Nejčastější chyby a problémy při realizaci veřejných zakázek a zakázek Nejčastější chyby a problémy při realizaci veřejných zakázek a zakázek (s ohledem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Petr Tlustoš Zadávání veřejných zakázek v projektech OP VK OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ORR, Krajský úřad kraje Vysočina Globální.
Advertisements

Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Tomáš Mikulecký Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Sdružení příjemců evropských dotací, z.s.
Pracovní právo. Pohovor
1. PCP (pre-commercial procurement) Zkušenosti s PCP v České republice Pavel Slípek.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Seminář pro žadatele IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek červen 2016.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Seminář pro žadatele k 37. výzvě IROP „Energetické úspory v bytových domech II" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Mgr. Barbora Dedková - Specialista na administraci VZ Seminář pro SC 2.1 ZVÝŠENÍ KVALITY A DOSTUPNOSTI SLUŽEB VEDOUCÍ.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha OM OP LZZ D9)
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Dopracování projektu etapa změny, hlavní problémy, rizika Kroměříž
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Josef Jemelka Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
09/04/2015 Rizika při realizaci projektů v závěrečném období ROP SČ.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 29. října 2012.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Seminář pro žadatele IROP
Seminář pro žadatele IROP
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Pojem přeměna obchodní společnosti
Povinná elektronická komunikace v zadávacích řízeních
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro příjemce OPVK
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Občanské soudní řízení I.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
veřejných zakázek IROP
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Zpráva o uplatňování územního plánu
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Seminář pro žadatele k 13. výzvě IROP „Revitalizace vybraných památek"
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 36. výzvě IROP „Stanice IZS"
Transkript prezentace:

Nejčastější chyby a problémy při realizaci veřejných zakázek a zakázek Nejčastější chyby a problémy při realizaci veřejných zakázek a zakázek (s ohledem na aktuální vývoj rozhodovací praxe UOHS a auditních orgánů) Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Mgr. Antonín HAJDUŠEK Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Střední Morava právník Odboru kontroly a plateb Tel.: Mobil:

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Rozhodnutí ÚOHS sp.zn.: S 660/2012 „… pokud zákonodárce v § 56 odst. 5 písm. c) zákona omezil rozsah stavebních prací u jednotlivé položky v seznamu stavebních prací na 50 % předpokládané hodnoty veřejné zakázky, bylo by proti smyslu citovaného ustanovení a rovněž v rozporu s § 6 odst. 1 zákona, kdyby zadavatel mohl požadovat prokázání zkušeností dodavatele (či vedoucích zaměstnanců dodavatele nebo osob odpovědných za vedení realizace příslušných stavebních prací) se stavbami rozsahem přesahujícími 50 % předpokládané hodnoty veřejné zakázky v rámci jiných kvalifikačních předpokladů … Pokud zákon limituje rozsah prokazování zkušeností dodavatele s obdobnými zakázkami, pak z logiky věci nelze připustit, aby se toto omezení nevztahovalo rovněž na prokazování zkušeností vedoucích zaměstnanců dodavatele a osob odpovědných za vedení realizace příslušných stavebních prací, přestože to zákon explicitně nestanoví.“ Zkušenost stavbyvedoucího se stavbami, jejichž investiční náklady přesahují 50% předpokládané hodnoty zakázky

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Rozhodnutí ÚOHS sp.zn. S 660/2012 „ … v případě, kdy je zakázka (na stavební práce) složena z více samostatných celků, které mohou být realizovány i odděleně, mělo by se padesátiprocentní omezení vyplývající z § 56 odst. 5 písm. c) zákona z logiky věci vztahovat na každý takový celek samostatně. Opačný výklad by mohl mít opět za následek obcházení § 56 odst. 5 písm. c) zákona.“ K hranici 50% předpokládané hodnoty u referenčních stavebních zakázek

