravy - je pozůstatkem neblahého působení ministra Bárty  dodnes se nepodařilo výpadek v plné míře dostatečně naplnit  důsledkem je několikaleté nedočerpávání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury  negativním znakem pro následující léta je zřetelný návrat k nestabilitě financování DI  v současné době nejpodstatnější brzdou je stav stavební legislativy Aktuální stav legislativy: Posuzování vlivu záměrů na životní prostředí (EIA)  pod hrozbou zastavení finančních prostředků ČR akceptovala požadavky EK uplatněné v rámci infringementu  novelizace zákona EIA s účinností od byla provedena zákonem 39/2015 Sb.  novela komplikuje postupy ve dvou základních oblastech: -v procesních postupech správního řízení a soudního přezkumu, zde je přímá návaznost na stavební zákon a na jiné stavební předpisy

15 -rozšířením možností tzv. dotčené veřejnosti a občanských iniciativ zasahovat do procesu schvalování staveb a jejich změn  veřejnosti může podávat připomínky bez jakéhokoliv odborného odůvodnění a to opakovaně  připomínky dotčené veřejnosti byly zpracovány nebo alespoň posouzeny oprávněnou osobou  úřad se musí zabývat nekvalifikovanými podněty a požadavky, které zvyšují náklady staveb, prodlužují jejich přípravu a realizaci, aniž by za to konkrétní osoby nesly odpovědnost  není stanovena územní příslušnost, petice občanů musí být sice podepsány 200 podpisy, ty však nemusí být ověřeny  je navíc nutné novelu aplikovat i na stavby se stanovisky získanými podle předvstupního zákona 244/1992 Sb., znamená to, že u všech vydaných před datem je nutno proces EIA opakovat, tedy navrátit do roku 1992  to bude mít fatální důsledek na realizaci mnoha velkých projektů dopravní infrastruktury a na ztrátu možnosti čerpat většinu z evropských prostředků vyčleněných pro Operační program Doprava II

16  přijetím zákona se sice pomohlo čerpání EU fondů , ale prakticky to znamená zastavení desítek projektů, připravených k realizaci, zejména v oblasti dopravní infrastruktury  již dnes jistota, kterou potvrzuje i vláda, že nebudou moci být vyčerpány prostředky na Operační program Doprava II  opět se potvrzuje, že „česká cesta“ mírného jednání s Bruselem je škodlivá  odborné argumenty a zdravý rozum by měly zaznít silněji, nežli politická diskuze  naším vzorem by v tom měli být naši sousedi z Polska nebo Slovenska

17 Novinka:  v současné době probíhá příprava samostatné novely k transpozici směrnice EP a Rady, kterou se mění Směrnice 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí  nové požadavky této směrnice budou zejména transponovány v rámci aktuálně připravované transpoziční novely  součástí transpozice bude úprava vybraných ustanovení zákona EIA v souladu s požadavky revidované směrnice EIA  předpokládá se, že materiál bude předložen do meziresortního připomínkového řízení v červnu 2016 tak, aby novela nabyla účinnosti nejpozději dne 16. května 2017  změny budou mít významný vliv na stavební zákon

18 Stavební zákon  v Programovém prohlášení vláda deklarovala novelu stavebního zákona, která přinese zjednodušení a zrychlení povolovacích řízení  zpracovávaný návrh zákona toto zadání naplňoval jen velmi omezeně  ponechával investorům možnost volby postupovat dosud platnými formami dvoustupňového řízení, nebo formou koordinovaného povolení, tj. společného územního a stavebního řízení  novela EIA zásadním způsobem vstupovala do tvorby stavebního zákona, to v mnoha případech vylučuje možnost spojení řízení o posuzování vlivů se stavebním řízením  Legislativní rada vlády proto rozhodla o zastavení práce na novele stavebního zákona do doby dopracování změny zákona EIA Zákon o veřejných zakázkách  poslanecká sněmovna schválila začátkem března, následuje Senát, podpis prezident  pro posouzení, zda je nutné provést pro provedení změny nové řízení je limit 50%  celkový objem změn je omezen limitem 30 % původního závazku, ale se započtením prací, které se nebudou provádět

