Metody / nástroje procesního řízení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Software Development Conference 2007 Vztah dodavatele a odběratele Zdeněk Borůvka.
Advertisements

Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Projektové řízení Modul č.1.
Presentation Title.
„Plánování projektu Plán projektu“
Zlepšování jakosti.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Projektový management
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Benchmarking nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Kvalita administrativních procesů. TQM Podniková strategie Přínos kvality procesů Systém a důsledné uplatňování Odpovědnost zaměstnanců Modelování procesů.
Analýza a popis pracovního místa
Optimalizace procesů na úřadě ev. č. projektu CZ.1.04/4.1.01/
Management kontinuity činností organizace
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
3. Životní cyklus a procesy projektu
6. Koncepce řízení projektů
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
SCHÉMA MODELU PERSONÁLNÍ PRÁCE VE SKUPINĚ ČEZ
Systém managementu jakosti QMS
Systém managementu jakosti
Matematické metody v ekonomice a řízení II
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Management systému řízení kvality
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Projektový cyklus, analýza SWOT
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
6. Koncepce řízení projektů
2. Životní cyklus a procesy projektu
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
ÚVOD A STRUČNĚ Z HISTORIE 1. část
HACCP.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
Vedení týmů a týmová práce
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Systém managementu jakosti
Systém managementu jakosti 3
Digitální učební materiál
Klíčová aktivita 02 projektu
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Plán obchodního projektu
Transkript prezentace:

Metody / nástroje procesního řízení 8. 8. 2012

Proč řídit procesy ???

Úspěšně řídit (procesy, projekty, lidi) znamená: Znát = kvalifikace Mít pravomoc = hierarchie Chtít = motivace Stačit = zvládnutí bodu 1 - 3

Krátký příběh o čtyřech kamarádech… V jedné daleké zemi, žili, byli čtyři kamarádi… Jmenovali se pan KAŽDÝ, pan NĚKDO, pan KDOSI a pan NIKDO…

Krátký příběh o čtyřech kamarádech… Jednoho dne bylo nutné provést jistou důležitou práci… KAŽDÝ si byl jist, že to NĚKDO zajistí.

Krátký příběh o čtyřech kamarádech… NĚKDO to udělat mohl, ale NIKDO mu to neřekl, ani to NIKDO neudělal…

Krátký příběh o čtyřech kamarádech… KDOSI se rozzlobil, protože to byla práce pro KAŽDÉHO… KAŽDÝ myslel, že to mohl KDOSI udělat, ale NIKDO nevěděl, že to KAŽDÝ neudělal…

Krátký příběh o čtyřech kamarádech… Nakonec KAŽDÝ tvrdil, že je vinen KDOSI, protože NIKDO neudělal, co NĚKDO udělat mohl…

Co je to proces ?

Proces vs. Projekt Proces (definice dle ČSN EN ISO 9001): Soubor vzájemně souvisejících nebo vzájemně působících činností, který přeměňuje vstupy na výstupy. Proces je opakovaná (opakovatelná) sekvence činností generující přidanou hodnotu.

Proces Forma transformace vstupů do přidané hodnoty výstupu (produkt, služba). Vede od požadavku zákazníka k jeho uspokojení, jasné hranice, začátek a konec. Je opakovatelný, shodné vstupy jsou shodným provedením činností transformovány na shodné výstupy. Zákazník procesu je (interní, či externí) subjekt, který má přímý užitek z výstupu procesu.

Projekt Celek koordinovaných činností, které jsou realizovány k dosažení požadované změny ve vymezené lhůtě, s vymezenými zdroji a podle stanovených podmínek

Projekt – obvyklá praxe ?

Projekt – obvyklá praxe ?

Proč používat metody / nástroje procesního řízení?

Úvod do metod / nástrojů procesního řízení Pro řízení a koordinaci procesů je nezbytné: Identifikovat jednotlivé činnosti procesů a jejich sled. Definovat vstupy a požadavky na ně. Definovat výstupy a požadavky na ně. Identifikovat zdroje potřebné pro realizaci procesu. Stanovit vlastníka procesu, který je za proces zodpovědný. Definovat měřitelné ukazatele (parametry) procesu odvozené od stanovených cílů organizace.

Metody / nástroje procesního řízení Metoda analýzy procesu SIPOC RASCI matice – přiřazení rolí a odpovědností v procesu Faktory ovlivňující efektivitu procesu – diagram příčin a následků PDCA cyklus Zlepšovací cyklus DMAIC

Metoda SIPOC Metoda vysokoúrovňové mapy procesu, která je zaměřena na exaktní systematizovaný popis všech prvků procesu a centrální správu jejich parametrů. Umožňuje pohled na proces pomocí 5 kroků: Proces je série aktivit, která přijímá vstup, transformuje jej a produkuje výstup pro zákazníka.