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Zadavatel stanovením fixních cen, či fixního cenového rámce u některých položek slepého rozpočtu neodůvodněně omezuje cenotvorbu a cenovou soutěž mezi uchazeči, čímž dochází k faktickému vyloučení, popřípadě omezení soutěže u části zakázky. Veřejná zakázka je tak zadávána na základě zkresleného hodnocení nabídek, což může podstatně ovlivnit výběr nejvhodnějšího dodavatele. Pokud by zadavatel umožnil (úplnou) soutěž mezi uchazeči i v části týkající se fixně stanovených položek, pak nelze předvídat, jaké by byly nabídkové ceny ve srovnání s nabídkami obdrženými. Stanovení fixních cen, popřípadě fixního cenového rámce u některé z položek slepého rozpočtu

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Zadavatel u zakázky na stavební práce (revitalizace veřejných ploch) požadoval po všech členech realizační týmu dodavatele, aby měli pracovní znalost českého jazyka. Auditní orgán MF ČR však s ohledem na rozhodnutí ÚOHS sp. zn. S339/2012 konstatoval, že tuto znalost lze požadovat pouze po vedoucích členech realizačního týmu, nikoli po všech členech, a předmětný požadavek zadavatele kvalifikoval jako diskriminační. Požadavek na znalost českého jazyka u všech členů realizačního týmu v rámci technických kvalifikačních předpokladů

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Rozhodnutí ÚOHS sp.zn. S 556/2012 „Jestliže tedy zadavatel již v oznámení zadávacího řízení takto omezil dodavatele, kteří se mohou o veřejnou zakázku ucházet, tím, že tito dodavatelé musí již v okamžiku, kdy se o veřejnou zakázku začnou ucházet podáním nabídky, disponovat obalovnou nebo smlouvou o smlouvě budoucí s vlastníkem obalovny, a podle požadavků zadavatele vstoupit do smluvního vztahu, ve vztahu konkurenčním, je důvodu tento požadavek vnímat coby nástroj omezující počet možných dodavatelů, což je projevem skryté diskriminace. Nepochybně totiž existovali dodavatelé, kteří obalovnou nedisponovali, a nepodařilo se jim uzavřít smlouvu o smlouvě budoucí s vlastníkem obalovny, a přesto byli schopni veřejnou zakázku řádně a v rozsahu požadovaném splnit. “ Požadavek zadavatele na dispozici s obalovnou živičných směsí, betonárnou či obdobným technickým zařízením v rámci technických kvalifikačních předpokladů

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Požadavek zadavatele na předložení příslibu o poskytnutí bankovní záruky již ve fázi podávání nabídek Tento požadavek svou povahou odpovídá ekonomické a finanční kvalifikaci, avšak po 1. dubnu 2012 lze splnění tohoto druhu kvalifikace prokazovat pouze předložením čestného prohlášení o ekonomické a finanční způsobilosti splnit veřejnou zakázku. Sám gestor zákona o veřejných zakázkách (MMR) považuje tento požadavek za vysoce rizikový. K dnešnímu datu nám není známo, že by bylo vydáno pravomocné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které by se uvedenou problematikou zabývalo v souvislosti se zadávacím řízením zahájeným po , nicméně výše uvedený požadavek výslovně nedoporučujeme do zadávacích podmínek implementovat. Pro úplnost uvádíme, že k požadavku na zajištění povinností vítězného dodavatele formou bankovní záruky v přiměřené výši, ale až ke dni podpisu smlouvy - jako součásti obchodních podmínek, které zavazují pouze jednoho vítězného uchazeče - nemáme připomínek.

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Neuvádění požadavků zadavatele na kvalifikaci dodavatelů v Oznámení o zakázce uveřejňovaném ve Věstníku veřejných zakázek Jedná se o problematickou praxi zadavatelů, kteří často v uveřejňovacím formuláři (Oznámení o zakázce) neuvádí úplný výčet kvalifikačních předpokladů, nýbrž pouze odkazují na zadávací dokumentaci. Tento postup zadavatelů je považován za neodůvodněně riskantní, a to s ohledem na nález auditu Evropské komise, který výše uvedený problém považuje za pochybení a uděluje za něj finanční opravu ve výši 25% způsobilých výdajů vztahujících se k dané zakázce.

