Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM"— Transkript prezentace:

1 MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM
OLOMOUC České stavebnictví a výstavba dopravní infrastruktury Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel SPS

2 Obsah vystoupení Aktuální situace v českém stavebnictví
Programové prohlášení vlády 2014 a 2018 Anketa mezi členskými firmami SPS Příprava staveb a stavební legislativa Příležitosti a hrozby Obsah vystoupení

3 Programové prohlášení vlády
rok 2014 Vláda zjednoduší procesy vyřízení stavebního povolení liniových staveb vč. posouzení vlivů na životní prostředí Vláda dokončí úseky infrastruktury s napojením na sítě TEN-T Vláda připraví novelu stavebního zákona , která přinese zjednodušení a zrychlení povolovacích řízení Vláda zpracuje a předloží zákon o liniových stavbách

4 Programové prohlášení vlády
rok 2018 předložit nový zákon o liniových stavbách, který bude podporovat výstavbu a neumožní obstrukce připravit koncepční změnu stavebního práva upravit a doplnit zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury a zákon tak, aby se zjednodušilo schvalování veřejně prospěšných staveb zintenzivnit výstavbu dálnic na všech hlavních trasách dokončit kompletní modernizaci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem stavět obchvaty měst do roku 2021 zprovoznit 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů dálnic nových a 100 kilometrů modernizované D1 do roku 2021 rozestavět dalších 180 km dálnic

5 Celková suma propadu stavební produkce v období 2009 – 2017 činí 888,8 mld. Kč (osudové osmičky)

6 Porovnání stavební produkce a silničního stavitelství
(mld. Kč/rok) Inženýrské stavby 2017/ ,7% Inženýrské stavby 2016/ % Zdroj: ČSÚ

7 Výsledky roku 2015 - 2017 Stavební produkce
Předběžné výsledky potvrzují, že rok 2017 nepřinesl zásadní zvrat ve vývoji stavebnictví.

8 Veřejná zakázka ZADANÁ VYPSANÁ Zakázka Směr výstavby 2017 mil. Kč 2016
index % POZEMNÍ STAVITELSTVÍ 38 368 23 184 165,5 32 754 38 652 84,7 Z toho: Občanská infrastruktura 33 653 20 497 164,2 28 958 34 441 84,1 Bytové stavby 4 715 2 687 175,5 3 798 4 211 90,1 INŽENÝRSKÉ STAVITELSTVÍ 94 492 67 609 139,8 87 534 53,0 Z toho: Dopravní infrastruktura 62 926 46 317 135,9 59 572 43,6 Technická infrastruktura 31 566 21 292 148,3 27 926 28 517 98,1 CELKEM 90 792 146,3 59,0 Zadaná veřejná zakázka vyjádřená meziročně v procentním údaji se jeví vysoká, avšak srovnávací základna (rok 2016) je nejnižší za celé období od roku V absolutní hodnotě však nepřevyšuje průměr tohoto období. Vypsaná veřejná zakázka klesla v absolutní hodnotě na 59,0% (!) úrovně roku 2016, nejkritičtější je situace u zakázky v dopravní infrastruktuře, kde dosáhla hodnota pouhých 43,6% (!!!) úrovně předchozího roku.

9 Zadaná veřejná zakázka 2008 - 2016

10 Hlavní vleklé problémy oboru
Shrnutí závěrů ankety mezi členy SPS z ledna 2018, provedené mezi velkými, středními i malými firmami. Řízení investiční výstavby nekoncepčnost v oblasti veřejných investic související s organizačním uspořádáním veřejných investic v rámci veřejné správy klíčové otázky veřejných investic jsou řízeny z pěti resortů z toho plynoucí roztříštěnost zájmů a investičních prostředků ovlivňujících stavebnictví investice nejsou mezi sebou koordinovány, není tlak na vyčerpávání schválených ročních rozpočtů mimo dané rezorty stavebnictví potřebuje v politické sféře partnera jednoznačně zodpovědného za investiční rozvoj státu, s kompetencemi v exekutivě, v legislativě, ve vědě, výzkumu i ve vazbě na Evropskou komisi bez osobní zainteresovanosti někoho z členů vlády nemá šanci na úspěch