Metoda SIPOC Účel zpracování SIPOC: Získání první obecné představy o procesu. Vymezení hranic procesu, kterým se budeme zabývat. Určení účastníků procesu. SIPOC je metoda, která Vám pomáhá ujistit se, že jste na nic nezapomněli, až budete mapovat proces.

Metoda SIPOC

SIPOC diagram Popisuje provázanost jednotlivých procesů a jejich vstupů a výstupů:

SIPOC diagram Na obrázku je zachycen proces jako takový a zároveň všichni dodavatelé spojení s procesem, procesní kroky spojené se vstupem a výstupem a odběratelé (zákazníci). Mapa poslouží k dalšímu zmapovaní možných faktorů, které mohou způsobovat defekty a nestabilitu procesu.

RASCI matice (matice odpovědnosti) Přiřazuje k jednotlivých činnostem procesu role, které se na nich podílejí, a těmto rolím jednoznačně definuje odpovědnosti v rámci dané činnosti. RASCI matice (tabulka): R – Responsible (zodpovědný): kdo je zodpovědný za vykonání činnosti, kdo činnost sám vykonává A – Accountability (vlastník): kdo je zodpovědný za celou činnost, kdo definuje, jak má být činnost vykonána S – Support (spolupracuje): kdo zajišťuje podporu v průběhu realizace činnosti (pomáhá vykonávat činnost) C – Consultation (konzultuje): kdo poskytuje konzultace před začátkem nebo v průběhu výkonu činnosti I – Information (je informován): kdo je informován o výsledku činnosti

RASCI matice (matice odpovědnosti) PROCESY / RASCI R A S C I ŘÍZENÍ A PLÁNOVÁNÍ Strategie / koncepce ICT Odbor 01 Odbor 03 Metodické řízení Řízení lidských zdrojů Řízení financí Odbor 02 Řízení bezpečnosti Odbor 04 VÝSTAVBA A ROZVOJ Definice business logiky Definice funkcionality IS Požadavky na infrastrukturu Instalace / implementace Dodavatel Odbor 05 Zkušební provoz (testování) Akceptace změny

RASCI matice (matice odpovědnosti)

RASCI matice (matice odpovědnosti)

Diagram příčin a následků (diagram rybí kosti) Nástroj pro generování potenciálních kořenových příčin problému. Dobrá vizualizace díky strukturovanému postupu – rozložení příčin i následků. Definování co nejširší množiny potenciálních kořenových příčin.

Diagram příčin a následků (diagram rybí kosti) Určení pravděpodobné příčiny problému: Pomocí brainstormingu Hledání všech potenciálních zdrojů problému Hlava rybí kostry = PROBLÉM Hlavní kosti vedoucí od páteře = oblasti či kategorie, ve kterých se může problém nacházet Vedlejší kosti = konkrétní potenciální příčiny Užití rybí kosti: Řešení situací, kdy tým inklinuje k myšlení „ve vyjetých kolejích“ Pro konstrukci je vhodné použít skupinové setkání

Diagram příčin a následků (diagram rybí kosti)

Diagram příčin a následků (diagram rybí kosti)

Diagram příčin a následků (diagram rybí kosti)

PDCA (Demingův) cyklus Účel PDCA cyklus: proces trvalého zlepšování kvality Fáze PDCA cyklus: P – Plan (Plánuj): naplánování zamýšleného zlepšení (záměr) D – Do (Dělej): provedení změny podle připraveného plánu (realizace) C – Check (Kontroluj): ověření výsledku realizace oproti původnímu záměru (sledování dosažených výsledků a jejich porovnání s plánem) A – Act (Jednej): úprava záměru i vlastního provedení na základě ověření a plošné implementace zlepšení do praxe

Zlepšovací cyklus procesu DMAIC Metoda pro zlepšování stávajících procesů. D – Define (definování): definice procesů, jejich vstupů, výstupů, parametrů a cílů M – Measure (měření): zmapování procesu, nalezení potenciální příčiny a odhalení plýtvání (změření klíčových ukazatelů) A – Analyse (analýza): analýza dat a potvrzení kořenové příčiny (pomocí datové a procesní analýzy) I – Improve (zlepšování): nalezení řešení a jeho implementace (zlepšení procesu využitím výsledků z předchozí etapy) C – Control (kontrola): zajištění výkonnosti a vyčíslení přínosů (kontrola a trvalé monitorování procesu)

Zlepšovací cyklus procesu DMAIC

DISKUZE

Odbor programového řízení Děkujeme za pozornost Odbor programového řízení Ministerstvo vnitra www.smartadministration.cz sekretopr@mvcr.cz