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Stanovení termínu dokončení veřejné zakázky pevným termínem V poslední době se především u stavebních zakázek v návrhu smluv objevuje termín dokončení prací, který je stanoven pevným datem (např ). Zhotovitel však nemůže v době podání nabídky vědět, ke kterému dni bude zadávací řízení ukončeno, a kdy v návaznosti na předání staveniště bude moci zahájit stavební práce. Při jakémkoli prodlení s uzavřením smlouvy oproti původnímu harmonogramu tak bude zhotovitel oprávněně požadovat prodloužení tohoto termínu, což může být kontrolou považováno buď za porušení § 82 odst. 2 ZVZ (povinnost uzavřít smlouvu v souladu s návrhem smlouvy obsaženým v nabídce), nebo za podstatnou změnu smlouvy dle § 82 odst. 7 ZVZ. Pokud navíc zadavatel sváže nesplnění pevného termínu realizace díla s povinností úhrady nezanedbatelné smluvní pokuty, následkem bude pravděpodobně odrazení velkého množství dodavatelů od účasti v soutěži. Příjemci by dle našeho názoru tak měli v návrhu smluv stanovit termín dokončení jiným, vhodnějším způsobem (např. délka realizace v měsících, kalendářních dnech), případně by smlouvy měly obsahovat ustanovení o posunu pevného termínu v závislosti na zpoždění zahájení stavebních prací.

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ V zadávací dokumentaci jsou uvedeny požadavky nebo odkazy na obchodní firmy, názvy nebo jména a příjmení, specifická označení zboží a služeb, které platí pro určitou osobu, popřípadě její organizační složku za příznačné, patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu, ačkoliv to není odůvodněno předmětem veřejné zakázky. Zadavatelé často neoprávněně užívají výjimku dle § 44 odst. 11 zákona o veřejných zakázkách, ačkoliv to není odůvodněno předmětem veřejné zakázky a požadavkem na vymezení předmětu veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídek. Do výkazu výměr pak umísťují odkazy na obchodní firmy, specifická označení zboží a služeb, které platí pro určitou osobu, ochranné známky atd. Samotné uvedení klauzule, ve které zadavatel prohlašuje, že umožní pro plnění veřejné zakázky použití i jiných, kvalitativně a technicky obdobných řešení, není všespásné, a pokud požadavky zadavatele na specifické označení výrobků apod. nejsou odůvodněny specifickým předmětem veřejné zakázky, jedná se vždy o pochybení. Zadavatel by tak měl vždy užít maximální snahy popsat předmět veřejné zakázky za použití obecného popisu. Nedodržení této snahy pak může vést k porušení zásady zákazu diskriminace.

PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Neoprávněné dělení zakázekNeoprávněné dělení zakázek Při posouzení, zda došlo k nepřípustnému dělení předmětu veřejných zakázek, se přihlíží k věcným, časovým a místním (geografickým) souvislostem a případně též ke skutečnosti, že předmět plnění veřejné zakázky je tvořen jedním souvislým funkčním celkem. Rovněž lze použít obecné pravidlo, dle kterého platí, že je-li plnění, jež má být ve prospěch zadavatele podle předmětu veřejné zakázky uskutečňováno, svým charakterem totožné či obdobné, pak jde o plnění stejného nebo srovnatelného druhu, a tedy jde o plnění, které je jedinou veřejnou zakázkou.Upozornění: Velice často se neoprávněné dělení zakázek vyskytuje u zadávání zakázek nebo veřejných zakázek na zpracování různých stupňů projektové dokumentace k téže stavbě. Pokud tedy zadavatel má v úmyslu zadat více zakázek na zpracování projektové dokumentace k téže stavbě v průběhu jednoho účetního období, pak tyto jednotlivé zakázky spolu souvisejí, neboť předmětem těchto (veřejných) zakázek má být komplexní zpracování projektové dokumentace, a to v různých stupních a fázích této dokumentace, přičemž cílem všech těchto činností je projekčně připravit a zabezpečit podmínky pro přípravu vlastní realizace stavebního projektu. V tomto případě tak předpokládaná hodnota obou zakázek musí být stanovena jako vzájemný součet jednotlivých po sobě jdoucích zakázek, které má zadavatel v úmyslu zadat, a dle tohoto součtu rovněž patřičně zadána v odpovídající kategorii MP ZZ, či dle ZVZ.

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Prostor pro Vaše případné dotazy

Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava PARTNER PRO VÁŠ ROZVOJ Děkuji Vám za pozornost