19  budou umožněny změny, pokud budou stejné nebo lepší technické parametry, ale nebude navýšena cena (změna v položce nebude změnou předmětu, usnadní změny v průběhu realizace)  součástí zákona budou prováděcí předpisy: nařízení vlády o přiměřenosti podmínek v zadávacím řízení, vyhláška k projektové dokumentaci a soupisu prací a metodické pokyny k určení předpokládané hodnoty, posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny, obchodní podmínky, standardy kvalifikace pro stavební dodavatele  po schválení musí proběhnout notifikace u Evropské komise, kde se bude zkoumat soulad zákona se směrnicemi Znění zákona, tak jak byl po dlouhém projednávání přijat, je možné i s dílčími výhradami považovat za úspěch SPS při tvorbě zákona i osvěty a tlaku na zákonodárce. Příprava „zákona o liniových stavbách“ - záměr ministerstva dopravy  SPS dlouhodobě a intenzivně podporuje všechna opatření, která by vedla k řešení neutěšeného stavu přípravy liniových staveb  přináší náměty na konkrétní kroky, které by pomohly tuto situaci změnit a zefektivnit tento proces

20  již v říjnu 2014 jsme předložili stanovisko k návrhu věcného záměru zákona o liniových stavbách  přípravu jsme uvítali, ale upozorňovali jsme na jeho nutnou koordinaci s připravovanou novelou stavebního zákona i na úskalí plynoucí s nutností změny řady dalších právních předpisů  proces tvorby zákona o liniových stavbách byl zastaven, byla přijata novela zákona EIA č.100/2001, Sb., (zák. č. 39/2015 Sb.)  dosud známé principy připravovaného návrhu s dopadem do legislativy ve většině případů přesahují rámec platných právních předpisů  SPS předložil právní rozbor důvodů, proč je nutno považovat práci na zákonu o liniových stavbách za kontraproduktivní.

21 Nejpodstatnější z nich: -tvorba nového zákon by vyžadovala poměrně náročnou a komplikovanou změnu zásadní legislativy. Naprostá většina se týká zákonů, které jsou přijímány v legislativním procesu od vládního návrhu po podpis presidenta. Tento proces je delší než 1 rok. U právních norem, které se dotýkají ústavních principů, pak tento čas odhadnout nelze vůbec -platný zákon č. 39/2015 Sb., (EIA) neumožňuje uskutečnění zásadních změn, které by vedly k urychlení přípravy liniových staveb, jeho brzká změna v žádaném směru není reálná -řada navrhovaných požadavků je součástí novely stavebního zákona a zákon o liniových stavbách by je musel řešit obdobně, nebo prakticky shodně a byl by ve vztahu k SZ duplicitní -tvorba nového zákona od stádia věcného záměru přesahuje horizont mandátu současné vlády.

22  opakujeme stálé pravdy: -důležitost dopravní infrastruktury -zaostalost za evropskými státy v budování páteřní sítě, nedostatečná údržba -vytýčení a jednoznačné pojmenování priorit -dodržení alespoň střednědobých záměrů -zajištění stabilizace financování -multiplikační efekty -bezpečnost, životní prostředí, konkurenceschopnost, …  říkáme a slyšíme, jak by to mělo být  ale stále to neplatí  dopravní infrastruktura je ve vlastnictví státu a stát má proto povinnost ji udržovat, je e správcem majetku  velké meziroční výkyvy objemů finančních prostředků jsou jednou z hlavních příčin ne plně efektivního hospodaření  nejde primárně o navyšování prostředků, ale o stabilizaci zdrojů nutných pro udržení provozuschopnosti dopravních sítí s cílem zastavit zvyšování vnitřního dluhu na státem vlastněné dopravní infrastruktuře  ukazatelem míry investování do rozvoje DI je podíl celkových investic na HDP ZÁVĚR – SHRNUTÍ