11 Neexistence dlouhodobé investiční strategie státu
řízení státu bez dlouhodobé strategie, diskontinuita priorit vlád v klíčových oblastech, schválené a zakotvené nejlépe formou zákona nebo závazných státních plánů vláda musí mít vždy vizi budoucího směřování celé země, kde jsou naše konkurenční výhody je nezbytné podnítit politickou reprezentaci k jasné formulaci strategie veřejných investic a k přijetí takových opatření, která povedou ke stabilizaci staveb­nictví pro systematické a konzistentní směřování ekonomiky a tím i investiční politiky státu je nezbytná politická stabilita měla by se týkat priorit v dopravní infrastruktuře, hospodaření s vodou, nakládání s odpady apod.

12 Přehled přípravy staveb s plánovaným zahájením 2016 – 2018 a stavebními náklady nad 300 mil.
Na základě usnesení Vlády ČR zpracovává MD Každé 2 měsíce je předkládán tripartitě a vládě Celkový RN staveb je 251 mld. Kč (ŘSD + SŽDC + ŘVC) Zahrnuje 9 prioritních projektů Přehled sleduje: RN, stav projektové přípravy, stav majetkoprávní přípravy, stav EIA, předpoklad realizace, předložení stanoviska EIA, předložení žádosti o SP Nově přehled zahrnuje rizikovost nezahájení v daném roce Přehled zahrnuje stavby se zahájením v roce: ŘSD – 23 staveb, – 34 staveb, – 6 staveb SŽDC – 16 staveb, – 9 staveb, – 11 staveb ŘVC stavby, – 2 stavby Pozn. V Přehledu ze září 2017 bylo uvedeno, že do konce roku 2017 bude zahájeno 21 staveb. Skutečnost – zahájeno 5 staveb, 15 přesunuto do roku 2018 a 1 do roku 2019

13 v současné době je legislativa týkající se investiční výstavby jednou z hlavních příčin jejího poklesu dalšími příčinami jsou výkon státní správy a dlouhé (správní) lhůty pro povolování staveb, které jsou jedny z nejdelších na světě (ČR na 127. místě) je nutné provést kompletní rekodifikaci stavební legislativy (termín schválení věcného záměru nového stavebního zákona 2021?) novela zákona 416/2009 o urychlení výstavby dopravní, technické a vodní infrastruktury – politicky průřezová shoda zlepšit výkon státní správy, zejména jednotnost stanovisek stavebních úřadů zákon o zadávání veřejných zakázek – alibismus zadavatelů, zakázka jako prostředek politického boje, zadávání na nejnižší cenu, metodiky funkce ÚHOS - úřad by měl být pojistkou správných principů a postupů, nikoli nástrojem neúspěšných

14 Příležitosti a hrozby stavebnictví
Zvýšení produktivity a efektivity stavění pomocí: digitalizace odvětví zavedení BIM (Building Information Modelling) – Koncepce schválena vládou v září 2017, role MPO, zřízení ČAS při ÚNMZ, dílčí termíny, nadlimitní zakázky od r. 2022 zavádění automatizace a robotizace do odvětví Zlepšení a zjednodušení legislativy: zákon o stavebních výrobcích – zpracováno paragrafované znění, do mezirezortu v červnu 2018 schválení Koncepce technické normalizace v roce 2018 zjednodušení a zkrácení termínů povolování staveb oproštění veřejné zakázky od ovlivňování politikou ___________________________________________________________________________ pokračování nezájmu vlád o zlepšení podmínek pro rezort stavebnictví pokračování mnohdy chaotického rezortního přístupu k investicím nedostatek kvalifikované pracovní síly nezlepšení legislativního prostředí nedostatečná podpora technického vzdělávání a učňovského školství nestabilní zdroje pro financování výstavby DI

15 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM"

Podobné prezentace


Reklamy Google